نمازجمعه ۲۵ آذر ماه ۹۰
خطبـه اول
بسماللهالرحمنالرحیم
همه شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم، چرا که تقوا بهترین زاد و توشه برای سعادت اخروی و برترین راه برای جلب محبت الهی در حیات دنیوی است.
در خطبه اول بنابراین گزارده ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راه خدایی زندگی کردن، راهی که خدا با ما است و ما هم با خدا هستیم، راهی که سرانجام آن بهشت برین است، راهی که راه کتب آسمانی، قرآن کریم، پیامبران و خاتم الانبیاء محمد مصطفی (صلیالله علیه وآله وسلم) است. راهی که پیشاهنگ آن اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) هستند.
راه خدا و صراط مستقیم الهی عبودیت است. عبودیت یعنی اعتقاد، رفتار و اخلاق اسلامی داشتن، و جوهرهی عبودیت، ایمان است. ایمان یعنی بر مملکت جان، خدا حاکم بودن، خود را در محضر خدا دیدن، افق دید و معاد دانستن، قرآن را مبنای زندگی قرار دادن و سیره رسول خدا و اهل بیت را مبنای حیات خویش قرار دادن است.
در رابطه با ایمان موضوعات بسیاری مطرح است که یکی از آن موضوعات، اوصاف مؤمنان است و در این باره سخن بسیار گفتیم و بدین وصفِ مؤمنان رسیدیم و آن اخلاق مداری است. انسان مؤمن، انسانی است اخلاق مدار و متخلق که سراسر وجودش فضایل اخلاقی است و در نهادش رذائل اخلاقی جایی ندارد.
یکی از راههای رسیدن به کمال، الگوگیری از بزرگان دین است و راه خدا در جهان در راه اباعبدالله الحسین(ع) تجلی یافته است. سیره و مکتب حسینی در همه ابعاد زیباترین و کاملترین تجسم عینی راه خدا است بدین خاطر ما به واسطهی ماه محرم، راه خدا را و زندگی خدایی کردن در قالب و مدل مکتب امام حسین (علیهالسلام) بیان میکنیم.
یکی از سجایای اخلاقی انسان که ابعاد معرفتی نیز دارند و باعث میشود انسان خود را در محضر خدا بداند، گناه نکند و به کمالات اخلاقی برسد، خوف الهی در دنیا است. انسان باید در دنیا از خداوند خوف داشته باشد، انسان در محضر خدا است «إِنَّ الله یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى» همان خدایی که ناظر است حاکم و قاضی نیز هست، زندگی ما در دنیا و آخرت منوط به قضاوت او است و همه ما در محضر خدا هستیم و در دنیا و آخرت هر چه داریم عنایات او است. لذا انسان باید دارای روحیه خوف الهی باشد که خویش را از تمام اموری که موجب میشود خداوند انسان را عذاب دهد و روی از انسان برگرداند جدا کند و به دور کند.
حضرت اباعبدالله الحسین (ع) میفرماید: «لا یَامَنُ یَومَ القِیامَهِ إِلا مَن خافَ اللهَ فی الدُّنیا» در روز قیامت هیچ کس مصون، محفوظ و در امان نیست مگر آن کسانی که در دنیا خوف الهی دارند، «وَ اَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفسَ عَنِ الْهَوی فَاِنَّ الجَنَّهَ هِی الْمَأْوی» کسانی که در دنیا دو کار اساسی میکنند: یک، در وجودشان خوف الهی است، دو، نفس را از سقوط در گناه نهی میکنند یعنی یک کار اثباتی که آن داشتن خوف الهی و یک کار سلبی که آن نگذاشتن سقوط جانشان در باتلاق متعفّن گناه، انسانی که این چنین بود بهشت از آن او است. و در آیه دیگر میفرماید: «وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ» هر کس دارای خوف الهی در دنیا باشد در آخرت دو بهشت از آن او است یکی به خاطر داشتن خوف و دیگری به خاطر نهی نفس از سقوط در گرداب گناه.
حضرت درباره خوف الهی میفرماید: اگر انسان در دنیا داشته باشد در آخرت از عذاب مصون است. در آخرت دو چیز بینهایت است: یک، پاداش و سزا و دیگری عُمر، سزای انسان اگر عذاب باشد زمان ندارد و ابدی است «مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا» هر کس معصیت و گناه کند بیتردید عذاب او آتش جهنم است، جاودانه در آن است و ابدی است همان طوری که اگر انسان پاداشش بهشت شود این گونه است «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ * جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا» پاداش بینهایت، عذاب هم بی نهایت و دوم، جاودانگی خودِ انسان است، انسان جاودانه است، مرگ در قیامت نیست. بدین خاطر اگر انسان میخواهد نجات ابدی پیدا کند و متنعّم به عنایات ابدی الهی باشد باید در دنیا خوف داشته باشد، خوف از خدا داشته باشد، اما شما میبینید که در تمامی ادعیه و تمامی سورههای شریفهی قرآن به جز سوره توبه سرلوحه آن نوشته است “بسم الله الرحمن الرحیم” یعنی خدا رحیم است پس چرا خوف داشته باشیم، این خوف از خدا نیست خوف از کردار خود است، خوف از گناه خود است که نکند کاری کنیم که خدای رحمان و رحیم و آن ارحم الراحمین روی از ما برگرداند. لذا شما در مناجات شعبانیه میبینید که «وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ» خدایا روی از من برنگردان.
خوف از خود، از گناه خود و از کردهی خود است که انسان چنان کند که خداوند دیگر روی از انسان برگرداند و شفاعت، عنایت و رحمت او نصیب انسان نشود. انسان از کردهی خود خوف میکند که این کار موجب این شود که خدای رحمان و رحیم از انسان روی برگرداند لذا یکی از آموزههای مکتب اباعبدالله حسین (ع) که همان راه خدا است این است که «لا یَامَنُ یَومَ القِیامَهِ إِلا مَن خافَ اللهَ فی الدُّنیا».
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
خطبـه دوم
بسماللهالرحمنالرحیم
شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم چرا که تقوا کلید گنج رستگاری است و طریق جلب عنایات ویژه الهی است.
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن میگوییم:
مقام معظم رهبری امام خامنهای (دامتبرکاته العالیه) در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی مطالب مهمی از جوهره و ماهیت آن حماسه، ایراد فرمودند و فرمودند: حقیقت حماسه نهم دی دارای دو عنصر اساسی است: یک، حضور گسترده مردمی و دوم، ایمانِ دینیِ مردم. فرمودند: حماسه نهم دی یک حماسه کوچک نبود بلکه یک حرکت بزرگ و ماندگار در تاریخ ایران است.
پیرامون نهم دی سخن بسیار است که در آینده بیان خواهم کرد اما فتنه ۸۸ آمده بود که صفین دیگری را بر نظام اسلامی تحمیل کند اما مقام معظم رهبری، مردم عزیز و تمامی عزیزان ولایتمدار حماسهای به پا کردند که آنانی که فکر میکردند که صفین را به پا میکنند مبتلا شدند به جمل، و امت ولایتمدار همان کاری را کردند که سپاه امیرالمؤمنین(ع) با اصحاب منحرف و فتنهگر جمل کردند. آنان آمده بودند که نظام را به چالش بکشانند، خود و حامیان خارجی آنها به چاهی افتادند که بیرون آمدن از آن جز برای پاسخگویی در آخرت راهی ندارد.
جوهره انقلاب اسلامی ایران، ولایت مداری است و هر کس بخواهد با ولایت در افتد ریشهی آن برافتاده خواهد افتاد. مردم فهیم ایران از تاریخ عبرت گرفتهاند و با مطالعات تاریخی به شناخت قوی سیاسی رسیدهاند که اگر نخبگان، خواص جامعه امیرالمؤمنین(ع) ولایت مدار بودند و ثابت قدم در ولایت مداری بودند، حکومت امیر مؤمنان (ع) آن گونه کمزمان و خودش به شهادت نمیرسید و با این تجربه، الان تمام مردم ایران با تمام وجود حافظ حریم ولایت، و چون شمشیری برّان و کوهی استوار در کنار مقام معظم رهبری ایستادهاند و با تمام وجود از حریم ولایت دفاع میکنند.
امروز، روز پژوهش و فناوری است. بر همه پژوهشگران، محققان و دانشوران مبارک باشد. پژوهش آغاز حرکت به سمت خودکفایی و تولید علم است. بیتردید نظامی در جهان به ویژه جهان کنونی در همه ابعاد موفق خواهد شد که در عرصه علم و فناوری به ویژه علوم استراتژیک مانند: دانش هستهای، بیوتکنولوژی، فناوری هوا فضا، نانو، تولید سلولهای بنیادی، رادیو داروهای حیاتی و صنعت دفاعی موفق باشد و دارای کرسی نظریهپردازی، و علم را تبدیل به فن و پروژه و به تولید و ثروت برساند، آغاز آن پژوهش است، بدین خاطر مسئولان گرامی باید در عرصهی پژوهش توجه ویژهای هم در عرصه نرمافزاری و سختافزاری داشته باشند.
روز یکشنبه، روز وحدت حوزه و دانشگاه است و مصادف با سالروز شهادت حضرت آیتالله مفتح است. حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی هستند، باید هم حوزه و هم دانشگاه با برنامهریزی دقیق در کنار هم با نگاه مقام معظم رهبری تحولهای بنیادین در خود ایجاد کنند و این موجب خواهد شد که هر دو در عرصهی موظفی خود موفق باشند و در کنار هم خدمات شایانی به جهان اسلام و جهان بشریت ارائه کنند.
آمریکا و جهان غرب بار دیگر قدرت نظامی ایران در عرصه دفاع هوایی و جنگ الکترونیک را مشاهده کرد. سپاه پاسداران عزیز با قدرت بالای نظامیِ خود در عرصه هوافضا، هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکا را از کنترلِ اتاق کنترل آمریکا خارج کرد، هدایت کرد، آن را سالم به زمین نشاند و نشان داد ایران اسلامی میتواند آمریکا را چون این هواپیما از صدر به زیر آورد.
هماینک ایران اسلامی در زمینه صنایع دفاعی به ویژه دفاع الکترونیک در عرصه صنعت نظامی، به پیشرفتهای فوقالعادهای رسیده است و در عرصه رقابت از کشورهای ممتاز است و این چیزی نیست جز هدایتها و برنامهریزیهای مقام معظم رهبری برای عرصه دفاع مقدس و نیروهای مسلح.
خدایا در ظهور آقا امام زمان(عج) تعجیل بفرما.