مردم در انتخابات مجلس نگاه حداقلی نداشته باشند
حضرت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی امام جمعه موقت محترم بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 27 بهمن ماه:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
خداوند متعال را حمد می گوییم و سپاس می گوییم که ارزانی ما داشت شرکت در نمازجمعه که از مصادیق رعایت تقوای الهی است.
کسی که بندگی خدا می کند، تقوا را رعایت می کند، اثر این تقوا ظلم نکردن به خود انسان است یعنی اگر تقوا رعایت نشد بندگی خدا نادیده گرفته شد اولین کسی که خسران می بیند خود انسان است.
قرآن کریم می فرماید که :« مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَیْهَا » هر کسی بدی بکند به ضرر خودش تمام می شود.
یک روایت نورانی است در کافی شریف، امام صادق (ع) می فرماید:« کَتَبَ رَجلٌ إلى أبی ذَرٍّ » یک کسی نامه ای زد به ابوذر و در نامه نوشت «یا أبا ذَرٍّ ، أطرِفنی بشَیءٍ مِن العِلمِ» یک سخن تازه ای از علم برای من بنویس، جناب ابی ذر این طور نوشت:« فکَتَبَ إلَیهِ : إنَّ العِلمَ کَثیرٌ و لکنْ إن قَدَرتَ أن لا تُسِیءَ إلى مَن تُحِبُّهُ فَافعَلْ . قالَ : فقالَ لَهُ الرَّجُلُ : و هل رَأیتَ أحَدا یُسِیءُ إلى مَن یُحِبُّهُ ؟! فقالَ لَهُ : نَعَم، نفسُکَ أحَبُّ الأنفُسِ إلَیکَ، فإذا أنتَ عَصَیتَ اللّه َ فقد أسَأتَ إلَیها » علم که منظور علم دین زیاد است اما این نصیحت را برای او نوشت که اگر می توانی به کسی که دوستش داری بدی نکنی این کار را انجام بده، یعنی به کسی که دوستش داری بدی نکن. نامه رسید دست این بنده خدا تعجب کرد از این نوشته جناب ابی ذر بعد پاسخ داده ، این چه سخنی و حرفی است که برای من نوشته است مگر کسی که شخصی را دوست داشته باشد مگر به او بدی می کند، آقا دوباره می فرماید که ابوذر این طور گفت که بله همین طور است اما جان خودت ، نفس خودت محبوب ترین شخصیت ها پیش خودت است و انسان خودش را بیشتر از دیگران دوست دارد اما ما که جانمان را دوست داریم و از همه چیز بیشتر ، ما با معصیت به خدا به خودمان بدی می کنیم چه سخن حکمت آمیزی است. به او این طور نوشت که بله همین طور که این طور که می فرمایی می باشد اما جان خودت دوست داشتنی ترین شخصیت ها و موجودات برای خودت است پس اگر خدا را معصیت کردی به خودت بدی و ظلم کرده ای، پس به خودت که دوستش داری ظلم نکن.معصیت این طور است.
قرآن می فرماید:« رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ» گناه ، معصیت ،بی تقوایی، احترام به قوانین الهی نگذاشتن اول ظلم به خود انسان است.
ظلم به نفس چیست؟ اگر انسان چه بکند به خودش ظلم کرده است؟. در روایات وجود دارد که امیرالمؤمنان است که می فرماید:« : ظَلَمَ نفسَهُ مَن رَضِیَ بِدارِ الفَناءِ » به خودش ظلم کرد کسی که راضی است به این دنیا، در برابر آخرت . یعنی اگر انسان آخرت را کنار گذاشت ، سبک زندگی اش این طور بود که هرچه در آن نگاه می کنی فقط رسیدگی به امور دنیا است و در امور آخرت خبری نیست. یعنی انسان به خودش ظلم کرده است.
انسان با تقوا عمرش هدر نمی رود و کسی که تقوا رعایت کرد عمرش هدر نمی رود.« وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ» انسان ها در خسران و ورشکستگی هستند و چه باید کرد که انسان از ورشکستگی بیرون بیاید ؟، عمر انسان است و دست ما نیست و این عمر می گذرد و لحظه لحظه این عمر وقتی رفت دیگر برگشتنی نیست و چه باید کرد با این سرمایه عظیمی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است؟، در روایت دارد کسی که تقوا به خرج می دهد دیگر تلف به سراغش نمی آید و یکی از مصداق های تلف ، تلف عمر است و انسان با تقوا عمرش تلف نمی شود و لحظه لحظه عمر او تسبیح خدا است. کسی که با تقوا است در برابر این عمری که می گذرد بهای آن را می گیرد و سرمایه ای را برای آخرتش فراهم می کند.
امیر المؤمنین می فرماید:« أَلَا حُرٌّ یَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَهَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّهَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا» به لقمه جویده شده لماظه می گویند آبا آزاده ای است که این دنیا و لقمه جویده شده را برای اهلش واگذار کند، می دانید بهای شما چیست؟، بهشت است و به کمتر از بهشت این را نفروشید.
اثر تقوا این است که انسان جان و عمر خود را در برابر مواهب الهی و نعمت های خداوند متعال و در برابر رضای الهی دارد معامله می کند، اثر تقوا این است و اگر انسان تقوا داشته باشد دچار خسران نمی شود.
مقدمه ظلم نکردن به دیگران این است که انسان به خودش ظلم نکند «من ظلم نفسه کان لغیره أظلم» کسی که به خودش ظلم کرد نسبت به دیگران ظالم تر است.
خطبه دوم
اگر به تعبیر روایت حضرت نوح از توفان نجات پیدا کرد به خاطر تقوا بود، اگر حضرت صالح و اصحابش از صاعقه و از آن عذاب بنیان برکن نجات پیدا کردند به خاطر تقوا بود، رفعت ابراهیم و رفعت حضرت یوسف صدیق به خاطر رعایت تقوا بود، احترام بگذاریم به رعایت قوانین و احکام الهی.
در طلیعه این خطبه ابتدا از حماسه حضور مردم عزیز در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن قدردانی می نماییم، حضوری پر شور و دشمن شکن. همچنین از همه عزیزانی که زحمت کشیدند و مراسم دهه فجر را به خوبی برگزار کردند، از همه این بزرگواران تقدیر می کنیم.
صاحبان اصلی این انقلاب مردم هستند، حافظ اصلی این انقلاب هم مردم بودند و هم هستند.
از همان روزی که در برابر اراده این مردم دشمنان تسلیم شدند و پذیرفتند که در برابر این دریای خروشان مردم تاب ایستادگی ندارند بحران ها را شروع کردند، بحران های پیاپی. یک گردهمایی و کنفرانسی دارند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دی ماه ، ۱۴ تا ۱۷ دی ماه و سران کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان که این ها در یک جزیره ای برای اینکه رسانه ای هم نشود در دریای کرائیب از این معروف شد این کنفرانس به کنفرانس گوادلوپ که از جرایر مستعمرات فرانسه است و نزدیک آمریکای مرکزی. آنجا جلسه ای را برگزار کردند که این جلسه سران این کشورها یک نتیجه داشت و یک مصوبه. نتیجه این جلسه این بود که نمی شود جلو این انقلاب را گرفت و شاه رفتنی است، کاری نمی شود و به این نتیجه رسیدند. اما یک مصوبه داشتند که یک سیاست راهبردی بود و آن سیاست راهبردی همین درست کردن بحران های پیاپی برای این مردم و انقلاب بود. چه آن سال های آغازین انقلاب اسلامی در جای جای کشور آمدند بحران سازی کردند ، چه در طول این سال ها هر سال، هر روز آمدند یک بحرانی را برای این مردم ایجاد کردند. هر روز به امید فروپاشی فردا دلگرم بودند اما سال ها گذشت، ۴۵ سال از این انقلاب گذشت و جشت ۴۵ سالگری خود را انقلاب گرفت و الآن وارد روز های چهل و ششمین سال این انقلاب شده اما از آن طرف ما این ۴۵ سال شاهد مرگ و شکست یک یک این دشمنان هستیم و هر کسی خواست برای این مردمی که خداوند متعال این ها را برگزیده است برای علمداری اسلام و قرآن و دین دشمنانش نابود شدند، خوراک مار و مور شدند. آرزوی سرنگونی انقلاب را داشتند ولی خودشان سرنگون شدند و هر چه هم گذشت ریشه ها عمیق تر شد و درخت این انقلاب تناور تر شد و شاخ و برگ و ثمر آن بیشتر شد، ثمر و سایه سار این انقلاب و عطر دل انگیز او فضای دنیا را پر کرد ، در یک کلام این انقلاب زنده است.به تعبیر مقام معظم رهبری این انقلاب زنده است چون اراده هایی در این انقلاب، انقلاب را به حرکت در می آورند.
در این بیانیه گام دوم که این قلم والای این بزرگوار که باید بگوییم متونی مثل وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام عظیم الشأنمان و این بیانیه گام دوم انقلاب از بالاترین متون ما بعد از متون معصومین (علیهم السلام) است. در بحث حکومت داری این قلم ، قلم والای این بزرگوار در این بیانیه گام دوم که ۵ سال از صدورش می گذرد تبلور آن اندیشه های حکیمانه و الهی این بزرگوار است.
این انقلاب چرا زنده است؟.
یک، چشم انداز های مبارک و دینی که در این انقلاب وجود دارد، آزادی و اخلاق توأمان وجود دارد، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری این ها فطری انسان های است و هیچ وقت کهنه نمی شود و هر وقت انقلاب با این شعارهای خود باشد یعنی همراه با فطرت بشریت است. دل زدگی ها وجود دارد ولی دل زدگی ها از شعارهای انقلاب نیست، دل زدگی ها از فاصله گرفتن برخی از مسئولان از این اندیشه ها و از این ویژگی های فطری این انقلاب است، از عملکردها است، از پایبند نبودن ها است.لذا چشم انداز های مبارکی دارد و به خاطر همین زنده است این انقلاب.
دوم، در عین پایبندی از علم روز بهره مند است، از پیشرفت های روز دنیا برخوردار است و به سمت قله های پیشرفت علمی دارد حرکت می کند؛ آماده است که خطالاهی خود را بپذیرد. در امور متعددی حضرت امام و حضرت آقا پذیرفتند ما در این مسأله خطا کردیم و این ها است باعث این می شود انقلاب زنده باشد.
اما حماسهی دیگری را ملت ما در پیش دارد و آن حماسه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است. یکی برای تعیین رهبر و نظارت بر رهبری و دیگری برای قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون.
انتخابات در ایران مظهر مردم سالاری دینی است، از آن شخصیتی که در رأس جامعه برای رهبری قرار می گیرد تا آن شخصیتی که یک روستایی را اداره بکند همه به رأی مردم مستقیم یا غیر مستقیم به رأی انتخاب می شوند. نظام های مردم سالار در دنیا است اما مردم سالاری دینی فقط در ایران اسلامی است و باید قدر این را دانست. مردم سالاری ها و به قول خودشان دموکراسی های دنیا را ببینید چه اتفاقاتی افتاده در این دموکراسی های دنیا.
برخی از کشورها خودشان را مثلاً مهد دموکراسی می دانند اما مثل فرانسه، شما ببینید فرانسه با مردم الجزایر چه کرد، چقدر این مردم را به خاک و خون کشید، چه قانون هایی را همین مجلس این کشور که مثلاً اهل دموکراسی هستند قوانین را تصویب کرد برای کشتار این مردم، قوانین را تصویب کرد برای خلع مالکیت مردم بر زمین های خود، بر خانه های خودشان، چقدر انسان ها را کشتند ، همین مجالسی که مثلاً مهد دموکراسی هستند. از آن گذشته همین سال های اخیر ۲۰ سال اشغال عراق، اشغال افغانستان، این قطعنامه های ظالمانه علیه کشورهای دنیا، این ها همه حاصل دموکراسی غربی است. حکومت مردم بر مردم نیست و حکومت یک طبقه خاصی است، نوع دیگری از همان حکومت هایی است که یک عده ای می خواهند حکومت کنند و قوانینی را وضع کنند اما کشور ما مردم سالار است و مردم سالاری آن هم دینی است یعنی نتیجه دموکراسی های غربی همین شده، تحریم های ظالمانه، تولید بیماری، فروش اسلحه به طرف های درگیر در جنگ ها، جنگ درست کنند و کارخانه های اسلحه فروشی ، اسلحه خود را بفروشند و این شده دموکراسی دنیا، نمی خواهد در قوانین برخی بگردند و می گویند قوانین فلان کشور از قوانین کشور ما بهتر است، نتیجه کار این است که امروز غزه مظلوم است و این دموکراسی ها تأیید همان استعمار ها است چرا؟، چون اگر تأیید همان استعمارها نبود باید قضایای غزه یک موضع گیری می کردند، این اسرائیل خبیث را منع می کردند از این مارها ولی دارند تأییدش می کنند، معلوم است هنوز بر آن بمبی که در هروشیما انداختند پایبند هستند، معلوم است به آن استعمار و کشتار و سر بریدن های در الجزایر و کشورهای آفریقایی و آسیایی پایبند هستند. امروز می گویند به اندازه چهار بمب اتم در غزه انداخته اند، هیچ تغییری نکرده است و دموکراسی و حقوق بشر، آزادی، حقوق زن این ها فقط یک پوشش است، کلمات زیبایی است که می خواهند به وسیله این کلمات بهانه درست کنند و علیه مردم دنیا و کشورها سیاست های خود را اعمال کنند.
کشور اسلامی ما مردم سالار است، مردم سالاری آن هم در پناه دین است و با دین مردم سالاری آن مقایسه می شود لذا شرکت در انتخابات، توجه به انتخابات یعنی همین نظام مردم سالار دین تناور تربشود، محکم تر بشود و آبروی بیشتری ، احترام بیشتری در دنیا کسب بکندو لذا همه وظیفه داریم برای ادای تکلیف و خنثی کردن توطئه ها، برای پیشرفت کشور در انتخابات ها شرکت کنیم. چه انتخابات خبرگان رهبری و چه انتخابات مجلس.
اما نسبت به انتخاب نمایندگان، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه به برخی از نکات ضروری است. نگاه به نماینده نباید حداقلی باشد، نگاه حداقلی یعنی چه؟ یعنی که همین امورات این شهر را، شهرستان را پیگیر باشد، خوب این ها خوب اما این نگاه ، نگاه حداقلی است چرا که محلس ریل گذار پیشرفت کشور است، مجلس ریل گذار از بین رفتن مشکلات مزمن است. نگاه ما، مطالبه ما، سنجش کارآمدی کسی که آمده و نامزد شده است به این ها است، مسائل کلیدی اقتصادی، یعنی اصلاح قانونی ساختار معیوب اقتصادی، مشکلات مزمن اقتصادی، انحصار زدایی از تولید، خیلی از ما می گوییم چرا فلان وسیله این طور منحصر در دست دو شرکت است، خوب قانون و نظارت بر اجرای قانون می خواهد و این کار مجلس است، اشتغال، حمایت از بنگاه های تولیدی، رونق تجارت درامحور، این ها مسائل کلیدی اقتصادی است که نگاه نامزد ها باید به این ها باشد، در مسائل اجتماعی، مسأله کلیدی مسکن، ازدواج جوانان، حل بحران نه چندان دور پیری جمعیت در کشور، مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگی که در استان هستند که این ها قانون و نظارت می خواهد، مسائل فرهنگی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، نهادینه کردن هویت ملی، سنجش و ملاک این ها است، مطالبات ما از کسانی که نمایندگی مجلس شده اند این ها است. فضای مجازی که به تعبیر رهبری عزیز قتلگاه جوانان ما شده و این ها را باید مطالبه کنیم و با این سنجش اصلح و کارآمد را در کنار تقوا و دلسوزی و شجاعت این ها را بسنجیم.
روز میلاد مبارک حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان را داریم و تبریک عرض می کنیم خدمت همه جوانان عزیزمان. شخصیتی که در یک جمله وجود مقدس سید الشهدا (ع) این جوان را برای بشریت و تاریخ معرفی کرد«أشبه الناس خلقا و منطقا و خلقا بر سولک » یعنی آفرینش علی اکبر ، آفرینش پیغمبر است. اخلاق او، سحیای کریمانه او، خلق او شبیه ترین مردم به رسول الله و از این شیرین تر این است که وقتی این جوان سخن می گفت گویا وجود نازنین پیغمبر سخن می گفت، اگر قرآن می خواند، اگر اذان می گفت گویا وجود نازنین پیغمبر اذان می گفت .
تبریک عرض می کنیم این میلاد عظیم را و تقاضا داریم از جوانان عزیزمان که الگوی واقعی و الگویی که انسان را به سرمنزل مقصود می رساند این بزرگواران هستند و از مسئولین محترم برای رفع مشکلات جوانان، ازدواج و مسکن جوانان عنایت ویژه داشته باشند.
اصحاب رسانه وظیفه مهمی دارند، امروز خط مقدم مبارزه با دشمنان این مردم و دشمنان این کشور اصحاب رسانه هستند و وظیفه خود را به موقع بشناسند، امیدآفرینی بکنند، کشور واقعاً در حال پیشرفت است، کارهای بزرگی چه در استان و چه در کشور دارد انجام می شود و این ها را به مردم بگویند و امید آفرینی کنند.