معلمان دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی امام جمعه موقت بوشهر در خطبه های امروز 16 اردیبهشت ماه 1401

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

خدا را شاکر وسپاسگزاریم که یک رمضان مبارک دیگر را سعادت داشتیم در ضیافت کریمانه پروردگار عالم شرکت کردیم و عید فطر را در حالی برگزار کردیم، و نمازعید فطر را در حالی خواندیم که امیدوار به فضل و لطف و عنایت و عفو و بخشش پروردگار عالم بودیم پس از یک ماه عبودیت، بندگب، تلاوت قرآن، دعا، مناجات و خیرات و مبراتی که در این ماه توفیق پیدا کردیم اما برادران و خواهران بزرگوار مهم تر از خود روزه داری و عبادت و بندگی در ماه مبارک رمضان که توفیق یافتیم، صیانت از دست آوردهای رمضان است. این خیلی مهم است.

برخی اوقات انسان یک عمل خیر، عبادی انجام می دهد، خوب هم انجام می دهد، تمام و کمال هم انجام میب دهد ولی پناه بر خدا بعد از آن با رفتاری که دارد، با گناهانی که دوباره مرتکب می شود و ممکن است این عمل از بین برود و یا دچار خلل و خدشه شود، لذا ماه شوال و پایان ماه رمضان و آغاز ماه شوال تازه شروع کارزار و مباره ما باشیطان است، با هوا و هوس است و تازه شروع کار ما در رابطه با لزوم رابطه و انس بیشتر با پروردگار عالم و خداوند متعال است با ابزار مهم و ارزشمندی به نام جهاد اکبر، با جهاد اکبر می توانیم اعمال، خیرات و نیکی های ماه رمضان را که از دانشگاه رمضان برداشت کردیم که یکی تقوا است با جهاد اکبر می توانیم در خود نگهداریم و حتی قوی تر هم بنماییم در حالی که ما دشمنی درونی داریم به نام نفس «إن النفس لأماره بالسوء» نفس انسان را به بدی، به پلشتی، به گناه و معصیت سوق می دهد.

پیامبر گرامی اسلام هم صریحآ فرمودند بدترین دشمن شما نفس شما می باشد که در وجود شما است و این را باید مهار و کنترل کرد با همین تقوایی که در ماه رمضان به دست آورده ایم.

راهکارهای حفظ و صیانت از دست آوردهای ماه مبارک رمضان و مبارزه با نفس یکی آخرت باوری و ابدیت اندیشی است که انسان این حساب را برای خود باز کند که در این دنیا موقت است و برای ابدیت انسان خلق شده، فلسفه دین و ارسال پیامبران و رسولان الهی هم این است که انسان متعاقد شود که زندگی دنیا موقت است و اصلی نیست و باید خود را برای زندگی ابدی که آخرت است آماده کند. لذا قرآن می فرماید:« وَ ما هذِهِ الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوانُ» زندگی ابدی و واقعی آخرت است «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ » فردای قیامت را ما برای چه کسی قرار داده ایم «نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ» عاقبت از آن انسان های با تقوا است و یا در جای دیگر خداوند می فرماید:« أرضیتم بالحیاه الدنیا من الآخره » آیا شما حیات دنیا را بر آخرت با آن عظمت ترجیح داده اید و راضی به حیات دنیا شده اید «فَما مَتاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَهِ إِلَّا قَلِیلٌ» این متناع دنیا کم است، اندک است، ناچیز است در مقابل عظمت آخرت ، یا در جای دیگر می فرماید:« مَتَاع الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَهُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَی» متاع دنیا کم است و آخرت بهتر است برای کسانی که تقوای الهی پیشه کنند. پس یک، آخرت باوری لازمه مبارزه و استمرار مبارزه ما بعد از ماه رمضان با شیطان و هوا و هوس است.

دوم، باور حضور خدا در زندگی، این خیلی مهم است برادران و خواهران که تفکر و اندیشه انسان به جایی برسد که در همه زوایای زندگی خود خدا را ببیند، مگر نه این است که خداوند فرموده است:« وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ » شما تا می توانید عمل کنید ولی بدانید، خداوند عمل شما را می بیند حتی پیامبر می بیند و مؤمنین می بینند یعنی انسان تمام آنات زندگی خود را سعی و تلاش کند در حضور پروردگار عالم قلمداد کند، همان سخن پیر عالم فرزانه بزرگ که فرمود عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنید. انسان به اینجا برسد که گفتارش، رفتارش، کردارش، مجلسی که می رود، قدمی که بر میدارد، امضایی که یک مدیر می کند، دستوری که می دهد، رفتاری که پدری یا مادری در خانه دارد همه و همه در محضر پروردگار عالم قلمداد کند و اگر انسان خود را در محضر خدا ببیند تقوا برای او خود به خود می آید ، گناه نمی کند و سعی می کند رضایت خداوند را درک کند. اگر بداند که خداوند خیانت چشم را می بیند، آنچه در قلب انسان می گذرد می داند و حتی هر چه که در ذهن و نفس انسان هم حرکت می کند و وسوسه می کند همه را ما می بینیم چونکه از رگ گردن پروردگار عالم به انسان نزدیکتر است.

و سومین راهکار برای حفظ دست آورد های ماه رمضان و مبارزه با نفس ، مبارزه با شیطانی که دشمن قسم خورده ما انسان ها است، مراقبت و تقوای الهی است. مراقب رفتارمان، گفتارمان باشیم، مراقب نیاتمان باشیم چرا که خداوند عالم می بیند و متوجه می شود و مأموران پروردگار خداوند هم ثبت و ضبط می کنند و فردای قیامت همه چیز روشن و عیان خواهد شد که خدا فرمود:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» ای مؤمنان، ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما باد به خودتان، خودتان را حفظ کنید و داشته باشید، مراقب هوا و هوس های خطرناک باشید، مراقب حرف زدن، دیدن، رفتارتان، خصوصاً من تقاضا می کنم در این فضای مجازی که بی در و پیکر است با همه خوبی هایی که ممکن است داشته باشد این خطر را دارد که فضا و ذهن انسان را مسموم کند و به انحراف بکشاند.

 

خطبه دوم

واقعاً باید از مردم مؤمن و متدین و انقلابی و خدا محور ایران اسلامی تبریک گفت و تشکر کرد و تقدیر کرد راهپیمایی روز قدس را که بار دیگر حمایت از مظلوم را و عمل به تکلیف شرعی و انقلابی و دینی خود را نشان دادند با این اجتماع عظیمی که بحمدلله انجام شد به فضل پروردگار عالم و همچنین حضور در حماسه با شکوه و معنوی نماز عید سعید فطر که تجلی وحدت، عزت و عبودیت و بندگی خدا و معنویت بود به حمدالله و المنه.

۲۰ اردیبهشت مصادف است با ۸ شوال که معروف به یوم المصیبه روزی که وهابیان خبیث عبور ائمه بزرگوار بقیع را تخریب کردند ، سالروز هتک حرمت و تخریب قبرستان افلاکی و نورانی بقیع به دست امال صهیونیسم جهانی در سال ۱۳۴۴ قمری، ۳۱ فروردین ۱۳۰۵ شمسی با گذر یک قرن از این واقعه تلخ و جان کاه هنوز داغ این مصیبت بزرگ بر دل های مسلمانان و به خصوص شیعیان سنگینی می کند و الحق ۸ شوال روز مصیبت و عزای امت اسلام است.

آنچه سنگینی این مصیبت و تخریب حرم مطهر ائمه بقیع و بزرگان تاریخ اسلام را مضاعف می کند این است که این رفتار وقیهانه وهابیت در اثر کوته فکری و برداشت انحرافی و بدعت آمیز از دین است با استدلال های بی موردی که از قرآن و سنت هم متأسفانه انجام می شود. آنچه مایه توجه و عبرت برای جهان اسلام است عزیزان خطر بزرک کج فهمی است، برداشت های نا ثواب از دین و بزرگان الهی است که همواره اسلام از این کج فهمی های و قرائت های غلط از قرآن و سنت امت اسلام تا کنون ضربه خورده است. در صدر اسلام خوارج، جبریه، مرجعه، زیدیه، واقفیه و امثال این ها هر کدام متأسفانه باعث اختلاف بین جامعه اسلامی شدند و در زمان متأخر هم وهابیت، بابیت، دراویش، نظریه پردازان اسلام های التقاطی نظیر اسلام رحمانی، تشیع انگلیسی و … همه این ها باعث برادر کشی و ضربه به اصل اسلام و جامعه اسلامی و اختلاف شده و ریشه همه این اختلافات و فرقه های انحرافی همه این همان کوته فکری و تفکر انحرافی و جهل مدعیان این فرقه ها می باشد. شیطنت های البته شیطان اکبر و طاغوت اعظم آمریکا و صهیونیست ها هم مسأله را داغ تر می کنند و کار را به جایی می رسانند که برخی از سران کشور های اسلامی به جای اشداء علی الکفار، اشداء علی مسلمین می شوند و به جای رحما بینهم ، رحما نسبت به صهیونیست ها و جلادان و کودک کش ها می شوند و این می شود نتیجه این کوته فکری ها و کج فهمی ها و راه علاج این مسأله بازگشت حقیقی به قرآن ، به وحدت اسلامی و ایجاد گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل اسلام آمریکایی است برای ایجاد وحدت امت اسلام و رفع این گرفتاری ها.

اما مناسبت بعدی ۱۸ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است که من لازم می دانم از مدیران و دست اندرکاران و عزیزان جمعیت هلال احمر که در همه عرصه ها، در سیل ها، زلزله ها، وکسن و همه اتفاقاتی که به هر حال در کشور افتاده همه و همه پای کار بودند، زحمت می کشند و داوطلبانه و عاشقانه در خدمت کسانی که دچار آسیب و مشکلاتی شده اند بوده اند و در آینده هم اگراتفاقی بیافتد پای کار هستند در کنار همه کسانی که خدمتگزار جامعه اسلامی هستند.

هفته معلم را داشتیم، روز کار و کارگر را داشتیم کهخ تبریک عرض می کنم و گرامی می دارم یاد و خاطره شهدای کارگر و کارگران شهید را و خسته نباشید و خدا قوت می گویم به همه عزیزان کارگر. اگر پیامبر گرامی اسلام دست کارگر را می بوسد به خاطر تکریمی است که به کارگر باید بشود و البته خود پیغمبر هم نظرشان این است قطعاً که نه تنها بوسیدن دست ملاک است بلکه باید در فع گرفتاری ها و مشکلات این طبقه تلاشگر و زحمتکش، کسانی که در عرصه اقتصاد و تولید مملکت تلاش می کنند بیشتر مسئولین ارج نهند و هم مردم قدرشناس باشند و هم مسئولین در رفع گرفتاری های این عزیزان، این قشر تلاشگر و زحمتکش باید تمام همت و اهتمام خود را به خرج بدهند.

و اما روز معلم که گرامی می دارم یاد و خاطره متفکر ژرف اندیش، روحانی متناسب با زمان، مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله ، معلم بزرگی برای دیروز و امروز و فردای کشور ما ، متفکر دین شناس مؤمن با اخلاص پر کار مرحوم شهید آیت الله استاد مطهری را و همه معلمانی که به شهادت رسیدند، شهدای معلم و اساتید و معلمین ما که از دار دنیا رفتند و آن هایی که هستند خداوند به این عزیزان عزت و سرافرازی عطا بکند.

من عرض خسته نباشید دارم خدمت همه معلمان عزیز و همه تلاشگران عرصه فرهنگ و تربیت و آموزش کشور.

نقش معلم نقش بی بدیلی است. اگر ما مدیران شایسته می خواهیم آینده، اگر ما نسل شایسته می خواهیم، نسل تراز اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می خواهیم باید روی دانش آموزانمان سرمایه گذاری کنیم. البته مقدمه آن معلم ها را پاس بداریم و ارج نهیم و هم مردم احترام بگزارند و هم شاگردان و هم مسئولین در راستای رفع گرفتاری ها ومشکلات معلمین نهایت سعی و تلاش کنند. معلم باید خاطرش جمع باشد، فکرش آزاد باشد تا بتواند فکر فرزندان ما را درست و شایسته و البته با زیربنای انقلابی و اسلامی تربیت کند.

من خواهشی که از معلمان و استاید عزیز و بزرگوار دارم بدانید که رفتار دانش آموزان، کردار و گفتار و حتی پوشش دانش آموزان و دانشجویی ما تجلی رفتار و پوشش و گفتار و کردار و اعتقاد معلم است، معلم بر اعتقاد دانش آموز اثر می گذارد، بر رفتار و کردار و حتی پوشش دانش آمور معلم اثر می گذارد چون بنا است الگو باشد.

بنابراین من ضمن تقدیر و تشکر از زحمات معلمان عزیز چند جمله از فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با عظمت کار معلم عرض می کنم.

فرمودند معلم یعنی کسی که در دل انسان چراغی را روشن می کند، فکر انسان را باید تجلی بدهد و ارتقاء بدهد، در دل انسان چراغی روشن می کند و او را از جهالتی به دانایی معرفی و معرفتی رهنمون می سازد.

باز فرمودند یکی از اهداف کلان و راهبردی و حیاتی برای انقلاب اسلامی تربیت نسلی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلام و مکتب تشیع در کنار علوم جدیده است و این راهبرد نظام جمهوری اسلامی است که بحمدلله معلمان ما در این راستا تلاش می کنند، زحمت می کشند، مجموعه آموزش و پرورش کار بسیار سترگ و مهم و پر اهمیت و حساسی دارند لذا ان شاءالله هم مردم کمک کنند و هم خود معلمین کمک کنند برای ساخت و پرورش و تعلیم و تربیت نسلی دینی، انقلابی و نسلی که بتواند مدیریت آینده مملکت را به سمت جهان قبل از ظهور و آماده برای ظهور حضرت ولی عصر حجت بن الحسن عسکری (ص) رهنمون بدارد و لذا معلمان عزیز ما خود فهیم هستند، فرهیخته اند و خود عارف به این موضوع هستند که دانش آموزان امانتی هستند در نزد معلم و این امانت را هم باید پاس داشت و هم خوب حفظ کرد و هم خوب پرورش داد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.