مسئولین در بدنه مدیریت از مدیران جهادی استفاده کنند
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
در خطبه اول پاره ای از مباحث اخلاقی را با استفاده از نامه ای از آقا امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه خطاب به حارث همدانی این نامه صادر شده است ، فرازهایی خدمتتان ارائه می کنم ، ان شاءالله در این روز جمعه پر خیر و عنایت در مصلای جمعه بتوانیم از توصیه های آقا امیرالمؤمنین (ع) استفاده کنیم. نامه ۶۹ نهج البلاغه است و حارث همدانی نیز یکی از اصحاب نزدیک امیرالمؤمنین است.
آقا فرمود در این نامه که «وَ اعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْمُؤْمِنِینَ أَفْضَلُهُمْ تَقْدِمَهً مِنْ نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ» فرمود که اگر ارزش گذاری بکنیم انسان ها را از نظر معنوی، اگر در مسیر معنویت بخواهیم شماره گذاری بکنیم، ارزش گذاری بکنیم آن کسی افضل و برتر است که در ایثارگری بالاتر باشد، کسی که می تواند از جانش، از اهلش، از مالش می گذرد به نظر ما برتر از دیگران است و این یک معیار آزمایش است و انسان ها بر حب نفس خلق شده است و هر کس خودش را دوست دارد و خود را بر دیگران برتری می دهد و اگر ویژگی و امتیازی وجود دارد برای خود می خواهد، مال و مقام را برای خود می خواهد، حب جاه و مقام و ستایش که در انسان وجود دارد بدون حساب نیست و خداوند با حکمت این ها را در انسان جا داده و انسان حب نفس دارد و حب هر چیزی که متعلق به او می باشد، خانواده او، اموال و ملک او.
حالا اگر انسانی بتواند در راه اطاعت خدا از این امور بتواند بگذرد و اطاعت خدا را مقدم بدارد این افضل از دیگران است، انسان های ایثار گر، انسان هایی که در راه خدا به شهادت رسیدند، که انفاق در راه خدا کردند، گاهی خانواده را تنها گذاشتند چونکه خدا را مقدم داشتند، این ها افضل هستند و بعد آقا فرمودند«وَ أَنَّکَ مَا تُقَدِّمْ مِنْ خَیْرٍ یَبْقَ لَکَ ذُخْرُهُ وَ مَا تُؤَخِّرْهُ یَکُنْ لِغَیْرِکَ خَیْرُهُ» هر چیزی که در راه خدا تقدیم می کنی بدان که ذخیره کرده ای. آدم گاهی احساس می کند چیزهایی را که ذخیره کرده برای او می ماند ولی در معارف دینی آن چیز که در راه خدا می دهی می ماند، آن ها را که خوردی و ذخیره کردی خیر و خوبی آن به دیگری می رسد و فایده ای برای تو ندارد.
بعد از مرگ یکی از اصحاب پیامبر داشتند اموالش را صدقه می دادند یک انبار پر از خرما را صدقه دادند، هنگامی که انبار خالی شده بود یک خرما انجا مانده بود و پیغمبر یک دانه خرما را برداشت و فرمود اگر در دوران حیاتش این یک خرما را صدقه داده بود فضیلتش از همه این خرما ها بود که ما خیرات کردیم بعد از حیاتش.
فراز دومی که آقا می فرماید در مورد دوست یابی است «وَ احْذَرْ صَحَابَهَ مَنْ یَفِیلُ رَأْیُهُ» کسی که بعنوان صحابه و رفیق همراه خود انتخاب می کنی باید شرایطی داشته باشد، با هر کسی هم نشین نباش و کسی که سست رأی است بعنوان رفیق انتخاب نکن، سست رأیی یعنی کسی که ثبات قدم ندارد، در فکر کردن مبنای ثابتی ندارد لذا رأی او سست و ضعیف و متغیر الرأی است و هر روز یک نظر می دهد و همچنین «وَ یُنْکَرُ عَمَلُهُ» کسی که می بینید عملش صحیح نیست، منکر است، رفتار خوب ندارد، اعتقاداتش مناسب نیست این ها را بعنوان رفیق انتخاب نکنید «فَإِنَّ الصَّاحِبَ مُعْتَبَرٌ بِصَاحِبِهِ » دوست را با دوست بشناس، ببین با چه کسانی می نشیند، با چه کسانی ارتباط دارد، با انسان های خوب و نبک و دانش و اهل اعتقاد یقین بدانید که او نیز هم رأی و هم فکر است، این ها تأبیراتی است که آقا امیرالمؤمنین فرموده اند.
«وَ اسْکُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ » هنگامی که جایی را می خواهی برای زندگی کنی، محله ات را ببین و شهرهای بزرگ را انتخاب بکن که محل تجمع انسان های مسلمان است «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ وَ الْجَفَاءِ» جاهایی که محل زندگی انسان های غافل، ظالم و خوش گذران دوری بکنید، فضا در انسان تأثیر می گذارد «وَ قِلَّهِ الْأَعْوَانِ عَلَى طَاعَهِ اللَّهِ» جایی که می بینید کمک برای اطاعت خدا کم وجود دارد ، مسجد خالی می باشد، مردم اهل مسجد و حسینیه نیستند، اهل مسجد و .. نیستند و وقتی که آنجا اطاعت خدا نیست و گناه حاکم است چه فایده دارد، حالا بالای شهر باشد «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ » جایی که کمکی برای دین پیدا نمی کنید این ها از بعد روانی اگر بررسی کنید درست است انسان با تقوا خودش انگیزه های دینی دارد اما فضا مؤثر است، چقدر تأکید کرده اند در نمازجمعه شرکت کنید، در نماز جماعت شرکنید، فضای نماز جماعت و جمعه انسان را در معنویت می کشاند و شوق می دهد.
«وَ اقْصُرْ رَأْیَکَ عَلَى مَا یَعْنِیکَ » انسان همیشه دنبال کار مفید باشد، چیزی که عمر را هدر می کند و ضایع می کند عمر انسان را به دنبال آن ها نباشیم. ما تفریحات در زندگی لازم داریم و برای سلامت انسان مفید است اما اگر انسان زندگی خود را عرق در تفریحات کند از زندگی جدی دور می شود و متأسفانه گاهی سرگرمی های فراوان جامعه جوانان ما را از امور زندگی دور می کند ، رأی و نظر خود را بر آن چیزی که مفید است قرار بدهید.
« وَ إِیَّاکَ وَ مَقَاعِدَ الْأَسْوَاقِ فَإِنَّهَا مَحَاضِرُ الشَّیْطَانِ وَ مَعَارِیضُ الْفِتَنِ » دوره های قدیم حجره های بازاریان زیاد بود و معمولاً مجلس می گرفتند، آقا امیرالمؤمنین اصحاب خود را نهی می کند زیرا آنجا جای حضور شیطان است ، جای فتنه و گمراهی است و اگر بخواهیم این را توسعه بدهیم در فضای مجازی نیز این طور است و این جا ها جای شیطان و گمراهی است و خیلی شیطان ها کمین کرده اند.
«وَ أَکْثِرْ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى مَنْ فُضِّلْتَ عَلَیْهِ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ أَبْوَابِ الشُّکْرِ » تأکید می کند آقا امیرالمؤمنین به صحابه خودش که اگر در زندگی می خواهی معیشتت را تنظیم کنی همیشه بیشتر اوقات نگاه بکن بر آن کسانی که زیر دست تو هستند، فقیر تر از خود را ببین و بالایی ها را بیشتر نگاه نکن و به زندگی آن ها زیاد دقت نکن و نگاه بکن به کسانی که نعمت هایی که خدا به شما داده به آن ها نداده و اگر می خواهی شاکر نعمت های الهی باشی این یک راهش است و کسانی که بالادست خود را نگاه می کنند نا راضی هستند و شاکر نیستند ، از خداوند را شکر نمی کند که این قدر نعمت به او داده و همیشه نداشته ها را می بیند و ناراضی از خدا است و داشته ها را نمی بیند. در روایت داریم که نعمت ها را خداوند دوست دارد که اظهار بکنی، اگر وضعیت خوبی دارید لباس خوب برای خود و بچه هایتان بخرید، زندگی را با نعمت های الهی مزین کنید.
«وَ لَا تُسَافِرْ فِی یَوْمِ جُمُعَهٍ حَتَّى تَشْهَدَ الصَّلَاهَ إِلَّا فَاصِلًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ فِی» روز جمعه مسافرت نکنید تا اینکه نمازجمعه را ببینید مگر کسی که در راه خدا مأموریتی دارد یا اینکه مجبور است در مسافرت کردن.
تأکیداتی که در خصوص نماز جمعه و جماعت ما داریم زیاد است و خود چندین خطبه نیاز دارد که گاهی پیغمبر فریاد می کشید بر اصحاب که چرا در خانه هایتان هستید و نمازجماعت شرکت نمی کنید. نابینایی گفت من چشمم نمی بیند و راحت نیستم برای آمدن به مسجد، گفت اگر کسی نداری طنابی ببند از درب خانه تا مسجد و تهدید کرد کسانی که مسجد نمی آیند در خانه را آتیش می زنم چرا مسجد نمی آیند و نمازجمعه نمی آیند.
این ها نکات مهمی است که ما از فرمایشان ائئمه استفاده می کنیم، اینجا است که محل توجه معنویات، به مسائل سیاسی اسلام، مناسبت های مهم جامعه اسلامی است و باید نماز جماعات و نمازجمعه ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
خطبه دوم
مناسبت هایی در این هفته وجود دارد که به بعضی از آن ها اشاره می کنم.
ابتداً ولادت امام حسن عسکری (ع) را تبریک عرض می کنم خدمت همه شیعیان بزرگواری که افتخار تأسی به اهل بیت دارند، این ها نور هستند و انوار الهی که به ما متبلور شده برای اولیای الهی سن و عمر نمی شناسد و ممکنه کلسن این امام بزرگوار بیست و هشت سال نبوده اما عنایت الهی است، فیض خدا است که این بزرگان را بعنوان انوار، بعنوان مشعل های راه ما در مسیر قرار داده و از جهتی پدر امام زمان (ع) است و امام زمان امام حاضر ما می باشد و به ایشان تبریک عرض می کنیم، ان شاءالله که عیدی ما را عنایت خاصه امام زمان خداوند قرار بدهد و در فرجش تعجیل بفرماید.
وفات حضرت معصومه (س) تسلیت عرض می کنم و ما اینجا توفیق خدمتگذاری این بی بی را در ایران داریم. ایران متبرک است به حضور این اولیای الهی از آن کسی که ولی الله است و امام است، امام رضا (ع) و برادران و خواهران که در حقیقت به برکت آن ها شهرهای ما خصوصیت و وصل علم و تقوا گرفته. قم مرهون حضرت معصومه (س) و اگر قم ارزشی پیدا کرده بخاطر اینکه این جسد مبارک درون خود قرار داده است و بزرگان علمی ما از این روح این دختر امام موسی بن جعفر نصرت می گرفتند و عنایت های خاصه ای به آن ها می شد حتی در مسیر علم ودانش. شما کافی است آن کسانی که اهل فلسفه و مطالب عقلی هم هستند از ملاصدرایی که در یکی از دهستان های اطراف قم تحقیقات علمی می کند بعد از مباحث پیچیده فلسیفی می فرماید زیارت حضرت معصومه آمدم، دو رکعت نماز هدیه کردم و بر من این مسأله علمی گشوده شد که کسانی که مباحث را خوانده اند حتماً دیده اند که ایشان در حاشیه این کتاب مسائل را توضیح داده اند که ما استفاده کردیم.
مرحوم علامه طباطبایی که این ایام تعلقی هم به ایشان دارد، سن ما اقتضا می کند و مشاهده کردیم بعد از ظهر ها حتی ماه مبارک رمضان تشرف پیدا می کردند و از افطار روز خود را با بوسیدن ضریح این بی بی دو عالم باز می کردند و این اعتباری برای این بزرگوار داشتند.
شاید هم بسیاری از شما که آیت الله العظمی بحجت را مشاهده کرده باشید می بینید که اول صبح در مقابل قبر این بی بی دو عالم می نشست و سر به دست می گذاشتند و در حال تفکر و مناجات با این بزرگوار بود و اعتقاد داشتند از روح این بی بی استفاده می کنند. علم، تقوا از او فیض می گیرند و ما این ها را درک نمی کنیم و اولیای الهی جایگاه این ها را می دانند، بزرگان علم و معرفت جایگاه اهل ولایت را می دانند . این ها با این عناوین ظاهری آت الله و دکتر و مهندس قابل مقایسه نیست و انسان های اهل ولایت در مقابل آن ها زانو می زنند و اظهار فقر می کنند. ان شاءالله که مشمول عنایتشان قرار بگیریم.
از مباحثی که مربوط به کشور است من دو ، سه مورد را بطور مختصر با توجه به اینکه خطبه را نباید زیاد تفصیل داد چند مورد را تقدیم می کنم.
ایتداً تبریک می گویم به مناسبت مدیریتی که در استان در حقیقت دولت اسلامی ما ایجاد کرد، تبریک می گویم مدیریت جهادی ما که در حقیقت استانداری از تبار کسانی که در جنگ بودند و حماسه ایجاد کردند، بعنوان مدیریت استان انتخاب شدند، هم به ایشان و هم به استان تبریک عرض می کنم البته۹ طبیعی است که انسان هایی که به این شکل مسئولیت استان را به عهده می گیرند توقعاتی هم بیشتر از آن ها می باشد همچنین که ریاست محترم جمهور هم با شعارهایی آمدند مردم توقعات بیشتری نسبت به موقعیت های قبلی از ایشان وجود دارد و انتظار داریم که با توسعه گروه مشاورین خصوصاً در حوزه هایی که در استان وجود دارد جناب استاندار بتواند توفیقات بیشتری را نسیب خودش بکند و باید مدیریت های جهادی در استان مورد تقویت قرار بگیرد. ما نیاز به مدیران پر تحرک ، کم توقع و همدرد مردم باشند داریم ، مدیران کارآمد. آن چیزی که ما در تأبیر مدیر جهادی می دانیم این است که مدیر جهادی یک مدیری است که زندگی او مثل مردم است و انگیزه اش خدمت به مردم است و تحرک دارد و درد مردم را درک می کند و اگر بتواند درمان می کند، حد اقل اگر نتواند هم درمان کند همدردی می کند چون مردم را می داند و ما این اتظار را داریم. لذا انتظار داریم مجموعه مدیریت استان از این نوع مدیریت ها در مسئولیت ها گمارده شود که حرکتی در استان مشاهده کنیم.
دو موضوع را یکی مشکلات اقتصادی کشور را عرض بکنم.
دو توجه می دهم، یک، که ما در یک فضای جنگی داریم زندگی می کنیم، مشکلات اقتصادی ما در یک حالت عادی وجود ندارد و اگر کشوری بودیم که مورد حجمه های اقتصادی و تحریم های اقتصادی نبودیم یقیناً توقعمان خیلی بیشتر بودولی باید توجه داشته باشیم که دشمن انگیزه دارد که ما را در سختی و فشار قرار بدهد لذا مردم باید آگاه باشند که مستکبران ما دشمن ما هستند و دشمن از دشمنی دست نخواهد کشید و لذا توقعمان را در حد مدیران خود پایین بیاوریم، ما به این راحتی احساس نمی کنیم که مشکلات اقتصادی بتوان حل کرد اما این انتظار دوم را از مسئولین داریم.
خطاب دوم من نسبت به بدنه مدیریت کشور است. بدنه مدیریت کشور به نظر ما ضعیف است و این بدنه امروز نیاز دارد که اکثریت مدیران ما جهادی باشند، حضور مدیران جهادی امروز در رگه های مختلف مدیران کم رنگ است با همان تعریفی که از مدیران جهادی کردم و لذا اعتقاد دارم که اگر یک مدیر درک بکند مشکلات مردم، شبانه روز نشناسد، برود در میدان، می بینید رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه تمام وقتشان را گذاشته اند برای حل مشکلات مردم و این خدمت خیلی خوبی است ، انتظار است که بقیه مدیران هم این گونه باشند و حضور داشته باشند. اگر فساد اقتصادی در جامعه وجود دارد، در این چندین سالی که ما مشاهده کردیم و تجربه کردیم فساد اقتصادی بدون همکاری با مدیران دولتی میسر نبوده و اگر مدیران ما صالح باشند، ناظر باشند، فساد ستیز باشند یقیناً مفسدان اقتصادی در جامعه زمینه پیدا نمی کنند، مشکلات ارزی و دیگر از کجا نشأت گرفت.یقیناً مسئولان ما وظیفه دارند در انتخای مدیران توجه ویژه ای داشته باشند.
مورد بعدی که باید عرض بکنم مشکلات فرهنگی است. متأسفانه پدیده هایی در جامعه می بینیم، بعضی تظاهر می کنند که حجاب را بردارند، بعضی تظاهر می کنند به ابتذال. من نگاهم را کوتاه نمی کنم در حد دختر یا پسری که فضای جامعه را به هم می زند و با قیافه های مبتذلی حضور پیدا می کند در میدان ها، این ها دیگر کارهای کوچکی هستند، انسان های ضعیف النفسی هستند که این کار را می کنند. اما من انتظار دارم از دستگاه های نظارتی، سازمان هایی که در مجموعه های کشوری ما وظیفه نظارت بر جامعه دارم، من معتقدم ابتذال و فساد در جامعه ما سازماندهی شده است، این طور نیست که دختر یا پسری مایل است خود را مبتذل نشان بدهد، تخلف جزئی را کنار دریا یا جای دیگر انجام دهد، این همه جا معمول بوده و خواهد بود اما معتقدیم در این شبیخون و جهاد فرهنگی سازمان هایی پشت صحنه وجود دارد، هزینه می کنند. آن مقداری که به ما اطلاع داده اند سر پل های ابتذال وجود دارند در جامعه که گروه ها و انسان های ناآگاه را تحریک می کنند، شعاع به آن ها می دهند، تئوریزه می کنند ابتذال را در جامعه و تبدیل می کنند به مسائل سیاسی و امروز بحث حجاب یک مسأله سیاسی شده است ، بحث چادر سیاسی است و برداشتن روسری از سر یعنی مخالفت با نظام اسلامی و معنای آن این شده و امروز ضد انقلاب با این انگیزه ورود پیدا کرده و اینجا است که مجموعه سازمان های نظارتی ما وظیفه دارند این سرپل ها را کشف و این خیانت ها را به اشد وجه با آن ها برخورد بکنند که این ها مفسد فی العرض هستند.