نمازجمعه ۵ مهر ماه ۹۸

خطبه اول

در خطبه اول بنا براین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم و سبک زندگی اسلامی که دستور خدا است و سیره خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) است، و سفارش اکید اهل بیت عصمت و طهارت است سخن بگوییم.

در این خطبه پیرامون یکی از آموزه های فرهنگ اسلامی سخن می گوییم و آن تکریم ، تعظیم، احترام و خدمت به سالمندان به ویژه پدر و مادر است.

ترکیب جامعه خانواده و بالطبع جامعه به این شکل است. کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان. سالمندان شخصیت های بزرگواری هستند که تمامی اقشار دیگر جامعه محصول وجود آن ها است، یعنی سالمندان واسطه آفرینش میانسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان هستند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها فرزندانی خداوند از طریق آن ها به جامعه هدیه کرد که الآن پدر و مادر شده اند و این جوانان و نوجوانان و کودکان محصول فرزندان آن ها هستند بنابراین سالمندان ریشه درخت جامعه انسانی هستند که اگر این عزیزان نبودند قطعاً نسل انسان منقرض می شد، نسل یک خاندان از بین می رفت، بنابراین احترام، تکریم، تظیم و خدمت به این سالمندان یعنی احترام به ریشه و اصل و نسب خود.

به این جهت است که اگر در جامعه ای احترام سالمندان مراعات شود، تکریم شوند،؛ تعظیم شوند، خدمتگذاری نسبت به آن ها به طور ویژه صورت بگیرد آن جامعه جامعه ای ریشه دار و دارای یک هرم وجودی است، یک ساختار انسانی قوی است که آن جامعه در آرامش به سر می برد چون اگر انسان به سالمندان جامعه احترام نگذارد گویا ریشه درخت دچار آسیب می شود و بحران به وجود می آید و درخت جامعه انسانی دچار آفت می شود.

به همین جهت است که خداوند در قرآن و حضرات معصومین در روایات بسیار بر احترام سالمندان به ویژه پدر و مادر تأکید کرده چون احترام به سالمند یعنی احترام به پیشینه و اصل و نسب خود و مطمئن باشید شخص جوان، میانسال وقتی احترام گذاشت به سالمندان خود نیز وقتی سالمند شد دارای احترام است و اگر این کار نکرد  مطمئن باشد که در سالمندی مورد بی احترامی دیگران قرار خواهد گرفت. هر چه بکارید همان بدروید.

به همین جهت است که در علم روانشناسی و جامعه شناسی این قاعده است که در جامعه ای که سالمندان، بزرگان تکریم و احترام می شوند آن جامعه دارای آرامش است، هم در شرایط کنونی و هم جوان و نوجوان سالمند برای آینده خود می داند که در صورت سالمندی این طور تکریم و احترام می شود، امیدوار به زندگی می گردد.

خداوند در قرآن در این رابطه سخن گفته و بیان داشته «وَ قَضی رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ» خداوند فرمان داده ، تصویب کرده که هیچ کس نباید عبادت و عبودیت و پرستش شود جز خود خداوند و در گام دوم فرموده «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» اول عبودیت الهی و بعد به پدر و مادر انسان باید احترام بگذارد.

بعد می فرماید«إِمَّا یَبْلُغَنَ‌ عِنْدَکَ‌ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُلْ‌ لَهُمَا أُفٍ‌ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا وَ قُلْ‌ لَهُمَا قَوْلاً کَرِیماً» گاهی مواقع می شود که پدر و مادر ، هردو یا یکی به تنهایی دارای کهنسالی و سالمندی می شوند یک کلام کمتر از گل به آن ها نگو، با کلامت آن ها را ناراحت نکند، آن ها را از خود دور نکن، تو همانی که وقتی طفل بودی آن ها تو را پروراندند، کودک بودی، نوجوان بودی این ها با تمام وجود زحمت کشیدند و کار کردند تا تو به این قدرت و سن و سال برسی و الآن که پیر شده اند آن ها را از خود دور نکن. اگر می توانی ولو به زحمت و مشقت در خانه نگه بدارید، نگه بدار در حالی که می توانی آن ها را به جاهای دیگر و خانه سالمندان نفرست و آن ها را تنها نگذار و با کرامت و با بزرگی و احترام با آن ها صحبت بکن.

«وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ  وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا» آغوشت را باز کن برای آن ها و آن ها را در آغوش بگیر و زیر بال و پر خود قرار بده که آن ها یک عمر این کار کردند و الآن نوبت تو است و دعا کن که خدایا مهربان با این دو بزرگوار باش همان طور که در بچگی مرا پرورش داده اند.

حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) تکریم و احترام به سالمندان را تکریم و احترام خداوند می دانند.« من إجلال الله تعالى إجلال ذی الشیبه المسلم» از موارد تکریم و تعظیم خدا این مورد است که انسان تکریم و تعظیم سالمندان مسلمان بکند.

بعد می فرمایند:« إنَّ مِن إجلالِی تَوقِیرَ الشَّیخِ مِن اُمَّتی » از مواردی که من نیز مورد تکریم قرار می گیرم بزرگداشت و خدمت به انسان های سالمندان است، می گوید اگر شما سالمندان را احترام کنید گویا مرا احترام کرده اید.

امام صادق (ع) می فرماید:« وقّروا کبارکم و ارحموا صغارکم » سالمندان را احترام و تکریم کنید.

الآن فرهنگ غرب این طور است که بچه تا به سنی رسید که می تواند درآمد زایی پدر و مادر را رها می کند و این مخالف فرهنگ اسلامی است و الآن دارد متأسفانه در جامعه ما هم آرام آرام جای خود را باز می کند و باید فرزند تا هست بداند فرزند پدر و مادر است و ولی نعمت او می باشد.

سالمندان را تکریم کنید و به کودکان مهربان باشید.

و بعد می فرماید:« لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَ یُوَقِّرْ کَبِیرَنَا » از ما نیست، یعنی مسلمان نیست، دارای مکتب اهل بیت نیست کسی که سالمندان را احترام نمی کند و به کودکان مهربانی نمی کند.

این فرهنگ اسلامی است. خدا نکند فرزندی با پدر و مادر قهر باشد یا بالعکس، ناراحتی در دل داشته باشند. خواهش می کنم اگر این چنین است هر چه زودتر فرزند به خدمت پدر و مادر برسد دست ببوسد، احترام بکند، این شیوه رسول خدا است که باید سالمندان به ویژه پدر و مادر در جامعه مورد احترام و تکریم باشد.

این جامعه جامعه ای با فرهنگ، ریشه دار ، اصیل و آینده دار است.

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در ابتدای درس خارج فقه آغاز سال تحصیلی و همچنین در دیدار با نمایندگان محترم مجلس خبرگان و پیامی که به رزمندگان اسلام و تجلیل از ۸ سال دفاع مقدس دادند مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به برخی از آن مطالب مهم اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که لازمه استمرار پیشرفت توکل به خدا است. ما در محاسبات برنامه ریزی و مدیریت خود باید حتماً عنایت خدا، توجهات ذات اقدس و نصرت و یاری خدا لحاظ کنیم . یعنی ما برنامه ریزی علمی کنیم، فرهنگ اسلامی در برنامه ریزی ما کاملاً اساسی باشد، مسیر نظارت ما یک مسیر نظارت اسلامی باشد و آنگاه خدا و توکل به خدا نباید فرموش کنیم و از چیزی نترسیم.

فرمودند ایستادگی و مقاومت لازمه دیگر پیشرفت است و محال است یک کشور انقلاب کند، استقلال داشته باشد اما قدرت ایستادگی و مقاومت نداشته باشد، قطعاً هر کشوری به ویژه ایران که یک کشور راهبردی و ایتراتژیک است و در جغرافیای سیاسی خیلی کشور مهم و موقعیت مهمی دارد، از جهت اقتصاد، اول کشور اقتصاد انرژی فسیلی است، نفت و گاز روی هم، در عرصه فرهنگی و تأثیرگذاری سیاسی در منطقه فوق العاده است و الآن انقلاب هم که شده باشد تمام توان جهان استکبار فشار بر این کشور است و اگر ایستادگی و مقاومت نباشد، وا دادگی باشد، امتیاز دهی باشد قطعاً این استقلال و فرهنگ اسلامی و هویت ملی و دینی از بین خواهد رفت و آن ها به دنبال همین هستند.

فرمودند اموید به آینده. الآن متأسفانه در فضاهای مختلف، چه مجازی و چه غیر مجازی جامعه، به ویژه جوانان را از آینده ناامید می کنند، از اول انقلاب هم همین کار می کردند و می گفتند شما یال آینده، ۵ سال آینده شکست خواهید خورد و ۴۰ سال است این را بیان می کنند اما این انقلاب ۴۰ سال است که ایستاده و این همه پیشرفت حاصل شده است، ان شاءالله از این به بعد هم شکوفایی فراوان تری خواهیم دید.

فرمودند اعتماد به جوانان ، مسئولان عزیز به جوانان اعتماد کنید که ما نیاز داریم به یک دگردیسی و تحول در عرصه ساختار مدیریتی و برنامه ریزی و باید به فکر جوان و مدیریت جوان و فعالیت جوان اعتماد کرد که این رودخانه سیال مدیریت و برنامه ریزی ان شاءالله استمرار پیدا بکند به ویژه جوانان انقلابی.

وحدت و انسجام ملی به ویژه در میان نیرو های انقلابی. اگر یک کشور وحدت نداشته باشد و در میان خودشان اختلاف وجود داشته باشد، درگیر با هم باشند فضا برای پیشرفت حاصل نمی شود و از آن طرف هم غافل می شوند از دشمن و دشمن نیز کار خودش را می کند.اگر درون یک خانه اختلاف باشد درون آن خانه هیچ وقت روی خوش دیده نمی شود.

فرمودند حمایت از تولید داخلی.

عزیزان تنها راه مقاومت اقتصادی تولید و رونق تولید است. فضا برای تولید کنندگان، چه کوچک و چه بزرگ فرآهم بیاورید.

الآن شما متأسفانه می بینید به اسم خصوصی سازی در قبل کارخانه های بزرگ، شرکت های بزرگ واگذار شده و بسیاری از آن ها تعطیل است ، بسیاری از شرکت های کوچک که جوانان تأسیس کرده اند، نیمه سنگین، سنگین با ظرفیت تمام خود کار نمی کنند. مسئولان عزیز که الحمدلله حرکت های خوبی نیز آغاز شده جهادی عمل کنند و ان شاءالله تولید رونق بگیرد.

فرمودند یکی دیگر از لوازم پیشرفت قطع امید از بیگانگان است. تمام کشورهای اروپایی، آمریکا، دیگران که ما آزموده ایم به ویژه ما در بوشهر خیلی این ها را آزموده ایم، همین فرانسه، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی شما دیدید یک ذره نگاهشان سود و خدمت به مردم غیر از خودشان نیست و همه به دنبال چپاول کشورهای دیگر است و نگاهشان این است.

اعتماد به آمریکا سال ها است که بنده عرض کرده ام اعتماد به گرگ است، اعتماد به یک جانور وحشی سیاسی است که تنها راه حیات خودش را صید و جنایت می داند و به همین خاطر شما می بینید که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دولت الآن به این نتسیجه رسیده، مردم ما الحمدلله از قبل و الآن همه اذعان دارند مذاکره با آمریکا مذاکره با یک جبهه جنایتکار است که هیچ اعتمادی به او نیست و فقط می خواهد از مذاکره برداشت سیاسی، اقتصادی برای خود کنند و دیگران را تضییع حق کنند.

همچنین کشورهای اروپایی که برای خود استقلال قائل هستند، برای خودشان در ساختار سیاسی جهان موقعیت قائل هستند چقدر زشت است که در مذاکرات بگویند که ما این کار خواهیم کرد اما با اجازه آمریکا، نظر ایشان را هم باید بگیریم.

فرانسه که ادعا می کند مهد آزادی است، شما ببینید با مردم خود چه می کند. عمله صهیونیست است، عمله آمریکا است. انگلیس که جای خود دارد ، کشوری که کتاب تاریخ سیاسیش سراسر جنایت است. آلمان همان است که در جنگ جهانی اول و دوم آن جنایت کرد و در جنگ تحمیلی رژیم صدام با ایران چقدر حمایت از صدام کرد. این ها می خواهند با ایران مذاکره کنند. ایران هیچ نیازی به مذاکره با شما ندارد .

سازمان ملل، شورای امنیت برجام را تأیید کردند، همه امضا کردید و الآن زیر آن می زنید. آمریکا خود را کنار می کشد و ان ها نیز به شکلی خود را کنار می کشند.

هیچ اعتمادی به جبهه جنایت، آمریکا و این کشورهای اروپایی جبهه جنایت تاریخ بشری هستند و هیچ اعتمادی به آن ها نیست.

تعهد داده اند به دولت که ما بعد از خروج آمریکا ما خودمان هستیم، ۱۲ تعهد دادند و ایران به تعهدات خود عمل کرد. یک تعهد آن ها عمل نکردند و نخواهند کرد، این ها به دنبال چپاول هستند، روح و روش و سیره این ها این است و به همین خاطر باید رویکرد نوین در سیاست خارجی را ما دنبال بکنیم و به دنبال جبهه انسانی سیاسی در جهان باشیم و این جبهه را باید تقویت کنیم.

کشورهایی که استکبارستیز هستند و جهان استکبار به آن ها لطمه می زند، باید آن ها را متحد کنیم و این راه و رسم را ادامه دهیم.

هفته گرامی داشت دفاع مقدس را تعظیم، تجلیل و گرامی می داریم و همچنین یاد و خاطره شهدا و امام شهدا را گرامی می داریم.

دفاع مقدس نشان داد ایران اسلامی با نگاه جهادی می تواند جهانی را به زانو در آورد و باید این الگو باشد برای تمامی مسئولان سیاسی و مدیریت ما، باید نگاه ما نگاه رزمندگانی باشد که در ۸ سال دفاع مقدس جان دادند برای حراست از اسلام و ایران.

صمیمانه از نیروهای مسلح مستقر در استان، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، دریابانی، عزیزانی که مایه افتخار و عزت این استان هستند تشکر و قدردانی می کنم  و امیدوارم ان شاءالله سرافراز باشند و همواره موفق و مؤید.

مناسبت های زیادی است روز آتش نشانی است، روز جهانی ناشنوایان است، میلاد امام باقر (ع) است.

امیدوارم ان شاءالله حمایت شود از آتش نشانان ، عزیزانی که شبانه روز در خدمت هستند و تبریک عرض می کنم روز میلاد حضرت امام باقر (ع) و همگان را به حمایت و به ویژه به کارگیری ناشنوایان، نابینایان در مناسب مناسب سفارش می کنم.

امیدوارم ان شاءالله کمبودهایی که ما در فضای استان می بینیم به ویژه زیرساختی در عرصه های فرهنگی، رفاهی، صنعتی، ورزشی ان شاءالله با تلاشی که می شود بر طرف گردد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.