نمازجمعه ۲۶ دی ماه ۹۹

خطبه اول

در خطبه اول بحث شکر و ارزش شکرگزاری محضر مبارک شما مطالبی عرض می کنم.

یکی از آموزه های مهم الهی نه تنها در دین اسلام بلکه تمامی ادیان الهی شکرگزاری و آثار مهم آن است و پیامد های ناگوار کفران نعمت.

خداوند می فرماید:«  فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ » یعنی ای مردم شما یاد من باشید تا من نیز شما را یاد کنم و شکرگزار نعمت الهی باشید و کفران نعمت نکنید که «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ ۖ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»  اگر شکرگزار باشید تمام زندگی شما را رو به رشد و ترقی قرار می دهد اما  اگر کفران نعمت کردید عذاب من شدید خواهد بود.

در آیه دیگر می فرماید : « وَمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ» اگر کسی شکر کرد چیزی بر عرش خدا اضافه نمی کند بلکه این شکر او برای خودش مفید است، زمینه را برای عنایت بیشتر خدا فراهم می کند «إِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ » خداوند بی نیاز است از شکر ما، این قدر بی نیاز است که نیازی به شکر ما ندارد و ما اگر شکر می کنیم آثار و برکاتش برای خود ما می باشد.

خداوند می فرماید ما به شما چشم، گوش و قوه فهم دادیم «وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَهَ ۖ» ما برای شما چشم، گوش قرار دادیم، خرد قرار دادیم «لعلکم تشکرون» تا شما شکر بگزارید، شکر گزار باشید. یعنی خداوند این قدر نعمت وجودی برای ما قرار داده است که این فهم برای ما حاصل شود، شکرگزار درگاه خدا باشیم اما انسان در محیط زندگی بیش از آنی که شکرگزار باشد همیشه به دنبال این است که چه چیز ندارد و نمی بیند که خداوند چقدر نعمت به او داده است و به همین خواطر می فرماید اندکی از انسان ها اهل شکر هستند و اکثر مردم اهل شکر نیستند در حالی که باید اهل شکر باشند تا خداوند عنایت بیشتر به آن ها بکند.

خداوند می فرماید ای مردم خدا را شکر بکنید بر نعمت هایش که موجب آبادانی زندگی مل شود، خدمتگزارانی که به شما خدمت می کنند، شکر آن ها بگزارید و مهم تر از همه آن ها پدر و مادر که خداوند می فرماید در کنار شکرگزاری من شکرگزار والدینتان هم باشید چون با تمام وجود در خدمت شما بوده اند.

 

 

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

ابتدا تشکر و قدردانی می کنیم و سپاسگزار این نعمت عظمی الهی هستیم مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای که در این شرایط سخت خارجی و داخلی با مدیریت الهی و با بصیرت و اقتدار مایه پیشرفت در تمامی عرصه ها و صیانت نظام اسلامی و عزت مسلمین و اسلام فراهم می کنند. به ویژه در عرصه مدیریت در عرصه مقابله با بیماری ویروس کرونا، همچنین از کادر درمان و بهداشت، به ویژه پرستاران و پزشکان، کادر خدماتی در بیمارستان ها تشکر و قدردانی می کنیم، گروه های جهادی خیلی در این ایام تلاش کردند. همچنین از کسانی که در کمک های مؤمنانه و خدمات مواسات، مردم عزیز، گروه ها ، نهادها، نگزاشتند که شدت آسیب اقتصادی بر مردم شدت بگیرد و تلاشی بسیار جدی کردند. از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم و این نکته را هم تقاضا دارم که به این کار ادامه دهند، خدمت به مردم به ویژه قشر آسیب پذیر کاری است خدایی و این از همان موارد شکر است و وقتی انسان به دیگران خدمت می کند، خداوند به او خدمت می کند، خدایی به او خدمت می کند. لذا ان شاءالله این کار به نحو تام و تمام ادامه بدهند.

نکته دوم در رابطه با گرانی های کاذب و کمبود برخی از کالا ها می باشد. در این شرایط سخت و اضطراب زا که موجب گلایه مندی شدید مردم شده است از مسئولین تقاضا داریم این گرانی هایی که کاذب است و حقیقی نیست و به خاطر سوء مدیریت، عدم نظارت ، عدم مدیریت ایجاد شده است هرچه زودتر حل کنند، کمبود برخی از کالا ها را مدیریت کنند که این مردم امتحان خود را خوب پس داده اند و مسئولین باید در این رابطه تلاش کنند و خدمتگزار این مردم باشند به ویژه در این شرایطی که معیشت مردم سخت است و نباید دیگر علاوه بر این سختی ها مشکلاتی هم توسط برخی ایجاد شود که موجب گلایه مندی مردم شود و زندگی مردم سخت شود.

برخی اوقات گرانی طبیعی است ولی بعضی اوقات گرانی غیر واقعی است و به خاطر سوء برنامه ریزی است، عدم مدیریت و نظارت است، این ها را تصحیح بکنند ان شاءالله.

نکته بعد در رابطه با رعایت دستورالعمل ها می باشد. دستورالعمل های بهداشتی برای خود مردم و جامعه است و من تقاضا می کنم مردم با تمام وجود مردم مراعات کنند، عادی انگاری نشود و اخیراً بیان شده که از اول بهمن ماه برخی از مدارس باز می شود، خوب این یک نمونه عادی انگاری است. بچه های مردم به مدرسه بروند، بین راه ، برگشتن، شرایط اجتماع آن ها ، خوب این آسیب می زند به جامعه از نظر مدیریت بهداشت و به همین خاطر تقاضا می کنم از مدیریت آموزش و پرورش در رابطه با بازگشایی برخی از مدارس در اول بهمن صریحاً تجدید نظر کنند و این کار را انجام ندهند و این روشی که الآن مستقر شده الحمدلله  بیماری ها گسترش پیدا نکرده، کنترل شده و با این کار این مسیر صحیح را نشکنند و بیماری دوباره اوج نگیرد.

به همین خاطر از وزیر محترم و ستاد مبارزه با بیماری کرونا این تقاضا را داریم که به همین شکل مجازی آموزش و پرورش آموزش خود را ادامه دهد.

 

مرثیه و روضه خوانی شهادت حضرت فاطمه زهرا (س).

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.