نمازجمعه ۲۹ آذر ماه ۹۸

خطبه اول

در حدیثی و در سخنی پیامبر خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) خطاب به ابوذر غفاری فرمودند :به کوچکی گناه نگاه نکن ممکن است گناهان در نظر انسان صغیر و کوچک و کم ارزش باشد اما تو نگاه به آن خدایی کن که داری آن را معصیت می کنی در مقابل پروردگار عالم کوچکترین گناه را نباید انجام داد خداوندی که این همه لطف و و مغفرت و رحمت و مهربانی نسبت به بندگانش دارد کوچکترین نافرمانی، کوچکترین گناه در مقابل پروردگار عالم نباشد.

براین ما در مقابل هر گناهی که خدایی ناکرده انسان مرتکب می شود سه دیدگاه و نگاه باید در رابطه با گناه داشته باشیم.

یکی نگاه به خود گناه که این چه معصیتی است که دارم انجام می‌دهم ، این گناهی که انجام می‌دهند چه کوچک باشد و چه بزرگ باشد دل من را آلوده می‌کند، قلب من را آلوده می‌کند ،گناه پرده‌ دری می‌کند برای انسان و انسان را به خطر می‌اندازد حیثیت چندین ساله انسان را ممکن است از بین ببرد .

دوم نگاه به خود که داری گناه انجام میدهی که حیف نباشد بنده خداییکه  باید مطیع پروردگار عالم باشد آلوده به گناه می کنی مگر امیر المومنین نفرمود که مردم، شیعیان، پیروان اهل بیت شما قیمتی جز بهشت ندارید و حیف است غیر از بهشت بروید ارزش شما قیمت شما و نتیجه نهایی حیات شما باید ورود به بهشت باشد پس به خود نگاه کن ، گناه درهای رحمت را می بندد و گناه وقتی زیاد شد ممکن است پناه بر خدا توفیق توبه هم پیدا نکند، توفیق جبران گناه را هم پیدا نکند.

پس یک نگاه به خود گناه  ،دو نگاه به شخص انسان که خود را آلوده و گرفتار گناه می کند و از درگاه پروردگار دور می شوی و سوم نگاه به کسی که دارید آن را گناه می کنی و او پروردگار عالم است. تصورنکن که خدا تو را نمی بیند اگر انسان نمی داند که خدا او را نمی بیند .مردم عمل کنید ،کار کنید ،تلاش کنید اما بدانید که پروردگار عالم اعمال شما را می بیند و حواستان باشد وقتی گناه می کنید دقت کن که داری معصیت چه قدرت لایتناهی را میکنی، پروردگاری که انقدر در حق تو رحمت و عنایت کرده بنابراین ما باید زمینه های گناه را در خود پاک کنید و از خود دور کنیم وگرنه اگر زمینه های گناه در ما بود معمولاً انسان گناه می کند و معصیت و خطا می کند .

یکی از زمینه‌های مهم گناه جهل انسان است جهالت و نادانی و عدم علم انسان به پیامد گناه است.اگر انسان بداند دزدی خدایی ناکرده چه کار زشتی است یا غیبت چه کار زشتی است، گناه کبیره ای است که پروردگار عالم همه این آیه را بلد هستید آیا مایل هستید که جنازه برادر و خواهر مومنتان را به شما قیچی بدهند تا ذره ذره و آن را بخورید هیچ کس حاضر به این کار نیست نیست، غیبت یعنی این، یعنی با آبرو و حیثیت مردم و برادر مومن بازی کردن است.

اگر انسان بداند غیبت چه گناه زشتی و بزرگی است هیچ وقت غیبت نخواهد کرد. اگر انسان بداند مال مردم خوردن چه  گناه بزرگی است، بداند که هر وجب زمینی را به ناحق مال مردم غصب کنی هر وضع هفت طبقه آتش می شود به گردن شما در فردای قیامت .

جهل به گناه اینگونه است ولی اگر ما بدانیم گناه چه اثری دارد مال مردم خوردن و آبروی مردم بردن چه اثر بدی دارد چه اثر زشتی دارد هیچ وقت این کار را نمی کنیم پس یکی از زمینه‌های گناه جهل است .

سامری از جهل مردم استفاده کرد و گوساله پرستی را راه انداخت و الان در جاهلیت مدرن باز از جهالت مردم سعی می کنند استفاده کنند و بهره‌برداری کنند و مردم مشغول گناه و معصیت و فساد کنند.

چرا مسلمانان در جنگ احد شکست خوردند .یکی دیگر از عوامل و زمینه های گناه ثروت است. ثروت فی نفسه گناه نیست جمع کردن ثروت فی‌نفسه گناه نیست. ای چه بسا خیلی با ثروتشان مدرسه و درمانگاه می سازند به فقرا و مساکین کمک می‌کنند اما آن ثروتی که انسان را از خدا دور می کند خطرناک است و زمینه گناه را فراهم می آورد رند و لذا معمولاً بعضی ها تا زمانی که ثروت و موقعیت ندارند اهل عبودیت و بندگی خدا هستند ولی چون ظرفیت ندارند همین که چهار ریال پول بدست آورد و یا موقعیت و ثروتی به دست آورد ثروت را در راه گناه و معصیت خرج می کنند پس گناه بعضی وقت ها عامل آن ثروت است انسان گناه می کند یا نمی کند وقتی که احساس بی نیازی کرد، وقتی که احساس کرد که ثروت دارد مکنت دارد با همین ثروت پناه بر خدا گناه می کند در حالی که می تواند با همین ثروت بهشت را خریداری کند، باقیات و صالحاتی را برای خود تدارک ببیند، صدقه جاریه و وقفی برای خود ایجاد کند،  اما برخی با همین ثروت گناه می کنند ،مجلس نشینی و شب نشینی های پر گناه به راه می اندازند. بنابراین یکی دیگر از عوامل و زمینه های گناه ثروت و دنیا پرستی و دنیا طلبی است.

سومین عامل محیط است .برخی وقت ها انسان آدم متدین و متعادل می باشد اما محیطی که در آن زندگی می کند فاسد است که این آلودگی به او هم سرایت میکند ولی اینجا خداوند راهکار داده است هجرت برای چیست؟، فردای قیامت عده ای اعتراض میکنند چرا ما را به جهنم برد ه ای، می گویند که گناه و معصیت کرده اید ،می‌گویند چه چه کار کنم در شهری که بودم ، منطقه‌ای که بودم همه جا گناه  و معصیت وجود داشت و من نیز گناه کردم. گفته می شود زمین خدا که وسیع بود چرا به جای دیگر نرفتی چرا هجرت نکردی و از آن محیط گناه بیرون نشدی .

انسان در جایی که احساس می‌کند آلوده به گناه می شود ،محیطی سالم نیست و پر از گناه است و انسان نمی تواند در آن محیط سالم باشد باید  آن را ترک کند. متاسفانه یکی از عوامل جرائم و گناهان محیط است .

چهارم غفلت و بی مبالاتی از یاد خدا و سپس بی مبالاتی نسبت به واجبات و محرمات الهی و هواپرستی از دیگر عوامل گناه است. هوس رانی و هواپرستی عامل گناه است .خیلی ها به خاطر هوس دچار گناه و معصیت می شوند .

دوستان ناباب از عوامل ارتکاب گناه است که انسان خیلی باید مراقب باشد در انتخاب رفیق در انتخاب دوست در انتخاب شریک در انتخاب همسفر در انتخاب کسی که با هم مسافرت می روید خیلی مواظب باشید، در نگاه به دوستی رفاقت و محبت بعضی از جوان های ما را به انحراف می کشند. اینها عوامل گناه است است.

 

خطبه دوم

پیام مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله) به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گرگان است که واقعاً گرچه پیام کوتاه بود ولی حاوی نکات و مطالب بسیار ارزشمند و راهبردی در راستای احیای بهترین فریضه الهی و نهادینه کردن بیشتر نماز در همه شریان های نظام مقدس جمهوری اسلامی است .

در این پیام اولاً حضرت آقا به اوصاف نماز اشاره کردند و از برجسته ترین و حساس ترین نعمت های شگفتی ساز عالم فرمودند که نماز است و از آن طرف نعمت بزرگی که خداوند به ما اجازه داده است با او تکلم کنیم و حرف بزنیم ،در شبانه روز ۵ وعده  او را یاد کنیم به یاد او، به عشقاو  وضو بگیریم ، تطهیر کنیم و رو به قبله  بایستیم و با پروردگار سخن بگو و این نعمتی است که پروردگار عالم به ما عنایت کرده. فریز ه ای ممتاز  و بی همتاست که مستجمع تمام  خوبی ها و نیکی ها و پاکی ها نماز است. هدیه بزرگ الهی با  وزنی عظیم و متقابلاً کمترین هزینه مالی و وقت وقت ما را بسیار کمک می‌گیرد در شبانه روز ۱۷ رکعت نماز واجب وهر رکعت فرض کنیم یک دقیقه فقط ۱۷ دقیقه از ۲۴ ساعت شبانه روز را می گیرد ولی همین را نیز عده‌ای کاهلی می کند .

هدیه بزرگ پروردگار نماز است و در خور سپاس پایان ناپذیر ما است. ما باید خدا را شاکر و سپاسگزار باشیم همان لحظه که به نماز می ایستیم به نماز خود نعمتی است، نعمتی از پروردگار عالم این است که خدایا امروز موفق شدم نماز بخوانم . سپاسگزار الطاف و عنایات پروردگار هستیم که موفق شدیم نماز ظهر،عصر،صبح و امثال ذالک را بخوانم واین  نعمتی است بی بدیل و قابل ستایش.

عناصر شگفتی‌ساز که حضرت آقا در آن پیام اشاره می کنند یکی ترکیب خود ذکر های نماز کلمات و جملات زیبا، همین الحمدلله رب العالمین که ما در ابتدای سوره حمد می خوانیم چقدر معنا و مفهوم و برکت و خیر برای انسان دارد ترکیب حرکات نماز ،همین رکوع و سجده همه اینها برای انسان می تواند درس باشد می دانید در کتاب های اسرار صلاه که بزرگان بیان کرده اند خود رکوع اسراری داردسجده اول یک سر دارد، سجده دوم سر دیگری دارد و هر یک از این اجزا و اذکار نماز خود فلسفه دارد.

ترتیب اوقات نماز، هر وقت که دلمان خواست نمی توانیم نماز بخوانیم و نماز را باید در وقت و جا و شرایط مشخص خواند. تأکید بر تمرکز بر حضور قلب، این همه در روایات، اخبار و احادیث توصیه شده که نماز فقط بر نماز نباشد و سعی کنید حضور قلب در نماز داشته باشید تا این نماز اثر بگذارد و نمازی اثر دارد که با حضور قلب و شرایط خوانده شود و نمازی که فقط بر زبان جاری شود معلوم است اثری بر زندگی و ما و جامعه ما ممکن است نداشته باشد.

تأکید بر جمعی خواند و در مسجد خواندن نماز ، در روایات زیادی داریم که نماز فی نفسه بسیار ارزشمند است ولی اگر آن را در مسجد بخوانیم ثواب مضاعف دارد، اگر همین نماز را در مسجد و به جماعت بخوانیم خدا می داند که چقدر ثواب دارد طبق آن روایت که اگر از ده نفر بگذرد هیچ کس جز خدا نمی تواند فضیلت یک نماز جماعت ده نفر به بالا را احساس کند و فقط خدا می داند چقدر منزلت دارد.

الزام به پاکیزگی در نماز و حتماً در نماز طهارت روحی و جسمی داشته باشید، اگر غسل لازم است حتماً قبل از نماز آن را انجام دهید، روح و دلتان را هم صیقل دهید با نماز.

نکته بعد کارکرد های فردی، اخلاقی و اجتماعی نماز است ، نماز پالایش جان و روح انسان می کند، نماز انسان را از گناه دور می کند.

کارکرد های اجتماعی نماز، معنویت بخشی به ارتباطات بشری امن و سالم کار نماز است. بهجت و نشاط آفرینی در جامعه کار نماز است. امروز همه ما فریاد می زنیم از آسیب های اجتماعی و از گناه و معصیت های رنگارنگ و مختلفی که در جامعه رخ می دهد. راه آن در نماز است و هر چه در جامعه نماز بیشتر اقامه شود، جامعه نمازی داشته باشیم و خانواده اهل نماز باشد آسیب های اجتماعی کمتر است، اختلافات خانوادگی کمتر است، کلاه سر هم گذاشتن در جامعه کمتر است و این ها همه برکات نماز است.

در نهایت هم مقام معظم رهبری اشاره داشتند به کوتاهی ها و تقصیرهایی که هر یک از ما به نوعی در رابطه با نماز ممکن است انجام دهیم.

مسئولین وظیفه شان در قبال نماز در جامعه بسیار بالا است و احیاء و اقامه نماز وگر نه این است که اگر شما قدرتی پیدا کردید اولین وظیفه شما احیاء نماز است.

جامعه و خانواده نماز خوان، اداره ای که نماز در آن برپا است، مدیری که اهل نماز و مقید است معلوم است که مشکلات او کمتر می شود، اختلافات او کمتر می شود و کلاهبرداری ها در جامعه کمتر خواهد شد و لذا ما باید جبران کنیم کوتاهی های خود را، مسئولین در حد خود کوتاهی هایی که در احیاء این فریضه  الهی کرده اند جبران کنند و ما هم در خانواده های خود چقدر به نماز مقید هستیم، مگر نه این است  که پروردگار عالم به ما دستور می دهد در وصیت های لقمان به فرزندش که فرزندم نماز به پا دار.

نکته بعد جریان انتخابات است. بسیار مهم، حساس و سرنوشت ساز است  که ان شاءالله در اسفند ماه خواهیم داشت که نمادی از مردمسالاری و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

مرحله اول انتخابات مجلس یازدهم با ثبت نام داوطلبان پایان پیدا کرد و مرحله دوم که رسیدگی در هیأت های اجرایی صلاحیت داوطلبان بود نیز تقریباً تمام شد و مرحله مهم و حساس و معمولاً بحث برانگیز دیگر انتخابات بحث نظارت است و هم بررسی صلاحیت های کاندیدا و رسیدگی به شکایات در هیأت های نظارت استانی و مرکزی و کشوری است.

چند نکته را خیلی خلاصه در این راستا من عرض می کنم.

اولاً همه ما می دانیم که تمام تلاش جنگ چندضلعی و چند بعدی دشمن در دو سال اخیر خصوصاً برای رو در رو قرار دادن افکار عمومی و مردم در برابر نظام و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است. تحریم های ظالمانه، گرانی های که بعضاً مصنوعی در جامعه ایجاد می شود، حملات امنیتی و روانی دشمن، تشدید محاصره اقتصادی مردم ایران اسلامی به همین خاطر است که سعی کنند مردم را در مقابل نظام و مسئولین قرار دهند.

قطعه ای از جورچین آشوب های اخیر هم بخاطر کشاندن اغتشاشات به صحنه انتخابات با دو هدف بود. یکی اینکه اگر بتوانند با تداوم اغتشاشات و آشوب های اجتماعی اتخابات را از موعد قطعی خود که دوم اسفند ماه است  به تأخیر بیاندازند که این یک ضربه ای است برای دموکراسی ما و برای نظام ما و دوم اگر بتوانند تأثیر گذار باشند و انتخابات به وقت انجام شود در این مورد اول موفق نشوند در مورد دوم مشارکت مردم را کم کنند و این توطئه دشمن است که متأسفانه در داخل هم برخی از سیاسیون و امثال ذالک با قلمشان ، با بیانشان و تریبون هایی که دارند در راستای هدف دشمن تلاش می کنند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله) فرمودند انتخابات حق الناس است و این خیلی نکته راهبردی و مهمی است که هم می تواند درس باشد برای مسئولین و هم کاندیدا ها و هم عامه مردم.

برخی رندانه حق الناس بودن انتخابات را که آقا فرمودند متأسفانه فقط محدود می کنند به شمارش آرا ، بله آن نیز مهم است که با دقت و امانتداری اجرا شود اما ابعاد حق الناس بودن انتخابات متنوع و مختلف است.

یکی از آن ها توضیحی است که باید به کاندیدا ها عرض کنیم . بعد از اعلام صلاحیت ها انتخابات در مرحله جدیدی می شود و آن تبلیغات انتخاباتی است. از هین الآن مردم دقت کنند کسانی که ادعای کاندیداتوری دارند، ادعای وکالت مردم دارند چقدر تقوا رعایت می کنند، الآن در معرض نظرگاه مردم هستید  و تجربه های قبلی به مردم درس های زیادی داده، خصوصاً مجلس اخیر درس داده به مردم و مردم می بینند سابقه کاندیدا را، حرف هایی که می زند، موضعی که می گیرد ، ما مجلس آینده مجلس تراز انقلاب اسلامی را می خواهیم، مجلسی انقلابی، جوان، مؤمن و دلسوز و نه وابسطه و دلداده به غرب باشد بنابراین مردم دقت می کنند در رفتار شما. همدیگر را تخریب نکنید و اگر چیزی از خود دارید بگویید . آنچه که از خود دارد بگویید ، دروغ و فریب نگویید، وعده های غیر قابل تحقق به مردم ندهید ، مردم ما بسیار با هوش هستند. دیدید در فتنه و آشوب های اخیر چه کردند . تا فهمیدند دشمن دارد موج سواری می کند از مطالبات به حق مردم  در جریان بنزین مردم صفشان را از آشوبگران و اخلالگران جدا کردند، این مردم مردم تیز و هوشیاری هستند. بنا بر این شما که کاندیدا چرا به حق مردم ظلم می کنید؟، چرا به حق دیگران خدایی ناکرده برخی کاندیدا ها انواع و اقصام تهمت ها را می زنند، تقوا داشته باشید. مردم دقت کنند چه کسانی را باید انتخاب کنند، چقدر تقوای گفتاری  و رفتاری دارند، تخریب نکنید رقبا را و آن چه را که دارید بگویید و مردم هم خوب انتخاب می کنند.

نکته دوم در حق الناس بودن انتخابات رعایت حق داوطلبان است که عزیزان ناظر و شورای نگهبان دقت بکنند به نحوی بررسی ها انجام شود که داوطلب شایسته ای از حضور در انتخابات محروم نماند.

نکته بعد در بحث حق الناس بودن انتخابات که خیلی مهم است در وقت های لازم دقت های لازم را داشته باشند و حساسیت عزیزان ناظر که می خواهند صلاحیت ها را تأیید و رد کنند حساسیت های عقلانی و انقلابی و قانونی و شرعی داشته باشند عزیزان ناظر شورای نگهبان برای جلوگیری از افرادی که واجد صلاحیت نمایندگی مردم نیستند. کسی که می خواهد در مجلس فردا بیاید در ادارات مهره بچیند از افراد حزب و جناح خود و فقط در ادارات تا آبدارچی را بخواهد عوض بکند به درد مردم نمی خورد .

مجلس انقلابی مجلسی است که کلیات و کلام انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و بعدش حوزه استحفاظی خود را پیگیری کند. هیأت های نظارت با بررسی دقیق و مستند سوابق فکری، سیاسی، اخلاقی و اجرایی داوطلبان به گونه ای عمل کند که برآیند این نظارت و برکت آن مجلس یازدهم مجلس تراز انقلاب اسلامی برای گام دوم انقلاب اسلامی ایران باشد.

نکته آخر جریان استیضاح ترامپ و پیروزی غیر قابل پیشبینی جانسون در انگلیس.

یک بازی جدید غربی ها است با افکار عمومی که حوادث اخیر این روزهای آمریکا و اروپا در استیضاح ترامپ و همچنین در پیروزی خلاف انتظار آقای جانسون در انگلیس اگر چه برای صهیونیست ها و  حامیان آن ها ذوق زدگی مفرط و برای وادادگان به غرب در داخل و خارج یک ذوق زدگی ایجاد کرد اما از آن طرف مایه سرافکندگی و نگرانی است.

حقیقت در پشت صحنه استیضاح ترامپ در آمریکا  و رأی آوری آقای جانسون در انگلیس چیز دیگری است. حقیقت آشفتگی های ظاهری امروز در آمریکا و غرب به ویژه انگلستان است و یک سناریو چند پرده ای در حال اجرا است برای توسعه و تسلط بیشتر آمریکا و اروپا بر جهان  و واقعیت مسأله دست و پا زدن بیهوده آمریکایی ها و غربی ها برای نجات تمدن رو به افول و پوسیده و نابودی غرب به نمایندگی آمریکا است.

بازیگران این دوره در آمریکا و انگلیس یعنی ترامپ و جانسون دو عنصر روانپریش و روانی هستند که نماد افتضاح و بی آبرویی تمدن غرب در امروز هستند. ترامپ و جانسون را باید بروز پریشان و آشفته غرب و تمدن غرب دانست. استیضاح ترامپ در آمریکا اگر چه می دانیم دعوای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ، دعوای دویست ساله این دو حزب پوسیده آمریکا است اما کیفیت سومین استیضاح در آمریکا یعنی استیضاح ترامپ در تاریخ آمریکا قصه ای دیگر دارد و قصه ای که پایانش ممکن است پیروزی ترامپ باشد و مجلس سنا ممکن است این استیضاح را قبول نکند و رد بکند و نهایت هم ترامپ برای دور دوم در سال آینده میلادی روی کار بیاید اما مهم این است که بالاخره اگر ترامپ دوباره هم بیاید برای افول و نابودی تمدن آمریکا کمک بیشتری خواهد کرد و ما سخن مقام معظم رهبری که فرموده بود آمریکا رو به افول کرد با انتخاب مجدد ترامپ این افول را سریع تر و این نابودی تمدن آمریکا را سریع تر خواهد کرد به فضل پروردگار.

در این قصه می ماند یک نکته بسیار مهم و هشدار دهند. از مهمترین دلایل تأکید حضرت آقا بر گفتمان مقاومت، گفتمان آقا مفاومت است نه وادادگی، نه تسلیم، نه اینکه همه امورات مملکت را به بحث برجام و امثال ذالک گره زدن. بنابراین دلایل تأکید حضرت آقا بر گفتمان مقاومت و مردود دانستن مذاکره با آمریکاو غربی ها در شرایط کنونی و آینده همین افول آمریکا و اروپا است. کسانی که منافع کشور را به زلف مذاکره با آمریکا گره می زنند بدانند که از این دیگر آبی گرم نخواهد شد وآمریکایی که خود رو به افول است چطور می تواند دیگران را دچار نجات بکند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.