نمازجمعه ۱۲ تیر ماه ۹۴
خطبه اول
ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی خویش برای بنده خوب خدا شدن و پرهیز از گناه است. ماه معماری شخصیت انسان بر اساس دین خدا، کتاب و سنت معصومین. ماه جبران گذشته است، ماه رشد شخصیت انسان است در طریق الی الله و ماه کسب سعادت در آینده دنیوی و اخروی است. خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرمودند: بهترین عمل در این ماه خودسازی انسان بر اساس پرهیز از گناه است. بدین جهت ماهی است که باید انسان خود را بر اساس دین خدا و تقوا معماری کند. یک ماه تزکیه نفس، مدیریت شخصیت و حیات الهی انسان و از آن طرف حلول ذکر خدا و عبادات موجب می شود انسان در یک فضایی قرار بگیرد که محبوب خدا می شود و ماه های دیگر بر اساس همین تقوا و معماری زندگی الهی خواهد داشت. ماه مبارک رمضان تنها نخوردن و نشایامیدن نیست، بلکه صیانت، کنترل و مدیریت نفس از پرهیز از گناه و خدایی شدن است. امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه آلاف تحیهو الثناء می فرماید:« عجبت لأقوام یحتمون الطعام مخافه الأذى کیف لا یحتمون الذنوب مخافه النار» تعجب می کنم از اقوامی که خیلی مواظب هستند بر روی غذا و طعام و تغذیه خود که دچار بیماری نشوند، مشکلاتی برای آن ها ایجاد نشود اما مواظب نیستند که گناه نکنند تا دچار عذاب آخرت نشوند، پرهیز می کنند از سم و غذای فاسد و غذایی که مناسب جسم و جان آن ها نیست اما مواظبت نمی کنند از گناه که مرتکب نشوند. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند یک گناه صغیره نیز بر شخصیت انسان تأثیر نا مطلوب دارد. ملاحظه نکنید که گناه، گناه اندکی است، گناه کوچکی است، نگاه کنید که در محضر و مقابل چه کسی و گناه چه کسی می کنید و آن خدا است. بنا بر این ماه مبارک رمضان، فلسفه روزه داری و انگیزه و هدف از جعل وجوب برای صیام متقی شدن است، اهل تقوا شدن است، اهل تقوا کسانی هستند که ایمان دارند و هیچ گاه مخالفت فرمان خدا و دین خدا نمی کنند.« أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ » اولیا خدا هیچ حزن و اندوهی و هیچ خوفی نباید داشته باشند چون در مسیر محبت خدا هستند، چه کسانی اولیا خدا هستند «الَّذِینَ آمَنُواوَکَانُوا یَتَّقُونَ» کسانی هستند که ایمان دارند و اهل تقوا هستند، ساختار وجود باطنه آن ها ایمانی است و شخصیت رفتاری آن ها تقوایی است و خدا این گروه را نجات می دهد.« نـجـیـنـا الّذیـن امنوا و کانوا یتقون» خداوند می فرماید ما این گروه را نجات می دهیم، آن کسانی که ایمان دارند و اهل تقوا هستند، گناه نمی کنندو این گروه هستند که محبوب من هستند.« إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» خداوند متقین را دوست دارد. گناه دو اثر بزرگ دارد. یکی این که شخصیت انسان گناه کار به واسطه گناه آسیب باطنی می بیند، شخصیت انسان گناه کار دچار یک چالش، یک حفره نفوذ شیطان می شود، قلب او آرامآرام سیاه می شود. امام صادق (ع) می فرماید: «اذا أذنب الرجل خرج فى قلبه نکتَهٌ سوداء » انسانی که گناه می کند در قلبش یک نقطه سیاه پیدا می شود، اگر توبه کند و دیگر انجام ندهد این محو می شود اما اگر گناه روی گناه کرد، دوباره مرتکب شد آن نقطه سیاه وسیع تر می شود تا اینکه کل قلب را می گیرد این سیاهی، هیچ گاه سعادتمند نمی شود، روی خوش نه در دنیا و نه در آخرت نمی بیند. این اولین اثر بد گناه است که این شخص گناه کار دچار سیاهی قلب می شود، قلبش دیگر هدایت الهی را نمی پذیرد، قلب او دیگر میل به عبادت، میل به دعا، میل به نماز، میل به حضور در محافل دینی پیدا نمی کند، آرام آرام فاصله می گیرد از دین و به گاهی که قلب او کاملاَ سیاه شد از عباد شیطان و کفر می شود، خود او مردم را دعوت می کند به بی دینی و انحراف ، به دوری از خدا. اثر دیگری که گناه دارد علاوه بر این که شخصیت فردی انسان را این چنین می کند جامعه را دچار بحران دوری از محبت خدا می کند. همین گناه نه تنها اثر فردی دارد بلکه اثر اجتماعی دارد. امام رضا (ع) می فرماید: «کُلّما اَحدَثَ العِبادُ مِنَ الذُّنوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُونَ،» می فرماید هر گاه مردم گناهانی کنند که نو پیدا است «کُلّما اَحدَثَ العِبادُ مِنَ الذُّنوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُونَ،» این ها انجام ندادند، نو پیدا است، جدید است «حدَثَ اللهُ لَهُم مِنَ البَلاءِ ما لَم یَکُونُوا یَعرِفونَ» خداوند عذابی به آن ها می دهد که تا الآن نشناخته اند. بیماری هایی، مشکلاتی پیدا می شود که تا کنون این ها آن را درک نکرده اند بنابراین گناه دارای دو اثر مخرب زیستی است. یکی اینکه انسان را دچار بحران شخصیت می کند، قلب او را سیاه می کند، او را دچار مشکلات دوری از خدا می کند و میل به گناه مجدد و دیگری جامعه را دچار بحران و سقوط دوری از خدا. گناهان گاهی زبانی هستند، گاهی رفتاری هستند و در رابطه با گناهان زبانی مقداری صحبت شد. یکی ازگناهان رفتاری گناه عرصه زندگی اقتصادی است یا اقتصاد حلال. انسان در زندگی باید اقتصاد حلال داشته باشد، اگر لقمه ای حرام در زندگی انسان وجود پیدا کند، آن لقمه حرام منشأ مشکلات بسیاری خواهد شد. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «تَرْکُ لُقْمَهِ الْحَرَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صَلَاهِ أَلْفَیْ رَکْعَهٍ تَطَوُّعاً» ترک لقمه حرام نزد خدا با ارزش تر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. امام صادق (ع) می فرمایند: «اِنّ الرجل اذا اَصابَ مالاً مِن حرامٍ » وقتی که انسان دچار مال حرام شد، گران فروشی، بد فروشی کرد دچار رشوه و احتکار شد، عالمانه هم این کار را کرد، عمدانه هم این کار کرد «لم یُقبل منه حجٌّ و لا عمرهٌ» نه حجی از او قبول است و نه عمره «و لا صلهُ رَحِم » حتی صله رحم او هم قبول نیست.« اَنّهیَفسُدُ فیه الفرج» حتی زندگی خانوادگی او هم دچار مشکل می شود. بنا بر این رفتار اقتصادی درست، کنترل زبان درست این منشأیی است درست در این معنا که انسان در این ماه مبارک تمرین کند زندگی الهی داشته باشد نا بتواند ان شاءالله محبوب خدا گردد و بعد از آن معماری شخصیت الهی پیدا کند و در آینده نیز این چنین باشد و اگر در زندگی مال حرام بود بهترین زمان راه خدا باز است، خداوند بندگانش را چنان دوست دارد و چنان حریم آنها را پاس می دارد که از هر پدر، مادری به فرزندش محبت او بیشتر است. راه خدا باز است.« إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً » در درگاه خدا همه احترام دارند اما فضا برای همگان باز است و ماه مبارک بهترین ماه برای بسمت خدا آمدن است، درگاه خدا درگاه ناامیدی نیست به ویژه برای جوان ها، برای آن ها که قلب پاک دارند و آغاز زندگیشان است و فضابرای انسان همیشه باز است. فردی خدمت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) آمدند و عرض کردند یا رسول الله از راه دور آمدم و سؤالی دارم، گفتند بفرما، گفت آغا خیلی گناه کرده ام خدا من را می بخشد، گفتند بله می بخشد. خوشحال شدند رفتند و برگشتند، گفتند یا رسول الله گناهان خیلی بدی کردم خدا من را می بخشد، فرمود هر نوع گناهی کرده باشی خداوند تو را می بخشد. عزیزان بسیاری از گناهان که انسان مرتکب می شود نمی داند گناه است، نمی داند مشکل کجا است؟ و چیست؟. این ها اصلاَ تحت عنوان گناه مطرح نیست اما اثر وضعی خودش را دارد، اما گناهان عالمانه و عامدانه و تعمدی، عالمانه، آن ها این اثر را دارند و راه باز است، برای همه باز است. درگاه خدا، درگاه امید، رحمت و مهربانی است. «کتب علی نفسه الرحمه»در آستان خدا کلمه رحمت است و سرلوحه تمامی سور جز سوره توبه پیام رحمت است.«بسم الله الرحمن الرحیم» به همین خاطر ماه مبارک رمضان ماه رحمت خدا است، ماه محبت، مهربانی، پیام خدا است. ای انسان درب رحمت بر روی تو همیشه باز است. لذا گاهی در سوره ها می بینید، می فرماید: «این تذهبون؟!» وقتی این در باز است این چنین کجا می روید شما ؟، به چه سمتی می خواهید بروید جز به سمت خدا بیایید و از این باب رحمت خود را مورد لطف و عنایت قرار دهید. گناه یعنی دوری از خدا، خدایی نکرده زبان انسان به غیبت، به تهمت، به تخریب، به دروغ، به خبرچینی، به تخریب شخصیت افراد، این ها انسان را از خدا دور می کند و از آن طرف زبان خیر، زبان خوش، زبان الهی و مواظبت در حوزه رفتار زندگی انسان را به خدا نزدیک می کند.
خطبه دوم
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، نکات و اصول راهبردی مهمی تذکر دادند که باید سرلوحه برنامه های نظام قرار بگیرد و مسئولان اجرایی بر طریق همین سیاست ها حوزه اجرایی نظام را مدیریت کنند. فرمودند که این برنامه حول سه محور است. یک، اقتصاد مقاومتی. تنها راه نجات، پیشرفت و توسعه بر اساس مبانی اصیل دین به دانش اقتصاد، برنامه ریزی و مدیریت بر اساس اقتصاد مقاومتی در حوزه پیشرفت توسعه اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از ظرفیت های مادی و انسانی جامعه و کشف این ظرفیت ها و قابلیت ها و به فعلیت رساندن این ظرفیت ها در جهت توسعه، عدم اتکا جدی به بیگانگان در حوزه اقتصاد، خود باور و خود متکی بودن و ایجاد اقتدار اقتصاد داخلی کردن. در حوزه کار، کالا، به کار و کالای داخلی اهمیت دادن، مصرف بهینه و عدم اصراف و استفاده از مواد اولیه و ایجاد محصولات دانش بنیان برای ثروت افزایی ملی و رفاه داخلی. دوم، فرمودند پیشتازی در عرصه علم و فن آوری. علم و دانش و فن آوری موجب اقتدار یک نظام است. نظامی که دچار مشکل علمی است، مشکل دانش دارد، مشکل فن آوری ها مثل فن آوری های بنیادین مثل نانو، هوافضا،مثل هسته ای، بیوتکنولژی، این ها دارد قطعاَ دچار ضعف در حوزه استقلال سیاسی و اقتصادی هم خواهد شد. علم اقتدار می آفریند و الآن جهان سلطه با استعمار علم و کنترل و مدیریت علم و اسارت دانش و علم و تبعض علمی فشار فوق العاده ای به جهان انقلابی و آزاد می آورد. علم توانمندی می ،ریند لذا ما نیاز به جهاد علمی داریم و الحمدلله با هدایت های مقام معظم رهبری پیشرفت های علمی فوق العاده ای ایجاد شده و استان ولایتمدار بوشهر به عنوان استان علمی، ولایی الحمدلله مطرح است و باید در عرصه علم توانمندی های خود را نشان دهد. سوم، تعالی و مقاوم سازی فرهنگی است. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و الآن رویکرد جهان سلطه، تهاجم فرهنگی، نبرد فرهنگی است با انقلاب ما. تهاجم نظامی کردند، شکست خوردند، تهاجم نیمه سخت تروریستی کردند، شکست خوردند. این ها به دنبال نبرد فرهنگی و شکست فرهنگی ما هستند و می دانند اگر فرهنگ در یک جامعه شکست خورد قطعاَ امور دیگر هم شکست خواهد خورد. این ها به دنبال دگردیسی و تغییر هویت ملی و دینی مردم ما هستندو. آن ها می خواهند ما را از اسلام و مکتب اهل بیت و از نگاه استقلال جدی به نظام جدا کنند، این ها می خواهند انسان های غربگرا و مطابق با اندیشه و افکار غرب ایجاد کنند که اگر این ایجاد شد، اساساَ در درون خود فضا آماده است برای حضور بیگانگان. این ها این چنین اندیشه دارند لذا باید در عرصه فرهنگی کار بسیار شود و در این عرصه نظام متأسفانه مسئولان اجرایی ضعیف عمل کردند. هر کس در عرصه های فرهنگی مسئولیتی دارد، تا کنون ضعیف عمل شده، باید تغییر جدی هم در عرصه طرح و برنامه، هم در عرصه مدیریت و هم در عرصه نظارت و تولید پروژه های نوین فرهنگی ایجاد شود. مقام معظم رهبری بارها فرموده اند ما در یک نبر گسترده فرهنگی هستیم با جهان سلطه، این نبرد هم پنهان است، علنی نیست، آثار آن علنی می شود و شما در جامعه گاهی می بینید به همین خاطر همگان به ویژه مسدولان فرهنگی باید در این نبرد در صدر باشند و ازحریم فرهنگ این نظام دفاع کنند. فرهنگ این نظام یک فرهنگ الهی است، مر مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است ولی متأسفانه مسئولین فرهنگی ما هنوز فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی ایران در جامعه ایجاد نکرده اند و این توقع مقام معظم رهبری است. فرمودند با اتکا به خدا، قدرت لایزال الهی و توجه جدی به ظرفیت ها و قابلیت ها و توانمدی مردم ان شاءالله اسلام و انقلاب پیروز است و این نظام به پیش خواهد رفت. در هفته آینده لیالی قدر داریم. شب قدر شب مهمی در زندگی انسان است، سرنوشت ساز است، می تواند انسان یکشبه راه صد ساله را طی کند، خیر من الف شهر، بالا تر از هزار ماه است این شب. شبی است که خداوند به انسان فرصت داده که گذشته را جبران کند، خودش را به اوج برساند و آینده اش را به نور رقم بزند لذاگرامی بداریم این شب و لیالی قدر را با توجه ، با دقت، با توبه، احیا، دعا،عبادت، خدمت و عهد و بندگی با خدابه سر ببریم. این شب ملائک و فرشتگان به یاری انسان می آیند. ساهت مقدس حضرت بقیهالله الاعظم مهدی آل محمد (ص) نامه انسان را مشاهده می کند. شبی است مهم که باید آن را پاس داشت. محکوم می کنیم عملیات تروریستی و غیر انسانی مساجد شیعیان در منطقه به ویژه شیعیان کویت. این عزیزان آمده بودند برای عبادت، برای دعا، برای نماز، برای ذکر خدا و گروه های تکفیری، انسان هایی که دور از خدا هستند و بویی از اسلام نبرده اند این عزیزان را به خاک و خون کشیدند.« وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى فی خَرابِها» چه کس ظالم تر ، ستمگر تر از آن کسی که مساجد الهی را خرابی می کند و مانع آن می شود که مردم در مساجد الهی ذکر خدا بگویند.« ما کان لهم ان یدخلوها الّا خائفین» این افراد مزدور، این افراد تکفیری چنان خواهند شد که با ترس همیشه زندگی می کنند، جایشان در مساجد اسلامی نیست، این ها باید از خدا بترسند. « لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیم » این ها در دنیا خار خواهند شد، زلیل خواهند شد و در آخرت عذابی عظیم برای آن ها وجود دارد. در هفته آینده سالروز ضربت خوردن امیر مؤمنان و شهادت آن یگانه دوران است. السلام علیک یا ابالحسن، یا علی بن ابی طالب. شب نوزدهم میهمان دخترش ام کلثوم بود.من جداَ از تمامی کسانی که متصدی در امور فرهنگی هستند، مساجد، حسینیه ها، زینبیه ها، مراکز فرهنگی، تقاضا دارم شخصیت علی بن ابی طالب را خوب معرفی کنند و تشکر و قدردانی می کنم از روحانیت عظیم الشأن در این ماه، مداحان عزیز، بانیان مساجد، همه کسانی که تلاش می کنند در این ماه مکتب اهل بیت زنده بماند، متصدیان به هر شکل در امور دینی. مرثیه امام علی (ع).