نمازجمعه ۱۴ اسفند ماه۸۸

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شما عزیزان نماز گزار را به وی‍ژه خودم به مراعات تقوای الهی سفارش می کنم چرا که تقوا بهترین زاد و توشه برای آخرت و بهترین راه برای جلب محبت خداست در خطبه های اول نماز بنابراین گزاردیم که از کسانی سخن بگوییم که خداوند در قران تفریط کرده است که آنان را دوست ندارد کار آنان را نمی پسندد ایشان را در بحرانهای مختلف زندگی یاری نمیدهد در مشکلات شدائد در نیا و آخرت آنان را مورد لطف و عنایت خود قرار نمی دهد بیان شد در قرآن یازده گروه هستند که آنان را غیر محبوب خدا شمرده اند خداوند در قرآن آنان را محبوب خود قرار نمی دهد و آنان را از تمامی نعمات خود آنان را محروم کرده است وبه برخی از آنان پرداختیم و امروز به گروه دیگری می پردازیم و آن مسرفین هستند خداوند در قرآن می فرماید کلوا وشربوا و لا تسرفو ان لا یحب المسرفین یعنی از مواهب دنیا بهره مند شوید بخورید بیاشامید امام اسراف نکنید زیرا که بی تردید خداوند هیچ گاه اهل اسراف را دوست ندارد اسراف یعنی بیش از حد و بیش از نیاز مصرف و استفاده از کار کالا به شکل نا کار آمد است اسراف یعنی حدنیاز را مراعات نکردن یعنی بیش از حد نیاز مصرف کردن استفاده از مواهب الهی به شکل نا کارآمد استفاده غیر بهینه از یک شی اسراف دارای یک معنای عام است که تنها شامل امور مادی مثل تغذیه نمی شود یک معنای وسیعی دارد هر چیزی که خداوند در عالم وجود به انسان عطا کرده اگر به شکل ناکارآمد از آن استفاده شود بیش از حد مصرف شود غیر بهینه استعمال شود و مصرف گردد اسراف نام دارد بنابراین اسراف دو گونه است یکی اسراف کمی و دیگری اسراف کیفی اسراف کمی یعنی بیش از حد نیاز  مصرف کردن امور مادی مثل کالاهایی که در اختیار داریم نان آب مواد غذایی اگر بیش از حد نیاز استفاده بکنیم از آن مقدار امور مادی که نیاز داریم بیش از آن استفاده کنیم اسراف نام دارد اسراف کمی اما یک نوع اسراف دیگری نیز هست که به آن اسراف کیفی می گویند اسراف کیفی یعنی عدم استفاده صیح از مواهب الهی مثل عمر ،‌عمر انسان یک موهبت خداست و بشر اگر این عمر را درست استفاده نکند در راه عبودیت و بندگی خدا مصرف نکند این هم یک شکل اسراف ، و بدترین شکل اسراف اتلاف عمر است به همین خاطر است که در تعریف اسراف باید دو مسئله لحاظ کرد یکی استفاده بیش از مورد از نیاز کمی کالا ها و دیگری عدم استفاده صحیح از مواهب الهی شبه همین خاطر است که در تعریف اسراف گفته می شود مصرف بیش از حد و نا کارآمد امور که خداوند به انسان هدیه کرده است هم کما معنا دارد و هم کیفا لذا که ما می بینیم در آیت شریفه یا عباد الذین اسرفو الی انفسهم لا تقنتومن رحمت الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا ای بنده گانم که اسراف کردید به زیان خویش اسراف چی اسراف عمر عدم صحیح عدم استفاده صحیح از این موهبت خدا عمر بنا براین اسراف هم در ابعاد کمی معنا دارد هم در ابعاد کیفی کمی بیش از حد نیاز استفاده کردن امور مادی کیفی عدم استفاده صحیح از مواهب الهی اسراف یک پدیده ی نا هنجار اجتماعی است که عواقب سوء اقتصادی فرهنگی و حتی امنیتی دارد نظام اقتصاد خانه خانواده جامعه را به هم می زند به خاطر اینکه تقاضا را بالا می برد در مقابل عرضه کم می شود توازن اقتصادی جامعه را به هم می زند و ایجاد تورم می کند به اقتصاد خانه ضربات مهلک می زند قدرت اقتصادی خانه را به شدت پایین می آورد و خانه و خانواده را دارای فقر تزریقی که از اسراف نشات گرفته است در جهان کنونی چه بحران اقتصادی و کشور های آزاده مثل ایران اسلامی در بحرانهای تحریم است باید جامعه ما با یک رویه و روحیه اقتصادی صحیح به دور از اسراف در مقابل این سونامی اقتصادی جهان مقاومت کند اگر ما در ابعاد مختلف دچار اسراف بشویم به همین خاطر ماباید دولتی و مردمی با همان برنامه ای که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پیام نوروزی امسال فرمودند : با همان روحیه و رویه مراکز دولت نهاد  وتمامی مردم به اصلاح الگوی مصرف در تمامی سالها بپرادزند اسراف عواقب بسیار بدی دارد یکی از انها این است که خدا مسرفین را دوست ندارد این خیلی نکته مهمی است که خداوند بگوید که اهل اسراف را دوست ندارم آنان را کار آنان را نمی پسندد انهو لا یحب المسرفین دوم این که هیچ گاه خداوند مسرفین را هدایت نمی کند ان الله  م……. مسرفا کذاب خداوند هیچ گاه کسانی که اهل اسراف هستند چه اسراف کمی که بیش از حد کالا و کار را استفاده می کنند و مصرف می کنند چه اسراف کیفی و معنوی گناه می کنند جامکعه را آلوده می کنند از    الهی تجاوز می کنند این هم یک نوع اسراف است ان لا یهدی و مسرفوا کذابا بلکه خداوند شرائطی که اینان برای گمراهی خود فراهم کرده اند منعی در ایجاد گمراهی آنان ایجاد نمی کند خدتاوند می گذارد اینها در همان راه گمراه شده اند و به گمراهی کشیده شده اند این راه را ادامه بدهند و خداوند جلو آنها را نمی گیرد کذلک یظلل این چنین خداوند گمراه می کند من یضل ……….. خداوند می گذارد اینان که به سمت گمراهی رفته اند گمراه شوند آنان مسرف اهل فخر تردید مشکلات اخلاقی و  معنوی سومین اثر اسراف این است که شخص اسراف کار فکر می کند کار درستی انجام می دهد و با همین رویه اسراف گرانه به زندگی خود چه در اسراف مادی و بیش از حد مصرف کردن چه در اسراف معنوی عمر خود را تلف کردن به گناه آلوده شدن کذلک ذوا جن المسرفین ما کانوا این چنین جهان و عالم وجود چنان می ژگردد که اشخاصی که مسرفند کارهایی که می کنند برای آنها خیلی زیبا جلوه می دهد چهارم اینکه خداوند نهی کرده است که فرمان مسرفین را مردم اطاعت نکنند اذا  …. عمل    هیچ گاه از مسرفین فرمان نبرید و در آخر عذاب الهی که اینان در قیامت گرفتار می شوند ان المسرفین هم اصحاب نار اشخاصی که مسرفند اهل دوزخ و دچار عذاب الهی خواهند شد بنا براین عزیزان اسراف هم در بعد مادی معنا دارد و هم بعد معنوی بعد مادی اینکه انسانها نباید مصرف ناکارآمد و بیش از حد نیاز داشته باشند و در بعد معنوی باید حدود الهی را مراعات کنند و خود را از این خط عبور ندهند و دجار بحران اخلاقی و معنوی خود نکنند . جامعه را دچار بحران فساد ی نکنند به همین خاطر هست که اسراف یکی از پدیده های بسیار بد اجتماعی است .  

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.