صنایع استان به مسئولیت خود در قبال استان و مردم استان عمل کنند

حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 7 اردیبهشت ماه:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون یکی از آموزه های مهم اجتماعی اسلامی سخن می گوییم.

یکی از آموزه های بنیادین اسلامی در عرصه مدیریت اجتماعی اخلاق محوری اجتماعی است، انسانیت محوری عمومی است.

گاهی انسان خود محور می شود در مناسبات و تعاملات اجتماعی و میزان خود قرار می دهد و می گوید همه چیز برای من، همه امور به سود من اما خود او به هیچ صورت نسبت به جامعه و فضای عمومی برای خود مسئولیت و سهمی برای خدمت لحاظ نمی کند.

خود محور، خود پسند، پر توقع و دارای روحیه منیت است. این روحیه یک روحیه خودبرتر بینی و خودخواهی است و این به دور از آموزه های اخلاقی و انسانی است. به خلاف ابعاد مهم اخلاقی انسانی اسلامی که انسانیت محوری و اخلاق محوری اجتماعی است یعنی من در خدمت دیگران و دیگران نیز در خدمت یکدیگر، همه در خدمت هم.

ساحت مقدس امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب علیه آلاف تحیه و الثناء در بیانی این نکته مهم اجتماعی را متذکر می شوند و می فرمایند:« اجعل نفسک میزانا فیما بینک و بین غیرک، فأحبب لغیرک ما تحبّ لنفسک» می فرماید ای انسان خودت میزان قرار بدهد، نفس خودت را میزان قرار بده بین خودت و دیگران ، دوست بدار برای دیگران آن چیزی که برای خود دوست داری یعنی خودت را به جای دیگران تلقی کن و ببین چه چیز برای خودت دوست داری و همان را برای مردم دوست بدار، دوست داری مردم وقتی شما کار خیر می کنید تشکر کنند؟، دیگران هم کار خیر انجام دادند تشکر کن ، دوست داری مردم به گاه وجود چالش در زندگی به تو کمک کنند تو هم به مردم کمک کن، دوست داری غیبتت نکنند تو غیبت کسی نکن ، دوست داری تخریبت نکنند تو هم تخریب دیگران نکن، دوست داری وقتی کسی بد تو را می گوید دیگران از تو دفاع کنند تو هم وقتی دیگران جلو تو تخریب می کنند از آن فرد دفاع کن «و أکره له ما تکره لها، » و دوست نداشته باش آن چیزی برای دیگران که خودت دوست نداری ، دوست نداری غیبتت کنند تو هم غیبت دیگری نکن، دوست نداری به تو تهمت بزنند تو هم تهمت به دیگری نزن ، دوست نداری تخریبت کنند تو هم دیگران را تخریب نکن، دوست نداری در بحران ها تنهایت بگذارند تو هم در بحران ها دیگری را تنها نگذار، دیگران را چون خود بدان و این شعار اخلاقی است و هر چیزی که دوست داری برای خودت برای دیگران هم دوست بدار و آن چیزی که بد می داری برای خودت برای دیگران هم بد بدار «لا تَظلِم کما لا تُحِبُّ أن تُظلَمَ» ظلم نکن به دیگری، حق دیگری را نخور چنان که دوست نداری حقت را بخورند «و أحسِن کما تحِبُّ أن یُحسَنَ إلیک» به دیگران نیکی کن همان طور که دوست داری دیگران به تو نیکی کنند. این اخلاق اسلامی است.

حالا ما این ها را می دانیم ولی مهم این است که بعد از دانستن عمل به آن کنیم، ایمان به آن بیاوریم و عمل به آن کنیم .

در نظام محاسبات اجتماعی به دور از مسائل اخلاقی این کار به سود هر انسانی است و او در خدمت دیگران است و نیکی به دیگران می کند ، او ظلم به دیگران نمی کند و بدی نمی کند، او یکی است اما ثمره این روحیه چیست؟، تمام دیگران به او نیکی می کنند و به او ظلم نمی کنند یعنی معادله یک به کل جامعه است یعنی در عقلانیت اجتماعی هم انسان داشته باشد این حکم یک حکم علانیت قطعی است.

به همین خاطر انسان در جامعه، در محیط خانواده و فضاهای زندگی باید دارای روحیه اخلاق محوری و دیگر مداری و مردم مداری اجتماعی باشد، این هم اخلاق اسلامی است و هم در محاسبات اجتماعی به سود هر انسانی است.

 

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با کارگران مطالب مهمی ایراد فرمودند که به برخی از فراز های آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که کار و کارآفرین و کارگر در خط مقدم جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان است و ما در شرایط خاصی قرار گرفته ایم و سال ها است که جهان استکبار به شدت وارد تهاجم اقتصادی و جنگ اقتصادی با ما است. تحریم ها، تهدیدها، کارشکنی ها، در عرصه های مختلف بین المللی و ملی دشمن به طور جدی فعال شده است و مقابله آن تنها راه آن اقتصاد مقاومتی است و در عرصه اقتصاد مقاومتی کارگران و کارآفرینان در خط مقدم هستند و در این جنگ خاکریز اول آن کار و کارگر و کارآفرین است.

فرمودند امنیت شغلی برای کارگران، اجرای سیاست های کلی تأمین اجتماعی، ایمنی نیروی کار، ارتقاء سطح مهارت و کشف استعدادهای درخشان کارگران و استفاده از این ظرفیت یک مسأله مهم و اساسی است.

فرمودند هدف آمریکا در تحریم و این مشکلاتی که ایجاد می کند تبعیت و تسلیم محض ایران است. این ها به دنبال این هستند که ایران اسلامی و انقلابی برگردد به ایران وابسطه به آمریکا و جهان استکبار ولی بدانند ایران با این انقلاب خودش رو به پیش برای آفرینش تمدن و استقلال و آزادی خود است و شعار آن در مقابل هجمه های آمریکا و جهان غرب «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» است.

روز ملی خلیج فارس ۱۰ اردیبهشت را گرامی می داریم و در این رابطه نکاتی متذکر می شود و آن اول به تمام جهان سیاست بین الملل این است نام خلیج فارس مانا است و هیچ کس نمی تواند خلیج فارس را تبدیل به چیز دیگر بکند. در اسناد بین المللی، در نقشه ها، همه موجود است ، این نام مانا است. دوم کشف ظرفیت های متنوع در عرصه خلیج فارس و به کار گیری آن است. سوم، اجرای اقتصاد دریاپایه با تمام ظرفیت و مدیریت جامع دریایی در حوزه خلیج فارس. ایجاد پیمان های فرهنگی، اقتصادی ، امنیتی سیاسی میان کشورهای حاشیهع خلیج فارس یک نکته بسیار مهم می باشد حتی در حوزه علم و فن آوری و آموزش. به همین خاطر گرامی می داریم این روز را و امیدوارم مسئولان محترم ما از ظرفیت دریا که یک ثروت جامع است، بسیاری از کشورها آرزو دارند به دریای گرم متصل شوند که امیدواریم مسئولان ما از این نعمت استفاده کنند.

روز معلم و روز کارگر را گرامی می داریم.

در این رابطه نکته ای متذکر می شوم و آن این است که ارائه خدمات گوناگون و مورد نیاز به کارگران و معلمان عزیز در اولویت باید باشد، پرداخت به موقع حقوق و مزایا، حفظ احترام مقام معلم و کارگر در جامعه، ارتقاء سطح توانمندی هر دو قشر عزیز ما، معلمان و کارگران که از عرصه های بنیادین و راهبردی جامعه هستند. اول معلم در عالم وجود خدا است لذا معلمی کاری است خدایی «و علم ادم الاسماء کلها » اولین معلم انسان خدا است و بنابراین این کار شغل انبیاء است و مقدس است و باید توجه ویژه ای شود به معلمان، مدیران، حوزه آموزش و پرورش به طور ویژه و در رابطه با کارگران هم همین طور است که مقام راهبردی دارند در عرصه اقتصاد و حوزه تولید است.

حمله پلیس آمریکا به دانشگاه و دانشجویان حامی فلسطین و معترض به جریانات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی محکوم می کنیم. کشوری که ادعای حقوق بشر دارد و ادعا می کند که ما پرچم دار حقوق بشر هستیم اولاً حمایت می کند از رژیمی جنایتکار و جعلی و صفاک ، رژیم اشغالگر صهیونیستی و بعد دانشجویان دانشگاه های خودش که آمدند حمایت کنند از مردم مظلوم فلسطین  و این جنایات را محکوم کنند این چنین مورد ضرب و شتم  می کند.

این چنین روانه زندان می کند، این نشان می دهد که آمریکا یک نهاد پوشالی در عرصه حقوق بشر است و به هیچ صورت این کشور دارای این حد و این شأن نیست که نام حقوق بشر را بیاورد و آن ناقض جدی حقوق بشر است ، هم در کشور خودش و هم در فضای بین الملل.

الآن چه کسی رژیم صهیونیستی را در مجامع بین المللی حمایت می کند و محکومیتش در شورای امنیت وتو می کند؟، آمریکا و کشورهای دوستش، چه کسی به او اسلحه می دهد و حمایت تسلیحاتی می کند؟ آمریکا، داعش و گروه های تروریستی را چه کسی حمایت می کند؟ آمریکا، هر جایی شرارت می باشد ریشه در آمریکا دارد و بعد مردم کشور خودش که می آیند این جریان را محکوم کنند این چنین سرکوب می کند و برخی هم آمال و آرزوهایش آزادی و حقوق بشر آمریکایی است. این حقوق بشر آمریکایی است ، این آزادی آمریکایی است .

محکوم می کنیم این برخورد غیر انسانی و غیر حقوق بشری پلیس آمریکا با دانشجویان و دانشگاهیان و معترضین به جنایت صهیونیست ها.

نکته دیگری که در آخر عرض می کنم اخیراً در عرصه های صنایع موجود در استان متأسفانه خبرهای خوبی شنیده نمی شود.

در عرصه حق آلایندگی و جغرافیای آلاینده برخی از شهرستان های ما این چنین خبر می رسد که قصد این دارند که آن ها را حذف کنند از عوارض و سهم حق آلایندگی مثل دیر با این مردم نجیب، شریف و بزرگوار و برخی از شهرستان های دیگر استان اضافه می کنند.

این باید دارای یک وزان صحیح و منطقی و قانونی باشد. چند بار خواستند این کار کنند تذکر داده شده و الآن هم شنیده شده که قصد دارند و من از دولت محترم تقاضا دارم، از مسئولین محترم استان تقاضا دارم در این رابطه اقدامی قانونی و حق مردم استان بوشهر ضایع نشود و به این دقت باید داشته باشند که این حق مردم استان بوشهر و حق مردم عزیز دیر و دیگر شهرستان ها می باشد که با دقت به شکل منطقی و قانونی حق آن ها مراعات شود، ما به دنبال این نیستیم که فرا تر از حق باشد ، نه قانون و حق  و با وزان بررسی ها و کارشناسی ها اقدام شود و مردم عزیز دیر این طور دچار تشویش نشوند که الآن به ما خبر می دهد و این کار باید با دقت انجام شود و حق تمامی مردم استان مورد توجه قرار بگیرد.

نکته دیگری که وجود دارد که سال ها است تمامی مردم و مسئولان و اصحاب رسانه، دلسوزان استان از مراکز صنعتی به دیژه صنعت پتروشیمی تقاضا دارند در عرصه خدمات محیط زیست، بهداشت و درمان، آموزش عالی، حوزه آموزش و پرورش، ورزش، فرهنگ و هنر توجه و عنایت ویژه ای به استان داشته باشند ولی متأسفانه این کار صورت نمی گیرد یا اگر انجام می شود حداقلی است اما برای برخی از امور با توجیهات خاص سرمایه گزاری و خرید می شود.

این صحیح نیست و اگر شما کاری برای دیگران انجام می دهید باید برای مردم استان بوشهر به طور ویژه انجام دهید. وقتی از شما تقاضا می شود هزیر و یک دلیل می آورید که از نظر قانونی نمی شود اما چرا برای دیگران می شود؟، این صحیح است؟، اگر برای دیگران می شود پس برای استان هم می شود.

الآن شما ملاحظه کنید تمام عرصه هایی که عرض کردم، آموزش عالی ، مدارس استان، عرصه فرهنگ، عرصه محیط زیست، عرصه های بهداشت و درمان واقعاً نیاز به کمک هستند. الآن ورزش استان دارای شرایط بسیار سختی است، وضعیت آموزش و پرورش با گزارش دقیقی که مدیر کل دادند ۱۷۰۰ کلاس تخریبی دارد که باید تخریب و دوباره بنا شوند ، این صحیح است که به این استان نپردازید و به امور دیگری خارج از استان بپردازید و اگر هم می پردازید حق بوشهر را ادا کنید ، خدمت به بوشهر و استان کنید. اگر می گویید از نظر قانون و هر جهت آن کار را انجام دادید، درست اما شما باید حریم استان بوشهر، حریم مردم استان و خدماتی که به این استان دهید حفظ کنید  و محترم بشمارید.

من از مسئولان محترم استان ، نمایندگان محترم تقاضا دارم این امور را به طور جدی پیگیری کنند و باید پاسخگو باشند کسانی که مسئول هستند در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی این چنینی که در صنعت می باشد باید جوابگو باشند چرا این طور رفتار می کنند.

به همین خاطر است مردم استان بوشهر این توقع دارند که تمامی مراکز صنعتی که در استان بوشهر هستند به مسئولیت خود عمل کنند و این روشی که الآن است و مراعات نمی کنند مورد اعتراض جدی مردم بوشهر می باشد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.