نمازجمعه ۱۳ آذر ماه ۹۴

خطبه اول

در خطبه ی اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم. زندگی اسلامی، زندگی بر اساس آموزه های قرآن ، سیره ی خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت و چون در ماه هایی به سر می بریم که مطعلق است به آقا ابا عبدالله الحسین این سبک زندگی اسلامی را از نگاه حضرت ابا عبدالله الحسین بیان می کنیم. یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی در سیره ی حسینی آخرت بینی و عدم غفلت از حوادث اخروی است. اساساَ یکی از مهم تریم ارکان تربیت اسلامی ، تربیت و پرورش انسان بر اساس معاد و آخرت گرایی است. انسان یک موجود فرا دنیا است ، انسان موجودی است که حیات او فرا تر از دنیا است ، دنیا بخشی از زندگی انسان تشکیل می دهد اما بخشی تعیین کننده و سرنوشت ساز که نوع زندگی انسان در دنیا سعادت یا شقاوت انسان در عالم برزخ و آخرت را رقم می زند. انسان چهار حیات دارد، حیات جنینی ، حیات دنیوی ، حیات برزخی ، عالم قبر و حیات آخروی. سه حیات اول ارتحال دارند. انسان از حیات جنینی ارتحال می کند ، سفر می کند ، به دنیا می آید، در حیات دنیوی باز ارتحال دارد، رحلت می کند ، فضای دنیا را ترک می کند وارد حیات برزخ می شود و در عالم برزخ هم ارتحال می کند ، حرکت می کند ، عوض می کند آن فضا را و وارد عالم برزخ می شود لذا شما می بینید ارتحال جنینی مساوی است با تولد دنیوی ، ارتحال دنیوی مصادف است بت تولد برزخی ، ارتحال برزخی مساوی است با تولد اخروی اما حیات اخروی دیگر ارتحال ندارد، خالدین فیها ابدا است به همین جهت اساس و افق زندگی انسان ، زندگی اخروی است و این سه زندگی اول مقدمه ی آن است و انسان ها همگی این طور زندگی می کنند زاد و توشه را جمع می کنند برای جایی که باید در آن باشند نه جایی که از آن می روند. انسانی که مسافر است هیچ گاه برای جایی که در مسیر سفر است سرمایه گذاری نمی کند، زاد و توشه جمع نمی کند ، زاد و توشه را برای جایی جمع می کند که مقصد سفرش است نه مسیر سفرش ، از مبدا زندگی ، مسیر زندگی زاد و توشه جمع می کند برای مقصد اموالش را خرج نمی کند برای بین راه ، داراییش را جمع می کند که در مقصد خرج کند نه در مسیر ، اگر کسی تمام اموالش ، تمام داراییش در مسیر خرج کند و برای مقصدش که هدف اساسی او است و مدت ها می خواهد در آنجا زندگی کند برای مقصد همه را خرج کند این انسان به عنوان یک انسان سفی تلقی می شود. انسانی که به فکر مقصد نیست و تمام دارایی خود را در مسیر خرج می کند آنجا به نداری و گدایی و فقر دچار می شود ، آنجایی که هدف و مقصد او است، حیات انسان نیز این چنین است ، هدف و مقصد حیات اخروی است لذا در قرآن بر این نوع جهان بینی ، بر این نوع ایمان تأکید بسیار شده ، مرتب از معاد و آخرت و پرهیز از دنیا گرایی به طور مستمر بر پرهیز از غفلت از این امر تأکید می شود. «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ مَّعْرِضُونَ » حیات نهایی در انتظار انسان است و این انسان در غفلت به سر می برد به همین جهت است که در جهان بینی اسلامی که هم حوضه ی  نقل و متون فاخر دین بر آن تأکید دارند و هم عقل دینی معید و مبین این معنا است که انسان مثل یک مسافری است که روز به روز مسیری را طی می کند و این مسیر نهایتی دارد که آم معاد و آخرت است ، آن معاد محصول و ثمره ی نوع زندگی انسان در دنیا است اگر در دنیا بر اساس دین زندگی کرده ، در آنجا صاحب دین میزبان او است ، خدا در بهشت و اگر بر اساس دین معماری شخصیت خود نکرده ، زندگی خود را مدیریت نکرده بر اساس دین ، مبتلا به گناه و بد ایمانی بوده و از مسیر دین خارج شده به طبع در آنجا در مسیری قرار می گیرد که جهنم است ، دیگر صاحب دین از او پذیرایی نمی کند.« سیق الّذین کفروا الى جهنم زمرا » کسی که کفر اعتقادی داشته باشد به سمتس او را میبرند که عذاب دینی در آن است نه نعمت ، جهنم زباله دان بزرگ جهان وجود است ، انسان هایی که مثل کاغذ باطله شده اند ، با خود ستم و ظلم کرده اند ، این ها دیگر انسان هایی هستند که دیگر به درد نمی خورند باید در جهنم بروند اما انسان های پاک ، انسان های منزه ، انسان های فاضل ، انسان های متقی و با ایمان ، این ها انسان های نورانی هستند «سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّهِ زُمَراً» اما آن هایی که اهل تقوا هستند ، اهل ایمان هستند به سمت بهشت حرکت داده می شوند. حضرت ابا عبدالله الحسین این نگاه جهان بینانه و مسیرکسب بهشت ، محبوبیت الهی به ما در این بیان نشان می دهد. روزی آن حضرت به قبرستانی عبور کردند این کلام را گفتند «ما احسن ظواهرها » چقدر این قبور ظاهرشان را زیبا درست می کنند این بازماندگان «و انما الدواهی فی بطونها » مشکلات در داخل است. یک روزی امام کاظم ( علیه السلام) همین صحنه برایشان ایجاد شد ، دیدند دارند قبری را آماده می کنند برای دفن فردی ، یک نگاهی کرد به صحابه ی خود گفت : چیزی که آخرش این است(دنیا) انسان باید دل به آن نبندد و چیزی که اولش این است انسان باید از آن بترسد و خودش را آماده بکند. حضرت دارند همین را می فرماید ، اشکال و مهم در درون این قبر است که این فرد با خود چه آورده است « وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ » با خود چه آورده است . مردم می گویند چه گذاشته است برای ورثه اما ملائک می گویند چه پیش فرستاده است ، این شخصی که فوت کرده قبرش هر چه می خواهند زیبا کنند ، مهم در درونش است که چه خبر است و در آنجا زندگی برزخی وسپس اخروی با نوع اعتقاد و عمل با انسان معامله می شود، ایمان باشد و تقوا باشد زندگی او نورانی است غیر از آن زندگی پر از عذاب . بعد می فرمایند: بخه خدا قسم هوشیار باشید دنیا شما را به خود مشغول نکند ، ثروت در دنیا بسیارمطلوب است اما اگر از راه حلال باشد، این ثروت شما را فریب ندهد ، به سمت گناه نبر ، شهوت  یکی از روحیات و از ارکان وجود انسان است ، شما را فریب ندهد و به سمت گناه نبرد ، قدرت ، صاحب پست و مقام شدن خیلی خوب است اما شما را به سمت گناه نبرد ، شهرت یکی از مطلوب های یک انسان اما شما را به سمت گناه نبرد « لا تشغدو بدنیا » چرا ؟ زیرا آخر تمامی این قدرت ها و شهرت ها و ثروت ها و شهوت ها  قبر خواهد بود « فان القبر بیت العمل » قبر خانه ی عمل است ، عمل انسان « ان کان خیرواَ ف خیرو و ان کان شر فشر» گندم از گندم می روید جو از جو ما نباید از مکافات عمل غافل شویم. غافل نشوید و مراقب باشید بعد می فرمایند« عباد الله ، اتقالله» این کلام حضرت ابا عبدالله الحسین است که تمام وجود مؤمنین محبت اوست. این باید اساس زندگی ما شود وگر نه اگر بگوییم حسین اما راهمان حسینی نباشد و این فقط لقلقه ی زبان است « عبادالله و اتقالله و کونو من الدنیا الاهزر» ای مردم تقوا داشته باشید و پرهیز کنید از اینکه دنیا شما را ببلعد ، ثروت ،قدرت ، شهوت ، شهرت دنیا شما را ببلعد.چون اگر دنیا می خواست برای کسی باقی بماند یا یکی در دنیا همیشه بماند انبیاء خدا حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی ، حضرت نوح ، حضرت خاتم الانباء محمد مصطفی (ص) این ها سزاوار تر بودمد که بمانند ، آن ها نماندند که پیامبر خدا بودند ما هم مانند آن ها نخواهیم ماند. بعد می فرمایند: این دنیا خلق شده برای از بین رفتن ، هر چیزی که شما می بینید تازه است بعد از مدتی کهنه می شوند، چیز های خوش بعد از مدتی گندیده می شود و سرورش آن چیزهایی که باعث سرور و خوشی است بعد از مدتی مایه ی ناراحتی انسان می شود، یک سرای پست و یک خانه ی اجاره ای است ، مدتی ما زنده هستیم بعد می رویم لذا باید برای بعد از این در این فرصت استفاده کرد. کی انسان متوجه می شود این حرف ها را ، انسان های مؤمن ، حسینی الآن این را قبول می کنند و دیگر گناه نمی کنند ولو ضرر کنند اما انسان هایی که حسینی نیستند ، اینها به دنبال قدرت ، شهوت ، ثروت ، شهرت می روند کی متوجه می شوند هنگام مرگ آن جایی که بیت العمل قبر سراغ آن ها می آید. خدایا ما را برگردون کار را درست کنیم و جواب داده می شود این حرفی است که شما می زنید و الآن شما گرفتار عمل خود هستید، این راه حسین است.

 

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (دام عزه) در آغاز درس خارج خود مطالب مهمی در رابطه با اربعین و حرکت های مردمی سال های اخیر در پیاده روی به سمت کربلا بیان کردند. فرمودند : یک نهضت است برخواسته از معرفت ، عشق و همیت و مجاهدت. تشکرو تقدیر کردند از این حرکت و بیان کردند هر سال قوی تر از سال های آینده برگزار خواهد شد. این حرکت مردمی که برخواسته از ایمان و معرفت به دین و مکتب اهل بیت است یک نمادی است برای هدایت تمامی جهان که راه آینده جهان راه حسین است ، جهان آینده سرنوشت جهان آینده به نام حسین رقم خواهد خورد. حضرت اباعبدالله الحسین نماد دین است. تجسم عینی راه خدا است و این حرکت ، حرکت نوینی است که در شرایط کنونی به جهانیان نشان می دهد که راه آینده جهان اگر کسی به سعادت بخواهد رقم بزند باید راه حضرت ابا عبدالله الحسین را بپیماید. به همین خواطر گفتند یکی از نشانه های شیعه زیارت اربعین است. تشکر و قدردانی می کنم از همه ی عزیزانی که در اجرای مراسم در ایران و عراق تلاش کردند و برای همه ی عزیزانی که این مسیر را طی کردند اجر و مزد الهی و بقا آن و توفیق این که مدام تشریف ببرند از خدا خواستاریم.همچنین برای این عزیزانی که نیت کرده بودند ، علاقه دارند بروند اما شرایط برای آن ها فراهم نیست به ویژه خواهران ، خوب شرایط خواسه ای دارند « نیت المؤمن خیر من عمل» خداوند انشأالله به کسانی هم که علاقه دارند که این مسیر را بپیمایند ، اربعین در کربلا باشند ثواب آن نسیب بگرداند. در روزهای اخیر در آژانس بین المللی انرژی هسته ای رئیس این آژانس مطالعات خود ، بازرسی های خود ارائه کردند و این گزارشی که تهیه کردند بهتر از گزارش های قبل بوده لیکن هنوز نشانه های از تأثرات سیاسی آژانس از کشورهای استکباری در آن مشاهده می شود. این گزارش باید به لغو pmd که آن مسئله محدود کردن ایران در عرصه های هسته ای و دانش هسته ای و تحریم ها است باید بینجامد ، لغو شود و از آن طرف فضا برای رشد دانش هسته ای در ایران و فضای باز اقتصادی در فضای بین المللی باید ایجاد کند. شرایط کنونی جهان در عرصه های مختلف این طور رقم خورده که ایران را محدود کنند در عرصه های دانش و علم و فن آوری ، در عرصه ی اقتصاد در حوزه های سیاسی و بتوانند با اندیشه هایی که دارند ایران را تحت تأثیر قرار دهند ، کنترل کنند و مدیریت کنند و ایران را آن گونه که می خواهند آرام آرام به سمتی ببرند که خود می خواهند اما بدانند مقام معظم رهبری و تمام عزیزانی که ولایتمدار در خدمت ایشان هستند همه راه های نفوذ را مسدود کردند و اگر بخواهد آمریکا با هر حیله ای کشورهای خارج ، بیگانه ، متجاوز با هر حیله ای به این نظام نفوذ کنند با مقاومت شدید مردم و مخالفت شدید مسئولین روبرو خواهد شد. در گزارش ایشان است که قبل از سال ۲۰۰۳ یک سری اموری است که مشخص نیست ، مجمل است ، ابهام دارد که ایران بدنبال سلاح هسته ای بوده است یا نه ، خوب اگر برای شما مشخص نیست چرا درگزارش می آورید جز می خواهید توجیح کنید تحریم های ظالمانه ای که این چند ساله بر ایران انجام دادید و جنایت ها کردید، اگر چیزی مشخص نیست برای شما مجهول و مبهم است ، می گویید احتمال دارد نشانه هایی غیر معین در ایران است که احتکام دارد ، شاید ایران بدنبال سلاح هسته ای بوده، از جهت فقه اسلامی حضرت مقام معظم رهبری و امام راحل گفته اند اصلا ساخت سلاح هسته ای ممنوع است ، و شما خودتان می دانید اما باز بدنبال این هستید که آن فضای استکباری خودتان را در گزارش بیاورید و به شکلی توجیح کنید آن جنایات سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی حتی جنایت های علم و فن آوری خودتان ، اما بدانند ایران اصلا توجهی به این امور ندارد، راه خود را طی می کند، راهی که صلاح دین است ، اسلام است ، انقلاب است و شما هم مجبور هستید در مسیر تابع نظریات ایران شوید چون ایران حق می گوید، به دنبال صلح جهانی است ایران ، شما تروریست را توسعه دادید الآن مجبورشدید داعش را محکوم کنید در حالی که نفت داعش خودتان می خرید ، پولش هم خودتان در بانک ها می گزارید و به آن ها بر می گردانید، همه این را می دانند، حامی تروریست و جنایت هستید، بمب اتمی ساختید ، استفاده کردید ، الآن رژیم اشغالگر قدس دارد و شما هیچ کاری با آن ندارید اما می گویید در سال ۲۰۰۳ به پایین احتمال این معنا بوده که این ها در اندیشه ی این باشند پس بنابراین تحریمش بکنیم خوب اسرائیل که دارد، چرا تحریمش نمی کنید ، معلوم می شود آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تمامی مجامع و حقوق بشری مترسک های خیمه شب بازی جهان استکبار است لذا نظام ما باید همان طورکه مقام معظم رهبری گفتند محکم ، استوار، قوی راه خد را دنبال کند و انشاء الله ، قطعا پیروزی نزدیک خواهد بود. درهفته ی آینده در استان ولایتمدار بوشهر واقعه ی بسیار مهمی روی خواهد داد و آن برگزاری جشنواره ی علمی پژوهشی علامه بلادی است. مرحوم علامه بلادی برای این استان که نه ، برای جهان اسلام شخصیت بسیار ممتازی بوده ، کتاب های مفصل ، نگاه های اخلاقی و سیاسی بسیار قوی که مقام معظم رهبری با تجلیل از ایشان نام می برد اما این جشنواره به نام ایشان در رابطه با پژوهش ها ، تأایفاتی است که طلاب حوزه ، علمای استان بوشهر صورت دادند در موضوعات مختلف به همین خاطر این جشنواره ی علمی به نام علامه بلادی است اما یک جشنواره ای است که افق جدیدی بر فضای علم و دانش به ویژه حوزه ی معارف دین بر این استان بر خواهد گشود ، فوق العاده مهم است و به همین خاطر در آینده ای نچندان دور این استان عالمان بزرگ ، محققین ، پژوهش گر ها ، اصحاب قلم ، تألیفات عالیه ی معارف دین به زبان های مختلف ان شاء الله این استان به خود خواهد دید و همه باید ان شاءالله حمایت کنیم که استان بوشهربه عنوان قطب حوزه ی اسلامی و جهان تشیع در عرصه ی خلیج فارس مثل خورشید ان شاءالله بدرخشد.حمایت می کنیم از برنامه های بسیار خوب و قاطع نیروی انتظامی در سطح ملی در برخورد با مسائل ضد فرهنگی ، برخورد بااراذل اوباش، در برخورد با مزاحمین نوامیس مردم ، مخلین به آرامش اجتماعی ، ظواهر ضد دینی و ضد فرهنگی ، نیروی انتظامی آمده و با یک برنامه ریزی بسیار دقیق ، خوب ، فرهنگی وارد صحنه شده برای برخورد با این ها لذا همه ی مردم خوشحال هستند و از این حرکت نیروی انتظامی در سطح ملی حمایت می کنند.

مرثیه امام حسین و رسول خدا (ص) .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.