نمازجمعه ۱۴ اسفند ماه ۹۴
خطبه اول
در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که خدا با ما است و ما نیز با خدا هستیم، راهی که راه قرآن است و سیره و طریق خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می باشد و سفارش و تأکید اهل بیت عصمت و طهارت علیه آلاف تحیه و الثناء است، که به تعبیری همان سبک زندگی اسلامی است. در متون فاخر دین یکی از اموری که بر انسان معارف دین لازم دانسته و دارای آثار و برکات بسیاری در زندگی است دارای روحیه حیا و شرم است. حیا یک صفت درونی انسان است که از فضایل اخلاقی است و موجب می شود انسان در فضا و به گاه امور رذیله انسان متوقف شود و مرتکب رذیله نگردد، شرم و حیا بکند از اینکه این کار بد، گناه، خلاف، اخلاق، یک کاری که خلاف مروت است در بین مردم نزد اهل بیت، نزد خداوند مرتکب شود، حیا و شرم کند و این حیا و شرم در روایات نشانه عقل و ایمان بالای انسان دانسته اند، حتی گفته اند: « لَاإِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه » کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد « و ثمرهالایمان، الحیاء» ثمره ایمان، نتیجه ایمان داشتن انسان داشتن حیا است و به همین خاطر اگر کسی حیا نداشته باشد ایمان او بی ثمر است و ایمان بی ثمر یعنی چیزی به عنوان ایمان در وجود این شخص وجود ندارد وگر نه اگر ایمان بود ثمره داشت، درخت بی ثمر است. در متون عرفانی و اخلاقی، ایمان که اساس و جوهره ی زندگی الهی انسان است بیان کرده اند که آثاری دارد که یکی از آثار مهم آن حیا است. کسی که خود را در محضر خدا می داند، خدا را عالم و ناظر بر اعمال خود می شمارد، اعتقاد دارد تمام زندگی او در محضر خدا است، «ان الله یَعْلَمُ الْجَهرَ وَمَا یَخْفَی » حتی باطن انسان را حساب می کند. « إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ » انسانی که این چنین ایمان دارد و خود را در محضر خدا می داند، دیگر حیا می کند که در محضر خدا گناه بکند، خلاف ادب انجام دهد. حیا بر سه قسم است، حیا از خدا، حیا از مردم و حیا از خود. امام کاظم (ع) می فرماید: « استحیوا من الله حق الحیاء» ای مردم شرم کنید از خدا که در محضر خدا چه در ظاهر و چه در باطن گناه کنید، خدایی که تمام وجود ما به یومن عنایت او است، تکویناَ و تشریعاَ، حساب و کتاب ما به دست او است. انسان وقتی که در منظر افرادی است کوشش می کند که گناه نکند و خلاف ادب انجام ندهد، اما چطور می شود که انسان در مقابل خدای علیم و بصیر مرتکب خلاف اخلاق بشود و گناه کند، این نشان می دهد که خدا را هنوز نشناخته است.« ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ» کسی که گناه می کند خدا را نشناخته است اذا اولین حوزه حیا و شرم، شرم از خدا است، خدایی که این همه در عالم وجود به ما عنایت کرده، رزق تکوینی و تشریعی داده، پیامبر فرستاده، قرآن فرستاده، اهل بیت فرستاده، به انسان عقل داده، در نظام تکوینی این همه رزق و فضا برای زندگی ما آماده کرده، گفته گناه کنید باز من می بخشم اگر توبه کنید، این همه رحمت قرار داده انسان باز در محضرش گناه کند و به دنبال منیت و هوای نفس باشد لذا فرمودند:« استحیوا من الله حق الحیاء» دومین شکل حیا و شرم حیا از مردم است، حیا از جامعه است لذا امیر مؤمنان علیه آلاف تحیه و الثناء فرمودند: کسی که از مردم شرم ندارد از خدا شرم نمی کند، کسی که در محضر مردم به راحتی مرتکب گناه می شود و خلاف اخلاق می کند و به راحتی اعمال قبیح خودش را در فضای عمومی جامعه ارائه می کند و شرم از مردم ندارد قطعاَ از خدا دیگر شرم نمی کند لذا انسان عاقل، فهیم و با ایمان باید شرم از مردم داشته باشد و حیا کند که در مقابل دیدگان مردم مرتکب گناه شود. سومین حوزه شرم و حیا، شرم و حیا از خود است، انسان موجودی است با کرامت، دارای فطرتی الهی، دارای ارزشی بسیار بالا که حضرت ابا عبدالله الحسین فرموده اند: قیمت انسان بهشت است. خداوند منان بر خودش لازم کرده رحمت به این موجود، « کتب ربکم على نفسه الرّحمه» انسانی با این کرامت مرتکب امور پست، دنیا گرایانه بشود، این انسان باید از خودش خجالت بکشد که من چه کرده ام، چه می کنم، بدنبال چه هستم، در اندیشه دستیابی با گناه به اموراتی دنیا گرایانه مثل ثروت، شهوت، قدرت، شهرت، انسان از خودش خجالت می کشد و شرم کند، انسانی که می تواند قلبش جام جهان نمای عرش باشد با علاقه مندی به امور دنیوی قلبش جای رذایل و دنیا باشد، قلبی که حرم خدا است، این قلب جایگاه تمایلات دنیایی و گناه آلود بشود لذا یک شرم از خدا داریم، یک شرم از جامعه داریم و یک شرم از خود. فطرت الهی انسان این گونه است که وقتی انسان گناه کرد از خودش شرم می کند اما اگر این گناه بیشتر شد دیگر چنان بر قلب این انسان گناه حاکم می شود که دیگر شرم نه از خود دارد و نه از خدا دارد و نه از مردم دارد، هر چه بیشتر گناه کند بی حیایی بیشتر می شود.« “کَلآ بَلْ رَانَ عَلَىَ قُلُوبِهِم مَّا کَانُواْ یَکْسِبُونَ» این گونه می شود انسان. امیر مؤمنان علیه آلاف تحیه و الثناء فرمودند: « الحیا مفتاح الخیر» حیا و شرم از خدا و مردم و از خود این کلید تمامی خیرات و برکات است، انسانی که شرم و حیا ندارد و بی حیا است حاضر است هر کاری بکند برای خود و بعد توجیه کند، کسی که حیا داشت خدا گنج خیرات به روی او باز می کند، اما اگربی حیا بود واژگون می شود در دنیا، مبتلا می شود به دنیا و حاضر است همه کار بکند که دست به دنیا پیدا بکند. در رابطه با حیا از خود امیر مؤمنان (ع) می فرماید: « اَحسَنُ الحَیاء اِستِحیاؤکَ مِن نَفسِک » زیبا ترین حیا، حیا از خودت است. امام صادق می فرماید: « لَاإِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه » کسی که حیا ندارد اساساَ ایمان ندارد. می فرمایند : «الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ» حیا و ایمان دو شیء کنار هم هستند و یکی از این ها رفت دومی هم می رود، اگر حیا رفت ایمان نیز می رود و اگر ایمان رفت حیا نیز می رود.« ثمره الحیا العفه» ثمره حیا عفت است یعنی خویشتن داری ، خویشتن داری در مسائل جنسی و سهوانی، خویشتن داری در مسائل قدرت طلبی، ثروت طلبی و شهرت طلبی. امیر مؤمنان علیه آلاف تحیه و الثناء می فرماید: « مَنْ لا حَیاءَ لَهُ فَلا خَیْر فِیهِ» کسی که حیا ندارد، در او خیر جستجو نکنید. کسی که از خدا حیا نمی کند، کسی که از مردم حیا نمی کند، کسی که از خودش حیا نمی کند و مرتکب اموری می شود که خودش می داند اشتباه است، خودش می داند رذیله است، خودش می داند چقدر انسان را نزد خدا ذلیل می کند و مفتزه و باز مرتکب می شود و حیا نمی کند، می گوید ای مردم خیر درونش پیدا نمی کنید و هرچه هست شر است، به همین خاطر است عزیزان ما باید روحیه حیا و شرم در خودمان ایجاد کنیم. وقتی که زلیخا به دنبال حضرت یوسف حرکت می کرد و تقاضای آن رذیله اخلاقی داشت به یکباره یک پارچه انداخت روی بت، حضرت یوسف سؤال کرد چرااین کار را می کنی. گفت شرم می کنم که مرتکب عمل شنیعی شوم در منظر و محضر این بت، حضرت یوسف گفت این چوب است و نمی بیند، چگونه شما از من عملی می خواهید که خدای سمیع و بصیرمی بیند. عزیزان هر کاری که ما می کنیم کوچک و درشت، هر کاری که در محضر خدا است، شک نکنید که آیات و احادیث بسیار زیادی در این زمینه آمده است. انسان اگر روحیه حیا داشته باشد و خودش را متوقف کند از ارتکاب رذایل، حتی اگر در دل چیزهایی داشته باشد که خلاف باشد ولو عمل ظاهری او درست باشد و منشع و اندیشه اش خلاف باشد، پول به بچه یتیم بدهد که خودش را بزرگ نشان دهد، هر چند آن کار کار خیر است اما انگیزه، انگیزه بد است، این رذیله است و باید حیا کند از خدا لذا این داشتن روحیه حیا موجب می شود انسان از دنیا فاصله بگیرد و به خدا نزدیک شود و مرتکب رذایلی نشود که وجود او معدن تمامی شرور شود، گنج الاشرار شود در حالی که وجود مبارک انسان باید گنجینه فضایل و خیرات باشد.
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم. الحمدلله انتخابات به هر شکلی بودگذشت، دوره رقابت تمام شد و دوره همگرایی، رفاقت تحت ولایت مقام معظم رهبری آغاز شد. تمامی عزیزانی که انتخاب شدند، شکر خدا کنند که توفیق خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی و مردم عزیز پیدا کرده اند و بکوشند که ذره ای قدرت طلبی در دل آن ها جای نشود. تمام منتخبین بدانند که وامدار و وکیل مردم هستند، یعنی مردم کوچه و بازار، تمامی این عزیزان عنایت و بزرگی کرده اند و این افراد را دارای شایستگی دانسته اند که برای آن ها و نظام خدمت کند، در خدمت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای باشند لذا همواره این مردمی که به آن ها رأی داده اند فراموش نکنند، خدمتگزار و قدردان این مردم باشند و آن عزیزانی که رأی نیاورده اند، خداوند همه آن ها را حفظ کند و موفق بدارد، آن ها هم آمدند برای خدمتگزاری و ان شاءالله در مناسب و امورات دیگری خدمتگزار نظام خواهند بود و حتی آن عزیزانی که اساساَ شرایط پیدا نکردند در انتخابات شرکت کنند این کاشف از این نیست که خدایی ناکرده این عزیزان کلاَ حذف شده باشند از نظام، و خدمت به مردم، نه ، در عرصه حضور در مجلس شرایطی بوده که آن عزیزان نداشته اند اما دارای شرایطی هستند که می توانند در مراکز دیگر، اموراتی دیگر خدمتگزار نظام و این مردم عزیز باشند. خداوند تمامی این کسانی که در این امور حضور پیدا می کنند از همان آغاز ان شاءالله موفق بدارد، در خدمت نظام باشند، در خدمت مقام معظم رهبری باشند، در خدمت مردم و حافظ ارزش ها و آرمان های انقلاب. هیچ گاه خودرا نبینند، مردم به آن ها رأی دادند که خودشان را هزینه کنند برای نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری، نه این که این امور را هزینه خود کند، اگر کسی این گونه بود مردم صرف وکالت از او می کنند. مردم تعارف با کسی ندارند. اخیراَ شورای بین المجالس و سران در کشورهای عربی یک جلسه ای گرفتند و مشخص است که به دستور آمریکا است و حزب الله عزیز را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کردند. خوب این بیانیه ای که داشتند در تاریخ ثبت خواهد شد و در مجامع سیاسی جهان مطرح خواهد گردید، همگان قائل خواهند شد به سفاهت این موضوع . حزب الله لبنان آمده و جلو رژیم اشغالگر قدس ایستاده، شما می گویید گروه تروریستی است، اما داعش که مسلمانان را می کشد، می گویند این گروه اسلامی است، گروه هایی را که مسلمان کش هستند، شما می گویید این ها گروه های اسلامی هستند، در فکر اسلام هستند، مردم سوریه را می کشند، می گویند فکر اسلام هستند، مردم عراق و افغانستان و پاکستان را می کشند و ترور می کنند، می گویند فکر اسلام هستند اما حزب الله لبنان که جلو اسرائیل ایستاده می گویند گروه تروریستی است، معلوم است شما عامل تروریست هستید، آل سعود از همان زمانی که نطفه نامشروع آن را در منطقه منعقد کرد عامل فتنه بود و اساساَ آن ها آل یهود هستند. چه خیرات و برکاتی شما در تاریخ حیات خود برای جامعه اسلامی داشته اید. کشتار در منا که پارسال مشاهده کردیم، تفرقه ، ترور، ایجاد گروه های تروریستی، ایجاد هجمه های وحشتناک علیه مردم فلسطین، حمایت از رژیم اشغالگر قدس، گروه های تروریستی، حمایت از صدام با آن جنایات، ارتکاب بزرگترین جنایات اقتصادی در عرصه مدیریت بازرگانی انرژی و نفت، این جنایات شما است. حالا شما می گویید حزب الله تروریست است؟. حزب الله افتخار کشورهای عربی است، افتخار اسلام است، سید حسن نصرالله آقای عرب است، سید عرب است. رژیم اشغالگر قدس در آن زمانی که توان نداشت در عرض ۵ روز تمام کشور های عربی را شکست داد، الآن وارد در لبنان که می خواهد بشود، ۳۳ روز حزب الله مقاومت می کند و اسرائیل را شکست می دهد، شما باید افتخار بکنید، بله شما چون دستتان به دست آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است مجبورید که بگویید حزب الله لبنان تروریست است و این افتخار حزب الله است که آل سعود بگوید این ها تروریست است. حزب الله هیچ گاه از این حرف ها و مانورهای سیاسی عقب نشینی نخواهد کرد و مردم ایران به تبعیت مقام معظم رهبری از حزب الله حمایت خواهد کرد.
۱۴ اسفندماه سالروز تأسیس کمیته ارزشمند امام و روز احسان و نیکوکاری است. جداَ یکی از نهادهایی که سربلند است و خدمتگزار، بدون توقع و هیاهو کمیته امداد امام است که در خدمت مستضعفان و محرومین است، خدمات بسیار شایانی از اول انقلاب تا الآن داشته و الآن نیزالحمدلله با مدیریتی که جدیداَحاصل شده، خدمات روزافزون و الحمدلله موفق، یاد و خاطره تمامی عزیزانی که در این کمیته زحمت کشیدند از اول انقلاب تا الآن مثل حضرت آقای عسکر اولادی گرامی می داریم و امید داریم ان شاءالله با امیر مؤمنان اولین بزرگمرد امدادرسانی جامعه اسلامی محشور بشوند.
۱۸ اسفندماه سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است، این هم خدمات بسیار زیادی در عرصه تحول مثبت و الهی در مساجد انجام دادند، امیدواریم که موفق باشند اما یک نکته، مساجد ما باید بر اساس آموزه های اسلامی در رشد ایمانی، تقوایی و اخلاقی و بصیرت سیاسی جامعه فعال بشوند لذا بنده تقاضا می کنم مساجد هر سه وعده نماز را داشته باشند، برنامه های فرهنگی داشته باشند، بسیج در آنجا باشد، کانون های هنری و فرهنگی در آنجا باشد،جوان ها را جذب بکنند و بصیرت عمومی در منطقه پیرامونی خودشان داشته باشند.
روز پنجشنبه نیز روزراهیان نور است، گرامی می داریم این کاری بزرگ و الحمدلله مؤثرو امید داریم ان شاءالله آثار و برکاتش و یاد و خاطره شهدا و نهادینه شدن آموزه های شهدا موجب شود.