نمازجمعه ۹ مرداد ماه ۹۴
خطبه اول
تقوا در یکی از جاهایی که زیاد باید مراعات بشود چون زمینه ساز محیط های دیگر خواهد بود تقوا در خانه و خانواده است که بسیار مهم است و بسیار تأثیرگذار است مراعات تقوا در سعادت افراد آن خانواده و در نسل آینده خاتواده های ما و لذا یکی از مباحثی که در قرآن بسیار زیبا روی آن تکیه شده است مسئله خانواده قرآنی است، چه کنیم و چه تدبیری بیندیشیم که خانواده ما خانواده قرآنی باشد یعنی خانواده ای که بر اساس تقوا زندگی کند، خانواده ای که ارتباطات، برخوردها، زندگی در این خانواده که این خانواده می تواند اجتماع و جامعه آینده را بسازد چه کنیم که این خانواده، خانواده قرآنی باشد و تقوا در آن موج بزند چون خانواده ای که در آن تقوا موج بزند، مهر و محبت و صفا و صمیمیت و عبودیت و بندگی خدا در این خانه حکم فرما است. پیوند میان زن و شوهر اهمیت بسیار بالا و والایی از نظر پروردگار عالم دارد که خداوند متعال این پیوند ازدواج و تشکیل خانواده را به عنوان «میثاقاً غلیظاً» یاد کرده اند، میثاق غلیظ و بسیار محکم یعنی وقتی خانواده ای تشکیل می شود، پسری و دختری با هم ازدواج می کنند، کانون خانواده ایجاد می شود، در واقع این زوج یک میثاق غلیظی بین آن ها ایجاد می شود که باید به این میثاق پایبند باشند تا سعادت این خانواده را تأمین بکنند و لذا یکی از نشانه های خانواده قرآن چون بحث و هدف ما این است که زندگی ما زندگی قرآنی باشد، سبک زندگی ما، سبک دینی و قرآنی و الهی باشد، چه کنیم که سبک زندگی ما قرآنی شود، الهی شود، توحیدی باشد، یکی از این مسائل این است که ما خانواده را باید کانون آرامش و آسایش برای اهل خانه قرار بدهیم. « وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا » این خانواده را ما برای شما تشکیل دادیم، ازواج را ما از جنس خود شما، از خود شما برای شما قرار دادیم تا مایه آرامش باشد. پس یکی از نشانه های خانواده های قرآنی این است که در این خانواده آرامش باشد و آرامش در صورتی است مه زن و شوهر تحمل همدیگر را داشته باشند. بالاخره زن و مرد هر کدام یک تفکری دارند، دو تا انسان جداگانه هستند که به هم پیوسته اند در قالب خانواده و ازدواج، طبیعتاَ فکرهای مختلف،سلیقه های مختلف دارند حتی با اینکه زن و شوهر هستند و لی خوب باز دو فکر است، دو اندیشه است، دو اندیشه مختلف در کنار هم است به همین خاطر باید همدیگر را تحمل کرد تا خانواده آرامش پیدا بکند، باید اخلاق اسلامی و الهی در این خانه حکم فرما بشود تا این خانه خانه ای آرام بشود. وقتی که زن به شوهر احترام بگذارد، شوهر به همسر احترام بگذارد، هر دو یکدیگر را تکریم بکنند و احترام بگذارند، در سایه این تکریم و احترام اگر اختلافاتی هم باشد گذشت پیش می آید و عفو و گذشت پیش می آید و خانواده را آرام می کند و گرنه اگر گذشت نباشد این خانواده ، خانواده آرامی نخواهد بود، هر روز خانه بین زن و شوهر دعوا است، هر روز در این خانه بین زن و شوهر جنگ و جدل است. این می خواهد حرف خود را و این می خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند و اگر در بین این زن و شوهر اولادی باشد و فرزندانی باشند خدا می داند چه بلایی ازنظر روحی و روانی به سر این فرزندانی که در این خانه نا آرام و پر از جنگ و جدل زندگی می کند پیش می آید. پس یکی از ویژگی های خانواده قرآنی این است که ما کاری کنیم که خانواده ما محل سکون و سکینه و آرامش باشد . و دوم ویژگی خانواده قرآنی این است عزیزان خانواده قرآنی و خانه قرآنی باید محل ذکر و تلاوت آیات الهی و عبودیت و بندگی خدا باشد. « فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها باعدو والاصال » چه زیباست خانواده ای که شب و روز در آن یاد و ذکر خدا باشد، عبودیت و بندگی خدا باشد، این خانواده می تواند آرامش پیدا بکند چون در سایه زکر و یاد خدا است که آرامش برای انسان و برای خانواده پیش می آید. چه زیبا است اول صبح پدر خانواده، مادر خانواده، بزرگ خانواده بلند بشود بعد از نماز با صدای آرام، لطیف و زیبا و دلنشین صوت قرآن فضای خانه را معطر به نور قرآن کند، آیات الهی در این خانه بیان شود، در خانه ای که ذکر و یاد خدا است شیطان ورود پیدا نمی کند. در خانه ای که حق وجود دارد باطل ورود پیدا نمی کند. خانه خود را محل ذکر و یاد و تلاوت آیات الهی و قرآنی قرار بدهیم. دیگر شاخصه خانواده از نظر قرآن و خانواده قرآنی عزیزان این است خانه و خانواده باید محل تمرین و آموزش حفظ عفت و حیا باشد، اگر در یک خانواده ای حیا و عفت مراعات نشود نتیجه بی عفتی و بی حیایی در خانواده در جامعه بروز می کند. مادری که توجه نمی کند دخترش با چه وضع زننده ای می رود بیرون. امر به معروف نمی کند، نهی از منکر نمی کند، همسر خانواده که اجازه می دهد همسرش، خانمش، دخترش با وضع بزک کرده و زننده در کوچه و بازار حضور پیدا بکند، خوب این جامعه را دچار اشکال می کند، جامعه را دچار مشکل روحی، روانی و فرهنگی می کند و بی حجابی در جامعه دامن زده می شود. آیات قرآن اشارات صریح دارد به مسئله عفاف و حجاب. خانواده هایمان را خانواده های عفیف و پاکدامن بار بیاوریم. اگر مادر عفت و حجاب را رعایت کرد، اگر پدر مراعات کنترل چشم بکند، فرزندانی که از این خانواده هم پا می گیرند، فرزندانی عفیف، با حجاب، با عفت پدید خواهد آمد و در نتیجه جامعه هم جامعه ای عفیف و پاکدامن خواهد بود لذا وظیفه ما برادران و خواهران در خانه و خانواده یکی از وظایف ما این است، ترویج حجاب، عفاف و پاکدامنی و پاکچشمی در خانه که تأثیر آن بر جامعه هم خواهد داشت. این دختران و زنانی که بی حیایی می کنند در کوچه و بازارها حضور پیدا می کنند، خود نمایی می کنند، آرایش های زننده می کنند، بی حجابی می کنند که متأسفانه الآن هم زیاد است در جامعه ما و بد وضعی است وضعیت حجاب در جامعه ما، این دختران و زنان که در خیابان ها این جور می آیند و حضور پیدا می کنند از یک خانه ای بیرون آمده اند، از دل یک خانواده بیرون آمده اند در جامعه و اگر خانواده کنترل می کرد، اگر خانواده تربیت صحیح داشت هیچ وقت بی حجابی و بی عفتی به جامعه و به اجتماع رسوخ پیدا نمی کرد لذا خانواده قرآنی و جامعه قرآنی ، خانواده ای است که در آن حجاب، عفاف، عفت و پاکدامنی موج بزند که اثر عفاف و پاکدامنی در خانه به جامعه هم قطعاَ خواهد رسید و دیگر وظیفه ای که ما در خانواده داریم و خانواده قرآنی باید داشته باشد و مراعات کند، خانواده قرآنی باید خانه ای و محلی پراز صفا و مهر و محبت و عاطفه انسانی باشد که در کنار هم زن و شوهر در کنار فرزندان با مهر و محبت و عاطفه در کنار هم با هم زندگی کنند. خانواده قرآنی خانواده ای است که خود را از آتش جهنم نجات می دهند. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» مردم ، مسلمانان، متدینین خودتان را و اهل خودتان را و خانواده خودتان را از آتش جهنم نجات بدهید با رعایت نکاتی که بخشی از آن را من عرض کردم و موارد زیاد تری هم است.
خطبه دوم
مناسبت هایی که در پیش داریم شنبه دهم مرداد مصادف با نیمه ماه شوال، شهادت حضرت سیدالشهدا عموی گرانقدر و با فضیلت پیامبرگرامی اسلام است که نقش بسیار مؤثری اسلام آوردن حمزه در استحکام پایه های اسلام و در دلگرمی مسلمانان و تازه مسلمانان داشت و رشادت ها و فداکاری های جناب حمزه سیدالشهدا هم در جنگ ها و بویژه در جنگ احد که منجر به شهادت مظلومانه این سردار رشید اسلام شد نشانگر فضیلت و عظمت و بزرگی این سید شهیدان صدر اسلام است. همچنین سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است، شخصیت بسیار ارجمند و با عظمتی که یکی از شخصیت های بزرگ علمی، عملی و جهادی در تاریخ تشیع است که البته تا کنون آنچنان که باید و شاید شناخته شده به آن صورت و در حد و شأن این بزرگوار نیست. با چهار واسطه حضرت عبدالعظیم به سبط اکبر رسول خدا (ص) در زمان پنج امام معصوم را همزمان با حیاط این پنج امام معصوم بوده است و مسلم آنچه که مشخص است قطعی است مظهر امام جواد و امام هادی (ع) درک کرده است و از آن ها احادیث فراوانی حضرت عبدالعظیم نقل نموده است. موقیت علمی حضرت عبدالعظیم تا جایی است که وقتی عده ای از مردم ایران و اطراف به امام هادی مراجعه می کنند مردم را برای رجوع به مسائل دینی و شرعی به حضرت عبدالعظیم حسنی ارجاع میدهند و میفرمود که: “به ایشان مراجعه کنید”. عظمت معنوی حضرت عبدالعظیم هم آنقدر بالاست که امام هادی ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم را به مساوی زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) در کربلای معلا میدانند. اما نکته ی بعدی ۱۲ مرداد سالروز تشکیل نهاد ارزشمند و با برکت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام (ره) هست. این نهاد ارزشمند که در همه ی عرصه ها، در همه ی جریانات سیاسی و راهپیمایی ها و سایر مسائلی که نیاز بوده مردم به صحنه بیایند برای دفاع ارزش های انقلاب و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی، باعث و بانی خیر آن و اعلام کننده ی آن و برگزار کننده ی آن عزیزان شورای هماهنگی تبلیغات بودند که زحمات و تلاش های این عزیزان را ارج می نهیم. چه در برنامه های مختلف هرساله مثل ۲۲ بهمن و سالروز قدس و چه در برنامه هایی که احیانا به مناسبت های خاص و جریانات خاص سیاسی اتفاق افتاده است مثل جریان ۹ دی که برملا کننده ی فتنه ی بزرگ ۸۸ بود. همه این ها باعث شد که عزیزان شورای هماهنگی با برگذاری راهپیمایی های با شکوه با همت این مردم و با حضور این مردم، جلوه ای از حضور در صحنه ی مردم را به منصه ی ظهور رساندند. یکشنبه ۱۱ مرداد شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری از رهبران بزرگ مشروطه است که مرحوم شیخ فضل الله نوری نماد روحانیت مجاهد و بصیر است و شیخ فضل الله نوری کشته ی جهل و تفرقه و ساده لوحی در زمانش است. شیخ فضل الله نوری که در نهضت مشروطه نقش بسیار مهمی را ایفا نمود اما وقتی که ملاحظه کرد که مشروطه به انحراف کشیده شد و عده ای می خواهند از مشروطه سوء استفاده بکنند در مخالفت با روشن فکران غرب زده، شیخ فضل الله خود را از این صحنه کنار کشید و خواستار مشروطه ی مشروعه شد. فرمود که ما مشروطه ای می خواهیم که بر اساس موازین اسلام ناب محمدی (ص) باشد و شیخ فضل الله نوری (رض) از نخستین عالمانی بود که نقشه استعمار در جایگزین کردن حکومت لائیک و ضد دینی تحت پوشش مشروطه مقابله کرد و ایستادگی کرد و این نقشه را نقش بر آی کرد گر چه خود مظلومانه فدای این مسئله شد و مظلومانه او را به دار زدند و به شهادت رساندند، یاد و خاطره این شهید فرزانه را و یاد همه شهدای حق و دین و نظام اسلامی و این جامعه را گرامی می داریم. چهارشنبه ۱۴ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است، واقعیت مسئله این است عزیزان، بهترین، جامع ترین و کامل ترین منشور حقوق بشر را اسلام دارد. همه ملاحظات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه توحیدی را دارد و این کامل ترین و جامع ترین منشور حقوق بشر است برای بشر. و ای کاش بشر به جایی برسد که به حقوق بشر اسلامی ناب بسنده کند و عمل بکند تا این همه ظلم ها، فسادها، تعدی ها و تجاوزات و ناجوانمردی هایی که در جهان کنونی اتفاق می افتد پایان داده شود ولی متأسفانه در مقابل این منشور ارزشمند در دنیای امروز منشورهایی و حقوق بشرهایی را تراشیده اند که متأسفانه فقط منافع استکبار و استعمارگران را تأمین می کند و نه منافع جامعه بشری را، بر خلاف اسلام که خیلی از این ها است بماند، بر خلاف اسلامیت است ولی بنام حقوق بشر است. جمله ارزشمند و زیبایی مقام معظم رهبری در رابطه با حقوق بشر آمریکایی دارد. فرمودند: آمریکا شده است پرچمدار حقوق بشر، کدام آمریکا، آمریکای هیروشیما و ناکازوکی، خوب می دانید قریب به ۲۰۰ هزار نفر در اثر استعمال اولین بمب اتمی دنیا، آن هم توسط شیطان بزرگ، آمریکا کشته و زخمی شده اند که آثار این جنایت هنوز که هنوز است باقی است. آمریکای گوانتانامو، ابوغریب، آمریکای راه انداز جنگ و ناامنی در بسیاری از نقاط عالم، آمریکای سانسور در داخل خود آمریکا. مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: تنها مجرم اتمی جهان اینک خود را به دروغ مدعی مبارزه با گسترش سلاح های اتمی معرفی می کند در حالی که بزرگ ترین جنایت، جنایت اتمی توسط همین آمریکا صورت گرفته است. و اما مسئله توافق هسته ای و جریاناتی که این روزها به عنوان بحث روز ما است که ما نباید ذوق زده بشویم و نه نگران چون هنوز اتفاق چندانی نیفتاده است. یکی دو ماه دیگر فرصت است که هم در ایران و هم در آمریکا این مسئله چکش کاری شود و بررسی شود و در ایران هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نهادهای قانونی باید دقیق این موضوع را بررسی کنند تا ببینند که آیا به نفع ملت ایران است یا نه، آیا با عزت و سرافرازی ایران اسلامی منافات دارد یا نه و آن چه که مسلم است نهایت نتیجه این جریان برجام که آیا به چه فرجامی می رسد این برجام، نهادهای قانونی هستند که اعلام می کنند آینده که آیا مورد توافق ایران قرار گرفته است یا نه اما نکته ای که اینجا باید همه ما ملاحظه داشته باشیم و فرمایش حضرت امام (رض) باید ما اصل را بر دشمنی و فریبکاری استکبار و دشمنی آمریکا بگذاریم. امام (ره) فرمودند: بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم که جهانخواران خصوصاَ آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته است. به همین سان که مقام معظم رهبری هم در سخنرانی های اخیر خود فرمودند: مواظب باشیم که دشمن از این مسئله سوءاستفاده نکند، آمریکا نشان داده است که قابل اعتماد نیست در مراحل مختلف و بعضی از همین کشورهای ۵+۱ نشان داده اند که قابل اعتماد نیستند و از آن طرف باید مواظب باشیم این مسئله برجام به اصطلاح باعث اختلاف و در میان مردم و میان جناح های سیاسی ما نشود. ان شاءالله از این پیچ تاریخی به فضل پروردگار با عزت و سرافرازی و به لطف خدا و با تدابیر حکیمانه و هوشیاری مقام معظم رهبری ان شاءالله عبور خواهیم کرد.