در کنار مظلومیت مردم فلسطین اقتدار آن ها نیز به مردم نشان داده شود
حضرت حجت الاسلام والمسملین اسماعیلی امام جمعه موقت محترم بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
تقوا از یک نظر فردی است اما از نظر دیگر تقوا جمعی است و یعنی ما هم تقوای فردی داریم و هم تقوای اجتماعی داریم. تقوای فردی یعنی اینکه یک فرد خود را در برابر هواهای نفسانی و وسوسه های شیطان از خود صیانت کند و از روح و جانش مواظبت کند، در برابر خداوند متعال اظهار بندگی کند، بنده خوب خدا باشد ، این تقوای فردی است. انسان مقاومت کند در برابر امیال نفسانی و برابر وسوسه های شیطان که می خواهد انسان را از مرز تقوا خارج کند در فرد یک توانایی به وجود بیاید که در برابر این تمایلات ایستادگی کند این می شود تقوای فردی است.
اما وقتی تقوای یک جمع و خانواده است، تقوای یک ملت است. قرآن می فرماید:« قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ»، « قُوا أَنْفُسَکُمْ » یعنی تقوای فردی اما می فرماید « وَ أَهْلیکُمْ » این می شود تقوای یک خانواده، تقوای جمعی. تقوای اجتماعی هم یعنی یک اجتماع، یک خانواده، یک جمعی بتواند از خود صیانت کند، یک ملت در برابر خداوند متعال اظهار تواضع و بندگی و خشوع بکند، از روح ایمان جامعه محافظت کند و به این تقوای ملی می گویند، مواظبت کند شیطان بر جامعه او سیطره پیدا نکند، تمایلات نفسانی در جامعه قوت نگیرد، این تقوای اجتماعی و ملی است و آثار متفاوتی هم دارد یعنی گاهی اوقات اثر برای تقوای فردی است اما برخی از آثار است برای تقوای فردی نیست و برای تقوای اجتماعی است.
یعنی در یک جمعی و اجتماعی ممکم تعدادی هم باشند تقوای فردی را رعایت کنند، اهل بندگی باشند اما اگر اجتماع تقوا را رعایت نکند آن آثار و برمات تقوای اجتماعی شامل حال جامعه نخواهد شد پس همه وظیفه دارند، هم افراد وظیفه دارند و هم جمع ها و اجتماع ها و ملت در برابر اظهار بندگب در برابر خداوند متعال مسئول هستند.
آثار تقوای اجتماعی چیست که در آثار فردی ممکن است ما این را شاهد نباشیم. همان طور که تقوای فردی انسان را تقویت می کند، ایمان انسان را ارتقاء می دهد، عزیزان ایمان همانی است که انسان اظهار می کند و مؤمن به خدا مؤمن به رسول خدا می شود و تقوا ادامه و استمرار این ایمان است، ایمان قوی نمی شود مگر به استمرار تقوا، ایمان ها را ببینید که سطح متفاوت دارد، یک نفر ایمانش این قدر است که بتواند گلیم خود را از آب بکشد اما یکی هم می باشد ایمان قویی دارد و امتی را نجات می دهد و ایمان ها متفاوت است، سطح ایمان ها فرق می کند و اینکه کسی در برابر خواسته ای نفسانی و شیطانی نمی تواند مقاومت کند یعنی ایمان ضعیف است و باید تقوا را رعایت بکند تا ایمان قوی شود.
اگر تقوا باعث تقویت ایمان فردی می شود تقوای اجتماعی هم برای جامعه اقتدار درست می کند، تقوای اجتماعی جامعه را قوی و نفوذ ناپذیر می کند و اگر یک جامعه ای از فرهنگ خود صیانت کرد، از سبک زندگی اسلامی صیانت کرد، اگر در اقتصاد، اقتصاد اسلامی خود را قوی کرد این ملت نفوذ ناپذیر می شود و این توطئه ها علیه این ملت جواب نمی دهد، اگر رعایت کنند همه تقوایی که خداوند متعال می خواهد، قرآن کریم می فرماید :« إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ » اگر صبر بکنید و استقامت بکنید و تقوا داشته باشید کید دشمنان، مکر دشمنان و دسیسه های آن ها در شما تأثیر نخواهد کرد.
یک شخص ممکن است در اجتماع تقوا را رعایت بکند اما کید دشمن که برای افراد نیست فقط و گاهی دشمن ملتی را فریب می دهد، گاهی جامعه ای را دچار کید و مکر می کند و جامعه باید تقوای خود را رعایت بکند تا دچار کید و مکر شیطان نشود. خطاب به جامعه مؤمنین است که تقوا پیشه کنید.
اثر دوم تقوای اجتماعی بهره مندی جامعه از برکات و عنایات الهی است ، آن برکاتی که مال جامعه است. قرآن می فرماید:« وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ » این مال اجتماع است و اگر جامعه ای ایمان بیاورند و اهل تقوا باشند و رعایت تقوا و احکام الهی کنند خداوند برکات زمین و آسمان را برای آن ها باز می کند، فتح الفتوح را خداوند برای آن ها رقم می زند و این آثار تقوای اجتماعی است.
اثر بعدی رفع بن بست ها است. اگر جامعه ای ملاحظه کرد احکام الهی را، خضوع کرد، اگر جامعه ای در برابر احکام الهی سر تسلیم فرود آورد، احکام الهی هدیه خداوند است، انسان را ببینید ، انسان های عالم را ببنید، انسانی می شود مثلاً همین نتانیاهوی خبیث، یک انسانی می شود امام بزرگوار، انسانی می شود حضرت آقا، آیت الله بهجت، شهید حججی ، شهید سلیمانی، این انسان این قدر نوسان دارد و از موقعی که در زلت ایت تا موقعی که در اوج و قله بندگب است، احکام الهی برای این است و هدیه خدا است ، رحمت خدا بر مردمی است که این مردم می توانند « کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ » بشوند یا اینکه « قابَ قَوسینِ اَوْ اَدنی » بشوند، احکام الهی رحمت خدا است و انسان باید با جان و دل احکام الهی را بپذیرد.
لذا اگر جامعه ای رعایت کرد و تقوای الهی را رعایت کرد آثار و برکاتش زیاد است و بن بست ها از این جامعه برداشته می شود.
امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرمایش نورانی دارد در نهج البلاغه :« فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَی عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا » کسی ، فردی یا جامعه ای وقتی اهل تقوا شد دیگر سختی ها بعد از اینکه نزدیک شدند دور می شوند و تمام می شوند، تلخی هایی در زندگی وجود دارد اما وقتی اجتماع تقوا را رعایت کرد تلخی ها شیرین می شود. امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه فرموده.
لشکر فرعون رسید به حضرت موسی، در برابر ان ها یک دریا، چگونه رد شوند؟، دشمن هم پشت سرشان است، اینجا چون تقوای الهی را مراعات می کنند و تبعیت می کنند از رهبرشان ره صد ساله را یک شبه طی می کنند و دریا برای آن ها شکافته می شود چون تقوای الهی را رعایت کردند استقامت و ایستادگی کردند پای کار فرامین حضرت موسی، درسا شکافته می شود و راه باز می شود.اما آن زمانی هم که به آن ها می فرماید حرکت کنید برای جهاد سستی می کنند، ۴۰ سال سرگردان می شوند که اگر انسان تقوا را رعایت کرد و جامعه خدا ره صد ساله را یک شبه برای او باز می کند اما اگر رعایت نکرد و سستی کرد ۴۰ سال دور خودش هم بگردد راه را پیدا نمی کند.
خطبه دوم
مسأله مهم و پیش روی امروز جهان مسأله فلسطین و مظلومیت این مردم است. قصه فلسطین را حضرت آقا در فرمایش اخیرشان دو رو و دو صحنه را تأکید کردند. یک صحنه مظلومیت است و یک صحنه اقتدار . صحنه مظلومیت همین صحنه های جان سوزی است که ما از طریق خبر و صفحه تلوزیون داریم مشاهده می کنم، حملات دد منشانه و وحشیگری های رژیم غاصب به این مردم بی پناه، کشتار کودکان، از این ۷۰۰۰ شهید غزه بیش از ۳۰۰۰ از این شهدا کودکان بی دفاع هستند، کودکانی که نمی توانند از خود دفاع کنند، برخی توان فرار و مقاومت ندارند، بمباران منازل، ویران کردند غزه را، بمباران بیمارستان ها، سکوت حاکمان کشورهای عربی، کشورهای اسلامی، حمایت دولت های مدعی حقوق بشر، ناله این کودکان بدون سرپرست، بدون پدر، بدون مادر، ناله مادران، این ها دل هر انسانی را به درد می آورد و جان سوز است و قلب ها شکسته می شود. خانواده ای نگاه می کند که یک لحظه همه هستی او از بین می رود، همه اعضای خانواده در یک لحظه به خاک و خون کشیده می شود، این صحنه های رقت باری است و دنیا دارد نظاره می کند این صحنه ها را، این صحنه ها صحنه های مظلومیت است اما یک صحنه صحنه اقتدار است، پیروزی های این ملت در تحریم مطلق، پیروزی های الهی شگفت انگیز، پیروزی های بی سابقه و این ها صحنه های اقتدار است که هر دو را باید با هم دید.
صحنه های اقتدار این گونه است که حضرت آقا همان روزهای اول فرمودند چنان ضربه ای خورد این رژیم منحوس غاصب چه از نظر امنیتی و چه از نظر نظامی، چه از مسائل دیگر که اسرائیل غاصب دیگر اسرائیل سابق نخواهد شد و این اقتدار مردمی است که ده ها سال تحت شدید ترین تحریم ها، تحریم آب، تحریم دارو و غذا دارند زندگی می کنندصحنه های اقتدار را ببینید.
یکی عبور از این موانع عجیب و غریب است. گروهی که تحت شدید ترین ابزارهای جاسوسی قرار دارند حتی تلفن ها و اینترنت آن ها همه از طرف صهیونیست ها تحت کنترل است و همه دارند نگاه می کنند اما پیشرفته ترین ابزار جاسوسی را روی این موانع سخت، دیواره های بلند، این حس گر های عجیب و غریب این مبارزین فلسطینی و حماس همه این ها را رد می کند، حرکت می کند به شهرک ها می رسد و صبح هفت اکتبر این ها خواب هستند و سربازان مجاهدین فلسطینی روی سر آن ها می رسند و دستگیر می کنند و چنان ضربه محکم است که هیچ وقت تا الآن هم رژیم غاصب نتوانسته ابتکار عمل را در دست بگیرد و این حملاتی که به غزه می کند کور است و هدفمند نیست، حملاتی که چون می خواهد کم نیاورد و چیزی در صحنه داشته باشد و قدرت خود را مثلاً به رخ بکشد چنین کشتاری را از مردم می گیرد و ابتکار عمل دست فلسطین و مبارزان غزه است و این یکی از اقتدارهایی بود که شاهدش بودیم.
این حرکت مانور می خواهد و قبلاً باید تمرینش کرد جایی، کجا تمرین شده و مانور آن برگزار شده؟، این سطح از آمادگی تحت شدید ترین تدابیر امنیتی چگونه حاصل شده؟، این اقتدار است. حرکت در عمق فلسطین اشغالی یکی از وجوه اقتدار دیگر است، اسارت نظامیان رده بالای رژیم غاصب صهونیستی و این هم از مظاهر اقتدار است و از همه مهم تر فروپاشی از درون در این نظام، امروز او صحنه گردان نیست و آمریکای جنایتکار صحنه گردان غزه است، او از هم پاشیده، سال ها چند دولت عوض کردند، این دولت فعلی هم که با مشکلات عدیده و تظاهرات زیادی مواجه بود و یکباره با این عملیات برق آسا و کمر شکن دولت او فروپاشیده است اما نکته مهمتر از این قضایای خود این عملیات این است که این عملیات، این شکست تاریخی یکی از قطعات تاریخی بسیار مهم و اثر گذار در آینده حاکمیت غرب است، یعنی اتفاقی که در ۷ اکتبر افتاد و این پیروزی های الهی برای فلسطین و امت اسلام ، نه سردمداران و حاکمان کشورهای اسلامی بلکه برای امت اسلام نقش تعین کننده ای در سرنوشت حاکمیت های دنیا در آینده نزدیک خواهد داشت.یکی از نقاط تغییر هندسه ساختار سیاسی دنیا خواهد شد و ان شاءالله به زودی این رژیم منحوس و غاصب نابود می شود و دولت جنایتکار آمریکا هم به فضل الهی نابود خواهد شد.
این شعار نیست ، این یک واقعیت است و من دعوت می کنم عزیزان و جوانان را ، اهل تحقیق و منبر و مطالعه را که قضیه پیچ تاریخی که حضرت آقا مطرح کردند از سال های اولی که مطرح کردند تا الآن پیگیری کنند. حضرت آقا در سال ۶۹ یعنی ۳۳ سال پیش قصه پیچ تاریخی را مطرح کردند، سال ۷۰ حضرت آقا این طور فرمودند، تاریخ دارد عوض می شود و یکی از پیچ های مهم حرکت تاریخ در زمان من و شما دارد طی می شود، صحبت سال ۷۰ است و صحبتی هم مال سال ۶۹ است که این بیان تاریخی را مطرح کردند و این قصه ادامه دارد ، در سال های مختلف ماها کمتر به آن توجه کردیم، در سال ۸۵ مطرح می فرمایند، در سال ۸۹ بعد از قصه فتنه ۸۸ می فرماید در نقاط حادثه خیز و خطرناک این پیچ تاریخی هستیم، در سال های بعد یعنی سال ۹۰ و ۹۱ در آن کنفرانس عدم تعهدها که تهران آمده بودند پیچ تاریخی را مطرح می کنند و در سال ۸۹ می فرمایند استکبار دستش در منطقه قطع شده، البته تعبیر قطع شدن ندارد و می فرماید منطقه از دست استکبار خارج شده و این صحبت مال سال ۸۹ است، مسائل تاریخ را به دانشجویان می فرمایند در قضایایی که جنگی اتفاق افتاد بین روسیه و اوکراین فرمودند قضایا را جزئی نگاه نکنید و دیدتان را وسیع باشد و بلند و کلی باشد و شاید این اتفاقی که افتاده از آن حوادثی است که قرار است در آینده بشریت تأثیر گزار باشد، پیچ تاریخی و این گذر و تا سال ۱۴۰۲ امسال مرداد ماه حضرت آقا فرمودند ما به قله ها نزدیک شدیم، یعنی این گذر تاریخی را با شیب تندی که داشت به تعبیر مقام معظم رهبری طی کردیم و الآن به قله ها رسیدیم، خستگی ممنوع است، نا امیدی ممنوع است و قصه ای که امروز در فلسطین و غزه افتاد یکی از همان قطعات تاریخی است که ان شاءالله تسریع می کند در فروپاشی این نظام حاکمی که در دنیا به وجود آمده و تکانه های اول این پیچ تاریخی و انحراف مسیر استکبار انقلاب اسلامی بود یعنی انقلاب چنان ضربه ای زد به این قطار لیبرال غرب که این قطار را از ریل خود خارج کرد و یکی پس از دیگری پیروزی های بزرگ اسلام و مسلمین نصیب مسلمانان شد تا به اینجا رسیدیم که سال های گذشته این آمریکای جنایتکار ما را تهدید می کرد که همه گزینه ها روی میز است و امروز دارد می گوید ما سر جنگ با ایران نداریم و ما کاری با ایران نداریم یعنی ترس و لرز تمام وجودش را گرفته و این استقامت و ایستادگی و خون شهدای ما، پایداری مردم ما این لرزه را به جان آن ها انداخته که ان شاءالله به زودی زود نابود خواهند شد.
اما در این روزگار باید عنایت داشته باشیم و اولاً دو صحنه را ببینیم، اهل رسانه فقط صحنه های مظلومیت را نشان ندهند و صحنه های اقتدار را هم نشان دهند تا امید آفرین باشد .
نکته دوم مواظب تفرقه افکنی ها باید بود و برخی این روزها حماس را یک جور به ما بدبین می کنند و ما را نسبت به مردم فلسطین جور دیگر بد بین کنند و این ها تفرقه افکنی است و باید مراقب این ها بود و همین جا تقدیر می کنم از مواضع محکم و مقتدرانه وزیر امور خارجه در حمایت قاطع از ملت فلسطین و دیپلماسی بسیار فعال و تأثیر گزار در تراز نظام جمهوری اسلامی در دنیا و حمایت از این مردم غزه.
روز بسیج دانش آموزی را در پیش رو داریم و یکی از برکات انقلاب تربیت این نوجوانان بود. نوجوانی که قرار بود در دست استکبار قرار بگیرد و او این ها را تربیت کند، جوانان این مرز و بوم شدند کسانی که رهبر عظیم الشأن انقلاب، امام بزرگوار ما فرمود رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله است، چه بصیرت مثال زدنی کودکان و نوجوانان ما پیدا کرده اند، جوانان ما و بخش زیادی از شهدا شهدایی بودند که دانش آموز بودند. تقدیر می کنیم از همه عزیزانی که تلاش می کنند در ارتقاء فرهنگ و بصیرت این نصلی که فتح فلسطین ان شاءالله و فتح قله های بزرگ، علمی، فرهنگی، اقتصادی به دست این ها رقم خواهد خورد.