شهید رئیسی خطمشی امام راحل و رهبری را دنبال میکرد
حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 4 خرداد ماه:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
با توجه به شهادت رئیس جمهور محبوب و محترم و جمعی از بزرگان در خطبه اول پیرامون یکی از مهمترین آموزه های فرهنگ اسلامی که حضرت آیت الله رئیسی یکی از برجسته ترین شخصیت ها در این عرصه بودند نکاتی عرض می کنم و آن خدایی زندگی کردن و در خدمت مردم بودن است.
اساساً انسان دارای یک ساختار شخصیتی است، گاهی دارای یک شخصیت مثبت است و گاهی منفی و گاهی خنثی.
شخصیت منفی یعنی دارای یک نظام معرفتی است، دارای یک شخصیت رفتاری است که نه آن اعتقاد معرفتی آن درست است و نه سیره رفتاری آن، اندیشه های غلط و رفتارهای نا بهنجار، وجودش در جامعه مضر و موجب اذیت و آزار است.اما شخصیت خنثی شخصیتی است که اصلاً نظام فکری ندارد، رفتارهای آن نا مناسب است و گاهی مناسب است و دارای یک شخصیت متزلزل است اما افرادی هستند دارای یک شخصیت قوام یافته هستند، نظام فکری صحیح و سیره رفتاری آن ها ارزشمند است و چه در حوزه رفتار های فردی و اجتماعی چه تعاملات اخلاقی و نظام فکری آن ها بر اساس ایمان است و به همین جهت این افراد در نظام باطنی دارای یک قوام دینی و در عرصه رفتار خارجی زندگی خدایی دارند.
امیر مؤمانان امام علی بن ابی طالب (ع) می فرمایند:« لا حیاهَ إلاّ بالدِّینِ » حیات و زندگی زمانی برای انسان معنا پیدا می کند که انسان دین دار باشد .
شخصیت های خنثی ، منفی دینشان را می فروشند که به دنیا برسند اما شخصیت های مثبت حاضر هستند دنیایشان را بدهند اما دینشان را حفظ کند.
امیر مؤمنان می فرماید:مؤمن کسی است که دینش را با هزینه دنیا حفظ می کند و اگر امر دایر شود بین دین و دنیا داری، دنیا را می دهد و دین را حفظ می کند اما آن شخصیت های منفی و یا خنثی که فاجر هستند این افاد دنیایشان را حفظ می کند با پرداخت و هزینه کردن دین ، دینشان را از دست می دهند برای اینکه دنیایشان را آباد کنند.
به همین خاطر انسان بزرگ انسانی است که نظام فکری او دینی و ساختار رفتاری او الهی باشد. این افراد افراد مثبت و ارزشمند و گرامی و در مرتبه بالای درجه نزد خدا هستند. هر کس نظام فکری او دینی تر و رفتارش الهی تر ، کوشش او بیشتر در راه خدا مرتبه و درجه او نزد خدا بالتر است.
به همین جهت است در آخرت انسان با شخصیت خود محاسبه می شود. اگر شخصیت منفی است عذاب می بیند، اگر شخصیت خنثی است یک انسان بی ارزش و بی شخصیتی است که باید تصمیم گرفته شود اما کسی که نجات پیدا می کند انسانی است دارای شخصیت دینی است، نظام فکری او ایمانی است و بر قلب او خدا حاضر است و خود را در محضر خدا می داند و نگاهش التزام به دین است و در منظومه رفتارش چه شخصی و چه اجتماعی ، چه در خانه و چه در جامعه و محیط کاری کاملاً تقوا رعایت می کند و در برخورد های اجتماعی اخلاق محور است.
اگر این شخص در موضع خدمت قرار بگیرد. خدمت بر دو قسم است، یکی خدمت عمومی مثل اینکه همسایه به همسایه خدمت کند، خویشی به قوم خود کمک کند، پدر به فرزندان، فرزندان به پدر ، همسر به شوهر و شهر به همسر ، این ها خدمات عمومی است. اما یک خدمات اختصاصی هم داریم و آن خدمتی است که مسئولان و کسانی که مسئولیت در نظام اسلامی دارند انجام می دهند .هر نوع خدمتی چه عمومی و چه اختصاصی ارزشمند است.
حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرمایند:« أیُّما مُسلمٍ خَـدَمَ قَوما مِن المُسلمینَ إلّا أعْطاهُ اللّه ُ مِثْلَ عَدَدِهِم خُدّاما فی الجَنّهِ» هر مسلمانی خدمتی کرد به گروهی از مسلمین به همان اندازه افرادی که خدمت کرده، صد نفر، هزار نفر، یک میلیون نفر خداوند او را بهشتی می کند و به همان اندازه که به آن ها کمک کرده خدام در بهشت به او می دهد، این ارزش خدمت. خدمت هم یعنی همیاری کردن، دست گرفتن ، کمک کردن به هر شکل.
اگر این شخص متولی امری از امور مسلمین شد، مسئول شد. امام صادق (ع) می فرماید:« مَن تَوَلّى أمرا مِن اُمورِ النّاسِ فعَدَلَ و فَتَحَ بابَهُ و رَفَعَ شَرَّهُ و نَظَرَ فی اُمورِ النّاسِ کانَ حَقّا علَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ أن یُؤمِنَ رَوعَتَهُ یَومَ القِیامَهِ و یُدخِلَهُ الجَنَّهَ» اگر کسی مسئولیتی پیدا کرد، پستی به او داده شد از امور مسلمین و عدالت به خرج داد، عدالت یعنی حق هر کسی را مراعات کرد و این طور نبود سفارش بپذیرد، این طور نبود که نگاه کند کی اقوام او هست و چه کسی نیست، چه کسی دوست اوست ، کسی سفارش شده و چه کسی شفارش شده نیست، حق را مراعات می کند، عدل یعنی چیزی را به جای خودش گذاشتن و غر از این ظلم است. اگر خدایی ناکرده فردی مراجعه کرد، حق با او بود اما به خاطر مناسباتی وجود داشته من با او بد بودم یا فرد دیگری مورد نظر است و با او بد رفتار کردیم ظلم است اما اگر حق با فردی باشد ولو اینکه هزاران سفارش شده باشد ، فردی آشنا و سفارش شده این ها کنار گذاشته بشود و آن را انتخاب کنیم عدل می شود اما اگر حق را به آن ها دهیم و آن ها را انتخاب کنیم در عرصه های مختلف چه قضاوت، چه اداری و چه اجتماعی این می شود ظلم. کسی مسئولیت بپذیرد و عدالت به خرج بدهد.درب اتاقش را باز بگذارد و مراجعه مردمی را پس نزند و خودش به سمت مردم برود و مردم را گرامی بدارد و ایجاد مانع نکند اینکه مردم مراجعه کنند ، هیچ مانعی ایجاد نکند تا آنجایی که شرایط فراهم است.شرارت ، تندی، برخورد های خشن، برخورد های نا بهنجار نداشته باشد، هیچ بدی نکند به دیگری.و رسیدگی کند به کار مردم، گرفتاری ها را بشناسد، همت به خرج دهد و رفع مشکل کند تا آنجایی که قانون اجازه می دهد و توان دارد اگر شخصی این چنین امور مسلمین را به دست بگیرد در هر پستی، چه کوچک و چه بزرگ حقی به گردن خدا دارد این شخص که او را در بهشت کند و هر گرفتاری و خوفی در قیامت دارد که وجود دارد او را حفظ کند.
حضرت آیت الله رئیسی تمام وجودش دین خدا بود، نظام فکری دینداری بود ، ساختار رفتاری تقوایی بود ، اخلاق مدار بود و وقتی که پست گرفت کاملاً « النّاسِ فعَدَلَ و فَتَحَ بابَهُ و رَفَعَ شَرَّهُ و نَظَرَ فی اُمورِ المسلمین » و خداوند این پاداش به او داد « یُؤمِنَ رَوعَتَهُ یَومَ القِیامَهِ و یُدخِلَهُ الجَنَّهَ ».
امیر مؤمنان می فرماید اگر شما خواستید ببینید که فردی عقبت بخیر است یا نیست و اوضای او نزد خداوند چگونه است « إنّما یُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحینَ بِما یُجری اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ » نگاه کنید بعد از اینکه کار تمام شد مردم چه در مورد او می گویند ، این خدا به زبان مردم می گذارد، خداوند جمعیت را برای بدرقه و تشییع، نگاه کنید چگونه است و حضرت آیت الله رئیسی همچنین شخصیتی بود. این چنین دارای یک نظام فکری کاملاً اسلامی، رفتار ها حساب شده بر اساس تقوا، تعاملات اجتماعی اخلاق بنیان، در عرصه حکمرانی کاملاً عدالت محور و بدون هیچ گونه شرارت و خشونت نسبت به کسی و فتح باب کرده بود و خودش به سمت مردم می رفت، پنجشنبه و جمعه ها و می دیدید شما مردم چگونه با ایشان در ارتباط هستند و کاملاً به امور رسیدگی می کرد، همچنین شخصیتی بود.
سخن در رابطه با همچنین شخصیت و هرچنین بزرگواری واقعاً ساعت ها می طلبد ، در سفرهایی که می رفتند و برنامه ریزی شده بود . از همان ساعت اول برنامه ریزی شده بود تا زمانی که بر می گشت ، سفارش کرده بود نگاه طوری باشد که مردم چه مشکلات و نیازهایی دارند ، بررسی کنید چه طور مشکلات حل می شود. به گروهی سفارش کرده بود که گذشته از این برنامه ها ببینید که من کجاها باید با مردم در ارتباط باشم و آن جا را هم برویم.
در سفر به بوشهر برنامه ریزی شده بود و یکباره فرمودند که راه را عوض کنید، خود بنده هم کنارش بودم و فرمودند به همان گروهی که فرمودید مردم یکباره تمام تیم آقای رئیسی رفتند اسکله جفره ، گفتند شنیدم صیادها مشکل دارند . ما پیداه شدیم رفتند کنار مردم و صیادانه که مشکلات چیست و چگونه است ، راه حل چیست و همان جا دستورات را داد. در تنگستان و جاهای دیگر به همین شکل .تیم حفاظت را تقلیل داده بود و سفارش کرده بود هر جا مردم بودند من باید با مردم صحبت کنم و مشکلات را بشنوم.
در یکی از سفر ها مردم جمع شده بودند و بنا نبوده حضرت آیت الله رئیسی بروند اما دید مردم هستند گفت نگه دارید، گفتند اینجا خطرناک است و برنامه ریزی نشده ، گفت اشکال ندارد و با مردم صحبت کردند و مردم مشکلات را گفتند و به آن ها گفتند که اگر شما مانع من بخواهید بشوید خودم رانندگی می کنم که نگه بدارم. این را مسئول مردمی می گویند.متأسفانه الآن یک مسئول کوچک برای مراجعه به او مردم باید صف بکشند و معطل شوند.
بنده پر کار تر از حضرت آیت الله رئیسی ندیدم. در جلسه اخیری که بنده با ایشان هفته قبل داشتم دیدم که کاملاً صورت ایشان متورم شده و کاملاً فشار کاری بر جسم ایشان خودش را نشان داده، فقط تمام وجود و عشقش خدمت به مردم بود. از روسیه که برگشته بودند صبح آن قرار گذاشته بودند به کرج بروند بعد از آن سفر سخت و بسیار پیچیده، نرسیده می خواستند به کرج بروند و وقتی که برگشتند نرفتند استراحت کنند فرمودند برویم کرج من دو ساعتی را استراحت کنم بعد بروم با مردم برنامه هایمان را داشته باشیم.
در سفری که به بوشهر داشتند من کنارش بودم، خواب ایشان زمانی بود که در ماشین نشست، چند دقیقه خوابید ، من صحبت می کردم چند دقیقه استراحت کرد و باز بلند شد ، این عسلویه را در مسیر صحبت می کردیم و می گفت این گازها دارد می سوزد ، این ها سرمایه مملکت است می شمارد و بعد به وزیر نفت تذکر داد .
عزیزان این شخصیت ها تا هستند مظلوم هستند، راجاعی و بهشتی مظلوم بودند و رئیسی هم مظلوم بود و وقتی که از دستشان می دهیم کشف می شوند که چه گوهر های گرانبهایی را از دست دادیم، چه شخصیت های ارجمندی از دست دادیم.
خداوند ایشان را غریق رحمت واسعه و ما را قدر دان و درود خدا به مردم ایران و استان بوشهر که این چنین قدردانی کردید و نشان دادید بصیرت دارید، ولایت مدار هستید و قدرشناس خدمتگزار خود هستید و نشان دادید با آرمان ها و ارزش های انقلاب هستید.
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.
سوم خرداد را گرامی می داریم. روز پیروزی لشکر اسلام بر کفر جهانی واقعاً، فتح خرمشهر با آن عظمت.
آغاز به کار مجلس خبرگان رهبری همچنین در آستانه آغاز به کار مجلس شورای اسلامی گرامی می داریم و امیدواریم موفق در انجام وظایف خود باشند و برای نمایندگانی که قبل بودند ضمیمانه تشکر و قدردانی می کنیم و زحماتشان را پاس می دانیم وبرای نمایندگان جدید آرزوی موفقیت و لطف و عنایت خدا و انجام وظایف محوله دارم.
حادثه تلخی برای ما واقع شد و منجر به شهادت ریاست محترم جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه محترم تبریز، استاندار محترم ، کادر پرواز، فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری شد.
این حوادث در روند زمانه یک انقلاب ایجاد خواهد شد، گاهی مثل کاری که تروریستی بود و با شهید رجائی و باهنر و حزب جمهوری اسلامی و ترور های دیگر و گاهی هم حوادث تلخ این چنینی و گاهی هم به شهادت در دفاع مقدس « تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ » اما انقلاب روند خودش را پیش می برد و این عزیزان جانشان را فدای انقلاب می کنند با شهادت خود و خدماتی که داشتند به همین جهت انقلاب خللی در راه خود نخواهد داشت بلکه قوی تر، استوارتر، پایدار تر و مقتدر تر به خاطر این شهدا گام خواهد داشت و این انقلاب پیش خواهد رفت و در سایه هدایت های مقام معظم رهبری ان شاءالله به دست صاحب اصلیش مهدی آل محمد (ص) خواهد رسید.
شخصیت آیت الله رئیسی یک شخصیت محدود به جغرافیای ایران نبود و شما الآن در سراسر جهان که ملاحظه بفرمایید به ویژه کشورهای اسلامی و محور مقاومت از عظمت شخصیت ایشان صحبت می شود، عزای عمومی اعلام می شود و مردم به ویژه جوان ها که برای خود یک شخصیتی یافته بودند در صحنه اجرا که صادقانه و جهادگرانه حامی اسلام و مدافع مردم مظلوم یافته بودند و الآن که از دست دادند فوق العاده ناراحت، محزون و در عرصه های اجتماعی حضور پیدا می کنند و اعلان عزا و سوگواری و حمایت از نظام و مقام معظم رهبری و در سوگ همچین شخصیت بزرگواری اشک می ریزند.
من چند ویژگی از ویژگی های خاص آیت الله رئیسی محضر مبارک شما عرض می کنم.
اولین آن اسلام خواهی بود. تمام وجودش این بود که اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه تعریف شود، مبانی آن نهادینه شود. دوم، ولایت مداری. فوق العاده نسبت به امام راحل عظیم الشأن، مقام معظم رهبری روح اطاعت داشت . بارها مسائلی مطرح می شد که به ایشان توصیه می شد که شما این کار را بکنید و ایشان جواب می داد آقا به من سفارش کرده این کار نشود، چون آقا فرموده ولو اینکه به ضرر است ، به ضرر ما می بشد گفته وحدت را حفظ کنید ولو من نمی توانم ازخودم صحبت کنم چون نقص دیگران می شود من باید وحدت را حفظ شود من صحبت نمی کنم که وحدت حفظ شود. اندیشه های مقام معظم رهبری را خوب می شناخت، اندیشه های حضرت امام را خوب می شناخت و کاملاً مراعات می کرد، تخطی از فرامین مقام معظم رهبری را گناه شرعی می دانست.
نکته دیگر عدالت خواهی او بود و ظلم ستیزی، با ظلم به هیچ صورت کنار نمی آمد و به دنبال تحقق عدالت بود و یکی از عواملی که باعث این می شد که به سفر های استانی برود، به روستا ها برود آن تحقق عدالت اجتماعی بود. می گفت مردم دستشان به ریاست جمهوری نمی رسد و من وظیفه دارم بروم ، با ظلم همسو نبود و به دنبال تحقق عدالت بود. اخلاق مداری اساس رفتار او بود، شما پیدا نمی کنید فردی با آیت الله رئیسی آشنا باشد و بگوید ایشان کاری کرد که منافات دارد با هنجار های اخلاقی، اگر استادش در مجلس بود به هیچ صورت بالادست نمی نشست، پیشگام در سلام بود، متواضع، فروتن ، با فقرا و مستضعفین بود، اخلاق مدار بود، به دنبال تمدن آفرینی و پیشرفت بود و به همین خاطر مسائل اساسی کشور را خوب شناسایی کرده بود، پایه هایی که گسسته شده بود و باید ترمیم و مستحکم می شد خوب شناخته بود و در مقام حلش بود و این کار کرد و من از مسئولان اقتصاد کشور تقاضا دارم شفاف مسائل را بیایند بیان کنند که ایشان چه خدماتی کرده و چه تحویل گرفت و چی الآن با شهادت خود به جای گذاشته.
بنده در ریاست جمهوری کنار هم نشستیم و صحبت کردیم و از وضعیت جامعه من کامل و شفاف با ایشان صحبت کردم و گفت این بحث معیشت مردم اول باید پایه های اقتصاد حل شود و این را من کردم و در تیر ماه ۱۴۰۳ این گشایش ها ایجاد می شود. ای درود خدا بر تو اما تیر می آید و ما شما را نداریم.
مردمدار بود و تمام وجودش خدمت به مردم بود و می گفت این ها ولی نعمت ما هستند نکند خدایی ناکرده از اعضای هیئت دولت، تیم حفاظت کوچکترین کم توجهی به مردم کنند، اساساً ما برای مردم هستیم و خدمت به آن ها. صبور و شکیبا بود، مواقعی می شد فشارهای مختلف بر ایشان وارد می شد ، نقد های غیر منصفانه، حرف های رنج آور ، مطالبی که نوشته می شد چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی و فوق العاده روی ذهن و قلب ایشان فشار می آمد اما ایشان صبور بود و یک بار هم جواب ندادند، شکیبا بود ، مطالب که نوشته می شد یک بار گلگی و شکایت نمی کرد، یک بار در مقام پاسخ به دیگری نبود، در یک جایی فردی در حضور ایشان مطالبی بسیار تند گفتند اما ایشان وقتی ایشان می رفتند نقل کردند که من برای شما دعا می کنم، صبور و شکیبا بود و از جدش امیر مؤمنان یاد گرفته بود صبر و شکیبایی را.
شجاعت و استکبار ستیز بود، در مجامع بین المللی که حضور پیدا می کرد به هیچ صورت این نبود که سایه ابر قدرت آمریکا او را وادار کند به کوچکترین عقب نشینی ، فشارهای صهونیت بین الملل او را وادار کند به یک ذره از آرمان ها و ارزش ها کوتاه بیاید، محکم، شجاع و علیه استکبار صحبت می کرد، صحبت ایشان در سازمان ملل شما ملاحظه کردید.اسماعیل هنیه در تهران مطالب را بیان کرد، بسیار شجاع بود و کوتاه نمی آمد.
دارای روحیه ایثار و فداکاری بود و حاضر بود جان خود را بدهد انقلاب مصون بماند، جانش را بدهد و مشکل مردم حل شود ، فدا کار بود و به همین خاطر وقتی ریاست جمهوری را پذیرفت و این را مردم من به شما بگویم وقتی که من در آن جلسه بودم که به ایشان پیشنهاد ریاست جمهوری را دادند اول کسی که مخالفت کرد خود آقای رئیسی بود و گفت الحمدلله کسان دیگری هستند ، مدت ها نمی پذیرفت تا به ایشان تکلیف کردند تا پذیرفت .وقتی تکلیف و اضطرار احساس کرد پذیرفت .
آبرودار بود و آبروی افراد را حفظ می کرد. شاید برخی از شما گاهی در ذهنتان این بود چرا فلانی عوض نمی شود؟، چرا در قبال افرادی که در رابطه با ایشان صحبت می کنند ایشان چیزی نمی گوید؟، ایشان می گفت آبروی افراد برای من از جواب دادن و دفاع از خودم مهمتر است.کوشش می کرد با تمام وجود آبروی افراد حفظ شود هر چند خودش زیر سؤال برود، می گفت آبروی افراد.
اگر پستی به کسی می داد با کارشناسی ، می آمدند پیش ایشان و می گفتند فلانی این طور است و آن طور است و ضعیف است ، کوشش می کرد این پست برای ایشان حفظ شود و می گفت این را ما پست دادیم تا آنجایی که به او اثبات می شد که ضرر انقلاب است با احترام و عزت او را در پست دیگری به کار می گرفت.
آبروی منتقدین خود را حفظ می کرد و نمی آمد با آن کسی که منتقد است ولو اینکه بی انصاف دارد عمل می کند برخورد کند و آبروی او را ببرد، نه سکوت می کرد. تحول آفرین بود و به هیچ صورت از وضعیت موجود راضی نبود و همیشه در هر جایی که قرار می گرفت خواهان تحول بود ولو دولت خودش و می گفت ما الآن اینجا این طور هستیم و فردا باید پیشرفت کنیم و یک قدم رو به جلو برویم. در قوه قضائیه این طور بود ، در تولیت حرم این طور بود ، در ریاست جمهوری هم این طور بود.
بر مبنای دانش فعالیت می کرد و دانش بنیان بود و به همین خاطر تمام کارهایی که می کرد بر اساس دانش است. دارای توان بالای مدیریت و برنامه محور بود و این را از استادش شهید بهشتی آموخته بود، دارای مدیریت فوق العاده قوی بود. و زهد و پارسایی ، کسانی که نزدیک ایشان بودند ، زندگی ایشان را می دیدند، با ایشان نشست و برخواست داشتند می دانند که ایشان مثل عموم مردم زندگی می کردند. اگر احساس می کردند ذره ای شرایط برای ایشان فراهم است دستور می دادند نکنید. حتی بنده بودم به ایشان اشکال شد چرا این طور؟، ایشان گفت همین است. زهد و پارسا بود.
به شدت با تشریفات مقابله می کرد، در سفرهای استانی که می رفت، در جاهایی که تشریف می بردند و به هیچ صورت زیر بار تشریفات نمی رفت. کسانی که دوره های قبل را تجربه کردند می دانند چه تفاوتی بود، به شدت مخالف تشریفات بودند و در زندگی شخصی هم همین طور بود و فوق العاده در این رابطه دقت داشتند.
نکته ای که اینجا وجود دارد، مسئولان محترم چه در جغرافیای کلان ایران و چه در استان اگر شما می گویید ما رهرو راه رئیسی هستیم این طور باشید .
کسانی که می خواهند کاندید ریاست جمهور شوند، هر کسی که می باشد مردم با این بدرقه و تشییع یک پیام صادر کردند که اگر کسی بخواهد ریاست جمهور بشود باید الگوی او رئیسی باشد و خلاف آن باشد مردم به او رأی نخواهند داد.
مردم عزیز در تمام ایران با این مراسمی که گرفتند نشان دادند که نشان دادند که دارای چنین رشد بصیرتی و سیاسی شدند که دیگر با مطالب دروغین، با شایعه، با وعده های کاذب فریب نخواهند خورد و مردمان ایران بصیر هستند. بیش از چهار دهه این ها توان پیدا کردند در شناخت و به همین خاطر است که باید کسانی که گزینه و کاندیدای ریاست جمهور هستند بدانند که با صحبت و وعده های کاذب مردم ایران متأثر نخواهند شد و کسانی رأی خواهند آورد که رهرو راه رجائی و رئیسی و در منظومه هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای باشند.
اخیراً دیده شده بد اخلاقی های سیاسی، تهمت زنی ها، این روحیه و رویه آیت الله رئیسی نبود لذا متوجه باشند افراد نه مقام معظم رهبری راضی است که به همدیگر تهمت و بد اخلاقی شود و نه سیره آیت الله رئیسی بود. هر کس کاندیدا است از خود و برنامه اش بگوید و صادقانه با مردم روبرو شود.
در آخر از تمامی مسئولان محترم تقاضا دارم که خدمت به مردم فراموش نکنند که جوهره نظام اسلامی خدمت به مردم است مردم است مردم است. خدمتگزار مردم باشید.
حضرت آیت الله آل هاشم این چنین بودند، استاندار محترم، آقای امیر عبداللهیان ، وزیر خارجه جهادی و همه عزیزانی که به شهادت رسیدند. چیزی که از انسان در دنیا می ماند نام نیکر است و برای آخرت ایمان و عمل صالح.