smart

پرداخت تسهیلات مناسب به فعالان صنایع دستی استان بوشهر/صنایع آلاینده مسأله حفاظت از محیط زیست را جدی بگیرند

حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون آموزه های زندگی اسلامی سخن می گفتیم. آموزه هایی که اگر انسان آن ها را مراعات کند دارای یک زندگی پر از سعادت، معنویت، سراسر آرامش و در فضای اجتماعی تمامی شاخص های پیشرفت و تمدن حاصل می شود و از آن طرف در آخرت نیز انسان رستگار است.

بسیاری از مشکلاتی که در جوامع است حتی الآن نیز مشاهده می شود به خاطر عدم مراعات آن آموزه های سبک زندگی اسلامی است.

یکی از مهمترین آموزه های فردی و اجتماعی سبک زندگی اسلامی حفظ آبروی خود و دیگران است و این نکته بسیار مهمی است هم برای خود انسان، خانواده و خاندان او و هم برای جامعه و مردمی که با انسان زندگی می کنند که انسان هم مدیریت کند و آبروی خود را حفظ کند و از آن طرف آبروی دیگران را محفوظ بدارد.

smart

آبرو به معنای حیثیت، شرافت و اعتبار است. وقتی گفته می شود آن شخص با آبرو است یعنی انسان با حیثیت، دارای اعتبار و شرافت است و وقتی که مورد تعرض قرار می گیرد در موضوع آبرو آن فردی که متعرض به او شدند حیثیت خود را از دست می دهد، اعتبار و شرافت خود را در جامعه از دست می دهد و شما می دانید در جوامع و اجتماع انسانی که دارای حیثیت و اعتبار و شرافت است دارای ارزش اجتماعی است و اگر خود انسان مراعات آبرویش نکند یا دیگران آبروی او را حفظ نکنند این شخص در جامعه دچار سقوط اجتماعی خواهد شد، نگاه دیگران به او یک نگاه دیگر خواهد شد، حیثیت او، شرافت و اعتبار او لکه دار خواهد شد.

به همین جهت است که حفظ آبروی خود و دیگران یک کار مهم و مؤثر است و اگر خدایی ناکرده فردی آبروی کسی را ببرد یعنی حیثیت و شرافت و اعتبار او را لگدمال کرده و باید در مقابل ذات اقدس باری تعالی پاسخگو باشد.

رسول خدا (ص) فرموده اند:« أیّها الناسُ ، إنَّ دِماءَکُم و أعراضَکُم علَیکُم حَرامٌ » ای مردم خون شما و آبروی شما حرام است کسی بریزد تا روز قیامت همان طوری که قتل انسان مسلمان و مؤمن حرام است ریختن آبروی انسان مسلمان و مؤمن نیز حرام است بلکه مسأله آبرو گاهی از خود حیات هم بالا تر است و شخص حاضر است بمیرد ولی آبرویش نرود حالا فردی بیاید و آبروی کسی را مورد هدف قرار بدهد، حالا با اهدافی که دارد و آبروی شخص را خدشه دار کند، کاری است حرام .

امام صادق می فرماید:« إذا رَقَّ العِرضُ اسْتُصعِبَ جَمعُهُ» و هنگامی که آبرو رفت دیگر جمع کردن آن مشکل است.

بنابراین در رابطه با حفظ آبرو دو بخش است، یکی حفظ آبروی خود که پیرامونش صحبت می کنیم و دیگری حفظ آبروی دیگران، خدایی ناکرده، احتمال دارد فردی آبروی خود را حفظ کند اما متعرض آبروی دیگران شود.

smart

امیر مؤمنان علیه آلاف تحیه و الثناء می فرماید:«ای انسان کاری نکن که آبروی می رود و بدنام می شوی» حفظ آبرو و باز می فرماید:« کاری نکن که رختن آبروی تو نقل مجلس شود» این کار را نکن، یعنی آبرو داری کن و مراقبت کن و از آن طرف حفظ آبروی دیگران .

ساحت مقدس رسول خدا محمد مصطفی (ص) می فرمایند در شب معراج اموری که در عرش دیدم یکی از آن وقایع بسیار تعجب آور بود شبی که در حالت معراج بودم من را بر قومی عبور دادند صورت های خودشان را با ناخن هایشان می خواراندند و گوشت هایش را می کندند به جبرئیل که همراه من بودند گفتم این ها چه کسانی هستند؟، گف : این ها کسانی هستند که غیبت مردم می کنند و نشسته اند و آبروی مردم را می برند.

این نکته خیلی مهمی است که انسان متوجه شود که هر عملی که انسان انجام می دهد چه بزرگ و چه کوچک آثار دارد و نوشته می شود و آبروی فرد با سختی تمام جمع شده است و فردی بیاید آبروی فرد مسلمان و مؤمن را ببرد لذا در آن شب ساحت مقدس رسوا خدا می فرماید تجلی آن این گونه بود که گروهی نشسته بودند و با ناخن های خود صورت های خود را می کندند و خون آلود می کردند و وقتی سؤال کردند این ها چه کسانی هستند، کسانی که غیبت مردم را می کنند و آبروی مردم را می برند.

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای  در مراسم سالگرد امام راحل عظیم الشأن همچون همیشه نکات بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به اهم فرمایشات معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که تقویت ایمان و امید وظیفه نخبگان، هسته های انقلابی، فعالان حوزوی و دانشگاهی می باشد و امام راحل عظیم الشأن بر همین اساس انقلاب کرد، بر اساس ایمان و امید. ایمان به خدا، ایمان به راه، هدف، ایمان به مردم این نهضت را به پا کرد و به امید عنایت خداوند و پیروزی و شکست دشمنان و رسیدن به هدف.

دشمن در این اندیشه است که این ایمان را از مردم بگیرد، ایمان به خدا را از مردم بگیرد لذا به شدت در عرصه معارف دینی ایجاد تشکیک می کند، ایمان به مردم را از انقلاب بگیرد، مردم از انقلاب بگیرد و بین مردم و مسئولان جدایی بیاندازد ، به شدت به دنبال این است که ما اهدافمان را گم کنیم، اهداف اصلی انقلاب را به فراموشی بسپاریم، تحریف کند، آن راه انقلابی که داریم تبدیل بشود به یک بی راهه و یا گم راهه ای که ما را به اهداف انقلابیمان نرساند، با شدت تمام به دنبال تخریب این ایمان است.

در رابطه با امید که شما می دانید اگر یک حرکت امیدوارانه نباشد در همان آغاز تبدیل به شکست می شود چون امید به موفقیت نیست، به دنبال این است دشمن که روح امید از جامعه بگیرد و بگوید شما هر کاری کنید موفق نمی شوید، همان کاری که انگلیس در بوشهر کرد، انگلیسی ها وقتی به بوشهر آمدند یک اقدام جدی انجام دادند و آن این بود که شما هر کاری که می کنید موفق نخواهید شد و باید مستعمره ما باشید و وقتی رئیسعلی دلواری را به شهادت رساندند گفتند که دید؟، وقتی علامه بلادی مجبور شد به هجرت گفتند ملاحظه کردید؟، وقتی انقلابیون را به هند و بصره تبعید کردند و به اجبار آن ها را به آن مناطق بردند گفتند دیدید که شما نمی توانید کاری کنید و امید به موفقیت نداشته باشید ، امید نداشته باشید انگلیس از بوشهر برود، روح امید را می خواهند از انسان بگیرند که انسان حرکت نکند. «أعظَمُ البَلاءِ انقِطاعُ الرَّجاءِ» آدم امیدش را از دست بدهد بد ترین بلا است، انسان متوفق می شود و در برابر دشمن تسلیم می شود و دست را بالا می برد.

smart

آمریکا و صهیونیسم بین الملل می خواهد امید را از ما بگیرد و بگوید شما موفق نمی شوید در حالی که شما می بینید در این بیش از ۴۰ سال انقلاب بزرگترین هجمه ها به ما کردند ولی ما موفق شدیم و پیش رفتیم، یعنی پیروز شدیم. فشارهای فرهنگی آوردند که جامعه را از فرهنگ انقلابی و اسلامی دور کنند ولی شما دیدید هر روز جوانان ما انقلابی تر و انقلابیون ما استوارتر هستند و شعارهای انقلاب تغییر نمی کند بلکه انقلاب ما و شعارهای ما جهانی می شود.به دنبال این بودند توسعه و پیشرفت را از ایران بگیرند، شما ببنید چقدر توسعه و پیشرفت ایجاد شده، شاخص هایی که الآن در توسعه وجود دارد فوق العاده است، در علم،  در حوزه های مختلف، صنایع دفاعی که اخیراً شما دیدید موشکی را ایجاد کردند که فراصوت است، در عرصه های پیشرفت عمرانی این همه پیشرفت و این نشان می دهد که ما باید برای رسیدن به هدف نهایی امیدوار باشیم.

جامعه ای که خدا دارد، امید دارد، جامعه ای که رهبریت آن الهی است همچون مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای  امید دارد، جامعه ای که مردمی مثل شما دارد امید دارد، چه کسی باید ناامید باشند؟، آمریکا، رژیم اشغالگر قدس، دشمنان این انقلاب که هر کاری کردند نتوانستند و بنابراین آن ها باید نا امید باشند و ما امیدوار باشیم.به همین جهت باید ایمان در جامعه ما نهادینه و ارتقای سطح پیدا کند و امید نیز این چنین.

فرمودند جبهه بندی دشمن تغییری نکرده ، جهان استکبار و آمریکا، صهیونیسم بین الملل به کشورهایی که در منظومه جهان استکبار موجودیت دارند، این ها صف بندی آن ها مقابل ما است و این ما هستیم که دشمن را نباید گم کنیم، با تمام توان قدرت داخلی را بالا ببریم و هدفمان پیشرفت و عدالت در جامعه باشد، همان اهداف حضرت امام و تمامی توطئه های دشمن را بشناسیم و خنثی کنیم.

فرمودند ما باید در عرصه های مختلف در کنار هم با وحدت هرچه تمام تر رو به جلو حرکت کنیم و  توطئه دشمن که می خواهد جلو ما بگیرد و ما را به خودمان کند مواظبت کنیم این کلمات حضرت آقا در سال قبل بوده.

به همین جهت با تمام توان دولت محترم، مجلس محترم، قوه قضائیه و مردم عزیز در راستای هدایت های مقام معظم رهبری باید حرکت کنیم، جهاد کنیم، انقلابی رفتار کنیم، امیدوارانه ایمان به شعارها و اهداف انقلاب تا ان شاءالله به هدف برسیم و دشمنان ما یک به یک نا امید و نابود شوند، این اساس است.

smart

روز جهانی محیط زیست و همچنین صنایع دستی را گرامی می داریم.بزرگوارانی که در محیط زیست تلاش می کنند، در جغرافیای کلان ایران و استان بوشهر و حافظ سلامت در همه این عرصه ها هستند، از این عزیزان تشکر می کنیم و در رابطه با مراقبت در حوزه محیط زیست به تمام صنایع آلاینده و مراکزی که به نحوی به محیط زیست آسیب می رسانند توصیه می کنیم که محیط زیست را و ارکان آن را مراقبت کنند.

همچنین در رابطه با صنایع دستی که استان بوشهر یکی از استان های مهم در این عرصه است ایجاد تسهیلات مناسب و حمایت از تولیدات و بازار سازی و بازار یابی آن در فضای استانی، ملی و منطقه و جهانی توصیه می کنیم.

نکته ای که در این رابطه مناسب است به تمام جوانان، تمام  خانواده ها توصیه می شود که مهارت افزایی در رابطه با صنایع دستی داشته باشند و در فضای کسب و کار حضور داشته باشند و هم تولید کالا کنند و هم درآمد افزایی کنند برای خانواده خودشان.

دررابطه با کودکان کار که روز جهانی این عزیزان هم می باشد توصیه می کنیم که سازمان بهزیستی به این عزیزان توجه کند و فنی و حرفه ای با شرایط ویژه هم در رابطه با آموزش و پرورش و هم مهارت دادن به این عزیزان تلاش کنند که این عزیزان در سنین کودکی مبتلا به کار و عدم رشد علمی و آموزشی نشوند.

توصیه می کنیم به همه جوانان در رابطه با حوزه های علمیه خواهران و برادران توجه ویژه ای کنند. رسول خدا (ص) می فرماید:«وقتی خداوند می خواهد به شخصی خیری بدهد او را وارد چرخه فقاهت دینی و آموزش های عالیه مهارت دین می کند». الحمدلله حوزه های علمیه استان بوشهر در سال های اخیر رشد بسیار فزاینده ای کرده ، توصیه می کنم به جوانان عزیز در کنار حضور در مراکز عالی دانشگاهی در رابطه با مسائل حوزوی هم توجه ای داشته باشند که ان شاءالله در استان در آینده ای نه چندان دور عالمان بزرگی چون علامه بلادی ها داشته باشیم.

smart

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.