حساب‌های بانکی و پرونده مالیاتی “صنایع، نفت، گاز و پتروشیمی” باید در ‌بوشهر باشد

حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته بوشهر:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون آموزه های سبک زندگی اسلامی سخن می گفتیم. یکی از مهمترین آموزه های زندگی اسلامی حفظ آبرو و آبروداری نسبت به خود و دیگران است.

در نمازجمعه هفته قبل پیرامون این موضوع سخن گفتیم و در این نمازجمعه نورانی نیز پیرامون آن بیشتر مطالب و مسائلی عرض می کنم.

آبرو یعنی حیثیت، شرافت و اعتبار. شخصی که آبرو دارد در جامعه اعتبار دارد، حیثیت دارد، دارای شرافت و حریم است و وقتی که خود شخص خود را در معرض سقوط در عرصه آبرو بگذارد و خطایی بکند، آبروی خود را ببرد شرافت و اعتبار و حیثیت خود را برده و از آن طرف اگر آبروی کس دیگری را ببرد حیثیت و اعتبار و شرافت دیگری را لکه دار کرده و برده و این حفظ آبرو برای خود و دیگران بسیار در اسلام مدح شده و آثار و برکات بسیاری دارد و از آن طرف آبروی دیگران بردن به شدت مذمت شده به طوری که احادیثی که اهل بیت علیهم السلام پیرامون این نکته بیان کرده اند بسیار قابل توجه است.

ابتداً در رابطه با حفظ آبروی خود. انسان موجودی است مرکب از شخص و شخصیت، شخص یعنی همین پیکر که متولد می شود و زندگی می کند و می میرد، کودک است ، جوان می شود و کهنسال ، می خورد و می آشامد و این زندگی شخص است. اما در حیات خود یک چیز در نهاد خود پرورش می دهد به نام شخصیت که جامعه با شخصیت او آن را ارزش گذاری می کند نه با شخص و جسمش لذا گفته می شود این شخص شخصیت با ارزش و با اخلاق و مردم داری است. این مال شخصیت انسان است نه شخص انسان، دارای یک شخصیت تراز است، صداقت دارد ، دیگر دوست است، شخصیتی است که در فضای اجتماعی دارای اعتبار، ارزش، حیثیت و اعتبار است و این مال شخصیت است.

معماری شخصیت انسان دست خود انسان است، مهندس ساختمان شخصیت انسان خود او می باشد، تحصیلات عالیه، دینداری، اخلاق، تقوا، ایمان ، مراقبت و پرهیز از گناه، مواظبت از اینکه حریم دیگران را در همه امور نشکند از این انسان انسانی با شخصیت ئ تراز ساخته می شود و خود انسان آن را معماری می کند و جامعه با شخصیتش در رابطه با او قضاوت می کند نه با شخص و جسمش، قد او چقدر است، وزن او چقدر است.

این معماری به او یک شخصیت می دهد که آبروی او به اندازه شخصیت او می باشد. اگر این شخص حقوق مردم را پایمال می کند، گناه می کند، بد دهان است، بد رفتار است این شخصیت خودش را بد معماری می کند و به عنوان یک فرد بی شخصیت  و یا دارای شخصیت نا بهنجار در جامعه شناخته می شود و اعتباری کسی برای او قائل نمی شود، دارای یک حیثیت عالی نیست، دارای یک وزان شرافت بالا نیست به همین خاطر در جامعه جایگاهی ندارد اما فردی که شخصیت خود را الهی معماری می کند، بر اساس آموزه های الهی به پردازش شخصیت خود می پردازد، ایمانش، رفتارش، تقوایش، اخلاقش، مردامداری او ، برخورد های مناسب این فرد به عنوان یک شخصیت با ارزش در جامعه محصور می شود.

به همین خاطر حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرماید:« هر مقدار انسان برای آبرویش وقت بگذارد و تلاش کند، صدقه محسوب می شود». یعنی این قدر انسان در نزد خدا دارای ارزش است که خداوند می خواهد این شخص با اعتبار ، حیثیت و با اعتبار در جامعه باشد و به همین جهت می فرماید هر چه تلاش کنید، هر چه خرج کنید و زحمت بکشید برای حفظ آبروی خود و آبرومندی خود کار درستی است و صدقه محسوب می شود.

از آن طرف اگر انسان خود را در شرایطی قرار بدهد که آبروی خود را خودش ببرد، یک شخصیتی باشد که در جامعه خودخواه، بی ایمان، دو رو ، مال مردم خور، خودخواه و شخصیتی باشد که در مسائل مختلف در جاهایی حضور پیدا می کند که جای سقوط شخصیت انسان ایت، مال مردم خوردن، رشوه گرفتن، سرقت کردن، احتکار کردن، بد فروشی و کم فروشی کردن، بد زبان بودن به اشکال مختلف این شخص خود را در معرض سقوط شخصیتی قرار می دهد.

این فکر می کند با این امور چیزی به دست می آورد ، بله پول به دست می آورد اما شخصیت خود را از دست می دهد و بی اعتبار می شود به همین جهت امیر مؤمنان می فرماید:« هر کس آبرویش را در طبق سقوط قرار بدهد ذلبل و خوار می شود» و باز می فرماید :«ای مردم مواظب باشید آبروی خود را در شرایطی قرار ندهید که تیر سخن مردم به سمتش بیاید، حفظ آبرو کنید و دقت کنید» و باز می فرمایند:«انسان احمق چه کسی است، کسی که نمی داند چه طور به دست بیاورد و چه طور خرج کند، دوم در رابطه با آبروی خود کم گذار است و سست است و تلاش نمی کند».

بنابراین انسان باید مواظب باشد و آبروی خود را حفظ کند و گناه نکند، در رابطه با امورات اجتماعی عدالت را حفظ کند، حقوق کسی به گردنش نباشد، مبتلا به فساد به اشکال مختلف نشود و بالعکس دارای ایمان و تقوا و اخلاق و برخورد های خوب اجتماعی و تمامی موازین در رابطه با پردازش یک شخصیت الهی را حفظ کند و از آن طرف آبروی دیگران را حفظ کند که اگر حفظ نکند قطعاً آبروی خودش خواهد رفت.

ساحت مقدس امام صادق می فرماید:« مَنْ کَشَفَ حِجابَ غَیْرِهِ اِنْکَشَفَتْ حجاب نفسه» اگر کسی آبروی کسی را ببرد آبروی خود را برده ، فکر می کند آبروی کس دیگر را می برد، این میدان برای سقوط آبروی خود فراهم کرده و امام صادق مجدداً می فرماید کسی که اقدامی کند برای از بین بردن آبروی کسی، سخنی بگوید، اقدامی بکند، این طرف و آن طرف سخنی بگوید که شخصیت انسانی را خورد کند ، آبرویش را ببرد که از دید مردم سقوط کند خداوند از ولایت خود او را خارج می کند و به سمت ولایت شیطان می برد و شیطان هم او را قبول نمی کند.

به همین خاطر جامعه اسلامی و جامعه ما باید فرد هم حفظ آبروی خود کند و هم آبروی دیگران را آن وقت این سخن امام سجاد است:«  مَن کَفَّ عَن أعراضِ المُسلِمینَ أقالَهُ اللّه ُ عَزَّوجلَّ عَثرَتَهُ یَومَ القِیامَهِ» هر کس که آبروی مؤمنی را حفظ کند خدا در قیامت آبروی او را حفظ می کند. این نظام و جامعه اسلامی است.

 

 

 

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته ای مطالب بسیار مهم، راهبردی ایراد فرمودند که به مطالب مهم معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند صنعت هسته ای یک صنعت راهبردی و کلید پیشرفت ایران است، مایه اقتدار بین المللی، رشد در عرصه های مختلف ملی، موجب اعتماد به نفس عرصه تلاش و مایه اقتدار ایران در عرصه فراملی است و به همین خاطر است که دشمنان این انقلاب به دنبال از بین بردن و کنترل و تنزل سطح صنعت هسته ای ایران هستند.

فرمودند ما با آژانس همکاری در محدوده پادمانی می کنیم ولی تمام تلاش دانشمندان هسته ای ما پیشرفت در این عرصه باشد و منظبت در عرصه اجرا و توجه ویژه به مصوبات مجلس در این رابطه، حوزه هسته ای ما مدیریت کنند.

فرمودند که ما قطعاً به دنبال سلاح هسته ای و شیمیایی نیستیم، این مبنای اسلامی ما می باشد و دشمن هم این را خوب می داند و اینکه به این بهانه فشار بر ما می آورند که به دنبال جلوگیری از پیشرفت هسته ای ما هستند. اگر سلاح هسته ای بد است چرا خودتان دارید؟، اگر استفاده از سلاح هسته ای و شیمیایی بد است چرا خودتان استفاده کردید؟، تاریخ جهان شاهد است که آمریکا هم تولید کرد سلاح هسته ای و هم به کار برد، کشورهای اقماری آمریکا هم تولید کردند سلاح شیمیایی و هم به کار بردند، در هشت سال جنگ تحمیلی ما دیدیم پس شما محکوم هستید و ما طلبکار شما هستیم. شما ایرانی که خود بارها گفته ما سلاح هسته ای تولید نمی کنیم ، سلاح کشتار جمعی و شیمیایی تولید نمی کنیم به این فرض به دنبال جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران هستید اما خودتان تولید می کنید و به کار می برید و گویا هیچ کاری نکردید، ایران طلبکار شما می باشد. به همین جهن است که دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنید و از بین می برید ولی ان شاءالله ایران با قوت تمام در مسیر پیشرفت حرکت خواهد کرد و به قله رشد علمی در تمامی عرصه ها خواهد رسید.

در دیداری که با وزیر محترم اقتصاد و دارایی داشتم چند نکته مهم در استان است که باید به ؟آن توجه شود و همه مسئولان بر آن دقت کنند.

استان بوشهر از حیث جغرافیایی در وسط محدوده خلیج فارس است به همین خاطر استان هایی که نزدیک به دریای عمان و تنگه هرمز هستند و استان هایی که در انتها هستند دارای شرایط خاصی هستند. می بینید آنجا حمل و نقل ریلی است، جایی که به دریای عمان و تنگه هرمز است نزدیکی به حمل و نقل دریایی است، بالطبع اگر به استان بوشهر در عرصه اقتصاد دریا توجه نشود ما ضرر های ویژه ای کرده ایم و خواهیم کرد در آینده. الآن منطقه مکران در حال تأسیس است ، عرصه های مختلفی که مرتبط با تجارت دریایی است در نزدیکی تنگه هرمز توسعه بیدا کرده مثل جاسک و اگر ما و مسئولین مملکت و استان بوشهر توجه نشود تمام حوزه بازرگانی در آن منطقه متمرکز خواهد شد ولی متأسفانه می بینیم به منطقه چابهار ۲۵ درصد تخفیفات سود بازرگانی دریایی داده می شود، به برخی از مناطق هرمزگان ۲۵ درصد، به خرمشهر ۲۵ درصد و به استان بوشهر ۲۰ درصد، این با هیچ منطقی سازگار نیست و از آن طرف برخی از اجناسی که از طریق استان بوشهر وارد می شده به شکل تاریخی آن ها هم از استان بوشهر گرفته شده، آنجا ها نزدیکرتز هستند و حمل و نقل ریلی دارند، برخی از جاها به خاطر این دوری ۲۵ درصد تخفیف داده شده مثل برخی از مناطق استان شریف خوزستان اما استان بوشهر که حمل و نقل ریلی ندارد و بالطبع بازرگانان کمتر ورود پیدا می کنند ۲۰ درصد تخفیف ، برخی از کالاها هم پایین آورده اند و این از بین بردن حوزه اقتصاد دریاپایه است و بازرگانی دیگر میلی به گمرک استان بوشهر نخواهد داشت و این را باید حتماً درست کنند.

الآن بسیاری از مردم استان بوشهر که در این حوزه فعالیت می کنند دچار مشکل هستند، وزیر محترم قول دادند این را تنظیم و اجرایی کنند و امیدوارم ان شاءالله این معنا محقق شود و این خواست مردم استان است.

نکته دیگری که وجود دارد اجرایی شدن هر چه سریعتر منطقه آزاد تجاری است. یک کاری شروع شده سال های قبل، فشارهای اقتصادی آن مردم تحمل کردند، گرانی آن آمده اما خیرات و برکاتش نیامده، یعنی گفتند منطقه آزاد زمین ها و خانه ها گران شد و مردم تحمل کردند، آمده اما متأسفانه خیرات و برکاتش نیامده، با وزیر صحبت کردیم که هر چه سریعتر این معنا را انجام دهید و این نکته مراعات کنید منطقه آزاد تجاری بوشهر باید برای استان بوشهر مفید باشد نه برای تجار و سرمایه گذارهای غیربوشهری، خیرات و برکاتش برای مردم بوشهرباشد ، نه اینکه ما سختی ها و گرانی هایش را تحمل کنیم اما سودش را دیگران ببرند و باید مردم استان این مزیت را دارا باشند.

نکته دیگری که بسیار مهم است الآن در استان بوشهر بسیاری از حساب های بانکی و پرونده های مالیاتی صنایع بزرگ مثل نفت و گاز و پتروشیمی در غیر استان بوشهر است یعنی اینجا کار می کنند و حساب های بانکی آن ها در تهران است ، پرونده مالیاتی آن ها در تهران است، اینجا مشکلات آلایندگی داریم اما نقدینگی آن ها در خارج از استان است و مالیات به غیر از استان می دهند و این ها باید تصحیح شود و باید پرونده مالیاتی آن ها در استان بهشد که مالیات به استان بدهند، گردش مالی آن ها در استان باشد که یک جوان می خواهد وام ازدواج بگیرد ۶ ماه ، ۱ سال پشت بانک ها نایستد. این کار هم باید صورت بگیرد و تسریع داشته باشد.

نکته دیگری که مطرح شد در رابطه با تعاونی مرزنشینان است. این ها نکاتی است که انسان غم می خورد. تعاونی مرزنشینان که الحمدلله با عنایت آقای استاندار و عزیزانی که الآن مسئول هستند فعال شده این طور است که این خط مرزی و ساحلی استان بوشهر مورد نظر است مرز نشین می شوند اما متأسفانه مرکز شهرستان ها، عسلویه، کنگان، بوشهر، گناوه و دیلم که مرز نشین هستند تعاونی مرزنشینی شامل حالشان نمی شود، این چه قاعده ای است، مگر این ها مرز نشین نیستند، مگر مردم بوشهر مرزنشین نیستند؟، شامل غیر از مراکز شهرستان ها می شود، این هم صحیح نیست ، در این فشاری که مردم استان دارند تحمل می کنند تاریخی و بعد تعاونی مرزنشینان همت کرده وارد صحنه شده قانون می گوید که مرکز شهرستان ها که همه آن ها هم مرزنشین هستند مرز نشین نیستند، آخر مردم بوشهر مرزنشین نیستند؟، مردم گناوه مرزنشین نیستند؟ باید از این مرزنشینی نعمتی نسیبشان شود تا از سطح تورم و گرانی مقداری تخفیف پیدا کنند. این تعاونی جنسی می آورد، روغنی، برنجی به این مردم هم داده شود، این ها مرز نشین نیستند؟ این هم صحبت شد و امیدواریم هر چه زودتر این قانون اصلاح شود و همه مردم استان بوشهر از این موهبت استفاده کنند.

نکته دیگر تسریع در اجرای عوارض حق آلایندگی که من از سازمان محیط زیست تقاضا دارم هرچه سریعتر در این رابطه با بررسی هایی که لازم است انجام دهند، میزان آلایندگی مشخص کنند چون اگر مشخص نشود آن وقت عوارض نمی توان داده شود، هنوز اجرا نشده ، هر چه سریع تر میزان آن مشخص کنند که حق آلایندگی به استان داده شود.

امیدوارم مسئولان قدر این مردم را بدانند، مردم استان بوشهر همیشه برای انقلاب بال بودند ، بار نبودند و به همین خاطر باید به آن توجه ویژه شود و عدم توجه یعنی ناسپاسی به خدمات و عزت و عظمت این مردم است.

شهادت امام جواد را به همگان تسلیت عرض می کنم. شخصیتی که امام رضا (ع) فرمود هیچ مولودی پر برکت تر از این شخصیت برای اسلام نیست و امیدوارم در دنیا رهرو آن حضرت و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیریم. از تمامی نهادهای فرهنگی تقاضا دارم مراسم باشکوهی در این رابطه گرفته شود.

در رابطه با لایحه حجاب هم امیدوارم تمامی مراکز، چه شورای عالی انقلاب فرهنگی، چه قوه قضائیه و چه مجلس محترم قانونی تصویب کنند که در شأن این انقلاب باشد و حریم بانوان محترم محفوظ بماند و این آموزه ای که شهدا بر آن تأکید دارند که حجاب یک ضرورت است ان شاءالله در جامعه ما نهادینه شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.