تذکر مجدد امام جمعه بوشهر به صنایع استان/در استخدام ها از جوانان بومی استان استفاده شود

حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 9 دی ماه:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راه قرآن، راه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم آلاف تحیه و الثناء)

یکی از آموزه های زندگی خدایی و سبک زندگی اسلامی زیست عفیفانه و مدیریت عفت خانوادگی است. عفاف یعنی خویشتن داری از ارتکاب گناه به ویژه دو گناه جدی اقتصادی، حرام خواری و دیگری گناه جنسی. به همین خاطر است که یک خانواده موفق، یک خانواده عفیف است، خانواده ای است که در تمامی امور مواظب است خدایی زندگی کند و در عرصه های مختلف زندگی، زندگی سالم داشته باشد و با گناه زندگی خود را پیش نبرد و به همین جهت است که خداوند انسان های با حیا و عفیف را دوست دارد.

پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) می فرماید:« إنَّ اللّه یُحِبُّ الحَیِیَّ المتعفف» خداوند انسان های با حیا و اهل عفت را دوست دارد، یعنی محبوب خدا است انسان عفیف و اگر کسی به مقام محبوبیت الهی دست یابد، به مقامی عالی دست یافته، مقامی عرشی است که نتایج و آثار بسیار آسمانی در دنیا و آخرت خواهد داشت.

نکته ای که محضر مبارک شما در این خطبه در این محفل نورانی تأکید دارم زیست عفیفانه اخلاقی است، زیست عفیفانه جنسی است، زیست عفیفانه اخلاقی یعنی انسان حریم الهی خود را حفظ کند و مرتکب گناهان اخلاقی و فساد اخلاقی نشود. در خانواده، مادر استوانه و اساس زیست عفیفانه است و پدر حامی و حافظ حریم عفاف خانواده و فرزندان گل های این درخت عفت هستند. به همین جهت است که اسلام بر عنصر خانواده و تربیت خانواده و موضوع عفت خانوادگی بسیار تأکید کرده است.« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» به همین جهت می باشد پدر و مادر گذشته از اینکه خود باید الگوی عفاف باشند باید مربی عفت برای فرزندان خود الگوی عفت باشند.

و محیط اجتماعی نیز که متشکل از خانواده ها می باشد باید مسئولان ذیربط فضایی برای زندگی پر از آرامش، اخلاق، پر از عفاف ایجاد کنند و به همین خاطر است که انسان عفیف چون دارای یک مقام والایی است امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب می فرماید:« لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَه» انسان عفیف نزدیک است به خاطر تعالی و بزرگی شخصیت او در صف ملائک قرار بگیرد، یعنی به این حد انسان عفیف دارای قرب و ارج آسمانی است.

اساساً کسی که دارای عفت است، دارای پاکدامنی است به دور از فساد اخلاقی و جنسی است، این شخص دارای عقلانیت بالایی است. امیر مؤمنان می فرماید:« مَن عَقَلَ عَفَّ» کسی که دارای عقلانیت است، دارای قدرت عقلانیت قوی است عفیف است، مرتکب فساد اخلاقی نمی شود، لغزش در این امور ندارد و وقتی انسان دارای عفت شد از بسیاری از گناهان مصون می ماند، بسیاری از گناهان فرزند بی عفتی است. « العَفافُ یَصونُ النَّفسَ ویُنَزِّهُها عَنِ الدَّنایا » عفت انسان را مصون می دارد از سقوط در باطلاق گناه و او را از بسیاری از پلیدی ها و پستی ها نجات می دهد.

چقدر خانواده هایی که به خاطر همین مراعات نکردن عفاف از هم پاشیده شد. فردی از یک خانواده دچار بحران فساد شد و کل زندگی را دچار بحران کرد، طلاق آمد، اختلاف و مشکلات آمد «و کَم مِن لَذَّهِ ساعَهٍ قد أورَثَت حُزنا طَویلاً» یک لذت گناه کوتاه و چند دقیقه موجب حسرت طولانی و شکست خانوادگی می شود و به همین جهت است که باید پدر و مادر خود الگوی عفاف باشند و فرزندان را در فضایی پر از عفاف تربیت کنند.

یکی از مهمترین عنصرهای مهم در عرصه حفظ عفاف و سلامت جامعه و خانواده مراعات حجاب است. حجاب یعنی حفظ حریم شخصیت زن که این زن در نظام خلقت سرچشمه آفرینش انسان می باشد و به همین جهت دشمنان انسان و انسانیت در طول تاریخ خواسته اند که استحکام خانواده ها را بر هم بزنند با عنصر فساد اخلاقی و از بین بردن نظام عفاف خانوادگی و در این رابطه با کارهای بسیار، تولید فیلم ها، کارهای رسانه های ضد بشری، گسترش فساد در جوامع جهانی و بین المللی مثل اَندَلُس مثل کشورهای اسلامی و الآن هم کشور ما، به دنبال این هستند که خانواده و حریم شخصیت زن دچار بحران شود و سطح ارزشی یک خانواده به شدت تنزل کند و به همین خاطر با تمام توان عفاف خانوادگی را نشانه گرفته اند. ملاحظه کنید فیلم هایی که می سازند، پخش می کنند توسط رسانه ها و کانال های تصویری یا در فضای مجازی یا در فضای عمومی و به همین خاطر خانواده به ویژه پدر و مادر خود باید الگو باشند و حریم عفاف خانوادگی با دقت تمام مواظبت کنند.

خانواده ها که درست شد جامعه هم درست می شود، جامعه که درست شد توسط مسئولین محترم، خانواده ها هم در بستری زندگی می کنند که سالم است و به همین جهت بر قرارگاه های عفاف و حجاب و ساماندهی سواحل و تمامی این امور، قرارگاه هایی که تشکیل شده توسط مسئولین محترم فعال بیش از این باشند تا ان شاءالله هم خانواده ها وظیفه خود را درون خانه انجام دهند و هم مسئولینی که مسئولیت دارند در این کار وظیفه و فضاسازی در آن کار برای حفظ حریم خانواده ها و جامعه تحقق ببخشند.

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

۹ دی سالروز آن شکوه حماسه حضور مردم در جغرافیای کلان ایران جهت حمایت از اسلام ، مکتب اهل بیت، انقلاب اسلامی ایران و ولایت گرامی می داریم. همواره جهان استکبار به دنبال تسلط بر جوامع جهانی است به ویژه آن جغرافیایی که دارای اندیشه دینی و روحیه و رویه انقلابی و استقلال طلبانه است، فتنه فرهنگی، فتنه های اقتصادی، علم و فن آوری ، فتنه های امنیتی، فتنه های سخت و نظامی و در سال ۸۸ فتنه سیاسی با برنامه ریزی که از قبل کرده بودند و به دنبال براندازی و با نگاه خودشان انقلاب رنگی و مخملین بودند، اندیشه های بسیاری در طراحی های خودشان تنظیم کرده بودند، مدیریت میدانی کرده بودند، قریب صد برنامه طراحی شده بود که در صورت شرایط خاص بتوانند نظام اسلامی را که منبعث از مکتب اهل بیت، اسلام و این درخت تنومند پایه های آن بر خون شهدا است دچار بحران کنند اما هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ، بصیرت و ولایتمداری مردم این تهاجم و فتنه سیاسی بسیار سنگین که بسیاری از کشورها را در تاریخ معاصر دچار بحران کرد شکست داد و این هدایت های مقام معظم رهبری، تحقق بصیرت مردمی و حضور در صحنه مردم باعث شد این طرح و برنامه بسیار خطرناک اولاً افشا شود و سپس خنثی گردد.

بنابراین این ۹ دی یوم الله است، همه روزها روز خدا است  ویوم الله یعنی روزی که با دیگر روز ها تفاوت اساسی دارد و آن واقعه بسیار مهمن که باعث عزت و اعتلای اسلام می شود و لذا ۹ دی یوم الله است، گرامی می داریم و در همین مکان مقدس اعلام می کنیم که اگر بخواهند دشمنان فتنه ایجاد کنند، هر نوع فتنه ، مردم عزیز ایران تحت هدایت های مقام معظم رهبری تمام فتنه ها را شکست خواهند داد.

سالروز شهادت سردار سرافراز  و به واقع این سردار آسمانی، سردار سلیمانی را گرامی می داریم و بیان می کنیم این شخصیت الگویی مناسب برای تمامی مسئولان کشور است، شخصیتی که تمام وجودش هزینه کرد برای نظام اسلامی و یک ذره نظام اسلامی را برای خود هزینه نکرد، شخصیتی که خود را وقف کرد برای اسلام و مسلمین و ایران و ولایت و ذره ای اندیشه ای برای خود نداشت و ویژگی سردار سلیمانی این بود که از خود عبور کرد و هیچ برای خود نمی خواست. یک شخصیت ممتاز دینی، ملی و انقلابی و این ویژگی اول ایشان. دوم مجاهدت کارآمد با تمام جان، یعنی هر مسئولیتی که به سردار سلیمانی می دادند مجاهدت کارآمد می کرد و کار به سرانجام می رساند و با تمام جان در صحنه حاضر می شود و می گفت این تمام دنیا کار من است، ذره ای فکر ارتقاء پست و مقام نداشت و عبور کرده بود از این چیز ها. سوم همین نکته که خود را هزینه می کرد برای اسلام و انقلاب و مردم و به دنبال هزینه کردن اسلام و انقلاب و مردم برای خود نبود . چهرم ولایتمداری، مطیع مقام معظم رهبری بود و خودش را همچون ستاره ای می دید در منظومه شمس الشموس ولایت و هیچ گاه این این همراهی و تابعیت فراموش نمی کرد و اگر مأموریتی بود و بر می گشت و حضرت آقا مأموریت دیگری به او می داد فوراً انجام می داد و لحظه ای درنگ نمی کرد. پنجم اخلاص و خدامحوری ، هر گاه بنده این شهید عزیز می دیدم تجسم اخلاق الهی مشاهده می شد، اخلاص الهی دیده می شد. نکته دیگری که داشت این شخصیت موفقیت در تمامی امتحانات و یک مأموریت نبود که سردار سلیمانی موفق نباشد به خاطر همین اخلاص و مجاهدتی که به خرج می داد و نکته دیگر محبت به مردم، مردم را دوست داشت، عشق و علاقه به مردم، جان را فدای مردم ایران ، مردم مسلمان ایران می کرد و در آخر عشق و علاقه به شهادت داشت که انسان های بزرگ این چنین هستند که ختام حیات دنیای این ها به سعادت و شهادت ختم شود، همین نکته ای که امیر مؤمنان دعا کرد برای مالک اشتر. یاد و خاطره ایشان گرامی می داریم و امیدوارم همه مسئولان رهرو راه شهدا و به ویژه این شهید والامقام باشند.

سال نو میلادی را به همه مسیحیان عالم، مسیحیانی که با بصیرت هستند و به دنبال عدالت جهانی همان شعار مشهور حضرت عیسی و مردمداری. متأسفانه به خلاف سران سیاسی جهان استکبار که به نام مسیحیت جنایاتی می کنند که جبهه مخالف حضرت مسیح انجام می دادند، مسیحیان واقعی نیستند.

نکته دیگر در رابطه با جوانان استان و مسئولان می باشد. مسئولان گرامی جوان و نوجوان سرمایه اصلی و اساسی کشور هستند و به شدت و با تمام وجود در خدمت جوان و نوجوان باشید، در عرصه آموزش ، در عرصه تربیت، در عرصه ورزش، در عرصه بصیرت افزایی، در عرصه شرایط سالم سازی فضای تفریحات، در عرصه ایجاد اشتغال که بنده بارها تذکر دادم به مسئولین به ویژه صنایع که قواعد و قوانین به کارگیری جوانان استان در صنایع مهم مراعات کنید، جوان که بیکار بود خود بیکاری منشأ بسیاری از مشکلات است، این اولویت برای استخدام جوانان بومی مراعات کنید ، چقدر باید گفته شود و تقاضا شود، تذکر داده شود اما در عمل متأسفانه این شود و کاری نکنید که مردم که الآن گله مند هستند تقاضای برخوردهای قانونی با شما کنند، دقت کنید. لذا از جوانان تحصیل کرده حمایت کنید ، به کار بگیرید و شغل پایدار برای آن ها داشته باشید و جوانان عزیز ما نیز در عرصه تحصیلات و فنی و حرفه ای ان شاءالله تحصیلات داشته باشند که به کارگیری آن ها دارای شرایط باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.