نمازجمعه ۲۴ دی ماه ۹۵
خطبه اول
در خطبه ی اول بنا بر این گذارده ایم که از شاخص های زندگی اسلامی و سلوک و تمشی و سبک زندگی الهی سخن بگوییم. چگونه زندگی کنیم که مرضی خدا باشد؟، چگونه در حیات دنیوی طی عمر کنیم که محصولش بهشت برین، محبوبیت الهی و در طریق هدایت های خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت باشد. یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی تلاش برای حسن آخرت است. انسان در دنیا یک مدت فرصت و یک مدت عمر دارد که خداوند به او عطا می کند و در این عمر که بسیار کوتاه است باید حسن آخرت و جایگاه شایسته ای پر از کرامت برای خود در آخرت تدبیر کند و بدست آورد. « الدنیا مزرعه الآخره» دنیا محل کشت آخرت است. امام صادق (ع) می فرماید:« من أصبَحَ و أمْسی و الدنیا أَکبَرُ همِّه» کسی که روزگار می گذراند. صبحش را شب می کند و شبش را روز. اما تمام نگاهش، تمام تلاشش، تمام هدفش، هم و غمش دنیا است. ثروت در دنیا، لذت در دنیا، قدرت در دنیا، شهرت در دنیا، شهوت در دنیا، تمام فکر و ذکرش دنیا است.« جعل الله الفقر بین عینین» خداوند او را فقیر می کند، گرفتار می کند.« و شتت امر» و زندگی او یک زندگی پر از آشوب می شود. نگرانی ها، مشکلات، گرفتاری ها، دعواها، شکایات، تمام زندگی او به هم می ریزد، خانواده او به هم می ریزد، شغلش به هم می ریزد، داراییش به هم می ریزد. لذا اگر کسی تمام زندگی او در این اندیشه باشد که دنیا بدست آورد، دنیا بدست نمی آید بلکه بالعکس ، زندگی او از بین می رود و دنیای او خراب می شود.« ولم ینل من الدنیا إلا ما قسم الله له» و از دنیا هم چیزی نسیبش نمی شود مگر آنچه قسمتش بوده، آن چیزی که خداوند مقدرش کرده است، بیش از آن نسیبش نمی شود، در عوض زندگیش دچار آشوب می شود و از آن طرف فقر به سمت او هجوم می آورد، کسی که تمام فکرش دنیا است. و شما می بینید در تاریخ و حتی زمان معاصر کسانی که اهل دنیا هستند دارای یک زندگی بسیار سخت، گرفتار و از آن طرف دچار بحران های سخت زندگی هستند اما آن کسی که نگاهش کسب آخرت است.« و مَن أصبَح و أمسی و الآخرهُ أکبرُ همِّه» اما کسی که روزگار می گذراند اما تمام نگاه، تمام تلاشش برای این است که از مسیر این دنیا حسن آخرت بدست بیاورد «جَعَلَ اللهُ الغنی فی قلبه و جَمَعَ له أمره» خداوند او را بی نیاز می کند، دستش جلو کسی دراز نمی شود کسی که به فکر آخرت است، زندگیش را خداوند جمع می کند و نمی گذارد از هم بپاشد، زندگیش را جمع می کند، زندگیش را مهیا می کند. شاید از نظر مالی آنچنان ثروتمند نباشد اما زندگی او یک زندگی پر از خیر و برکت و آرامش و بدور از گرفتاری ها و نگرانی ها است. در قرآن کریم خداوند می فرماید:« فمن الناس من یقول ربنا آتنا فی الدنیا» گروهی از مردم هستند که فکر و ذکرشان دنیا است، حتی دعا هم می کنند می گویند خدایا به ما دنیا بده،« من یقول ربنا آتنا فی الدنیا». خداوند می فرماید « و ما له فی الآخره من خلاق» این ها چون دنیا خواه هستند، دنیا طلب هستند خداوند بهره ای از آخرت به این ها نمی دهد. اما گروهی هستند « وِمِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الآخِرَهِ حَسَنَهً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» خداوند می فرماید گروهی این گونه هستند که می گویند آخرت ما را آباد کن، دنیای ما را آباد کن. می گوید این افرادی که فکر آخرت هستند و همچنین دنیا را می خواهند یک دنیای آسوده داشته باشند برای کسب آخرت می فرماید:« اُولئِکَ لَهُم نَصیبٌ مِمّا کَسَبوا» این ها در دنیا هم نسیب دارند و هم در آخرت. باز در آیه شریفه ی دیگری می فرماید:« مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَهِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ» هر کس می خواهد برای اخرت کشت کند، برای اینکه آخرتش آباد باشد خداوند به این کارهای آخرتی مثل دین، تدین، راستگویی، نماز، روزه، خدمت به مردم، راستگویی، دینداری زندگی کردن یعنی کشت برای آخرت. می گوید اگر کسی این گونه باشد خداوند برکت به این زندگی می دهد.اما « وَمَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا» اما آن کسی که می خواهد دنیایش را آباد کند، فقط دنیا، به دنبال دنیا گرایی است « نُؤْتِهِ مِنْهَا» ذره ای از دنیا به او می دهیم اما « وَمَالَهُ فِی الْآخِرَهِ مِن نصیب » آخرت هیچ بهره ای ندارد. دنیا هم به اندازه ی تمامی موجودات که رزق می دهیم، به او هم رزق می دهیم چون دنیا خواسته اما آخرت نسیبی ندارد. اما آن کسی که مرد آخرت است، نگاه اخروی دارد، دنیا را فرصتی برای آخرت می شمارد، می فرماید این کشتی که انجام می دهد ما برکت می دهیم به زندگیش. می فرماید: یا قوف، پیامبری از پیامبران خدا می فرماید یا قوم:« أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا المتاع » حیات دنیا یک کالایی است که زود از بین می رود.«والاخِرهَ هِی دارُ القَرارِ» آخرت دار استقرار و ماندگاری است. به همین جهت انسان هایی که عاقل هستند، عقلانیت قوی دارند، خوب مسائل را محاسبه می کنند هیچ وقت دار قرار، داری که، خانه و سرایی که در آن جاودانه هستند و می مانند فدای دار مجاز، آن محل عبور نمی کنند. امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه آلاف تحیه والثناء می فرمایند:« .« من عمر دار اقامته » هر کس خانه ی اقامتش را آباد می کند، نه محل عبورش را، می رود خانه را آباد می کند نه اینکه محل عبور را تمام خرج می کند، می پردازد به کوچه و به خانه نمی پردازد. آخرت مثل خانه است، دنیا مثل کوچه است و عبور می کنیم.« من عمر دار اقامته فهو العاقل» او عاقل است، او عقل دارد نه کسی که می آید کوچه را آباد می کند و خانه را خراب می کند.« الدنیا دارالمجاز» دنیا محل عبور است و مثل کوچه است.« و الاخره دار قرار ، فخذوا من ممرّکم» توشه بیاندازید در این مسیری که دارید« لمقرّکم» برای آخرت. لذا یکی از شاخص های زندگی اسلامی و زندگی الهی فکر آخرت بودن است و از فرصت دنیا استفاده کردن برای حسن آخرت.
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع سخن می گوییم. درگذشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی فسنجانی به مقام معظم رهبری، خانواده ایشان، مسئولین تسلیت عرض می کنیم و امید داریم غفران و رحمت و مغفرت الهی شامل ایشان و همه ی درگذشتگان از اسلام شود. مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در قیامی این درگذشت را تسلیت گفتند و اگر ما بخواهیم در رابطه با شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی سخن بگوییم پیام مقام معظم رهبری حاکی از بسیاری از امور است. به همین جهت در این فضای الهی به فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری می پردازم. فرمودند ایشان رفیق دیرین ما بودند، همسنگر و همگام دوران مبارزات اسلامی بودند و بعد از پیروزی انقلاب همکار نزدیک سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی همرزم، همگام با سابقه ای دیرین بود. این نشان می دهد که آیت الله هاشمی رفسنجانی از نگاه مقام معظم رهبری در تاریخ مبارزات اسلامی دارای حضوری فعال، همراه، همگام و همرزم مقام معظم رهبری بوده اند و در قبل از انقلاب با هدایت های امام راحل عظیم الشأن و تلاش های مقام معظم رهبری ایشان نیز شرکتی فعال، مؤثر و تعیین کننده ای داشتند و بعد از پیروزی انقلاب نیز مسئولیت های مهم و سنگینی عهده دار شدند که باز مقام معظم رهبری در تمامی این مسئولیت ها از ایشان تقدیر کردند. سپس فرمودند که خناسانی می خواستند میان ایشان و نظام ، میان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری یک فاصله هایی ایجاد کنند اما وجود مبارک مقام معظم رهبری و آن روح بلند حضرت آقا و همچنین هوشیاری آقای هاشمی نگذاشت ایشان با انقلاب و رهبریت آن فاصله ای بگیرد و تقابل ایجاد شود. بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود، در هدایت های خود همانند یک رهبر الهی در مسیر حفظ نیروهای انقلاب به ویژه شخصیت های تأیین کننده و مؤثر و از آن طرف هم خود آقای هاشمی مواظبت در این امور می کردند. حضرت آقا فرمودند در بسیاری از امور در برهه ها اجتهاداتی ایشان داشتند، بنده داشتم و این اختلاف نظرها بود اما این اختلاف نظرها باعث نشد که ایشان از اصل انقلاب و اطاعت از رهبری جدا شود و از آن طرف هم مقام معظم رهبری با آن شرح صدر و صحه صدر و بزرگی که شاخصه های رهبران بزرگ الهی است یک فضایی را آماده کردند که دشمنان خارجی نظام و خناسانی که در داخل بودند و می خواستند از چهره هایی مثل افراد بزرگ سوءاستفاده بکنند جلوگیری شد و همه در سایه ی ولایت، در سایه ی عنایت مقام معظم رهبری و عنایات این شخصیت بزرگوار زیر چطر ولایت با یک وحدت قرار گرفتند و نگذاشتند که دشمنان خارجی ما و مزدوران داخلی از این امور سوءاستفاده کنند. بزرگترین طراحی جهان استکبار ایجاد تفرقه و تقابل است بین مسئولان نظام، بین مردم، دوقطبی کردن است، شیعه به جان سنی و شیعه به جان سنی، گروه ها، اقوام، مسئولین اما تدابیر عالی مقام معظم رهبری و هدایت های ایشان و از آن طرف شخص آیت الله هاشمی با مواظبت جلوگیری کردند که نکند خدایی ناکرده بین مسئولان در تراز بالای نظام ایجاد اختلاف شود. این هم بخشی از پیام مقام معظم رهبری بود. فرمودند که او نمونه ی کم نظیری از نسل اول انقلاب بودند که با تمام توان در اختیار انقلاب و در خدمت امام، سپس مقام معظم رهبری و در آخر این نکته را به همگان گوشزد شدند، همان مطالبی که در خطبه ی اول عرض کردم که این مبارز کهنسال هم اینک در محضر محاسبه ای الهی است و فرمودند این سرنوشت همه ی ما است. عزیزان «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ. وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ» تمام کارهای خیر در محاسبه است. هر چه بکاریم همان بدرویم. مرگ یک درس بزرگ است برای همه، مقام معظم رهبری فرمودند برای همه ما، همه مسئولین. ما باید در یک فضایی پر از تقوا، پر از اخلاق، پر از ایمان، پر از شرح صدر، پر از وحدت در سایه ی ولایت در یک فضایی آکنده از روح اتحاد در سایه ی ولایت، مقام معظم رهبری با تمامی اختلاف سلایقی که است. چه سلایق فرهنگی، چه سلایق سیاسی تحت رهبری مقام معظم رهبری کارها را پیش ببریم و انتهای همه ی ما از خود بنده گرفته تا همه جمع حاضر چنانکه مقام معظم رهبری گفتند از خود ما به تمام مسئولین آخرت پیش روی ما است. باید بکوشیم که در محاسبه ی الهی سربلند باشیم و در آخر برای آیت الله هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری طلب مغفرت، غفران، رحمت کردند و ما هم از خداوند متعال خواستار هستیم تمام درگذشتگان از اسلام به ویژه اهل انقلاب که اخیراً هم آقای دکتر علی شریعتمداری هم ما از دست دادیم، خداوند همه ی مسئولان را باران غفران و رحمت و مغفرتش ببارد و همه ی آن ها را با اولیای خدا محشور بفرماید. روز دوشنبه ۲۷ دی ماه سالروز شهدت سرداران بزرگ فداییان اسلام است. نواب صفوی، خلیل طهماسبی، برادران واحدی، ذوالقدر، این کسانی که چراغ مبارزه با رژیم ستمشاهی را روشن کردند با دادن جان خود. در آن زمانی که خفقان تمام ایران را فرا گرفته بود بلکه سرزمین های اسلامی نواب صفوی مثل خورشید طلوع کرد. ستارگانی مثل واحدی و طهماسبی و ذوالقدر اطراف او قرار گرفتند و منظومه ی مبارزه با رژیم پهلوی را آغاز کردند. راه را نشان دادند که تنها راه مبارزه با طاغوت ایستادن، مقابله کردن، زیر بار طاغوت نرفتن و اندیشه ی انقلاب اسلامی داشتن است و در این راه جان خودشان را فدا کردند در غربت، در یک غربت وحشتناک این بزرگان درخشیدند هرچند رژیم مزدور شاهنشاهی آن ها را شهید کرد و فکر کرد آن ها خاموش می شوند لیکن آن ها احیایی شدند که «عند ربهم یرزقون» شدند. شدند ستارگان بی غروب انقلاب اسلامی ایران. خداوند آن ها را غریق رحمتش کند، با شهدای کربلا محشور بفرماید. روز چهارشنبه روز غزه است. مردمی که واقعاً تحت ظلم رژیم صهیونیستی هستند. برق و آب و مسائل اولیه زندگی محروم هستند و متأسفانه کشورهای عربی که ادعای مسلمان بودن و عرب بودن می کنند به این مسلمانان به هیچ صورت کمک نمی کنند در حالی که خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرمودند که اگر مسلمانی فریاد زند:«یا لالمسلمین» ای مسلمانان کمک کنید.، اجابت نکنند آن افرادی که صدا شنیدند و اجابت نکردند اصلاً مسلمان نیستند. لذا باید به این عزیزان کمک کرد، یاری نمود تا ان شاءالله رژیم نا مشروع صهیونیستی همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند از صفحه ی روزگار محو شود.