نمازجمعه ۱۷ آذر ماه ۹۶
خطبه اول
در ابتدای خطبه اول خود و شما عزیزان و بزرگواران را به تقوای الهی توصیه می کنم.
خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم به تقوا سفارش کرده است.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید و حق تقوا را به جای بیاورید. « اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» یعنی آنچنان که شأن تقوا است به تقوا بپردازید، رعایت تقوا در آن جایگاه متعالی که تقوا قرار داده است.
پیغمبر اسلام حضرت محمد (ص) در تفسیر و تبیین این آیه شریفه می فرمایند منظور از حق تقوا این است که از خداوند متعال اطاعت شود، به دستورات خداوند متعال عمل شود و انسان سرپیچی از دستورات خداوند متعال نکند و این حق تقوا است. انسان هیچ گاه خداوند متعال را فراموش نکند و در تمام آنات زندگی خداوند متعال را مدنظر داشته باشد. اینکه انسان شکرگذار باشد، نه تنها در خوشی ها، نه تنها در آسایش و راحتی زندگی بلکه در تمام لحظات زندگی، در خوشی ها و سختی ها انسان باید شکرگذار خداوند متعال باشد.
آیا تقوا حدی دارد؟ آیا تقوا حد یقفی دارد؟ قرآن کریم برای آن حدی قرار نداده است. هر چه می توانید در مسیر تقوا گام بردارید اما برای رسیدن به این مقام موانعی وجود دارد. برای آنکه انسان بتواند به آن مدارج بالا و والای تقوا برسد موانعی در مسیر است .
یکی از این موانع تسویف است. تسویف که ظاهراً از سوف گرفته شده به این معنا است که مؤمن کاری که باید امروز انجام شود این را به آینده موکول کند و این معنای تسویف است.
پیغمبر اسلام در آن روایت نورانی خطاب به حضرت ابوذر فرمودند: « ایاک و التسویف» ابوذر بترس از اینکه کار امروزت را ، آن قدمی را که باید برای رسیدن به خداوند متعال امروز برداری را به فردا موکول کنید، بترس از این.
و چه زیبا امام باقر (ع) تشبیه می کند این امروز و فردا کردن ها را « إِیَّاکَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْکَی» یک دریایی است که اگر انسان وارد آن شود در آن غرق خواهد شد و به هلاکت می رسد.
سرعت بگیرید، شتاب کنید ، توقف، تردید و شک در راه خداوند متعال بی معنا است.
قرآن کریم هم می فرماید: سارعوا، یعنی سرعت بگیرید و هم می فرماید:سابقو. این دو آیه بسیار به هم شبیه است. « سارِعُوا إِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ» و در آیه دیگر« سابِقُوا إِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ» یعنی از همدیگر سبقت بگیرید، پیشی بگیرید. اگر دیگران ده درجه توانستند رشد کنند ما باید بیش از آن رشد کنیم.
ما باید از فرصت های عمر استفاده کنیم. چقدر ما متأسفانه فرصت ها را از دست می دهیم. امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: چه بسیار کسانی که فرصت از دست داده اند، درخواست فرصت دارند و چه بسیار کسانی که فرصتی را در اختیار دارند اما آن را از دست می دهند، بی توجه هستند، قدر این فرصت ها و نعمات را نمی دانند.
لذا یکی از خطرات راه رسیدن به مقام قرب الهی همین تسویف است، یعنی فردا کردن ها. در امر خدا نباید حتی لحظات را از دست داد، در امر خدا انسان باید در همان لحظه حرکت کند چون معلوم نیست دوباره این فرصت بدست ما بیاید و اگر این فرصت هم فراهم شود معلوم نیست این انگیزه ی ما در آن لحظه باشد، این علاقه ی ما در آن لحظه باشد.
این یکی از خطرات است در مسیر تقوای الهی و دوم غفلت کردن و غافل شدن است« إِیاک وَ الْغَفْلَهَ فَفِیهَا قَسَاوَهُ الْقَلْبِ»بترسید از غفلت که غفلت سبب قساوت قلب می شود.
انسان اگر از داشته های خودش غافل شود، به اینکه باید به کجا برسد و برای چه آمده، این مسیر دنیا که خداوند متعال برای او ترسیم کرده و راهی که پیش پای او گذاشته برای رسیدن به کجا است؟، غافل شدن از اینکه این سرمایه ی عمر برای رسیدن به یک جایی است، برای رسیدن به « قاب قوسین او ادنی » است نه اینکه انسان سال هایی از عمر خود را بگذراند و نتواند از آن بهره ی لازم و کافی را ببرد.
« اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ» حساب مردم به آن ها نزدیک می شود اما آن ها در غفلت و رویگران هستند.
خطبه دوم
مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمایشاتی داشتند که به بخشی از آن اشاره می کنیم.
مقام معظم رهبری اشاره ای فرمودند به جریان اخیر و اعلام پایتختی قدس شریف برای رژیم صهیونیستی که توسط رئیس جمهور آمریکا انجام شد و این موضع گرفته شد. این قانون یعنی اعلام بیت المقدس شرقی بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مصوب سال ۱۹۹۵ کنگره است اما سؤالی که مطرح است این است که چه اتفاقی افتاده که بعد از ۲۲ سال امروز ما می بینیم رئیس جمهور آمریکا می آید و پای این مصوبه را امضا می کند، امروز دنیا در چه شرایطی قرار دارد، ما در چه شرایطی قرار داریم که رئیس جمهور آمریکا می آید و همچنین تصمیمی را می گیرد.
یکی از آن علل سرپوش گذاشتن بر شکست های مفتضحانه ی آمریکا و ایادی آن در مقابل جبهه مقاومت است.
امروز آمریکا در منطقه زمین گیر شده و هیچ کس منکر این مسأله نیست، نه خود آن ها و نه دیگران. امروز آمریکا به خوبی می داند که در آسیا، در خاور میانه حرف او خریداری ندارد. آن ها خیلی از چیزها می خواستند، اهدافی داشتند که به آن ها دست نیافتند، آن ها سوریه ای را می خواستند که از حامیان جبهه مقاومت نباشد ولی امروز ما سوریه ی قوی تر و جبهه مقاومت مقاوم تر را شاهد هستیم، آن ها عراقی را می خواستند که ابزار دست عربستان باشد اما امروز ما می بینیم این یکدلی و وحدتی که بحمدالله بر قرار است، آن ها لبنان به هم ریخته و آشوب زده ای را می خواستند اما امروز خلاف آن است، آن ها یمن تسلیم شده را می خواستند اما امروز جریان غیر از این است، واقعیت غیر از این است.
آن ها آرزوی خود را در این ۵۰ اخیر امروز بر زبان آورده اند، این ها آن چیزی که هر چه دست و پا زدند برای اینکه به آن دست پیدا کنند و نتوانستند امروز بر زبان آورده اند، آن ها می دانند که سیلی محکمی خوردند از جبهه مقاومت، خوب چه کنند؟، وقتی امروز آمریکا و ایادی آن منزوی تر از همیشه هستند، وقتی امروز ما آمریکا را دست خالی می بینیم چاره ای ندارند مگر اینکه خواسته ی خود را بر زبان بیاورند اما حتی کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه هم کنار آمریکا قرار نگرفتند، حتی کشورهای همسو هم در کنار آمریکا قرار نگرفتند. آن ها به دنبال این مسأله بودند که بحمدالله نتوانستند.
امروز هم خواسته آن ها این است که بیت المقدس شرقی بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی باشد اما مقام معظم رهبری جمله ای فرمودند، جمله ی مقام معظم رهبری این است که ان شاءالله فلسطین آزاد خواهد شد ، تردیدی نیست که فلسطین آزادی را خواهد دید، تردیدی نیست که رژیم غاصب از بین رفتنی است و این نتیجه ی وضعیتی است که امروز ما در دنیا حاکم می بینیم.
پس اولین علت این موضع رئیس جمهور آمریکا بعد از ۲۲ سال این است.
دوم چراغ سبز برخی از کشورهای مرتجع عرب گرچه در ظاهر برخی محکوم کردند و برخی هشدار دادند اما یکی از مسئولین خود رژیم غاصب اعلام کرده که رئیس جمهور آمریکا قبل از اینکه این موضع را بگیرد با برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان مشورت و گفت و گو کرده است. اگر این چراغ سبز ها نباشد آن ها این کارها را انجام نمی دهند.
ما تا کی باید ببینیم که اسلام دارد ضربه می خورد از برخی ندانم کاری های کشورهای مرتجع عرب.
سومین دلیل تقدس زدایی از بیت المقدس است. بیت المقدی سرزمین مبارک و مقدسی است و این ها می خواهند دامن این سرزمین را لکه دار کنند با نام این رژیم صهیونیستی و رژیم غاصب می خواهند دامن آن را لکه دار کنند.
و دلیل دیگر اینکه با استقرار این سفارت و این جابجایی می خواهند به مردم مسلمان و فلسطینیان فشار بیاورند.
دلیل دیگر جلب حمایت های لابی های صهیونیستی برای دور دوم انتخابات آمریکا است.
اما نتیجه این موضع آمریکا چه شد. یکی اینکه فلسطین بعد از این چند سالی که از نگاه دنیا به اولویت های چندم تبدیل شده بود باز به عنوان مسأله مسلمانان و دنیا تبدیل شد. دوم تقابل بین مسلمانان جهان و صهیونیست ها.
امروز آمریکا منزوی تر از همیشه است، امروز آمریکا خود را بسیار تنها می بیند و هیچ کشوری غیر از خود رژیم غاصب این موضع را تأیید نکرد. کسی جرئت نکرد، حتی آن ها که همسو بودند جرئت نکردند که آن را تأیید کنند.
امروز تقابل نه تنها بین مسلمانان و صهیونیست ها است بلکه امروز تقابل بین همه ی آزادی خواهان جهان و آمریکا است.
نتیجه ی دیگر وحدت بیشتر بین حماس و فتح و گروه های مختلف فلسطینی و ان شاأالله نزدیکتر شدن آزادی فلسطین و نابودی رژیم غاصب و نکته ی مهمتر این که نشان داد طرح صلح و سازش هیچ نتیجه ای غیر از زلت ندارد و امروز پیروزی ازآن مقاومت است.
ما این اقدام و موضع گیری را به شدت محکوم می کنیم و ان شاءالله انرجار خودمان را در راهپیمایی امروز نشان خواهیم داد و از دولتمردان و دستگاه دیپلماسی می خواهیم که از تمام ظرفیت ها جهت محکومیت این موضع رئیس جمهور آمریکا استفاده کند ان شاءالله.