مسئولین وضیفه اصلی خود را فراموش نکنند و به مسائل حاشیه ای نپردازند

حضرت حجت الاسلام والمسلین هاشمی امام جمعه محترم موقت بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 8 اردیبهشت ماه:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

خودم و همه شما برادران و خواهران عزیز و بزرگوار را توصیه می کنم به مراعات تقوا، مراعات تقوای الهی، رعایت حرام و حلال پروردگار عالم که نتیجه یک ماه عبودیت و بندگی پروردگار عالم و روزه داری ماه مبارک رمضانی که بر ما گذشت می بایست تقوا باشد، تقوا فلسفه روزه است « لَعَلَّکُم تَتَّقُون» روزه بر شما واجب است، روزه بگیرید تا تقوای الهی پیدا کنید، اراده شما قوی شود برای مبارزه با نفس و مبارزه با هوا و هوس و شیاطین درون و برون.

برادران و خواهران خدا را شاکر و سپاسگزاریم که بر ما منت گذاشت، حیات داد، توفیق داد، سعادت داد یک ماه مبارک رمضان را مهمان پروردگار عالم بودیم، بزرگترین سعادت و توفیق است برای یک بنده ای که در حال سیر و سلوک به سوی پروردگار عالم است ماه رمضان و سلوک معنوی در ماه مبارک رمضان.

اکر در خطبه های نمازجمعه توصیه به تقوا می شود بهترین میدان کسب تقوای الهی ماه مبارک رمضان است که الحمدلله خداوند توفیق داد خوشا به حال کسانی که از لحظه لحظه ماه رمضان، از هر شب و روز و ساعت و دقیقه و آن ماه مبارک رمضان بهره بردند، نماز اول وقت، روزه داری، کمک به ایتام و مساکین، تهجد و راز و نیاز با پروردگار در شب های با برکت ماه مبارک رمضان.

پس عزیزان من و شما که الآن از ماه رمضان خارج شدیم می بایست مانند یک حاجی باشیم که از حج برگشته است. حاجی اگر حج مقبول کند وقتی که از احرام بیرون می آید و مناسک را تمام می کند انگار دوباره متولد شده است یعنی پاک و پاکیزه به دنیا آمده چون حج مقبول انسان را پاک می کند، انسان را مصفا می کند، قلب انسان را سیقل می دهد، یک ماه در اردوگاه معنوی رمضان هم من و شما شرکت کردیم و ان شاءالله اگر خدا بخواهد مانند روزی است که تازه به دنیا آمدیم یعنی پاک شدیم، جزء مرحومین و مستغفرین ماه مبارک رمضان قرار گرفتیم.

برادران و خواهران ما در ماه رمضان یک گوهر بسیار بسیار قیمتی، گرانسنگ و ارزشمند را به دست آوردیم ان شاءالله و آن گوهر تقوا است و این گوهر تقوا است که هدیه ارزشمند پروردگار عالم است که به ما عطا کرده و البته مهمتر از خود ماه رمضان نگهداری عبادت های ماه رمضان برای بعد از ماه رمضان است. نگوییم الآن که دیگر ماه رمضان تمام شده دیگر آزاد شدیم که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم، هر غذایی بخوریم و هر جا برویم، نه ماه رمضان تمرین کردیم که نماز را اهمیت دهیم و به وقت بخوانیم، ماه رمضان به ما یاد داد که نمازهایمان را سعی کنیم به جماعت باشد، اول وقت باشد، ماه رمضان به ما یاد داد که مسجد را رها نکنیم، جزو مسجدیان باشیم، اهل مسجد باشیم و حدالامکان نمازهایمان را در مسجد بخوانیم. عزیزان چطور ما در ماه رمضان توانستیم هر روز ده ها و یا صدها آیه قرآن تلاوت کنیم، پس این نشان می دهد که ما بعد از ماه رمضان هم می توانیم و اگر در ماه رمضان روزی صد آیه، پانصد آیه ، کمتر و بیشتر تلاوت کردیم از برکت ماه مبارک رمضان در غیر از ماه رمضان حداقل روزی یک صفحه قرآن بخونیم، اگر در ماه رمضان برخی سعادت یافتند و توفیق کسب کردند هر شب نماز شب خواندند و خصوصاً شب های قدر و شب های جمعه ماه رمضان تهجد و استغفار کردند، سحر خیزی کردند پس بعد از ماه رمضان می شود این را استمرار داد، حداقل هفته ای یک بار نماز شب، حداقل چند شبی یک بار نماز شب بخوانیم، اگر ماه رمضان توانستیم زبانمان را کنترل کنیم و گفتیم بله روزه هستم و غیبت نمی کنم، گناه گناه است چه در ماه رمضان و چه در غیر از ماه رمضان، من و تویی که تمرین کردیم ماه رمضان غیبت نکردیم و یا حداقل به پایین ترین حد خود رساندیم، این تمرین بود یعنی بعد از ماه رمضان هم غیبت نکنیم، کنترل کنیم زبانمان را ، گوشمان را، چطور در ماه رمضان در مجالس گناه و لهو و لعب شرکت نکردیم به حرمت ماه رمضان پس بعد از ماه رمضان هم می توانیم این مسأله را ادامه دهیم. اگر در ماه رمضان به فقرا، ایتام و مساکین کمک کردیم بعد از ماه رمضان هم این سجیه ارزشمند را می توانیم ادامه دهیم، اگر در ماه رمضان ترک گناه کردیم پس بعد از ماه رمضان هم می توانیم ترک گناه کنیم، اگر در ماه رمضان اهل دعا و مناجات و راز و نیاز به درگاه پروردگار عالم بودیم پس بعد از ماه رمضان هم همین رویه ارزشمند را که در ماه رمضان فرا گرفتیم و یاد گرفتیم باید انجام دهیم، اگر در ماه رمضان توانستیم خواهش ها و خواسته های نفس را بگیریم و نفس سرکش را لجام بزنیم پس بعد از ماه رمضان هم می توانیم.

بنابراین برادران و خواهران این توفیقات و این سعادت ها و گوهرهای ارزش با ارزش تقوا و لذت مناجات، لذت روزه داری، اگر در ماه رمضان یک ماه روزه گرفتیم پس در ماه غیر رمضان ماهی یک بار روزه بگیریم، پنجشنبه ها توانستیم روزه بگیریم، حداقل ما این رویه را ادامه دهیم که هم برای سلامتیمان مفید است، هم برای سلامتی جسم و هم برای سلامتی روح. پس یک ساختمانی از تقوا را در ماه رمضان برای خود بنا کردیم، این ساختمان را نگه داریم، تخریب نکنیم، گناه نکنیم، با برگشت به معصیت و نافرمانی خدا این خانه تقوا را ویران نکنیم، هراز چندگاهی باید زیر سایه این خیمه تقوا حضور پیدا کنیم تا بتوانیم در سیر و سلوک الی الله موفق باشیم.

 

 

خطبه دوم

امسال الحمدلله در حماسه بی نظیر و با شکوه عبادی و سیاسی نماز عید سعید فطر و همچنین حضور معنا دار مردم در نماز عید به امامت ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) و همچنین بعد از آن در جمع مسئولان و مهمانان خارجی در حسینیه امام رهبر حکیم، فرزانه، آگاه و عالم و درواندیش انقلاب در ضمن دو خطبه کوتاه عید سعید فطر و همچنین سخنرانی مختصری که در جمع مسئولین و دیگران داشتند بیانات حکیمانه و ارزشمندی را حضرت آقا ایراد فرمودند که دو جلوه از حکمت مدبرانه رهبری در این دو اجتماع بی نظیر و عظیم و با برکت به چشم می آید که من یکی دو مورد را فقظ محضر شما عرض می کنم.

اول در خطبه دوم عید سعید فطر مقام معظم رهبری با تأکید بر راهبرد اتحاد و همدلی و پرهیز از حاشیه ها و دوم هم در سخنرانی حسینیه امام مقام معظم رهبری با بازگویی راهبرد مهم تمرکز بر تقویت جبهه مقاومت در داخل فلسطین این دو موضوع مهم این دو سخنرانی و خطبه مقام معظم رهبری در عید سعید فطر امسال بود.

اما جلوه اول اتحاد، تأکید حضرت آقا، تأکید مقام معظم رهبری مثل همیشه و به ویژه این دفعه بر اتحاد است. این مسأله اتحاد و همدلی در سه راهبرد اساسی جلوه گر می شود. راهبرد اول تقویت اراده ملی در حل مشکلات کشور، اگر همه به هم دست دهند، مسئولین و مردم همه و همه برای رفع مشکلات متحد باشند قطعاً مشکلات رفع خواهد شد.

اما رهبرد دوم همکاری و هم افزایی ملی و همدلی که در میان مسئولین و در میان مردم و مسئولین باید باشد. عزیزان شواهد و قرائن حاکی از آن است که دشمن با شکست در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ الآن تمرکز خود را به روی گسل های درون حاکمیتی قرار داده، همت خود را بر ایجاد انشقاق و اختلاف بین قوا قرار داده، حضرت آقا تأکید کردند هر سه قوه با همدلی در کنار هم راه ها را برای هم هموار کنند، قوه قضائیه، مقننه و مجریه در کنار هم باشند و مانعی برای هم نتراشند و راه را برای هم هموار کنند در راستای عزت و سرافرازی میهن اسلامی.

در صدد است دشمن انشقاق بین مردم ایجاد کند، باید مردم با هم باشند و حواسشان بسیار باید جمع باشد، می خواهد انشقاق بین مردم و مسئولین، فاصله بین مردم و مسئولین قرار بدهد و این یک برنامه سه ضلعی شیطان است که همه تلاش خود را همیشه انجام داده و الآن هم در حال انجام است.

اما راهبرد سوم تمرکز جمعی بر حل مسأله پرهیز از حاشیه افکنی است. برخی از اوقات مسئولین ما گرفتار حاشیه های بی مورد می شوند، جامعه ما حتی اینقدر مشغول حاشیه و فضای مجازی می شوند و دشمن این قدر مردم را دچار حاشیه می کنند که از اصل و اصول و ارزش های دینی برخی اوقات فاصله می گیرند.یک راهبرد مهم دیگر تمرکز بر حل مسائل است و سرگرم نشدن می باشد. مشغول نشدن به حواشی استا، حواشی ایجاد می شود و طبیعی است و همیشه هم دشمن نیست که حواشی ایجاد می کند، برخی اوقات خود ما برای هم حواشی ایجاد می کنیم، خود قوا ممکن است بعضی وقت ها برای قوه دیگر، مردم برای همدیگر حواشی ایجاد می کنند، گاهی بر روی غفلت و با عوامل و انگیزه های گوناگون یک حواشی در اطراف یک کار و حرکت بزرگی و حتی برخی اوقات در اطراف یک شخصیت مملکت برای او حاشیه هایی ایجاد می کنند که او فقط مجبور است به این حاشیه ها بپردازد و از وظیفه اصلی خود و مسئولیت اصلی خود نمی رسد، یک مدیر را مشغول حاشیه می کنند که این مدیر دیگر به کارهای اصلی خود نمی رسند، خصوصاً مدیران باید حواسشان باشد، کسی انتقادی کند ، کسی داد و فریاد می کند، کسی به حق هم ممکن است انتقاد کند، حواستان باشد این مسائل حاشیه ایجاد نکند، تو مسئول وظیفه قانونی و شرعی و حوزه اختیاراتی که داری باید در همان حوزه کار های خود را انجام دهی و وارد این حاشیه ها نشوی، ممکن است به شما تهمت بزنند، توهین بکنند ، حرف هایی بزنند و اگر شما بخواهید دنبال جواب دادن و این حرف ها باشی به کارت نمی رسی ، اگر یک مسئول و مدیر بخواهد فقط جوابگوی این حاشیه ها و مسائل باشد به کارش نمی رسد و البته این به معنای نادیده کرفتن انتقادات نیست، خیلی از انتقادات به جا و به موقع و به حق است اما این که یک مدیر فقط مشغول یک جناح، روزنامه، مجله، سایت اینترنتی و فضای مجزی بشود و از کار اصلی عقب بیافتد، این همان است که در راستای خواست مقام معظم رهبری نیست و باید به اصل موضوع و وظایف خود بپردازند و سرگرم این حواشی نشوید. نه مردم به این حواشی اهمیت بدهند و نه مسئولان خود را مشغول کنند، همه متمرکز بشوند به روی مسائل اصلی کشور، مسأله معیشت و ارتزاق و زندگی مردم، مسأله اشتغال و مسکن و ازدواج جوانان، ناهنجاری های اجتماعی و این ها مسائلی هستند که مسئولین باید به آن بپردازند. حالا یک نفر به من مسئول یک ارتقادی بکند و من فقط و فقط تمام وقتم را بگذارم که این اتقاد را جواب بدهم پس کی به کارم می رسم، این نکته ای است که من فکر می کنم ما می توانیم از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشت کنیم.

هشتم شوال سالروز تخریب جنت البقیع است، مسجد نورانی ائمه بقیع و صحابه بزرگوار در قبرستان بقیع یک جنایتی بود که متأسفانه در سال ۱۳۰۵ قمری و ۳۱ فروردین ۱۳۴۴ در هشتم شوال اتفاق افتاد و وقتی که حکومت وهابی ها بر مدینه یورش بردند و مدینه را محاصره کردند و وارد شدند، کاری که کردند متأسفانه قبرستان بقیع را با خاک یکسان کردند به بهانه و تفکرات بیخود وهابی گری که امیدواریم ان شاءالله خداوند کمک کند هر چه سریع تر به فضل پروردگار ائمه بقیع ما هم مثل سایر ائمه بزرگوار ما دارای مرقد و ضریح و صحن و بارگاه با شکوه بشوند و شیعیان ان شاءالله در آنجا حضور پیدا کنند، نه تنها شیعیان ما الآن حرم امام رضا، حرم اباعبدالله، عتبات عالیاتنه تنها شیعیان بلکه برای برادران اهل سنت بسیار زیاد زیارت می روند، اعتقاد دارند، فرزندان پیغمبر هستند این ها ، می روند و عرض حاجت می کنند.

۹ اردیبهش روز شوراها می باشد که تبریک عرض می کنم به همه شوراها و اعضای شوراها و خواهش می کنم از دوستان شورا ها در کل استان، اختلافات را کنار بگذارید و به کار مردم برسید، متأسفانه در برخی از بخش ها، روستاها و شهرها چنان اختلاف بین شوراها وجود دارد که کار مردم عقب افتاده، کار شهرداری ها عقب افتاده، کارهای عمرانی و پروژه های شهرها عقب افتاه بخاطر اختلافاتی که اعضای شوراها دارند، شما از طرف مردم آمدید و خود را نماینده مردم قلمداد می کنیم، شما را به خدا به مردم برسید، فقط به فکر خود نباشید، به فکر مسائل شخصی خود نباشید. من تشکر می کنم از شوراهایی که در هر جایی از استان با همدلی و برادری و صمیمیت در کنار هم ، در کنار شهرداران و سایر مسئولین شب و روز را گذاشتند برای مشکلات شهرهایشان، برای رسیدگی به مشکلات مردم، واقعاً از این عزیزان تقدیر می کنم، خدا به آن ها قوت بدهد. اما از شوراهایی که با هم اختلاف دارند، دو به سه، سه به دو و …. در مقابل هم جهه گرفتند و به قول آقا فقط و فقط گرفتار حاشیه ها هستند، این ها کار مردم عقب افتاده، کار شهرها عقب افتاده. شما را برای رضای خدا بیایید در کنار هم بنشینید، مگر ادعا نمی کنید دلسوز مردم هستید و می خواهید مشکلات مردم و شهر و روستا را حل کنید، پس برادرانه در کنار هم بنشینید، از خود بگذرید، انسان اگر می خواهد به خدا برسد باید از خود بگذرد، اگر می خواهد به مردم برسد باید از خود بگذرد و خواسته های خود را کنار بگذارد، حتی برخی اوقات انسان باید از آبروی خود بگذارد برای مردم، از وقت و موقعیت اجتماعیش بگذارد برای رفع مشکلات مردم. ان شاءالله دوستان شوراها در هر جای استان هستند با برادری و صمیمیت در کنار مسئولان دیگر مرتب و منظم جلسات را داشته باشند و برنامه ها را داشته باشند و به فکر رفع مشکلات مردم باشند.

اما ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استان فرهیخته، علامه بزرگوار شهید آیت الله مطهری (رض) و روز معلم است که من این روز را به همه معلمان، اساتید، دانشجویان، دانشگاهیان و حتی عقیدتی سیاسی های نیروهای مسلح تبریک عرض می کنم. معلمی شغل بسیار بسیار ارزشمند، مقدس و پر اجر و پر ثواب و در عین حال سختی است، هم باید به مسائل معیشتی و رفاهی معلمان رسیدگی کرد چون معلم اگر دغدغه های جانبی و شخصی و زندگی نداشته باشد بهتر می تواند به تربیت فرزندان این مرز و بوم بپردازد. به هر حال یاد و خاطره شهید مطهری را گرامی می دارم.

شهید مطهری عزیزان شهید جهاد تبیین بود، کتاب های شهید مطهری را ببینید در آن دوره اول انقلاب که این همه افکار و اندیشه های نفاق گونه وجود داشت، معلم انقلاب یعنی شهید مطهری هنرمندانه به بازتعریف مفاهیم اسلامی پرداخت و در قالب سخنرانی ها، یادداشت ها، مصاحبه ها مطالب بسیار ارزشمند و کم نظیری را برای جبهه انقلاب آماده کرد که امروز ها عزیزان و جوانان انقلابی باید و حتماً از فیوضات معنهوی و علمی شهید استاد مطهری باید بهره ببرند. واپسین دغدغه های شهید مطهری که از نوشته ها، مصاحبه ها و سخنرانی هایش بر می آید یکی استقلال فرهنگی و مکتبی کشور است، دوم آزاد اندیشی و سوم تداوم نقش آفرینی روحانیون و کسانی که می توانند درد معنوی جامعه را بر طرف کنند، این ها دغدغه های شهید مطهری بود.

آخرین نکته هفته کار و کارگر، پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه.

من تبریک عرض می کنم این روز را و گرامی می دارم یاد و خاطره کارگران شهید و شهدای کارگر که واقعاً قشر کارگر از اول انقلاب تا به امروز در همه صحنه ها در کنار مردم، در کنار سایر اقشار حامی نظام، انقلاب و مکتب قرآن بودند. کارگر ستون و محور تولید است، کارگران رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی هستند. مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند بر ارزش کار در فرهنگ اسلامی، تأکید بر وفاداری کارگران به انقلاب و نظام که ایشان فرمودند همیشه کارگران و جامعه کارگری ما وفادار به نظام و انقلاب و ارزش های انقلاب بودند. سفارش به مهارت آموزی کارگران، تأکید بر امنیت شغلی و معیشتی کارگران عزیز و حمایت از کار و کارگر، البته مسئولین به یک جهت می توانند حمایت کنند و کمک کنند به کارگران و زحمات کارگران را سپاسگزار باشند و ما مردم هم از این جهت که با خرید کالاهای ایرانی در واقع ما تکریم کارگر ایرانی کردیم، اقتصاد کشور مبتنی بر کار و تلاشس کارگران است و اینی که ما جنس ایرانی خرید می کنیم یعنی به نوعی کمک می کنیم به کار و کارگر و کار و کارگر ایرانی و البته تجلیل و تکریم از کارگر فقط نباید بسنده بشود در هفته کار و کارگر بلکه همیشه در همه ایام باید کارگر را تکریم کرد، حقوق کارگر به وقت، اینی که در روایات هم می باشد که قبل از اینکه عرق کارگر خشک شود حقوقش پرداخت بشود باید لحاظ شود، در شرکت ها، سیستم ها، مؤسسات، ادارات حق این عزیزان خدایی ناکرده به هر دلیلی ضایع نشود یا حتی عقب نیافتد. اینی که پیغمبر و اهل بیت بعضأ دست کارگر را می بوسند این ارزش کار و ارزش کارگر می باشد.

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.