اشتغال جوانان خواسته صریح نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بود/ آیا با حقوق کارگری می توان یک زندگی حداقلی داشت؟

حجت الاسلام وال مسلمین جمالی امام جمعه موقت بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته ( 2 فروردین ماه)

خطبه اول

تسلیت عرض می کنم وفات حضرت زینب (س) را ، الگوی صبر و استقامت در مقابل دشمنان را.
«۱۹۹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تفلحون» ای کسانی که ایمان آورده اید صبر پیشه کنید، صبر در برابر مصائب و مشکلات، در مقابل گناه، در مقابل هوا و هوس.
ای کسانی که ایمان آورده اید صبر پیشه کنید ، « اصْبِرُوا وَ صابِرُوا »گر چه این دو کلمه از یک ماده هستند اما اصبرو زمانی می باشد که انسان خودش در مقابل یک مصیبت و یا مشکلی قرار بگیرد، در مقابل صحنه گناهی قرار بگیرد، این مس شود اصبرو، اما صابرو یعنی مقابله و استقامت در مقابل دشمن، در اینجا یک نفر نیست و طرفینی است، یک طرف دشمن ایستاده و یک طرف ما، تأبیری که اینجا استفاده می شود صابرو.
خداوند می فرماید کسانی که ایمان می آورند هم باید صبر در برابر مشکلات داشته باشند و هم اهل استقامت در برابر دشمن باشند.
هر چه دشمن در مقابل ما شدت بیشتری نشان دهد ما استقامت بیشتر.
امام صادق (ع) در آن روایت نورانی می فرماید : صبر در برابر اذیت و آزاری که در راه ما می شوید، طعنه هایی که در راه ما می شنوید ، این اصبرو است و اما صابرو می فرماید در برابر دشمن و در کنار ولیتان.
آیه شریفه می فرماید:« و رابطو رابطو » یعنی اینکه شخص مؤمن باید نگهبان مرزهای دینی خود باشد، هم مرزهای جغرافیایی و هم مرزهای فرهنگی و هم مرزهای اعتقادی و دینی مردم را حفظ کند.
امام صادق (ع) می فرماید منظور از رابطو یعنی ایستادگی در کنار امام و این نشان می دهد امامی که موظف است به حفظ دین و فرهنگ مردم ، شخص مؤمن هم باید در کنار او قرار بگیرد.
حضرت زینب (س) الگو و اسوه ای است که با تأسی به آن مقام آسمانی و ملکوتی می شود به این آیه شریفه عمل کرد.
حضرت زینب (س) هم صبر در برابر مشکلات و مصائب داشتند ، مصداق اصبرو و هم صابرو، در برابر دشمن ایستادگی کردند و حتی یک لحظه ندیدیم که دشمن هجمه ای داشته باشد و حضرت زینب (س) بخواهد سکوت کند حتی زمانی که دست در زنجیر دارند اما باز هم می بینیم مدافع امام خود، حریم ولی خود، می باشند.
حضرت زینب (س) این همه هجمه های دشمن ، برنامه ریزی های دشمن را برای اینکه واقعه کربلا را به فراموشی بسپارد ، حضرت یک جمله می فرماید « ما رایت الا جمیلا » و این جمله آبی بود بر آتش فتنه گری های دشمن و آیا این غیر از مصداق کامل استقامت در راه حق است.
حضرت زینب (س) یک جمله به یزید فرمود« بن الطلقا » و این جمله تکلیف همه چیز را معلوم کرد، معلوم کرد یزید کیست و حضرت زینب کیست، فرزند چه کسی است. یعنی یزید تو می دانی که هستی، تو برده آزاد کرده ی ما هستی . این می شود حمایت از امام، از ولی. حضرت زینب حتی در آن لحظات سخت در کربلا باز هم می بینیم حضرت به آن رسالت خود عمل می کند.
حضرت زینب چند سال بیشتر بعد از کربلا در قید حیات نبودند.
مرصیه حضرت زینب (س).

خطبه دوم

مقام معظم رهبری امسال را یه نام رونق تولید نامگذاری کردند.
این نشان از توجه ایشان نسبت به مباحث اقتصادی است. هم در پیام نوروزی و هم در حرم ثامن الحجج امام رضا (ع) ایشان به این مسأله اشاره داشتند و قطعاً رونق تولید استقلال اقتصادی را به دنبال دارد.
ایشان فرمودند دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما هستند. حالا عده ای باور نداشتند مثل جنگ فرهنگی ولی کم کم دارند باور می کنند. اینکه دشمن تمام خود را گذاشته بر مباحث اقتصادی و مشکلات اقتصادی و قطعاً رونق اقتصادی می تواند این تأثیر پذیری را کم کند.
ایشان فرمودند گر چه دشمن در این جنگ شکست خواهد خورد ، این قطعی است اما بازدارندگی که ما باید ایجاد کنیم اما بازدارندگی اقتصادی ما بسیار مهم است، دشمن به نقطه ضعفی که می بیند وجود دارد چشم طمع می بندد. ما امروز می بینیم دشمن دارد کار خود را انجام می دهد ، در بحث اقتصادی این رونق تولید با توجه به ظرفیت های درونی و جوانان مؤمن و ولایت مدار و متخصص قطعاً این آسیب پذیری را کمتر و دشمن را از همیشه ناامید تر می کند.
یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان اشاره کردند در مورد بحث های فرهنگی بود. ایشان فرمودند مرزهای فرهنگی نیاز به مراقبت دارد.
مردم استان بوشهر مردم مهمان نوازی هستند ولی مسئولیت محترم در کنار تأمین امکانات رفاهی برای مهمانان عزیز باید به حساسیت های فرهنگی و دینی هم توجه کند. واقعاً بعضی از اتفاقات که دیده می شود در شأن این استان ولایتمدار نیست. با آن پیشینه علمی و دینی و فرهنگی که ما داریم بنا نیست این همه زحماتی که جوانان عزیز در طول سال می کشند، هیئات عزاداری، مجموعه های مختلف فرهنگی که ما شاهد هستیم، این همه زحمت در این چند روز خدشه دار شود.برخی فکر می کنند که در این شهر و استان گر چه معدود هستند اما کم آن ها هم زیاد است . برای شهری که به نام شهدا است، مادر و پدر شهید نباید گله مند باشداز این وظعیت. برخی فکر می کنند وقتی وارد این شهر می شوند از هر قید و بندی آزاد هستند و در شهر دیگر هر جور رفتار کردند، کردند و این قابل قبول نیست.
کشف حجاب هایی که دیده می شود و وسیله نقلیه خصوصی، این وسیله خصوصی ما است ، حریممان است، بنده ضمن تشکر از نی روی انتظامی این درخواست همه مؤمنان است که ممانعت شود. متأسفانه دیده می شود این مسئوله بعضاً و این خوش آیند خانواده شهدا و ایثارگران نیست. اگر همان حساسیتی که نسبت به کمربند ایمنی داریم نسبت به بحث کشف حجاب هایی که دیده می شود قطعاً وظعیت بهتر خواهد شد.
مسأله دیگر وظعیت بازار است، وظعیت ناراحت کنند بازار. امروز قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده. واقعاً وظیفه ستاد تنظیم بازار چیست؟، غیر از آرامش بازار، تأمین کالاهای ضروری و کنترل قیمت؟، ما کدامش را امروز شاهد هستنیم؟. چرا تعارف و ملاحظه ؟، عده ای هستند به دنبال سود هستند و عده ای دنبال سوء استفاده هستند، عده ای دنبال هرج و مرج هستند و چرا با این ها برخورد نشود؟، مردم را بدبین کرده اند . اصناف باید اقدام و دست دلالان را کوتاه کند.
گوشت گران شد، اقشار ضعیف گفتند که گوشت نمی خوریم، مرغ گران شد گفتند نمی خریم، آجیل گران شد گفتند نمی خریم، خوب نمی شود که سیب زمینی و پیاز هم نخریند و این وضعیتی که می بینیم وضعیت مطلوبی نیست.
آیا واقعاً با حقوق کارگری که در دست عزیزان است می توانند یک خرید حداقلی کنند و شرمنده زن و بچه های خود نشوند؟، بعید می دانم. مردم درخواست دارند باید به این وظیفه عمل شود، مسئولین در بازار بروند و مشکلات مردم را ببینند، مردم گله مند هستند. این وضعیت بازار باید سامان پیدا کند.

نکته آخر مربوط به سفر رئیس جمهور محترم است به استان بوشهر. قطعاً افتتاح پروژه های ملی باعث افتخار ما است اما وقتی سفر می شود سفر استانی دیگر باید از هم جدا دانست . خواسته های مردم قبل از این سفر یکی بحث جذب و بکار گیری سهم ۵۰% بومی استان است که در حد توصیه گذشت که مسأله مهمی بود و وقتی سفر استانی می شود دیگر نمی توان آن اعتبارات مصوب و اقدامات را یک جا اعلام و به آن پرداخت. بحث اشتغال جوانان خواسته صریح نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بود و یا بحث معیشت مردم که نیازمند توجه جدی است و یا بحث پیوست فرهنگی در اجرای پروژه ها که باید تعیین تکلیف بشود.ن اعتبارات مصوب و اقدامات را یک جا اعلام کرد نه بحث اقاشتغال جوانان خواسته صریح نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بود و یا بحث معیشت مردم که نیازمند توجه جدی است و یا بحث پیوست فرهنگی در اجرای پروژه ها که باید تعیین تکلیف بشود.ن اعتبارات مصوب و اقدامات را یک جا اعلام کرد نه بحث اقاشتغال جوانان خواسته صریح نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بود و یا بحث معیشت مردم که نیازمند توجه جدی است و یا بحث پیوست فرهنگی در اجرای پروژه ها که باید تعیین تکلیف بشود.ن اعتبارات مصوب و اقدامات را یک جا اعلام کرد نه بحث اقاشتغال جوانان خواسته صریح نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بود و یا بحث معیشت مردم که نیازمند توجه جدی است و یا بحث پیوست فرهنگی در اجرای پروژه ها که باید تعیین تکلیف بشود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.