نمازجمعه ۲۲ خرداد ماه ۹۴

۲۲/۳/۹۴

خطبه اول

تقوا پیشه کنید خداوند در قرآن فرمود یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ مردم از خدا بترسید اخْشَوْا یَوْمًا لَا یَجْزِی وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ بترسید از اون روزی که پدر کفایت پسر را نمی کند وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَیْئًا  پسر نمی تواند  شفیع پدر باشد إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ بدانید که وعده های حق خدا حق است  فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا زندگی دنیا شما را  فریب ندهد که شما احساس کند شما تنها زندگی می کنید وَلَا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ گولزنک های دنیوی مقامش موقعیتش پولش جاهش اینا شما را گول نزند غروریعنی اون  چیزی که سبب خدعه ونیرنگ است شما را فریب ندهد ان چیزی که اسباب  گول زدن است اسباب فریب است در این دنیادر آستانهماه مبارک رمضان قرار گرفتیم وموضوع خطبه اول بتبع زمان اقتضا می کند بنده هم رد باب روزه سخنی را تقدیم حضور نمازگذاران روز جمعه کنم انشالله که مباحث در این  چند دقیقه مختصر مفید باشد موضوع بحث من تاثیر روزه در تربیت دینی هست طبیعی است که خداوند به عنوان مربی خلق تربیت کننده خلق مردم را هدایت می کند برنامه ریزی تربیتی برای مردم درست کرده است وحی به ما ارسال کرده است انسان باید  طبق همین برنامه ها عمل کند و تا تربیت شود در موضوع تربیت من مقدماتی را خدمتتان تقدیم یم دارم تا اینکه  روشن شود روزه جایگاه تاثیرش در تربیت انسانی کجاست چطوری روزه می تواند ما را تربیت کند در تربیت خصوصا تربیت دینی استعدادها قوای درونی نقش اول را بازی می کند ما عنوانی داریم به نام استعدادها قوا در درون هر انسانی ووهر موجودی استعداد وجود دارد قوایی وجود دارد اون استعدادها خداوند به ودیعت گذاشته است باید شکوفا شود هر موجودی به ظرفیت وجودی خودش این استعداد را دارد اما ظرفیت ها مختلف انسان ظرفیتش بزرگه موجودات دیگر  ظرفیت کوچکتری دارند اما همه در درونشان استعدادهایی وجود دارد قوایی وجود دارد حالا تعریف این استعداد قوه خودش یه بحثی دارد که منم الان ضرورت نمی بینم اینها مباحثی است که در محل خودش بحث کرده اند وقتی دانه گندمی را دست می گیری می بینی جمادی بعد فیزیکی خاصی دارد ماها ممکنه داخل یک گونی در انبار شما حضور دارد هیچی هم ازش  به حضور چیزی نمی بینی این گندم ماه گذشته است اگر این گندم سالم باشه فاسد نشده باشه از بین نرفته باشه هنگامی که شما زمینه هایی را برایش فراهم می کنی اون را در دروون خاک می ذاری خاک مستعد آب بهش می دی افتاب بهش می تابد می بینی در درونش یه جنبش درست می شود این جنبش این حرکت ما اسمش می ذاریم استعدادقوه این پنهانه هنگامی که در دست یم ذاری این گندم هیچی درش نیست لهش هم بکنی یک گرد سفیدی تولید می شود به نام آرد وولی شما هیچی نمی بینی به نام قوه استعداد اما خدا رد درون این دانه این استعداد را پنهان کرده است اگر زمینه وشرایط برایش فراهم باشد رشد کردنش هدفی را دنبال می کند هدفش هم روشنه باید کجا برود آب بهش بدهد باغبان هنگامی می خواهد این گندم را بکارد تنها یه مقدار زحمت اولیه اش را به عهده گرفته  اب دادن یه مقدار اگر موانعی وجود دارد آفت هایی هست اینا را برمی دارد اما می رود میخوابد خداوند در درون این دانه گندم استعدادهایی قوه هایی نیروهایی را تعبیه کرده است همین گونه که شما زمینه را برایش فراهم کردی این رشد می کند ساقه می زند  جوانه  می زند رنگ های مختلف ازش در میاید تا حدی که خداوند برایش ظرفیت قائل شده باید بزرگ شود میوه دهد اینا از  درون این دانه بیرون آمد ما از کجا پیدا کردیم  یه چنین چیزی این بهش  می گن استعداد قوا هر موجودی به ظرفیت خودش این استعدادها را خداوند در درون اونها نهفته دارد باید اینا تربیت شود این استعدادها شکوفا شود بزرگ شود به شرطی که فاسد نشده باشد ازبین نرفته باشد یک نوجوان یک کودک انسان وقتی که متولد می شود اگر مسائل ژنتیکی و ارثی  از طریق مادر و پدر استعدادهایشان کور نکرده باشد بدنش سالم باشد روحش سالم باشد بیاید این دنیا او استعداد دارد در دروناو قوا وجود دارد این استعدادها را اگر شکوفا بکنید رشد می کند بدنش آمادگی دارد که یک پهلوان شود اگر شما زمینه و شرایط را فراهم کنید بدنش میتواند یک ورزشکار قوی شود هر انسانی این استعداد در درونش وجود دارد از لحاظ روحی هم میتواند هر انسانی استعداد هنرمند شدن دارد اگر سالم بیرون آمده باشد از رحم مادرش اونجا کور نکرده باشند اون استعدادها را همه انسان ها بتبع خدادادی در درون اونها  استعدادهایی وجود دارد قواهایی وجود دارد که این قوا و استعداد آمادگیرشد دارند واین کار یک انسان مربی را سهل می کند مربی کاره ای نیست مربی می تواند یک سنگ که هیچ استعدادی ندارد رشد دهد یک مربی می تواند بیش از ظرفیتش و استعدادش کار بکشد حیوان یک محدوده ای  استعداد دارد بیش از این رشد نمی کند انسان  نامحدودی از استعدادها و قوا را درش تعبیه کرده گذاشتتش برای اینکه بی نهایت بزرگ شود بشه یک انسانی  مثل پیامبر مث اولیا الله بالاترین سطح رشد و پیشرفت را خداوند در درون انسان قرار داده می تواند رشد کند بالا رود و به سوی بی نهایت قدم بردارد درخت همینقدر بیشتر رشدش نیست نخل  شما این مقدار متر رشد می کند  و دیگر بالا نمی رود حیوانات دیگر هم یه مقدار تربیت می شن بعد از اون دیگر تربیتشان وجود ندارد اما انسان در درونش استعدادهایی که خداوند گذاشته این استعدادها قابل تربیت است و این تربیت استعدادهای او و شکوفا شدنش بی نهایت است عرض کردم اینها در حقیقت زمینه هایی هستند که اگر جرقه اولیه در درون وجود انسانی زده شود رشد پیدا می کند می رود جلو مربیان اجتماعی باید  زمینه اش را فراهم کند خداوند به صورتجبری و اجباری انسان را به سمت این نوع هدایت و این نوع سیر زندگی تنظیمش کرده تنها زمینه ها را برایش  فراهم کنی به صورت جبری می رود این را اسمش گذاشتند هدایت تکوینی الهی در همه ما وجود دارد اما اون هدایت ها و تربیت های بیرونی که خداوند برنامه ریزی کرده برای اونها در حقیقت زمینه  فراهم می کند اگردر قرآن شما می بینید خدا فرموده است إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً ما انسان را هدایت کردیم ما از درونش هدایتش کردیم
می خواهد شاکر باشد می خواهد کفران کند هَدَیْناهُ حجین ما انسان را هدایت کردیم یعنی خودش در درونش و فطرتش راه کمال وسعادتش  می تونه بفهمه راه بدبختی اش را می تواند بفهد همه انسان ها خوب و بد را می فهمند لازم نیست که شما به خودتان سختی تحمل کنید بگویید مردم نمی دانند اکثرمردم خوبی و بدی را می فهمند ششر و خیر را درک می کنند لذا با وجدانشان همه انسان های خوب و بد را می شناسند چون که ما خوبی شناسیم درونمام خداوند این را تنظیم کرده این تنظیم الهی است تکوینی است اما این تربیتی که پیامبران انجام می دهند برنامه های الهی انجام می دهد در حقیقت زمینه است یعنی شما باید یک زمینه خوبی که استعداد درونش رشد داشته باشد فراهم کنی آفتاب بهش بتابد آب مناسب برسد آفت نیاد از بینش ببرد شما باید این را فراهم کنی تا رشد کنه خودش رشد کنه اما زمینه ها باید فراهم باشد شما برای فرزندتان باید زمینه فراهم کنی این که دست فرزندت را میگیری وارد محیط نمازجمعه اش  میکنی تومسجد می ری  اونجا رد نماز جماعت شرکتش می دی این در حقیقت یه فضایی بهش می دی که در این فضا اون فطریات معنوی او رشد می کند شما زمینه را فراهم کردی  اگر او را از یک محیط فساد دور می کنی شما رد حقیقت  موانع را داری از بین می بری درون او او را رشد می دهد اما شما زمینه شناسی می کنی آفت ها را از بین می بری تا او رشد کند لذا مربیان انسانی باید این کار ها را انجام دهند انشالله ماه رمضان می رسد محیط و فضا را معنوی کنند مسجدها فعال شود صدای قرآن پیدا شود این فضا این محیط مناسب درست شد بله موانعی هم وجود دارد جاهایی که فساد هم هست اینها هم در درون  جامعه وجود دارد یا باید از بین برود یا کمش  کرد اما هنگامی که زمینه را فراهم می کنی یک انسان مستعد آماده رشد می شود می بینی رشد می کند شما تنها سخنی  گفتی جمله ای گفتی به تعبیر خدا و  پیغمبرش فرمود إِنَّکَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ تو هرکسی دلت بخواهد نمیتوانی هدایت کنی خداوند هست که انسان را هدایت می کند او زمینه ها را فراهم کرده تو تنها یک سخنی می گویی لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ مجبورشان که نمیتوانی کنی نمی توانی گوییکه حتما مومن باشی  ایمان یک امر قلبی اجبار بردار نیست  لااکراه فی الدین یعنی همین نمی تونی مجبورش کنی یعنی تو زمینه اش را فراهم کن و این  زمینه است که باعث میشود درون انسان رشد پیدا کند اگرشرایط  تربیت فراهم باشد لذا اینجاست که مهمه بحث تزکیه اونچیزی که تعبیرات  تزکیه است تزکیه یعنی چی تزکیه یعنی پاک کردن زکات به معنی پاک است پاکیه تزکیه  یعنی پاک کردن قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها رستگار اون کسی است که بتواند قلبش را پاک کند دروننفسش را پاک کند این پاک کرددن یعنی چی یعنی انسان اون موانع پیشرفت درونش را از بین ببرد آفت ها را ازبین ببرید آفت ها جلو رشد را می گیرد بعضی از آفت ها آدم را می کشد سم مهلک اند بعضی از آفت ها مریض می کنند ادم را بعضی از آفت ها قلب انسان این یک واژه کلیدی است رد آیات و روایات کلمه قلب بروید بررسی کنید قلب می میرد قلب زندگی دارد قلب مریض می شود قلب کور می شود قلب کر می شود اینها تعبیراتی است در قرآن وجود دارد صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ اینها کورندکرند  اما اینها ظاهری نیست قلب انسان چشم دارد گوش دارد حیات دارد زندگی دارد اگر زمینه  فراهم کنید رشد پیدا می کند اون حیات طیبه درونی انسان قوت پیدا می کند اینجاست که برنامه الهی برای تربیت خیلی مهمه من گاهی بحث های مهندسی فرهنگی که در جامعه می شود وهمه آقای مهندس این فرهنگچه شکلی کنیم در جامعه جوان ها دارن در می رن جامعه بهگونه دیگری مسیر دیگری دارد می رود منمعتقدم با  مسیر الهی خدا و پیغمبر  یک نوع برنامه جامعی را برای تربیت جامعه داده است ما نرفتیم کشفش کنیم که این برنامه چیه و لذا برادران و خواهران  کسانی که می خواهند تربیت جامعه کنند چشم بسته دنبال خدا بروند خدا گفته نماز جماعت بروید ما نمی دونیم که برا چی گفته خدا میگوید روزه بگیرید سی روز  چرا؟ شما نمی دونید این یک برنامه تربیتی است تاثیر در تربیت نفوذ دارد قرآن زیاد بخوانید نگاه به صفحه قرآن  بکنید موقعی که دارید قرآن میخوانید همه این دستورات انسان متوجه نمی شود بروید  مکه بروید دو کعبه بچرخید بین صفا و مروه حرکت کنید اینحرکتا معناش چیه اینا آثار تربیتی دارد  عقل می تواند تحلیل کند این مسائل را ولی از اون زمانی که خدا پیامبرش را فرستاد میان یک انسان های امی درس نخوانده گفت که آقا این روش تربیتی است که من میگم از میان عرب های بی سواد سلمان تربیت کن ابوذر تربیت کن بلال تربیت کن تربیت هم کرد با همین روش تربیت کرد ما هم باید در جامعه ای که هستیم و قرار است که جامعه ای اسلامی نمونه ارائه دهیم برنامه تربیت را باید از دین بگیریم برنامه آماده شده در اختیار ما گذاشته شده است اینجاست که اون چیزی که میان دعاهایی که وارد شده است شما باید تفکر کنید اِلهی هَب لی قَلبًا یدنیهِ مِنک شَوقُهُ مناجات شعبانیه حتما خواندید حداقل نخوانید این یه هفته مانده حداقل یه بار بخوانید خدایا یه قلبی به من بده که شوق اون قلب جهت مسیر اون قلب منو به تو نزدیک کند قلب انسان با شوق زنده است با نشاط  زنده است شوق قلب شما به کدام طرف جهت گیری کرده داخل دل شما به کجا شما شوق داری این جهت گیری  خیلی مهمه در دعا می فرماید خدا  شوق مرابه طرف خودت قرار بده یا می فرماید خدایا هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ خدایا این قلب مرا ازهمه چیز دور کن و بریده کن تنها متوجه خودت کن اینها دعاهایی است که ما از درون این دعاهای وارده اون هم مال ۱۴۰۰ سال پیش ائمه  مطالب عمیقی را بیان کرده اند اونچیزی که  ما از عبادات می فهمیم خصوصا روزه دو جهت کار تو ماه مبارک رمضان به شما یاد می دهند اول اینکه بایددر ماه مبارک رمضان این قلب رو متوجه خدا کنید دعا بخوانید از کار بگویید قران بخوانید اینحالت ایجابی است این یعنی اثباتی یعنی شما کارای مثبتی که شما را متوجه خدا میکند اما موانعی وجود دارد جلو شما را می گیرد چیه دنیاست خوشی های دنیاست  کهجلو انسان را می گیرد لذت دعا را از آدم می گیرد لذت قران را می گیرد انسانی که با شکم پر است چطورمی تواند دعا بخواند و قران بخواند اینجاست که روه وجه انقطاعی و سلبی دارد شما را می برد از غیر خدا بریدگی کامل ایجاد نمی کند اما همین مقدار که انسان ریاضت می دهد به خودش می دانید که اگر بخواهی بدنی ورزیده داشته باشی باید ریاضت داشته باشید  باید سختی بکشی روزه یک نوع سختی روانی است برای اینکه این روان ورزش  کند و بتواند در مسیر تکامل الی الله قدم به راحتی بردارد این هم جقیقت روزه وجایگاه روزه در تربیت انسانی است .

خطبه دوم

پرهیزگار باشید پرهیزگاری ملکه تقواست حالت درونی انسان است استعدادهای انسانی اگر درش ممارست شود اگر تکرار شود ملکه یم شود هنکامی که استعداد معنویت انسان این حالت تقید به خدا حالت خداترسی مطیع بودن خدا از حالت غیراستمرری دربیاید آدم همیشه در اکثر زندگی خودش و برای بعضیا  در تمام زندگیخود ملاحضه خدا را داشته باشند رعایت خدا کنند اینها ملکه تقوا دارند ملکهاون حالت رسوخ نفس هست به گونه ای که انسان رد خلوت خودش هم نسبت به خدا می ترسد خدا را حاضر و ناظرمی بیند اینها ناشی از استمرار است ناشی از ممارست است انشاله که خدا توفیق دهد که در جهت تقوای الهی استمرار عمل داشته باشیم ومتقی باشیم مناسبت هایی را من به سه مناسب اشاره می کنم و در این زمان کوتاه  عرض هایی را خدمتتان تقدیم می کنم ۲۶ خرداد یادآور رویداد تلخ تاریخی ماست اما قهرمانانه شجاعت سرداران شهید ما و شهادتشان رد سحرگاه همین امروزدر برابر دشمن طاغوتی اعدام شدند سرداران بزرگواری مانند حاج صادق امانی شهید بخارایی نیک نژاد صفار هرندی از هیئت موتلفه هیئت اسلامی خب اینها یادآور انقلاب ماست جوانانی که آمادگی از جان گذشتن  داشتند انسان هایی که به خاطردینشان به خاطر حاکمیت اسلام حاضر بودند از جان بگذرند انسان هایی بودند که در برابر تیر و گلوله تکبیر می گفتند اینها بعد از فداییان اسلام بودند امثال نواب و دیگران که آموزه ای از اسلام و انقلاب به جامعه اون روز خود ارائه دادند مقام معظم رهبری می فرمودند سخنرانی نوابو سخنرانی و سخنرانی آتشین نواب صفری در مشهد بود که ما را انقلابی می کرد انقلابی بودن یه حقیقتی است این را شاید هرکسی نتواند درک کند انقلابی بودن شجاعت می خواهد انقلابی بودن عقیده یم خواهد ایمانی که حاضر باشد انسان را در برابر گلوله قرار دهد کم انسان هایی پیدا می کردیم در دوران طاغوت جرات داشته باشند در برابر مظاهر طاغوت نهی از منکر کنند امروز ما رد امر به معروف و نهی از منکرش ماندیم کار سختی هم نیست اما اون روز باید در برابر طاغوت نهی از منکر می کردند آمادگی داشتند در بیدادگاه های شاهنشاهی مشت بر میز  بکوبند و بگویند ما برای حاکمیت اسلام جان خودمان را کف دست گذاشتیم اینها انسان های انقلابی بودن که انقلاب ما را به پیروزی رساندند هنگامی که طرح خائنانه شاه اون روز وزیر شاه اون روز مصونیت قضایی آمریکایان در ایران به عنوان کاپیتولاسیون در ایران تصویب شد اما در برابرش موضع گیری کرد این  جوانان گفتند که طاغوت داره بی مهابا پیش میرود اعتنایی به مرجعیت ندارد اعتنایی به رهبرت اسلام ندارد باید در برابر او به صورت نظامی قرار گرفت اینها با هم تبانی کردند هیئت موتلفه و گفتند باید شاه را به قتل برسانیم نتوانستند اما نخست وزیر وقت منصور را اعدام کردند در برابر مجلس  اینها به خاطر اعدام منصور از مرحوم شهید مطهری اذن گرفتند شهید مطهری گفت از مراجع اذن بگیرید رفتند ازایت الله میلانی اجازه گرفتند برای اعدام این نکته خیلی مهمه ما انقلابیون زیادی داشتیم انقلابیونی که معتقد بودند  کار چریکی بکنند کار نظامی کنند اما  بعضی از انقلابیون مسلمان اعتقاد داشتند انقلابی بودن متکی به ولایت مهمه باید رهبری امام را داشته باشند اذن رهبری را داشته باشند این خیلی مهمه لذا زیادی از انقلابیون اون زمان اگر تشکلاتی را تنظیم می کردند اگر حزبی داشتند از امام می خواستند که نماینده خودش را معرفی کند نماینده امام در اون حزب وجود داشت و تمام دستورالعمل ها با نظارت نماینده امام صورت می گرفت مجاهدین خلق هرچی اصرار کردهد به امام امام نپذیرفت گفت که دیدگاه تان عقیده تان سالم نیست و لذا باید منحل شوید خب امام نمی پذیرفت اونها را اما این گروه انسان های مسلمان معتقد به مرجعیت معتقدبه رهبریت امام امام برای اونها نماینده معرفی میکرد و شهید مطهری و دیگران دستور داده بود که اینها را تحت کنترل خودشان قرار دهند  انجاست که مهم ترین نکته ای که ما در مسئله انقلابی بودن در این نظام می بینیم بحث ولایت مداری و مجوز رهبریدر این مسائل است  متاسفانه کسانی که یه روزی انقلابی بودند و نماینده امام را در درون خودشان میخواستند و امام نماینده در درون اونها ایجاد کرد بعد از مدتی میگفتندما نیاز به نمایندگی امام ندارم نماینده امام دستور انحلال اون احزاب را دادند اما اون احزاب گفتند ما مستقلیم و متاسفانه به انحراف همکشیده شدند اینها ناشی از انحراف از رهبری امت است انقلابی بودن در راستای نظام عمل کردن خدمت به نظام کردن هنگامی معنا پیدا می کند که پشتوانه ولایت را داشته باشد پشتوانه اذن رهبری را داشته باشد ۲۷ خرداد روز تشکیل جهاد سازندگی است خب جهاد سازندگی خدمات زیادی به این انقلاب کرد تزی بود که امام در جامعه انقلابی ارائه کرد اینتز همزنده است جهاد سازندگی به گونه در رفع محرومیت این اجتماع قدم برداشت که امام در بعضی از نامه ها و در بعضی از بیانیه ها که داشته است واقعا عشق اینها میخواند می فرمود این جوانان جهادگرند که  بذر انقلاب را در دل روستاییان می کتارند اگرمردم ما انقلابی شدند به خاطر جهادگران بوده انداام این تز را ارائه دادند من به خاطر اینکه استفاده کنم جهاد سازندگی خدمات زیادی به محرومین کرد اون زمانی که نیاز بود ما از درون بروکراسی و کاغذبازی سازمان های اون روز بیرون بیاییم جهادگرانه برویم سازندگی کنیم برویم داخل روستاها مناطق محروم اقدام کنیم برق ببرینم آب ببریم خدمت به کشاورزان کنیم انسان هایی بودند که از زندگیخودشان می گذشتند پول برایشان معنا نداشت حقوق برایشان معنا نداشت خدمتبه مردم سرلوحه زندگیشان بود این بهش می گفتند جهاد جهادسازندگی این جهاد سازندگیهنگامی که در جنگخودش را نشان می دهد میشود سنگر سازان بی سنگر انسان هایی که جلوتر از رزمنده ها می رفتند  خاکریز می زنند تا رزمنده ها جان پناهی پیدا کنند برای جنگ اینها از درون جهاد برخواسته اند این جهادگری را اما در وجه های مختلف نشان داد امام فرمود که  آقا مردم یم توانند این کار را انجام دهند اقتصاد را در درون مردم ببرید سیاست  را دردرون مردم ببرید مسائل  فرهنگی را مردمی کنید بسیج را تشکیل داد  کمیته امداد را تشکیل داد بنیاد انقلاب اسلامی را امام تشکیل داد  گفت آقا بروید داخل محرومین برایشان خانه بسازید حساب صد امام حسابی بود که از مردم کمک می خواستند امام می فرمود که باید مردم بیایند داخل انقلاب در هر بعد انقلاب اگرمی خواستید در برابر دشمن هم بایستید اکتفا به ارتش و سازمان های ارتشی کنیم پیروز نمی شدیم امام گفت مردم بروند بجنگند بسیج باید تشکیل شود به هیم تز وهمین تئوری امام الان در تمام جامعه اسلامی در منطقه هنگامی که اجرایی می شود اثر خودش را می گذارد جامعه استکباری نمی تواند جوابگو باشد این جاست که ما باید مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد اشاره کردند که شاخصه های سبک زندگی امام را ارئه دهید سخن های امام دیدگاه های امام امام معتقد بود که همه چیز مردمی شود اگر پشتوانه مردمی پشت یک طرح انقلابی  قرار بگیرد یقین بدارید پیروزی باید صورت بگیرد اگراقتصاد ما مردمی شود مردم احساس کنند خودشان می توانند اقتصادشان را اداره کنند امروز اگر کسی وصل به دولت نباشد کجا می تواند به سرمایه های لازم دست پیدا کند نمیتواند مردم احساسا می کنندباید حتما وصلبه دولت باشند و این اقتصاد فلج است اقتصاد سالمی نیست اقتصاد اگر دردرون مردم باشد مردم احساس  میکنند خودشان می توانند سرمایه گذاری کنند دیگر منتظر این نباشند که  آقا دولت شرکتی تاسیس کند نفتی وجود داشته باشد جاهای دیگر تا بتوانند اشتغال تولید کنند متاسفانه همه چیز الان انتظار از دولت است و این اقتصاد اقتصاد دولتی است ما هنوز نتوانستیم اون دیدگاه جهادگرانه امام را در مسائل اقتصادی ایجاد کنیم اگر این دیدگاه تحقق پیدا کند عینیت پیدا کند یقین بدانید اقتصاد ما هم هم اقتصاد پویا خواهد شد و هم سالم اقتصادی که رد اون دیگر فساد نخواهید دید نشتی پول پیدا نخواهد شد مردم خودشان متولی مسائل پولی و مالی جامعه خواهند بود در پایان در استانه ماه مبارک رمضان هستیم ابوسلط صحابی امام رضا خدمت امام رسید امام رضا فرمود یا ابو سلط ماه شعبان  تمام شد جمعه آخر ماه شعبان مثل این جمعه بودکه خدمت امام رضا رسیده بود گفت که ماه شعبان تمام شد داریم میرویم که ماه رمضان بعد توصیه کرد به ابا سلط تدارک بکن جبران کن تلاش کن اون چیزی که از این ماه مانده این تفسیراتی که از این ماه انجام داده ای جبران شود چه کاری کنم توصیه های امام رضا را خدمتتان عرض می کنم انشالله که همه مان عامل باشیم امام فرمود که دعا و استغفار زیاد انجام بده بیشتر استغفار کن تلاوت بسیار قرآن داشته باش در این چند روز مانده توبه بسیار کن ازگناهانی که انجام می دهی اگر حقی از کسی به گردن تو هست ادا کن اگر قطع رحمی پیدا شده است پدری مادری اقوامی برو دیدنی کن اگرمقروضی قرضت را ادا کن حقوق را ادا کن و اگر کینه ای از کسی در دل داری برو با هم آشتی کنید مصالحه کنید قبل از ماه رمضان اینها زمینه ورود به ماه رمضان را ایجاد میکند و خیلی دعا کن اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا اگر تاکنون از ماه شعبان ما را نیامرزیده ای در مابقی ماه ما را بیامرز و ما را با سلامت با آمرزش  وارد ماه رمضان کن توصیه می کنم همیشه که این طوری بوده است بهتر از سال های دیگر مساجد را برای دعا وتلاوت قرآن جلسات تفسیرداشته باشید جلسات وعظ در مساجدتان وجود دداشته باشد با همین تعداد محدود ساجدبه صورت مختصر و مفید ایه ای که می خوانید ترجمه کنید تفسیر کنید افطاری بدهید که اینها صدقات در این ماه چندبرابر و روزهای آخرماه شعبان را توفیق داشته باشید وصل کنید به ماه مبارک رمضان که روایت است اگرکسی در سه روز آخر ماه شعبان روزه بگیرد گویا کل آن را روزه گرفته و وصل کرده به ماه مبارک رمضان .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.