نمازجمعه ۹ آذر ماه ۹۷

خطبه اول

در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا و سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم، راهی که سعادت و رستگاری به ارمغان می آورد و موجب محبوبیت انسان نزد خدا می گردد.

در ماه مبارک ربع الاول هستیم و به همین جهت چون میلاد آسمانی امام صادق (ع) در این ماه است این راه خدا و سبک زندگی اسلامی را از سخن آسمانی آن حضرت پی می گیریم و بیان می کنیم.

فرمودند انسان مؤمن که تنها انسانی است که به بهشت در می آید، محبوب خدا است و مورد لطف و عنایت ویژه الهی است چند ویژگی دارد.

عزیزان، انسان اگر دارای ایمان باشد خداوند دیگر اعمالش را می پذیرد. شرط ورود به مدینه الرحمه و لطف و عنایت خدا ایمان است، ایمان یعنی بر جان انسان حاکمیت خدا باشد، اعتقاد و باور الهی داشته باشد، التزام قلبی به دین، خود در محضر خدا دیدن و پیامبر خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و خاندان مطهرش اعتقاد داشتن و اساساً نگاه او به دنیا، نگاه به مکانی باشد که محل جمع آوری زاد و توشه برای آخرت است، این ایمان می شود.

حالا این انسان مؤمن که مورد لطف ویژه انحصاری خدا است و تا ایمان نباشد هیچ چیز انسان پذیرفته نمی شود، این انسان مؤمن دارای چه ویژگی هایی است.

حضرت چند ویژگی را بر می شمارد. «اَلْمُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَکْسَبُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِیقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِیرَتُهُ وَ أَنْفَقَ اَلْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَکَ اَلْفَضْلَ مِنْ کَلاَمِهِ وَ کَفَى اَلنَّاسَ شَرَّهُ وَ أَنْصَفَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ»

انسان مؤمن انسانی است که دارای زندگی حلال است، یعنی انسانی است که در حوزه اقتصاد دچار بحران فساد اقتصادی و درآمد حرام نیست. دقیقاً بر اساس موازین اسلامی زندگی می کند و در عرصه درآمدزایی و کسب مال دچار اجحاف، ظلم و حرام خواری نیست.

دارای اخلاق حسنه است ، دارای رفتاری خوب با خانواده، با همسایگان، با کسانی که با او ارتباط برقرار می کنند در محیط کاری و فضای اجتماعی. هر چه برای خود دوست دارد برای دیگران دوست دارد و هر چه برای خود نمی پسندد برای دیگران نیز خوش ندارد.

دارای یک باطنی پاک است. کج نهاد نیست، انسانی نیست که باطنش آلوده باشد به رذایل، حسادت داشته باشد، کینه ورز باشد، نگاهش به خانواده و مردم و اجتماع یک نگاه سود جویانه باشد، دارای باطنی سالم است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.