نمازجمعه ۷ فروردین ماه ۸۷

خطبه اول نماز جمعه حضرت آیت الله صفایی بوشهری : ۷/۱/۸۸

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 

خودم و شما نمازگزاران عزیز با خود به مراعات تقوای الهی سفارش می‌کنم بهترین چیز برای سازد در دنیا و رستگاری و صلاح در آخرت تقواست عبودیت خدا مراعات قوانین دین و رفتار دینی و اخلاق دینی و اعتقاد دینی است از خدا می‌خواهم همه ما را از اهل تقوا قرار دهد .

در خطبه‌های اول بنابراین گذاشتیم که پیرامون محبوبان خدا سخن بگوییم محبوبان  خدا را بشناسید بدانیم کیستند آثار محبت خدا به انها کدام است تا راه ورسم آنان پیشه کنیم  و از آثار محبت عرشی و ملکوتی خدا بهره‌مند گردیم در جلسه قبل خطبه قبل بیان شد که در قرآن نه گروه محبوب خدایند آن‌ها را برشمردیم و گفتیم یکی از محبوبان  خدا تواب است کسی که گناه کرده سپس بیدار شده آگاه شده پشیمان شده و به دامان محبت و دین خدا برگشته  بر شمردیم گناه چه آثار و خیم و زیان باری برای انسان دارد  و امروز پیرامون خود تائب و برکات توبه سخن خواهیم گفت شخص تو کننده کسی است که بعد از انی  که مبتلا و گرفتار گناه و معصیت بوده و در باتلاق متعفن معصیت فرورفته با علم ، آگاهی ، با یک انقلاب درونی، با یک با یک بیداری وجدانی و با یک عنایت و توفیق الهی به خود می‌آید و مسیر گناه‌آلود خودش را تغییر می‌دهد و به دامان پر مهر و محبت خدا باز می‌گردد از باتلاق تعفن بار و مذلت معصیت خودش را رها میکند . و به اوج قله جلب محبت خدا صعود می‌کند با این عمل محبوب خدا می‌شود لذا خداوند در سوره بقره آیه ۲۲۲ با می‌فرماید : «ان الله یحب توابین»  بی‌تردید خداوند فردی که توبه کرده به دامان دین بازگشت حوزه پر مهر و محبت خدا گام گذاشته و از گناه بریده  و دین و دین داری پیوسته دوست دارد محبوب او هست و بدین خاطر در قرآن و روایات اسلامی به ویژه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه پیرامون توبه سخن بسیار گفته‌اند و تو به یک موهبت الهی است و یک محبت ملکوتی خدایی است به انسان همه ما باید توبه کند  لذا می‌فرماید : «توبه الی‌الله جمیعاً ایها المؤمنون » ای مؤمنان ای دین‌داران همه باید توبه کنید «توبه الی‌الله جمیعاً ایها المؤمنون لعلکم تفلحون » باشد که شما رستگار شوید ما یعنی گناهکاریم که باید توبه از عصیان کنیم  و یا گناهکار نیستیم لکن در مسیر عبودیت خدا  دچار کاهلی و کاستی هستیم  . لذا باید توبه از نقصان کنیم . سپس همه مؤمنان در هر عرصه‌ای که باشند به هر حدی که باشند باید توبه کنند یا توبه از عصیان شان یا توبه از نقصا نشان در نهج‌البلاغه پیرامون توبه سخن بسیار گفته شده در قرآن آیات بسیاری در این باره نازل شده در صحیفه مبارکه سجادیه سه دعا در این باره است دعا سوم ، هشتم وسی ویکم در این باره بزرگان علم اخلاق و عرفان بسیار سخن گفته‌اند . قلم زدند توبه یک انقلاب شکوهمند  اراده درونی انسان است . از گناهکاری به سوی تعالی جلب محبت خداوندی ، دوران از عذاب انسان ، انسان گناهکار می‌گذرد . اگر انسان گناهکار از گناهکاری بگذرد . خداوند ارحم الراحمین است بر خود لازم کرده است رحمت به انسان را « کتب رب الی نفس الرحمه » به دامن بر خود واجب کرده است لازم کرده است نگاشته است که بر کسانی که گناه کرد ه اند خطا کردند مبتلا فساد شدند گرفتار معصیت شده‌اند به رحم آورد لذا راهکار رحم خدا انسان گناهکار فتح باب رحمت توبه است . توبه بابی از ابواب رحمت خدا هست لذا انسان باید از این باب استفاده کند لذا می‌فرماید : «ضمن لم لتب اولئک هم الظالمون » هر کس توبه نکند به خود ظلم کرده است خدا حجت به همه تمام کرده است به ویژه جوانان ، جوانان عزیزان هیچ‌گاه از باب رحمت خدا ناامید نشوید . اگه گناه کردید نگویید . خدا دیگر به ما نظر ندارد خدا در انتظار توبه شما است بازگشت شما است لذا می‌فرماید : « معصوم ما من سیئت من سیئا احب الی الله من شاء بن تائب » در نزد خدا هیچ کس محبوب تر از جوانی نیست که گناه کرده است و لی پشیمان شده است و به دامان خدا بازگشته حضرت امام محمد باقر (ع) می فرماید : انسانی که در بیابان برهوت گم شده زاد و توشه را از دست داده مرکب آن فرار کرده تنهای تنها است . انتظار مرگ خود را می‌کشد اگر مرکب خود پیدا کند زاد وتوشه پیدا کند راه را بیابد چقدر خوشحال می‌شود این شخص خدا به توبه عبدش پیش از آن خوشحال می‌ شود لذا می‌فرماید: « کتب رب ال النفس فی الرحمه » این خدای ماست این خالق ماست بیش از آنی که ما در ناحیه تو به خدا باشیم این در انتظار بازگشت  ماست عزیزان ، بزرگان خوبان  درب رحمت عرشی خدا درب رحمت عرشی و ملکوتی خدا همیشه مفتوح است اگر همیشه باز است در انتظار انسان است که با یک کتاب محبوب شود و خدا به او محبت کند هیچ گاه نا امید نشوید که خدا دیگر با ما نیست  خدا با ماست « اذا سئلک عبادی انی فاذانی قریب » اگر از من بخواهند من قریب آن‌ها هستم « عجیب دعوت اذا » قبل از آنی که بخواهد من می‌پذیرم و اساساً توبه انسان مقرون است . یکی قبل از توبه و دیگری بعد از تو به قبل از آن توفیق تو به او می‌دهد و بعد از تو به انسان قبولی توبه دارد اما انسان گناهکار که توبه می‌کند باید توبه‌اش دارای چهار خصوصیت باشد : یکی خالق باشد فریب نباشد نگوید توبه می‌کنم خدا توبه ام را قبول می‌ کند گناهان سابق را می بخشاید و دوباره او رجوع می‌کنم به گناه این خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله بهاءالدین می‌فرمودند : سر خدا کلاه نمی شه گذاشت  لذا می فرماید : « یا ایهاالذین امنو توبو الی الله توبه النصوح » ای کسانی‌که مؤمنید که ایمان آورده‌اید توبه کنید اما توبه خالص ،پاک  بدون بازی‌های گناه‌آلود . دوم تائب باید جبران گذشته کند باید گذشته خودش را جبران کند آن‌ خطاهایی که کرده‌ و بدین خاطر می‌فرماید : «فمن تاب من بعد ظلم » بعد از آن که انسان به خود ظلم کرده و گناه کرد توبه کرد و افلح و جبران کرد « کان االه یتوب الیه » خدا او را می بخشد اول توبه توبه ی خالص در قلب و زبان دوم جبران گناه ، جبران گناه بدین شکل است . با گناه در رابطه با ذات اقدس باری تعالی بوده حق الله بوده یا حق الناس بوده ، حق الله مثل نخواندن نماز ، روزه ، عدم پرداخت حقوق شرعی این ها قضا کنید جبران کنید خوردن مال مردم تهمت افترا ف بهتان ، غیبت ، و این نوع معاصی باید جبران کند برای آن شخص اگر حقوقی از مردم در دستش است پرداخت کند دقیقا پرداخت کند یک ریال هم از اول شب قبر تا قیامت حساب دارد« الیوم عمل  بالحساب » سوم این که در اسرع وقت توبه کند . چون گذشت زمان سلب توفیق توبه می کند و در این رابطه آیات زیادی که من بخاطر اینکه خطبه طولانی نشود . حذف می کنم ذکر آنها و چهارم عزم عزم اراده داشته باشد که دیگر به گناه بازنگردد این چهار رکن داشته باشد قطعا خدا توبه او را قبول خواهد کرد .

 

خطبه دوم نماز جمعه حضرت آیت الله صفایی بوشهری :  ۷/۱/۸۸                                  

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 

خودم و شما نمازگزاران محترم را به مراعات تقوای الهی دعوت می کنم . که کلی تمامی خوشبختی،  رستگاری ، کامیابی با محبت خدا است .

در این خطبه پیرامون سه موضوع سخن خواهیم گفت موضوع اول تجزیه و و تحلیل پیام ارزشمند نوروزی ۳۰ و سخنان راهگشا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حرم منور رضوی گفتم اظهار تسلیت جهت رحلت همسر خود مقوم حضرت امام و سوم گرامی روز جمهوری اسلامی اما موضوع اول اما موضوع اول مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود سپس اولین سخن در آغاز سال جدید بعد از آن پیام در حرم منور حضرت رضابیان می‌کنند و نوعاً راهگشا ترین . مطلب در جهت رشد و توسعه دینی در آن سال بیان می‌فرمایند و موهبت‌های الهی به ویژه ایران ولایی و ایرانیت که تمام جهان اسلام اما تحت تأثیر قرار داده است و آن حضرت به چهار ده اشاره داشتند که من از همین جا تقاضا می‌کنم از محققین ، پژوهشگران ، دانشگاهیان ، حوزویان پیرامون این پیام نا پیام مطالعه کنند. و مقاله به نویسنده و راهکارهای عملی شدند و اجرایی شدن آن بیانات تبیین کنند . هر چند خود ماست کار گروه این کار را فراهم کرده‌ایم . از روز بعد از آن سخن مشغول کار شده ایم آن چهار عبارت بودند از اصلاح الگوی مصرف و پرهیز ازاسزاف دوم تازان همگامی عدالت با پیشرفت کند در دهه چهارم انقلاب شکوهمند اسلامی سوم باز وصولی بود و به سیاست راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا بود و استکبار جهانی و چهارم مسئله مهم انتخابات ریاست جمهوری که ان‌شاءالله در خطبه‌های نمازجمعه آتینگ بدین منظور خواهیم پرداخت و هم هم‌اینک در یکی از آن‌هاست به طور تقریباً خوب مفصل بیان خواهیم کرد در رابطه با اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی ایران و جهان مطالب بسیار سخن خواهیم گفت بزرگند که به اهل تحقیق و حتماً در این زمین مقالات بسیار خواهم نوشت اما من سرفصل‌ها یی ، نکاتی گذراست بیان می‌کنم و امیدوارم در این رابطه محققین این این سرفصل‌ها را تبدیل به مقالات عمیق کننده اول اینکه اسراف چیست است ؟ و صرفه‌جویی که در مقابل اسراف است چگونه است که ؟دوم راه و شیوه برون رفت از اسراف کدام است ؟ سوم عوامل ایجاد اسراف چیستند ؟نسبت پاسبان در واقع اصلاح الگوی مصرف کیستند ؟اسراف یعنی زیاده روی  و با مصرف غیرصحیح و ناکارآمد از نعمت‌های الهی استفاده غیرمفید بلکه مضر از اموال شخصی ، دولتی و اجتماعی استفاده مضر ثمربخش از نعمت‌های خدا اسراف دارایی شخص را از بین می‌برد دوم و هم مالی که در اختیار دارید دو زیان می‌رساند یکی درآمد را می‌کاهد و همان را از بین می‌برد دلم برای شخص، هم‌خانواده ،هم جامعه ، هم نظام حکومتی لذا اسراف یکی از ناهنجاری‌های زیان‌بار اقتصادی ،اجتماعی ،و فرهنگی است و به شکلی سیاسی و امنیتی است بنابراین باید در شرایط کنونی که جهان گرفتار بحران اقتصادی است خشک‌سالی کمبود مواد غذایی و مشکلاتی که در این زمینه دارد و به ویژه خود ما هم سال خشک‌سالی شود . عنایت بدو شود و پرهیز از اسراف  شود خداوند می فرماید : کلوا و شربوا » بخورید و بیاشامید « و لا تسزفوا » اما اسراف نکنید « انهو لا یحب المسرفین » خداوند اسراف کاران را دوست ندارد سوره ی اعراف ایه ۳۱ است این خدا اسراف کاران را دوست ندارد . باید انسان از مواهب و نعمت های که خدا بدو داده چه در صحنه اجتماع چه در عرصه ی کار و چه در عرصه خانه خانواده از اسراف پرهیز کند . پرهیز از اسراف یک ضرورت است هم ضرورت عقلی ف عقل انسان حکم می کند . اسراف به تعبیر فقه و اسراف از مواردی است که عقل مستقل حکم می کند . به آن عقلا بنا تهلا ان را مردود می دانند و دین و اسلام اسراف را تحریم کردند . روی این حساب است که باید از اسراف پرهیز کرد . اسراف نه یعنی مصرف نکردن یعنی صحیحی مصرف کردند . درست مصرف کردن به اندازه مصرف کردن به اندازه ی نیاز استفاده کردن آماری که مقام معظم رهبری بیان کردند . و من تمامی مطالبی که خدمتان عرض می کنم از منظر و دیدگاهشان است یک امار تکان دهنده است . یک سوم نان تولیدی کشور به هدر می رود چرخه تولید نان شما می دانید از باران ، زمین ، کشت ،داشت ، برداشت ، نگه داری آن هم با چه مشکلاتی ،آسیاب عرضه به نانوا و با چه مشکلاتی اما یک سوم آن بیرون ریخته می شود ما یک سوم آن بیرون می ریزیم این آثار زیان بار اقتصادی و عرشی دارد . دیگر باران نمی اید . دیگه عنایتی به ما نمی شود در همین استان ما نان قداست داشت . اگر تکه نان روی زمین مردم می گفتند : نان احترامی دارد اما الان یک سوم نان تولیدی کشور دور ریخته می شود . یک پنجم آب تولیدی که با آن سختی که استحصال می شود . خشکسالی هایی که ما داشتیم . به هدر رفت متوسط مجموع مصرفی انرزی ای ن بیش از دو برابر کشور های پیشرفته است . یعنی نفت گاز برقی که ما استفاده می کنیم دو برابر کشور های پیشرفته جهان است شاخص شدت انرژی در کشور ۸ برابر کشور های پیشرفته است یعنی کالای که در کشورهای پیشرفته تولید می شود مبدلین صنایع تولید ی ۸ برابر می کند برای تولید کالا نسبت به کشور های پیشرفته چه ضرباتی اقتصادی و اقماری انی ضربه به مردم و دولت و نظام ما وارد می خورد بنابراین باید در این رابطه اندیشمندانه باید کار کار شناسی بشود و الگوی صحیح از مصرف به جامعه عرضه بشود راه برون رفت از این بحران اقتصادی اسراف و آموزش اسراف یک آموزش و تعلیم است . قرآن ورایات در این رابطه سخن گفته اند عقل در این رابطه حکم دارد مچجامع عقلایی در این ابطه نظر دارند آموزش باید ببینیم اسراف کاری است غیر دینی غیر عقلی و غیر عقلایی دوم اصلاح شود الگوی مصرف در هر سه بخش تولیدذ و مصرف و بازیافت باید در تولید کمترین انرژی استفاده شود و بهترین کالاها به جامعه عرضه شود . در مصرف باید به قدر نیاز مصرف شود و ان پسماندی که می ماند بازیافت شود و استفاده شود عواملی که باعث می شود اسراف نهادینه شود همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند عادت و سنت های و روش های غلط در امر مصرف هست غفلت و بی توجهی اقتصادی در این زمینه ما دیگر عادت کرده ایم به اسراف باید اصلاح شود الان شما می بینید که آب یک مسئله جهانی است مشهود است اینده جهان آینه بحران آب خواهد ب.د این خشکسالی ها ، این مشکلاتی که در عرصه آب وجود دارد می طلبد که ما در این رابطه حدیث داریم که اگر کسی آبی خورد باقی مانده ای باشد دور ریزد . از موارد اسراف است غذایی داشته باشد اضافه ای آن را دو.ر ریزد اسراف است . لباس بیرونی را در خانه بپوشد اسراف است میوه خورد خرما خورد هسته اش را دور ریزد اسراف است حدیث داریم که بنده به خاطر طولانی نشدن خطبه قرائت نمی کنم در آن کتاب ذکر خواهد شد نکته چهارم عناصر اصلاح و الگوی مصرف این مصرف هستند حضرت فرمودند که اول باید قوه مقننه در این رابطه قانون تصویب کند طرح باید داشته باشد دوم دولت باید مدیریت اجرایی داشته باشد در این زمینه و سوم باید مرئدم باید همکاری کنند خود عامل اصلی اصلاح الگوی مصرف باشند روی این حساب است که ایران باید سراسر اصلاح الگوی مصرف خودش را اصلاح کند .  به ویژه مسئولین به ویژه کسانی که مسئولیت دارند از صبر تا مسئولین کسانی که مسئولیت دارند . دارند که مدیریت می کنند جامعه ما را باید الگوی تمام معنای اصلاح و الگوی مصرف باشند در همایش ها جشنواره ها ، حتی عزاداری ها ، حجایی که می شود از اسراف پرهیز کنید مردم ما مردمان خوبی هستند . آنها هم همکاری خواهند کرد مسئولین به اضافه مردم در کنار هم این امر ولایی حضرت آقا را به اجرا بگذارند . و این الگوی اصلاح مصرف نهادینه شود به طوری که در اینه این چنین زندگی کنیم و از مواهب الهی بهره مند گردیم موضوع سوم در گذشت همسر مکرمه حضرت امام ره است در کنار هر بزرگ دینی همسری بزرگ شما می بینید و این با تمام وجد در کنار انقلاب و امام بود و تمام شدائد و مشکلاتی که در این راه می دید اندیشمندانه تامل می کرد و پایدار و استوار نه کنار خداوند روح ان بزرگوار با حضرت زهرا محشور (س) بفرماید و نکته آخر روز ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی مردم بزرگوار ایران آگاهانه به جمهوری اسلامی رآی دادن و با تمام وجود حمایت کرده و می کنند و در دفاع با جان این پرچم اسلامی را حفظ کردند و برافراشته نگاه داشته و هم اینک هم همه ی ما با تمام وجود این نظام را و ولایت فقیه را و مقام معظم رهبری را با تمام توان حمایت خواهیم کرد در کنارش خواهیم بود و با جان و از ان دفاع خواهیم کرد . این روز را گرامی می داریم و همواره در تاریخ چون خورشید خواهد درخشید که مردم عزیز برگی زرین و ورقی به ادیان گشودند .

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.