smart

کلاس های تخریبی استان دانش آموزان، والدین، مدیران و معلمان را عذاب می دهد

حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 14 اردیبهشت ماه:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون آموزه های سبک زندگی اسلامی سخن می گوییم و در این خطبه پیرامون یکی از مهمترین آموزه های فرهنگ اجتماعی اسلامی مطالبی به اختصار عرض می کنم و آن خدمت و رفع گرفتاری از دیگران است.

زندگی انسان سراسر گرافتاری های مختلف فردی و اجتماعی است. گرفتاری های اقتصادی، خانوادگی، گرفتاری های مختلفی که همواره برای زندگی انسان چالش ایجاد می کند و زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

گاهی یک بیمار در خانه که درمان آن واقعاً سنگین است برای اعضای خانواده به ویژه پدر مشکلاتی ایجاد می کند، گاهی یک قرض، گاهی یک نیاز اقتصادی، گاهی مثلاً رفتن فرزند به دانشگاه و گرفتاری خانواده در عدم تأمین نیازهای او، گاهی جهیزیه یک فرزند، این چالش ها و گرفتاری ها اطراف زندگی انسان وجود دارند و زندگی انسان را احاطه کرده اند، گاهی مصیبت و مشکلی بر خانواده ای وارد می شود، گاهی مشکلات عاطفی برای یک خانواده ایجاد می شود، مشکلات مادی و معنوی بسیار اطراف زندگی انسان است.

اینجا خود انسان واقعاً نمی تواند به تنهایی مشکل را حل کند، این قدر مشکل سنگین است که به تنهایی برای او امکان ندارد و اینجا دیگران ، هر کس می تواند وظیفه دارد به او کمک کند و این موضوع سخن امروز ما می باشد، رفع گرفتاری از دیگران و خدمت به آنان.

در رابطه با کسانی که می توانند خدمت کنند به یک انسان گرفتار دو گروه مطرح هستند، یکی مسئولان و صاحب منسبان هستند و دیگری خود مردم. گاهی می شود گرفتاری که فردی پیدا کرده به تدبیر و مدیریت یک مسئول آن گرفتاری یا کلاً رفع شود و یا بخش عظیمی از آن مرتفع شود و این وظیفه آن مسئول، مدیر و کسی که می تواند اقدامی کند جهت رفع آن باید تلاش کند و وظیفه به گردن او می باشد. گاهی در عرصه اداری و اجرایی است، گاهی در عرصه حمایتی است و باید مسئول جهادی و الهی عمل کند برای رفع آن.

امام صادق (ع) در این رابطه می فرمایند:« مَن تَوَلّی اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ فی اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقًّا عَلَی اللهِ اَن یؤمِنَ رَوعَتَهُ یومَ القِیامَهِ وَ یدخِلَهُ الجَنّهَ.» اگر کسی مدیریت امور مردم را به دست گرفت، مسئولیت اجرایی کاری به دست گرفت، حالا مدیر باشد، کارمند باشد، وزیر باشد ، عدالت به خرج بدهد و درب اتاقش را بر مردم باز بگذارد تا مردم با او ارتباط داشته باشند و به مردم بدی نکند و تلاش کند که رفع گرفتاری از مردم بکند این حقی به گردن خدا دارد که در زمانی که همه ترسان و هراسانند او را ایمن نگه دارد و وارد بهشت کند.

یعنی یک مسئول و یک مدیر وقتی متولی شد و مسئولیت گرفت این طور به مردم خدمت کند، خدمتگزار مردم باشد، نظر به کار مردم کند و پشت به مردم نکند و خدمت کند حقی بر خدا خواهد داشت که روزی همه ترسانند، روز قیامت او نترسد و خدا او را وارد بهشت کند.

لذا مسئولان و مدیران بدانند که ارزش مدیریت آن به خدمت به مردم است.

ساحت مقدس رسول خدا محمد مصطفی (ص) می فرماید:« مَن وَلّى مِن أمرِ المُسلِمینَ شَیئا فغشهم فَهُوَ فِی اَلنَّارِ» اگر کسی مدیریت امری از امور مسلمین پیدا کرد، با مردم بد برخورد کرد ، خیانت کرد او در آتش جهنم است.

این قدر خدمت به مردم و مردمداری و رفع گرفتاری مردم مهم است برای مسئولان.

smart

اما خود عموم مردم هم اگر فردی از خانواده، خویشاوندان، همسایه ، محیط اجتماعی آن ها گرفتار شد و کمک به او بتوانند بکنند چه اجر عظیمی دارد.

ساحت مقدس رسول خدا (علیه آلاف تحیه و الثناء) می فرماید:« من مشی فی عون اخیه و منفعته فله ثواب المجاهد فی سبیل الله» هر کسی اقدام کند برای کمک به برادرش و سود رساندن به او و رفع گرفتاری و چالش زندگی او ، او ثواب رزمندگان در راه خدا دارد کسی که کمک می کند به برادرش، برادر دینی خودش.

امام صادق می فرمایند:« مَن کانَ حاجَهِ أخیهِ المُسلِمِ کانَ اللهُ فی حاجَتِهِ ما کانَ فی حاجَهِ أخیهِ» هر کس اقدام کند در رفع حاجت برادرش ، برادر مؤمن و مسلمانش، همان مقدار زمانی که صرف می کند در خدمت برادر مؤمن و مسلمانش باشد ، رفع مشکلش کند، یا خودش زبان خیر بگذارد یا این که خودش فی نفسه یاری برساند همان مقدار زمان که او دارد به برادرش خدمت می کند خدا در خدمت او می باشد، این قدر مهم است.

این است که ان شاءالله عنایت داشته باشید اگر فردی از جامعه نیازمند شد، مسئولان محترم، مدیران محترم، کارمندان گرامی همه شما توفیق پیدا کردید که خدمت به او کنید و ثوابی این چنینی پیدا کنید، اجر رزمندگان ، ثوابی خواهید داشت که روز قیامت خدا بهشت به انسان هدیه می کند اما اگر انسان پشت کرد ، کمک نکرد فرمودند فهو فی النار.

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان محترم سراسر کشور مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به برخی از فرازهای آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند آموزش و پرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگزاری با هیچ دستگاهی قابل مقایسه نیست. تمامی نهادها، وزارت خانه ها و دستگاه ها استفاده کننده از منابعی هستند که در آموزش و پرورش تربیت شده و به همین خاطر آموزش و پرورش وزارت خانه راهبردی و بنیادی در جامعه ما می باشد. ریشه تمامی تحولات پیشرفت آفرین در یک جامعه آموزش و پرورش است لذا توجه به آموزش و پرورش توجه به ریشه اساسی درخت تناوند نظام اداری و اجرایی کشور است و حتی دیگر نهادها. همه منابع انسانی آغازشان از آموزش و پرورش به همین خاطر مسئولان باید توجه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشند در همه عرصه ها، چه معنوی و تکریم آموزش و پرورش و تعظیم آن ، معلمین، دبیران ، کادر آموزشی و اداری و از آن طرف ایجاد اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت ها و تأمین نیازهای اساسی کادر آموزشی.

الآن ما در استان بوشهر قریب به ۱۷۰۰ کلاس تخریبی داریم با توجه به اینکه این استان دارای شرایط فوق العاده از حیث اعتبارات مالی است و این همه صنایع، این همه مراکز صنعتی در این استان وجود دارد باید پیوست های فرهنگی و اجتماعی لحاظ شود و در عرصه تخصیص اعتبارات نیز آموزش و پرورش باید به طور ویژه دیده شود.

باید این استان یک روز جشن پایان وجود کلاس های تخریبی بگیرد و برای این استان شایسته نیز با این همه ثروت دارای این همه کلاس تخریبی باشد ، تلاش های زیادی هم دارد می شود اما به سرانجام نرسیده و سال ها است این کلاس های تخریبی خانواده های دانش آموز ، مدیران و معلمین را دارد عذاب می دهد ، عنایت کنند مسئولان، اعتبارات لازم در فضای ملی و استانی برای آموزش و پرورش و رفع این مشکل اختصاص دهند.

فرمودند هویت سازی نسل جوان و نوجوان، ایجاد شوق و امید، تحول مستمر، توانمند سازی مادی و غیر مادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگو سازی در جامعه معلمین مهمترین سرفصل های کاری آموزش و پرورش است.

الآن بسیاری از معلمین و دبیران که بنده اطلاع کافی دارم که طرح دارند، برنامه دارند و بسیاری از عزیزان برنامه فوق مدرسه دارند برای رشد دانش آموزان و این ها نیاز به کمک و یاری دارند و باید مسئولان و آموزش و پرورش به اندازه تأثیر گزاری آموزش و پرورش در پیشرفت کشور توجه کنند و الآن این توجه نیست و باید بیش از این توجه شود.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را گرامی می داریم. جوانان عزیزی که در سخت ترین شرایط زیستی این عزیزان تلاش می کنند در سیل ها، زلزله ها، روزها ی پر خطر حضوری فعال دارند، برادران، خواهران و با تمام توان بدون هیچ چشم داشتی در خدمت مردم هستند صمیمانه از این عزیزان تشکر و قدر دانی می کنم هم در فضای ملی و هم فضای استانی.

smart

حرکت دانشجویی در سراسر جهان به حمایت مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صفاک صهیونیستی شکل گرفته و این حرکت مبارکی است که آغازی است هم برای افشای جنایات رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن ها و هم حمایتی است جهانی از مردم فلسطین. رسانه های صهیونیستی با تمام توان تلاش دارند که جنایات صهیونیست ها وارونه نشان دهند و محور مقاومت را تروریست نشان دهند و رژیم صهیونیستی را مظلوم اما این حرکتی که کردند و جنایاتی که کردند این قدر آشکار بوده که هر اقدام رسانه ای هم بکنند نمی توانند پنهان کنند این اقدامشان را به همین خاطر شما می بینید در آمریکا که کانون حمایت همه جانبه از رژیم اشغالگر قدس می باشد این حرکت دانشجویی ان شاءالله مردمی صورت گرفته، کشورهای دیگر هم به همین شکل یکی پس از دیگری دارد این حرکت ایجاد می شود و این آغازی است برای یک حرکت جهانی برای محو رژیم صهیونیستی. صهونیست ها بدانند هر کاری بکنند عاقبت محکوم و منکوب و نابود خواهند شد.

عفاف و حجاب یک فریضه ضروری اسلامی است. یک فرضیه ای است اجتماعی، یک فریضه ای که جهت صیانت و حفاظت از حریم زن در اسلام صورت گرفته. جهان استکبار به دنبال خورد کردن شخصیت والای زن می باشد به هر شکل ممکن و اسلام در مقام اعتلای شخصیت زن و به همین خاطر برای زن حریم قرار داده و آن عفاف و حجاب است. به همین خاطر جهان استکبار به دنبال ابتذال اجتماعی است و محور اصلی کانون رشد، ریشه اساسی خانواده که مادر و زن است و دختر مورد هجمه قرار داده و حتماً مراعات عفاف و حجاب و حمایت از عفاف و حجاب یک سیاست اساسی راهبردی جهت رشد معنویت و حمایت از شخصیت زن و یک مقاومت در برابر هجمه فرهنگی دشمنان است به همین خاطر توصیه می کنم همگان از طرح عفاف و حجاب حمایت و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم ان شاءالله.

از برگزار کنندگان روز ملی خلیج فارس ، سپاه محترم، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ، دانشگاه خلیج فارس، صدا و سیما و همه عزیزانی که در این رابطه تلاش کردند صمیمانه قدردانی می کنم و امیدوارم این روند را ادامه دهند و سال آینده در یک فضای بسیار بهتر و باشکوه تر این کار را صورت دهند. الحمدلله از نظر رسانه ای بسیار خوب عمل شد ، بسیار موفقیت آمیز بود و ان شاءالله این کار ادامه داشته باشد که بوشهر به عنوان پایتخت مقاومت خلیج فارس و بیداری و بصیرت و ولایتمداری و حماسه آفرینی به جهان علاوه بر فضای ملی عرضه شود.

در ادامه مرثیه حضرت امام صادق (ع).

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.