نمازجمعه ۱۶ آبان ماه ۹۳
۱۶/۸/۹۳
خطبه اول
در خطبه اول بنابراین گذارده ایم که از راه خدا سخن بگوییم راهی که خدا با ماست ما هم با خداهستیم راهی که توصیه قرآن خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هست راهی که سرانجامش سعادت ، رستگاری و محبوبیت و موهبت الهی ذر بهشت برین هست در ایام شهادت شهدای کربلا به ویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین و در فضای حزن و اندوه حسینی به سر می بریم و سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) را نیز در این فضای جغرافیای زمانی مشاهده می کنیم بدین خاطر خطبه اول ار از لسان امام سجاد (ع) در رابطه با یکی از آموزه های زندگی الهی و سبک زندگی اسلامی بیان می کنم آن آموزه که یک فضیلت عرفانی اخلاقی و الهی است این موضوع هست که انسان در زندگی خود دارای شرم و حیا الهی باشد بدین جهت فرمودند خف الله لقدرته ی علیک والستهیمن لقربه ی منک فرمودند ای مردم از خدا بترسید که گناه کنید به خاطر اینکه خداوند متعال بر همه امور شما ناظر حاضر شاهد و قادر است و از ان طرف حیا و شرم داشته باشید که در محضر خدا گناه کنید زیرا که خدا به همه شما نزدیک هست اذا سئلک عبادی انی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان اگر بندگان از من سوال کنند و بپرسند من نزدیک هستم به همگان نحن اقرب الیه و حیل الورید از رگ گردن به همه نزدیک ترم حیا و شرم در چه مواردی است چند مورد هست که انسان دارای حیا و شرم می شود ۱- در مقابل بزرگی خلاف بزرگی او کاری کند انسان در مقابل یک شخصیت ممتاز کاری کند که آن بزرگ ناراحت شود خلاف شان او باشد انسان شرم می کند که در مقابل بزرگی او شخصیت بزرگ آن کار زشت را انجام دهد گاهی حیا و شرم به خاطر دین هست که شخصی خدمتی به انسان کرده کمک به انسان کرده در بحرانی دست انسان را گرفته انسان در قبال این بزرگواری او شرم دارد کاری کند خاطر او را آزرده کند گاهی شرم در اموریست که جامعه آن را قبیح می دارد آن کار را ان شخص آن کار را انجام نمی دهد شرم می کند حیا می کند در جامعه در میان مردم کاری کند که مردم اون را قبیح می دانند حیا می کند شرم می کند گاهی نیز شرم اینگونه هست که خود کار انقدر قبیح هست که خود انسان ولو در تنهایی شرم می کند که آن کار را کند از خودش حیا می کند از خودش شرم دارد که این کار زشت را انجام بدهد ولو کسی نیست در قبال خودش شرم می کند که چرا این کار انجام بدهد اما این مواردی که عرض شد موارد دنیایی است انسان در قبال این شخصیت ها انسان بر خودش لازم می داند به خاطر شرم و حیا که کاری نکند که باعث ریختن آبروی خود و یا کسر شخصیت انسان های مقابل خود شود حیا می کند شرم می کند حیا و شرم هم در فطرت انسان هست در ذات انسان هست این ویزگی اما حیا و شرمی بزرگ داریم که آن اساس این آموزه اخلاقی است و آن حیا و شرم از خداست که انسان درمحضر خدا که ان الله یعلم الجحر و ما یخفی هست آشکار و نهان انسان می داند ما فی الضمیر انسان باطن انسان را می داند اعمال انسان را آگاه است کاری کند که هم آبروی خود در محضر خدا ببرد و هم کاری کند که خلاف شان و عظمت الهی است به همین خاطر هست که می فرمایند ای انسان تو در مقابل انسان های دیگر در مقابل شخصیت های انسانی دیگر حتی در قبال خودت شرم می کنی که کار بدی انجام دهی در مقابل انسان محدودند چند صباحی هستند می میرند اقتدار آن چنان ندارند تو شرم می کنی کار آن چنانی هم نکردند شرم نمی کنی در مقابل خدا که تمام وجود انسان ایجاد انسان به دنیا آمدن بقای او در دنیا فنای او حساب او کتاب او هدایت او همه چیز انسان در دست اوست دنیا و آخرت شما در دست اوست ،گناه کنیم ؟خدایی که یکی از تجلیات هدایت او حضرت اباعبدالله الحسین هست که جان خود را برای هدایت انسان داد تا در مقابل خداوند در محضر خداوندی که این همه پیامبر این همه کتب آسمانی این همه اولیائ الهی با آن همه رنج ها و زحمت ها که کشیدند این همه رزق الهی این همه محبت های خدا این همه قدرت خدا بر شما در برابر خدایی که آگاه به همه امور هست باز گناه کنیم اگر انسان به این درجه از معرفت الهی دست پیدا کند و به این مرتبت از عرفان الهی نائل شود مطمئن باشید اون انسان در مسیر کمال و رشد قرار خواهد گرفت بدین جهت هست که یکی از مناظر اخلاق و عرفان در سلوک الی الله بزرگان این عرصه فرموده اند که حیا است شرم از خداست زلیخا وقتی که آن خواسته نامشروع و شنیع از حضرت یوسف داشت وقتی که تعقیب می کرد حضرت یوسف را رسید به بت چوبه خود فورا این بت چوبی را پشت و رو کرد چیزی بر روی اون انداخت و دنبال کرد حضرت یوسف را حضرت یوسف گفت چرا این کار را کردی چون نمی خواستم این عمل بدم این خدایم ببیند شرم می کنم این که چوبی بیش نیست من در محضر خدای متعال و بصیر و سمیع و علیم چگونه این خواسته شما را اجابت کنم این میشود حیای الهی اگر انسان به این مرتبه از معرفت برسد در مسیر بزرگی قرار می گیرد در دنیایی که یک فرصت هست برای انسان برای اینکه خود را معماری کند که هم در دنیا سعادتمند باشد و هم در فضای بی نهایت و جاودانه آخرت یک فرصت هست یک محدودیت زمانی است در دنیا که خداوند عنایت کرده که با کتب آسمانی با هدایت پیامبران به ویزه خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) و قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت انسان دارای یک ساختارشخصیتی شود که هم در دنیا مسیر سعادت طی می کند وهم در فرادنیا که از دوزخ شروع می شود از برزخ شروع می شود و سپس در آخرت به حوزه محشر تمام می شود و یا دوزخ و یا بهشت ختم می شود انسان مسیر کمال را طی کند این نکته مهمی است برای انسان لذا در این دنیایی که پل است اﻟﺪﱡﻧْﯿﺎ انترتن فاﻣﺮو این کلام حضرت عیسی است که حضرت امام سجاد نقا می کند دنیا پلی است باید عبور کنیم و لا تامروها این طور نباشد که انسان در دنیا گرفتار این باشد که فکر کند جاودانه در دنیاست و به دنیا بپردازد نه دنیا پلی است از این فرصت باید استفاده کرد جمع کرد برای آخرت این که باید انسان با آموزه های مکتب اهل بیت و هدایت های آنان بر اساس قرآن و سنت نبوی و هدایت های معصومانه امامان زندگی کند و این آموزه ی حیا و شرم انسان جلو پدر خود شرم می کند برخی کارها را انجام می دهد جلو مردم شرم می کند کار قبیح را انجام بدهد جلو رئیس اداره جلو فرمانده نظامی خود شرم می کند برخی از کارها را انجام دهد جلو دوست خود شرم می کند اما نباید جلو خدا شرم کند حیا کند و گناه را ترک کند اگر کسی گناه کند نشان از این دارد که پرده دری از خود کرده مفتضح کرده خود را رسوا کرده خود را در محضر خدا.
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چندموضوع به اختصار سخن می گوییم محکوم می کنیم حمله دردمنشانه مزدوران آل خلیفه و تروریست های جاهل مرتجع و وحشی عربستان در حمله به عزاداران حسینی. اینان همان افرادی هستند که از نسل قاتلین در کربلا هستند افرادی هستند که نمی خواهند نام خاندان پیامبر نام اهل بیت رسول خدا در فضای جامعه جهانی د رشرایط کنونی مطرح شود اما اینان فکر میکنند نور خدا با این حرکات خاموش می شود اگر اینان فکر می کردند دارای یک اندیشه قوی تاریخی بودند هیچگاه این کار را نمی کردند یزید نتوانست نور حسین را خاموش کند لذا حضرت زینب گفت فَکِدْ کَیْدَکَ، وَ اسْعَ سَعْیَکَ لله تَتَّخِذُو گفت هرکاری می خواهی بکن هر طرحی برنامه ای داری بریز به خدا قسم نام ما خاموش شدنی نیست چنانی که شما مشاهده می کنید تمام سرزمین های اسلامی نام حسین هست اهل بیت عصمت و طهارت تجلی نور خدا در جامعه هستند و با این حرکات خاموش شدنی نیستند هرکاری اینان کنند چون با حق برخورد می کنند نام و آوازه خاندان رسول خدا (ص) پرآوازه تر خواهد شد اثرگذارتر خواهد شد در افغانستان این کار کردند در بحرین این کار کردند در عربستان این کار کردند در نیجریه این کار کردند اگر متوکل توانست بر جریان حب و مودت و سوگ مردم نسبت به اهل بیت پیروز شود اینها هم پیروز خواهند شد آینده جهان آینده حسینی است و این انقلاب بشارت حاکمیت مهدی ال محمد در آینده بسیار نزدیک هست توصیه ای هم داریم به سران کشورهای عربی به ویزه عربستان در رابطه با حکم اعدام نمرباقرالنمر تمام مسلمین تمام شیعیان یک صدا و تمام آزادگان جهان خواهان این آزادی روحانی شیعه هستند اگر شما کوچک ترین تعرضی به این روحانی شیعه بکنید مشخص میشود که شما دارای چه حد از شعور مدیریت مراعات حقوق بشر هستید این روحانی شیعه مگر چه خواته است از شما چی گفته سخنرانی ایشان موجود هست جز آزادی جز حقوق بشر جز تساوی مذاهب اسلامی در عرصه های مختلف نه تخفیف اعدام که بشود حبس ابد که شما اعدام گفته اید که این فشارها موجب همان خواسته شما بشود که بگویید ما این را اعدام نکردیم به خاطر مردم حبس ابد کردیم نه تمام ملت ایران ملت شیعه به ویژه جنوب ایران خواهان آزادی این روحانی شیعه هستند تشکر و قدردانی می کنم از تمامی عزیزانی که در برقراری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین کوشش کردند تلاش کردند الحمدلله سال به سال این مراسم باشکوه تر پرمحتواتر می شود و بدانید که کوچک ترین کار در این مسیر بزرگترین اجر و اثرخواهد داشت به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که به زودی یک جلسه مذاکره مهم خواهند داشت سفارش می کنیم که با عزت حکمت مصلحت و اقتدار انشاءالله با حمایت این مردم و هدایت های مقام معظم رهبری از تمامی حق و حقوق مردم در جریان هسته ای و تلاش های نخبگان این عرصه دفاع کنند زیرا دشمن این گونه هست یک امتیاز بگیرد حالتی به او دست می دهد که فضا برای امتیازگیری باز هست به دنبال چند امتیاز دیگر هم هست انشاءالله با قدرت ورود پیدا بکنید و بدانید که امریکا هیچ غلطی نخواهد کرد ایام شهادت امام سجاد (ع) هست یعد از جریان کربلا اون حضرت قریب به ۳۳ سال زندگی با غم اندوه و اشک کردند در غربت غریبانه ی عجیبی به سر بردند که نقل می کنند اون حضرت در مدینه بیش از ۲۰ یار نداشتند و چه جنایاتی امویان در مکه و مدینه مرتکب نشدند در بین اولیاء خدا چند نفر هستند همدیگر را خیلی دوست دارند یکی حضرت یعقوب نسبت به حضرت یوسف و بالعکس یکی حضرت عیسی نسبت به حضرت مریم یکی حضرت فاطمه زهرا نسبت به رسول خدا(ص) و دیگری حضرت زینب نسبت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین و در آخر امام سجاد نسبت به پدر بزرگوارشان امام حسین (ع)در فراق ایشان بیش از ۳۳ سال نقل شده گریه کردند آب می دیدند گریه می کردند غذا می خوردند گریه می کردند غغلامی دارند یک روز پای سفره آب دست اما سجاد دادند آقا این آب را گرفتند این قدر گریه کردند که اشک هایشان در این کاسه آب می ریخت گفتند آقا شما چرا این همه گریه می کنید من از جان شما می ترسم غذا می بینید گریه می کنید آب می بینید گریه می کنید یک قربانی می خواهند بکنند گریه می کنید شما آقا هروقت که می دید حیوانی را می خواهند قربانی بکنند می ایستاد خیره خیره نگاه می کرد سوال می کرد زابی این کی هست چه کسی می خواهد این را بکشد می آوردند می گفت آب بهش دادید می گفتند بله اقا ما مسلمانیم می گفت قربان پدرم برم که او را کشتند و آب بهش ندادند این غلام می گفت که من هرمورد می بینم شما تحت تاثیر قرار می گیرید گریه می کنید از جانتان می ترسم الان می خواهید آب بخورید اینقدر گریه می کنید که این آب با اشک شما آمیخته می شود آقا چرا این همه گریه می کنید وای خدا من چیزهایی می دانم و دیده ام که اگر شما بدانید مثل می میشید گفت حضرت یعقوب می دانست یوسفش زنده است در فراقش اینقدر گریه کرد که کور شد من چرا گریه نکنم برای یوسف زهرا حضرت اباعبدالله الحسین که جسمش در کربلا تکه تکه ماند و سرش بر نیزه ها بود . الهم صل علی محمد و ال محمد.