نمازجمعه ۹ آبان ماه ۹۳

۹/۸/۹۳

خطبه اول

ماه محرم هست و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی هستیم یکی از آموزه های مکتب اباعبدالله الحسین که نشات از هدایت های الهی در تاریخ ادیان الهی است و همواره در قرآن و روایات معصومین (ع) برآن تاکید شده مودت و محبت و تابعیت از پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت هست به همین جهت در این خطبه پیرامون جایگاه مودت اهل بیت عصمت و طهارت در نظام هدایتی انسان در اسلام و در فضای کنونی جهان مطالبی عرض می کنم حضرت اباعبدالله الحسین در سخنی آسمانی می فرماید الزمو مودتنا اهل بیت یعنی همواره دوستدار محب و برجانتان علاقه و پیوند به اهل بیت عصمت و طهارت باشد فإنما یقه الله و هو یدنیا زیرا کسی که در روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالی که جانش سراسر محبت به خاندان پیامبر هست دخل فی شفاعتنا وارد دایره نور و نجات شفاعت ما اهل بیت خواهد شد این آموزه حسینی یک هدایت است برای نظام بشریت برای جامعه انسانی در آخرین برهه از ادیان الهی که اسلام هست مودت اهل بیت یک واژه ای است یک مفهومی است که در خود بسیاری از ویژگی های انسان کمال یافته را دارد مودت این دوستی نشات از معرفت به ال بیت و جایگاه آنها  می گیرد که چه جایگاهی دارد نقش اهل بیت عصمت و طهارت در رابطه با هدایت انسان نظام تشریع نجات انسان از سقوط در باتلاق های متعفن انحرافات فکری و اخلاقی و اجتماعی و نقش آنها در صعود انسان و اوج کمال بشری این معرفت وقتی که آمد در وجود انسان ایمانی متولد می شود که نتیجه این ایمان و معرفت مودت به اهل بیت عصمت و طهارت است این مودت انسان را به سمت پیوند با اهل بیت تابعیت از اهل بیت و پیروی از آنان و وجودیست سراسر عشق محبت مودت و قلبی مالامال از این محبتع برای انسان تولید می کند لذا فرمودند اعظم و مَوَدَّتِنا همواره براین معنا استوار باشید مودت به اهل بیت و این سفارش خداست و این کلام رسول خداست خداوند فرمودند قل ای رسول گرامی اسلام قل لا اسئلکم علیه اجرا بگو بر مردم که من هیچ پاداشی بر این همه تلاش و هدایتی که بر شما داشتم هیچ چیزی درخواست نمی کنم الا المودت فی القربی مگر دوستی با معرفت و تابعیت زا نسبت به اهل بیتم وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهًنَزِدْ لَهُ فیها حُسْنًا هرکس در این مسیر گام بردارد در این مسیر حرکت کند این معرفت این ایمان این محبت این تابعیت داشته باشد ما بر آنچه که او انجام داده است خیر و برکت اضافه می کنیم ان الله غفور شکور چرا که خداوند هم غفران و رحمتش بسیار هست و هم کسی که کار خیر کرد خدا شکور هست نادیده نمی گیرد این مودت در خودش هدایت دارد در وجود خود این مودت هدایت وجود دارد همانطور که عرض کردم پیامبر نیازی ندارد خداوند نیازی ندارد که اجر رسول خدا را مودت اهل بیتش قرار دهد اگر می گوید محبت اهل بیت مزد رسالت هست بدین خاطر هست چون در این مودت و این محبت هدایت انسان هست نجات انسان هست به همین خاطر می فرماید قل مااسئلکم من اجر فهو لکم اگر ما چیزی از شما خواستیم که مودت هست مودت اهل بیت هست فهو لکم این به سود شماست چیزی بر عرش اضافه نمی کند چیزی بر عظمت پیامبر اضافه نمی کند اگر ما گفتیم مزد رسالت مودت اهل بیت هست فهو لکم این ازآن شماست این به سود شماست ان اجر الی علی الله اجر ما بر خداست باز می فرماید قل ما اسئلکم علیه اجرا الا منشاء الیتخذ الی ربه فی سبیلا یعنی ما هیچ چیز از شما نمی خواهیم اگر چیزی  طلب کردیم که آن مودت هست در آیه قبل هم بیان شد که آن هم به سود شماست آن مودت مایه ی این هست که شما در راه خدا قرار می گیرید در صراط مستقیم الهی قرار می گیرید به همین خاطر هست که یکی از تطبیقات صراط مستقیم فرمودند که اهل بیت عصمت و طهارت هست صراط مستقیم یعنی اهل بیت بنابراین مودت فی القربی که مزد رسالت بیان شده نه به خاطر این هست که تکریمی باشد تجلیلی باشد و بس بلکه این مودت مایه ی کمال انسان مایه ی نجات انسان و کاری است که اسلام می تواند انسان می تواند اسلام خود را حفظ کند اسلام ناب محمدی (ص) بشناسد و دین در این طریق باقی بماند موج های تحریف موج های انحراف او را از صراط مستقیم الهی خارج نکند ده بار در قرآن این آیه ی مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ برای پیامبران تکرار شده حضرت نوح ، هود، صالح ، لوط ، شعیب به ویژه در سوره شعرا یعنی تمام پیامبران گفتند بر رسالت  و تلاشی که کردیم برای هدایت جامعه ما هیچ چیزی از شما طلب نمی کنیم ان اجری الا علی رب العالمین اجر ما بر خداست اما رسول خدا (ص) تنها پیامبری است که خداوند فرمان به او داد که به مردم بگو که لا أسألُکُم علیهِ أجراً إِلاّ المَوَدَّهَ فیِ القُربی این پیام خداوند نه به حضرت نوح داد نه به حضرت شعیب هود صالح لوط به هیچکدام از پیامبران نه به حضرت موسی نه به حضرت عیسی نه به حضرت ابراهیم تنها به پیامبر اسلام امر کرد که به مردم بگید و مردم را هدایت کنید که مزد رسالت من نمی خواهم مگر مودت اهل بیت چرا؟ چون درآخرالزمان که دیگر دینی جز اسلام نیست کتابی جز قرآن نیست پیامبری جز خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) نیست این مودت اهل بیت هست که مایه ی حیات اسلام حیات قرآن مایه ی شناخت اسلام ناب از اسلام های انحرافی مایه ی بقای انسان و استحکام انسان بر اسلام در مقابل طوفان های انحرافی تعریف می شود لذا فرمود الا الموده فی القربی و بعد بیان کرد قل مـا سَأَلْتُکُم مِنْ أَجْر فَهُوَ لَکُمْ چیزی که ما می خواهیم به سود شماست و بعد فرمود که این مودت مصداقش این هست أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّه سَبیلا موجب این می شود شما در راه خدا باشید چون اهل بیت عصمت و طهارت صراط مستقیم الهی انسان در صعود و عروج به کمال انسانی است امیر مومنان (ع) می فرمایند احسن الحسنات بهترین کار حبنا اهل البیت حب ما اهل بیت هست و اسوع سیئات و بدترین بدترین ها بغضنا کینه ما بغض به ماست و امام صادق (ع) می فرماید و کل شیء اساس برای هر چیزی یک پایه ای است و اساس الاسلام پایه ی اسلام شالوده مستحکم اسلام حبنا اهل البیت هست بنابراین مزد رسالت خدا که مودت هست این مزد رسالت نیست این مایه ی استمرار رسالت هست مایه ی نجات انسان هست مایه ی کمال انسان هست مایه ی این هست که اسلام تلاش های پیامبر رسالت پیامبر نزول قرآن خون شهدای صدر اسلام هدر نرود و اگر شما می بینید کسانی که مودت به اهل بیت دارند در طول تاریخ اسلام همیشه بر صراط مستقیم الهی بوده اند به این خاطر هست که پیوند به ولایت دارند پیوند به اهل بیت دارند و اهل بیت قروه الوثقی نجات انسان هست از انحراف و بال پرواز هست برای انسان برای کمال به همین خاطر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آن بیان آسمانی داشتند فرمودند الزموا مودتنا اهل البیت ای مردم همیشه با ما پیوند داشته باشید همیشه در مسیر ما باشید همیشه مودت به ولایت ما داشته باشید که ولایت ما در دنیا راه خداست و در آخرت مایه ی شفاعت.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مسئولان و دست اندرکاران حج نکات مهمی در این باره ایراد فرمودند که به برخی از آن نکات اشاره تحلیلی می کنیم فرمودند ارتقای کارایی حج یک امر لازم هست یعنی پاسخ به نیازهای فکری حجاج با نگاه تحولی حج یک مراسم آسمانی است که خداوند به جامعه مومنان هدیه کرده باعث آموزش آموزه های معرفتی عرفانی و سیاسی اجتماعی است برای امت اسلام به همین خاطر باید هرروز هرماه هرسال در رابطه با مراسم حج برنامه ریزی شود فکر شود طراحی شود توسط مسئولین که بتواند هرسال مراسم حج ارتقاء سطح پیدا کند به سمت فلسفه و اهداف وجوب حج باید هم اون مراسم دارای غنای الهی  باشد و هم بعد از مراسم حجاج که بلاد خود می روند پیام آور وحدت توحید معرفت ایمان و تقوا باشد فرمودند وحدت اسلامی سیاست رسمی و بدون تعارف جمهوری اسلامی ایران هست اسلام یک واحد به هم پیوسته هست تمام مسلمین در زیر سایه عبودیت الهی پیروی از قرآن و تابعیت از سنت رسول خدا (ص) باید با هم متحد باشندچراکه یکی از دسیسه ها و توطئه های تاریخی دشمنان اسلام تفرقه امت اسلامی است و سپس شکست آنها فرمودند که حج بهترین فرصت برای مقابله با دیوارکشی دشمنان جمهوری اسلامی است با ایران اسلامی بسیاری از کشورهای جهان سلطه به دنبال یک دیوارکشی بلند و قطور بین ایران و دیگر جامعه اسلامی هست این دیوار در حج بهترین فرصت هست برای شکستن آن باید نشان داد که ایران اسلامی کشوری است پیشتاز در ارائه اسلام و اجرای اسلام و منادی وحدت هست روز سه شنبه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز هست یکی از آموزه های اسلام و قیام اباعبدالله الحسین استکبار ستیزی است گرامی می داریم این ر.وز را و روز چهارشنبه روز تجلیل از اسرا و مفقودان هست خداوند این عزیزان اسرا عزیز را حفظ کند بر درجه آنها روزافزون بیافزاید و مفقودان را به اوتان خود ارجاع دهد اما روز دوشنبه و سه شنبه روز تاسوعا و عاشورای حسینی است از همه برگزارکنندگان مراسم حسینی تقاضا دارم پرمحتوا با جاذبه های اصیل این مراسم را برگزارکنند تاریخ کربلا و آموزه هایی که قیام حسینی داشته شکل بسیار صحیح و موثر روحانیت عزیز گرانقدر مداحان و هرکسی که سخنی در این رابطه دارد بیان کند و از مسائل که در حاشیه این مراسم هست و خدایی نکرده مشروعیت ندارد و مشروع نیست بلکه گاهی در حاشیه مراسم بسیاری مسائل خلاف شرع صورت می گیرد جلوگیری کنند پرهیز کنند هرچه داریم ما از قیام اباعبدالله الحسین هست مایه ی احیا اسلام که نه ادیان الهی است مایه نزول برکات رحمانی است مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین و قیام اباعبدالله الحسین همه این برنامه های کربلا لحظه به لحظه گام به گام برای انسان هدایت هست مایه ی نجات هست در کربلا به جریان عاشورا گروهی با امام بودند و گروهی بر امام بودند کسانی که با امام بودند خود اینها سه گروه تقسیم می شدند یک گروه یاران باوفا بودند که تا آخر ماندند یک گروه حامیان غیر جهادی بودند حمایت می کردند اما جهاد نکردند با اموال کمک می کردند با سخن کمک می  کردند اما جهاد نکردند یک گروه هم با امام بودند اما ساکت بودند ترس در دل آنها بود اینها هم با امام بودند گروهی که بر امام بودند علیه امام بودند گروهی مقابل آن در کربلا ایستادند گروهی سکوت کردند ولی مخالف بودند و گروهی هم حمایت مالی کردند از جبهه ضد ولایت اما شما در تاریخ می بینید که یک گروه مورد تکریم هست مورد تجلیل هست دشمنان حضرت اباعبدالله الحسین که مشخص است اینها جدا از خط ولایت اند آن کسانی که با امام هم بودند یک گروه مورد تجلیل و تکریمند و آن گروهی که تا لحظه آخر کنارامام قرار گرفتند و باقی بودند ان گروهی که ساکت بودند حتی آن گروهی که کمک مالی می کردند ولی در جهاد شرکت نکردند مورد تکریم نیستند چون تقوای الهی و وظیفه شرعی انسان در ان زمان کنار امام قرار گرفتن و از حریم امام دفاع کردن بود حامی ساکت یعنی جدا از امام حمایت کننده مالی نه جهادی اون هم یعنی کنار حضرت اون کسی مورد تکریم هست و در زیارات ما می خوانیم که با امام بود که تا اخرین لحظه ایستاد و جان خودش را فدای اسلام و امامش کرد السلام علیک یا اباعبدالله امروز منصوب هست به باب الحوائج علی اصغر این نوزادی که در کربلا کاری کرد که نشان از اوج مظلومیت و حقانیت اهل بیت بود و از آن طرف اوج شقاوت و ضلالت دشمنان اهل بیت هست چند روزی آب را بر خاندان رسول خدا در کربلا بستند ذخیره آب شرایط ویژه پیدا کرده بود و در روزهای آخر قبل از شهادت آب در خیام پیدا نمی شد بزرگان تحمل می کردند اما کودکان به خاطر گرما نیاز بدن و فشارهای روحی و روانی که در آن زمان در صحنه بود مرتب تشنه می شدند بزرگترها آب ها را به کوکان می دادند اون آب هم تمام شده بود از خیام خاندان رسول خدا این فریاد العطش به گوش می رسید در بین این کودکان علی اصغر از همه بی تابی اش بیشتر بود لذا این بچه ها ی کودک که آب به آنها می دادند تقاضا می کردند این آب را به علی اصغر بدهید دختر بچه ها پسربچه هایی که آنجا بودند سهم آب خودشان هم تقاضا می کردند به علی اصغر بدهید این آب هم دیگر تمام شد این طفل گریه می کرد جگر اون می سوخت از بغل مادر می گرفتند عمه او را بغل می کرد خواهر او را بغل می کرد آرام نمی گرفت نقل می کنند مثل یک ماهی که از دریا گرفته شده بود این دهان را باز و بسته می کرد صورت او به خشکی کشیده شده بود چشم او نای و فروغ نداشت لحظات آخر روز عاشورا بود که به حضرت اباعبدالله الحسین گفتند یا حسین این بچه خیلی بی تابی می کند دیگر صدای گریه او هم از حنجره بیرون نمی آید تقاضای آبی کنید تقاضای سیراب کردن این بچه کنید حضرت او را گرفتند به طرف دشمن بیان کردند که ای مردم این نوزاد هست با شما دشمنی ندارد توان مقابله با شما هم ندارد به او بدهید اما به جای آب حرمله تیر سه شعبه ای به طرف گلوی حضرت علی اصغر زد حضرت اباعبدالله الحسین این خون ها را گرفت و به آسمان پرتاب کرد مختار وقتی که حاکم کوفه شد دستور داد که تمام قاتلین کربلا را بکشند یک و یک می گرفتند برخی از انها که می گرفتند خطاب بهشان کرد گفت شما یک لحظه دیدید در کربلا اباعبدالله الحسین قامتش بشکند گفتند ما هیچگاه ندیدیم هرلحظه مستحکم تر هرلحظه قوی تر اما یک لحظه بود که قامت حسین شکست گفت کی بود گفت آن وقتی بود که تیر به گلوی علی اصغر زدند گفت وقتی که این حادثه رخ داد به سمت خیام رفت اما دوباره به سمت ما برگشت گفت تعجب کردیم که چرا اباعبدالله الحسین این کار را می کند باز به طرف خیام رفتند باز به طرف ما برگشتند گفت خیلی تعجب کردیم نگاه کردیم به سمت خیام دیدیم مادر علی اصغر ایستاده و حضرت ابا عبدالله الحسین خجالت می کشد این بچه را به مادرش نشان بدهد این خبر، خبر دستگیری قاتلان کربلا وقتی که بردند خدمت امام سجاد گفتند به ایششان نوید بدهیم که همه قاتلان را گرفتند وقتی بیان کردند که آقا همه قاتلان گرفتند فورا گفت قاتل علی اصغر هم گرفتید . اللهم صل علی محمد و ال محمد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.