نمازجمعه ۳ آبان ماه ۹۲
۳/۸/۹۲
خطبه اول
عید غدیر اول اعیاد اسلامی است و یک واقعه آسمانی است برای هدایت انسان به سمت خدا از طریق صراط مستقیم قرآنی که تجلی دارد در وجود مبارک علی ابن ابیطالب (ع) زندگی آن امام برای تمامی اعصار یک الگو و یک شاخص و راهنمای است که جهان بشریت به ویژه مسلمین باید استفاده کنند به ویژه دردوران حکومت ان امام که حوادث بسیار خاصی اتفاق افتاد که لحظه لحظه ان برای حکومت ها جوامع بشری مسلمین آموزنده هست در این خطبه پیرامون آسیب شناسی حکومت علوی جهت عبرت و بصیرت به شکل تحلیلی اندکی سخن می گوییم حکومت امیرمومنان بالاترین و والاترین شاخصه های حکومت الهی دارد تدبیر عدالت توسعه پیشرفت معنویت اخلاق در تمامی ابعاد حکومت علوی در اوج خود است اما در مقابل این شاخصه ها شما می بینیند که جبهه هایی در مقابل علی ابن ابیطالب قرار گرفت که اون جبهه ها آسیب هایی جدی به حکومت امیرمومنان زد و بنده در این مجال می خواهم این آسیب ها و عوامل آسیب را محضر مبارک شما عرض کنم که عبرتی باشد تجربه ای باشد در زمان امیرمومنان ۴ گروه مقابل حکومت امیرمومنان قرار گرفتند اولین اونها اصحاب فتنه بودند دومین اصحاب انحراف سومین اصحاب تخریب و چهارمین اصحاب دنیا این چهار گروه چنان حکومت امیرمومنان را تحت فشار قرار دادند که در این ۵ ساله حکومت علوی این حکومت دچار موانع بسیار جهت تحقق اهداف الهی خود شد و به عکس گرفتار چالش های جدی در فضاهای سیاسی نظامی اقتصادی فرهنگی و امنیتی و اجتماعی شد اصحاب فتنه کسانی بودند که با جوسازی با فضاسازی و ایجاد تنگناهای سیاسی و نظامی امیرمومنان رهبریت و جبهه ی دینی را تحت شدید ترین تهاجمات قراردادند سه جنگ را تحمیل کردند جنگ صفین جنگ نهروان جنگ جمل و افرادی که این جنگ ها را تحمیل کردند این فشارها را تحمیل کردند در جغرافیای جهان اسلام بودند جنگ صفین معاویه و جبهه ی قاسطین ایجاد کردند اینها به دنبال کسب قدرت بودند به هر قیمت جو ترور براه انداختند فتنه ها کردند و در آخر جنگ صفین را رسما ایجاد کردند اینها فرزندان فرماندار حکومت علوی در یمن که عبیدالله العباس بود را سر بریدند جلو مادر و الان شما می بینید تروریست ها وهابیت اگر این کارها را انجام می دهد کارهای تازه ای نیست اینها ریشه دار هست دومین گروه اصحاب انحراف بودند افرادی که دارای اندیشه های به ظاهر اسلامی ولی در باطن منحرف افکار اندیشه فرهنگ مبانی غلط خود به اسم اسلام به جامعه تزریق می کردند و در آخر برخی از گروه ها به این نتیجه رسیدند که باید علی ابن ابیطالب آن بزرگمرد یگانه تاریخ ادیان باید از کرده خود و فکر خود توبه کند این همه انحراف این همه انحطاط هر شخصی حامی ولایت بود و ولایت مدار بود طبق آیه شریفه عمل می کرد اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولوالامر منکم و ولایت علی ابن ابیطالب را تجلی ولایت الهی می دانست می گفتند باید سربریده شود کشته بشود خود و خانواده اش این فکر این اندیشه انحرافی در آن جامعه اینها ایجاد کردند شما الان تجلیش را الان هم می بینیند سومین گروه اصحاب تخریب بودند اصحابی که اینها به دنبال تخریب نظام اسلامی و شخصیت های تراز اول آن بودند به ویژه امیر مومنان چنان جو شایعه جو تهمت جو بهتان دروغ در جامعه ترویج کرده بودند که وقتی علی ابن ابیطالب در محراب مسجد به شهادت رسید گفتند مگر علی نماز هم می خوانده ؟ اینها آمدند از کودکان شروع کردند با عملیات روانی در مناطق خاصی با تهاجم فرهنگی آنان را از همان کودکی مخالف نظام اسلامی و ولایت حضرت علی ابن ابیطالب تربیت کردند به زنان تلقین می کردند که علی ابن ابیطالب شوهران شمارا به جبهه برد و می برد جهت کشته شدن به بچه ها می گفتند علی ابن ابیطالب مخالف کودکان جوانان و نوجوانان هست هدیه به آنها می دادند بعد هدیه از انها می گرفتند بعد می گفتند علی ابن ابیطالب گفته هدیه را از انها بگیرید بغض علی ابن ابیطالب در دل آنها باشد به اهل اقتصاد می گفتند که علی ابن ابیطالب انسانی است که اگر شما سرمایه دار بشوید ثروت شما اضافه بشه مصادره خواهد کرد او مخالف سرمایه داری است به شخصیت های سیاسی مراجعه می کردند یا تهدید می کردند اونها را یا تطمیع می کردند اونها را خریداریشان می کردند چنان تخریب کرده بودند سطح جامعه که بسیاری از افراد رد فضای جامعه نسبت به علی ابن ابیطالب و نظام اسلامی مسئله دار شده بودند اشکال داشتند آرام آرام عقب نشینی می کردند از حمایت جدی از حوزه ولایت مداری و جریان خوارج از همین فضا صورت گرفت و ایجاد شد و گروه چهارم اصحاب دنیا بودند افرادی بودند دنیاگرا تا آنجا دیندار بودند که دنیاشان در خطر نبود و این گروه ضربات جبران ناپذیری به نظام اسلامی زدند نظام اسلامی جهادی می خواهد عمل شود اسلامی فکر شود برنامه ریزی شود و جهادی عمل شود اما این افراد اهل جهاد نبودند انسان های دنیاگرا که اگر جانشان مالشان به خطر می افتاد به طور جدی با یک پوشش اسلامی خودشان را کنار می کشیدند و دیگران هم وامی داشتند که نسبت به نظام اسلامی و فرامین رهبری عقب نشینی کنند مثل ابوموسی اشعری این طیف ها طیف های کمی نبودند مرتب در فضای خودشان رویش افراد ایجاد می کردند و در فضای جبهه ولایت ایجاد ریزش می کردند حتی در جریان غدیر که بسیاری از افراد حضور داشتند در زمان حکومت امیرمومنان این افراد حضور داشتند عمرشان باقی بود اما چنان این جبهه ها فشار آورده بودند بر فکر اینها بر وجود اینها که در قبال جریان غدیر یک جریان شفاف در تاریخ هست سکوت می کردند بیان نمی کردند یک روز امیرمومنان نفرین کرد در کوفه به دو نفر که رد جریان غدیر حضور داشتند کنار پیامبر بودند و امیرمونان آنها را دیده بود کنار پیغمبر گفت شما چرا بیان نمی کنید حقیقت را یکی از انها گفت که من سنی نداشتم جمعیت زیاد بود و متوجه نشدم پیامبر چه کار کرد یکی دیگر از انها که سن بالایی داشت و اون زمان هم میانسال بود در جریان غدیر گفت مندور بودم متوجه نشدم که چه چیزی شد ندیدم که پیامبر چه کار کرد امیرمومنان نفرین کرد گفت اگر اینها دروغ می گویند خدایا مبتلاشان کن به چیزی که نبینند و خجالت بکشند از اینکه دیگر وارد صحنه جامعه شوند یکیشون کور شد در تاریخ هست و فرد دیگری مبتلا شد به مرضی که همواره می گفت دعا علیه ابوالحسن ابوالحسن منو نفرین کرد اینها برای ما عبرت هست برای ما درس هست که جریان فتنه انحراف تخریب و دنیاگرایی یک فضایی نیست که محدود به حکومت امیرمومنان باشد در زمان پیامبر هم همینطور بعد از آن هم هست الان هم هست این انسان های ولایت مدار هستند که باید با مبانی قبین اعتقادی و اندیشی بر مدار ولایت فکر کنند و بر مدار ولایت جبین از حریم ولایت دفاع کنند آن وقت می توان نظام اسلامی حکومت اسلامی باقی باشد گسترش پیدا کند و مبانی متعالی خود را در صحن جامعه تحقق ببخشد امیرمومنان اینقدر از این چهارگروه ناراحت بودند اینقدر آزرده شده بودند که وقتی که شهید شدند گفت فصت و رب الکعبه خدایا رستگار شدم گاهی خطاب به اینها می کرد می گفت من می خواستم با شما درد مردم را دوا کنم خود شما درد من شدید گویا هرکدام از شما امام خود هستید این برای ما درس عبرت هست که با تمام وجود حول محور خورشید ولایت که الان تحقق دارد در وجود مبارک حضرت امام خامنه ای در گردش باشید و بدانیم که وظیفه ما چیست و اون اشتباهات بزرگ تاریخی صدر اسلام جامعه اسلامی مرتکب نشود بلکه یک فراز متعالی در تاریخ ایجاد شود براساس ولایت مداری که الگو باشد برای همه آیندگان .
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم ماه ذی الحجه ماهی است که حوادث بسیار مهم تاریخ اسلام در این ماه تحقق پیدا کرده که یکی از ان موارد جریان مباهله هست دربیست و چهارم این ماه جریان مباهله یک جریانی نیست که رد همان سال دهم محقق شده باشد و پایان پذییرفته باشد یک حادثه آموزنده و یک حادثه سرنوشت ساز برایجهان ادیان هست نصاری نجران که در مدینه حضور داشتند بعد از انی که پیامبر جامعه آن منطقه را هدایت کرد به اسلام اینان سربه مخالفت گذاشتند نکته مهمی که قابل بیان هست این هست که چرا نصاری در اطراف مدینه زندگی می کذردند حتی یهودیان این بدین خاطر بود که هم در انجیل و هم در تورات امده است که پیامبر آخرالزمان در منطقه مکه نجد و مدینه ظهور خواهد کرد و اینان آمده بودند از سالها قبل اطراف مدینه زندگی می کردند مراکزی را خریداری کرده بودن حتی مکان هایی را درست کرده بودند مثل خیبر مثل منطقه نجران و به زندگی خود رونق داده بودند و زندگی می کردند و امیدی که وقتی پیامبر مبعوث می شود جزء اولین افرادی باشند که با او بیعت می کنند اما وقتی که پیامبر اونها را هدایت کرد به اسلام و قوانین اسلامی را برای اونها بیان می کرد اونها دیدند که منافات دارد با امیال نفسانی اونها به ویژه سران نصارای نجران که باید می امدند مثل بلال و عمار و دیگران به طور عادی زندگی می کردند اینان مخالفت کذردند گفتند ما باید با پیامبر مذاکره کنیم پیامبر گفتند مانعی نیست مباحثه کردند پیامبر دلایل برای اونها آورد آنها با تعصب و انکارگرایی قبول نمی کردند آیه نازل شد که ای رسول خدا با اینها مباهله کن مباهله یعنی وقتی که کار به بمبست رسید در مذاکره طرفین همدیگر را نفرین کنند که اگر کسی بر حق نیست هرکدام برحق نیست خدا بر او عذاب نازل کند پیامبر اعلام کرد ما حاضریم مباهله کنیم نسائنا و نسائکم ابنانا و ابنائکم و انفسنا و انفسکم نماینده ای از زنان از ما و از شما فرزندانی از ما و از شما و اشخاصی که در حکم جان ما هستند از ما و از شما یعنی فردی که تمام وجود اسلام هست از ما و فردی که تمام وجود نصارا هست از شما حاضر شوند در بیرون از مدینه و این بحث نفرین و مباهله محقق شود اون ها قبول کردند پیامبر حضرت زهرا (س) به عنوان نماد زنان و امام حسن و امام حسین به عنوان فرزندان نماد فرزندان اسلام و امیرمومنان را به عنوان نماد تمام اسلام و تمام خود انفسنا و انفسکم معرفی کرد و در مباحث هست در روایات هست که مهم ترین آیه ای که در شان امیرمومنان نازل شده چیست گفتند همین آیه مباهله است که فرموده انفسنا و انفسکم امیرالمومنین پیامبر گفت او جان ماست روح ماست اساس اسلام هست به عنوان اساس اسلام معرفی کرد خب روز مباهله که شد همین بیست و چهارم ذی الحجه سال دهم وقتی که پیامبر در جلو این عزیزان پشت سر او حرکت کردند نصاری تا این صحنه دیدند با اون نورانیت و عظمت گفتند ما مباهله نمی کنیم ما پذیرفتیم و طبق ضوابط اسلامی ما دیگر زندگی می کنیم و این دو روز به عنوان نماد حقانیت اسلام در طول تاریخ معرفی شده و این نمادی است درسی است برای همه عزیزان در همه ادیان که اسلام دین مذاکره هست دین صلح هست دین برهان هست دین منطق هست اینطور نیست که زور و فشار باشد لااکراه فی الدین لذا همیشه امامان ما برروی عنصر مذاکره به طور شفاف برهانی با احترام متقابل تاکید داشتند روز چهارشنبه روز جوان و روز بسیج دانش آموزی است که مصادف است با سالروز شهادت شهید فهمیده سرمایه حقیقی یک کشور انسان های او هستند و مهم ترین بخش انسان جوانان هستند چون خانواده ها همه تلاش می کنند برای فرزندانشان جوانانشان و آینده نیز از آن جوانان هست و افرادی که هم الان مدیران ما هستند مسئولین هستند و در محیط اجتماعی تلاش می کنند جوانان گذشته هستند لذا باید نظام ما مسئولین ما برای جوانان ما برنامه ریزی هدفمند و نظام مند با مبانی اسلامی داشته باشند که در همه عرصه ها چه فرهنگی چه علم و فناوری چه نگاه اسلامی جهادی دارای شاخصه های عالی در جهان معاصر باشد جوانان ما باید در عرصه علم و فناوری تولید علم و مرجعیت علمی برسد در عرصه فرهنگ نماد فرهنگ مداری در جهان باشند در عرصه های تلاش کوشش جهت توسع و پیشرفت و عدالت محوری باید جهادی عمل کنند در مقابل تهاجم سخت و نرم دشمن باید دفاع مقدس را طراحی و اجرا بکنند این لازمه آن برنامه ریزی دقیق نخبگانی توسط مسئولین هست و یکی از این بخش های مهم بسیج دانش آموزی است آموختن دانش در لباس بسیج این خیلی مهم هست لذا تاکید دارند در حوزه بسیج دانش آموزس عزیزان تلاش بیشتری کنند و از زحمات آنها جدا تشکر می کنیم روز پنجشنبه روز تکریم بازنشستگان و خانواده هست خانواده کوچکترین و اساسی ترین بخش جامعه هست اگر ما بتوانیم خانواده ی آسمانی و اسلامی داشته باشیم بر اساس ایمان تقوا و اخلاق قطعا جامعه ما متحول خواهد شد باید پدر و مادر روی محور مدیریت خانواده عنایت بیشتری داشته باشند خانواده تنها تامین معاش نیست تامین امور مادی نیست تربیت فرهنگ سازی اساس کار هست امید دارم که مسئولین محترم در عرصه خدمت رسانی به بازنشستگان عزیز که عمری خدمت جامعه تلاش کردند توجه بیشتری داشته باشند تقدیر و تشکر می کنم از همه مردم عزیز و ولایت مدار استان بوشهر در عرصه دهه ی امامت و ولایت به ویژه روز قدیر که واقعا حماسه ایجاد کردند بسیار خوب برنامه ریزی شد صمیمانه از بنیاد بین المللی غدیر تشکر می کنم امید دارم انشاءالله نام علی راه علی و شفاعت علی ابن ابیطالب خداوند از ما نگیرد و در زندگی همیشه این صراط مستقیم علوی سرلوحه زندگی ما باشد .