خطبه ۲۱ خرداد ماه۸۹

نماز جمعه۲۱/۳/۸۹

به امامت حضرت آیت الله صفایی بوشهری

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

شما عزیزان نمازکزار را بویزه خودم را به مراعات و تقوای الهی سفارش می کنم زیرا که تقوا بهترین  زاد و توشه  برای سعادت اخروی و برترین راه برای جلب محبت خدا در دنیاست.

 

در خطبه اول بنابر این گزاریم تا از راه خدا سخن بگوییم ، راه زندگی خدایی کردن ، راهی که آفرینش است و رهرو  راه خدا در کتاب  لطف و عنایت خدا جای دارد و مشمول عنایات ویژه ی الهی است و خداوند زندگی پر از نور  برای او رم می زند . بالعکس کسانی که زندگیشان خدایی نیست و خود رااز کتاب لطف و عنایات خدا پاره می کنند و به دور می اندازند و در باتلاق …… و زباله دان  بی ارزش و مبتذل دنیا و جهنم گرفتار می شوند ، رهرو راه خدا در مملکت  لطف و عنایات خدا جای دارد  و مششمول  نور الطاف  الهیت دچار  لغزش و ظلمت دنیایی نمی شود ، اما آنکه  به دور از راه خداست و در راه غیر خدا  زندگی می کند ، دچار بحران ، انحراف ، ابتذال و افتضاح  خواهد شد و در دنیای پر از ظلمت و تاریکی گرفتار می شود ، الله ولی الذین آمنو یخرجهم  من الظلمات  الی النور “””خدا کسانی که  راه که در راهش زندگی می کنند خود ولی انان می شود ، آنان را سرپرست می کند و بحران ظلمات را از آنان می زداید و آنها را به نور لطف الهی رهنمون می کند و عکس کسانی که کفر می ورزند چه کفر فکری چه عملی در راه خدا زندگی نمی کنند “والذین کفرو اولیائهم الطاغوت ” سرپرست آنها غیر خدا …….  هستند یخرجونهم منالنورالظلمات” زندگی را که می توانست نورانی باشد از آنها می ستانند و زندگی پر از اشک ، انحطاط ، انحراف  و ابتذال برای آنها که به بار می آورند.صراط مستقیم الهی و راه خدا عبودیت است .ان اعبدونی هذا صراظ مستقیم ” و عرض شد در این راه  رهزن و مانع بسیار است ، رهزن هایی و موانعی را برشمردیم و امروز  از مانع و راهزن دیگری سخن می گوییم که شاید بزرگترین و دشمن ترین  برای رهرو راه خدا باشد و آن نفس اماره انسان است.انسان در وجود خود سه نوع نفس دارد، نفس اماره ، نفس لوامه و نفس مطمئنه ، این تعبیرات یک تعبیر قرآنی است برای نفس.

 

نفس اماره از کلام حضرت یوسف گرفته شد که فرمودند : ان النفس الاماره بالسوء نفس حیوانی انسان را وا می دارد که در راه غیر خدا قرار گیرد و انسان را مبتلا کند به زندگی غیر خدایی و گناه تعبیر لوامه نیز در قرآن است ” لا اقسم بالنفس الوامه ”  نفسی که انسان را ملامت می کند در قبال ارتکاب گناه و معاصی.ودیگری نفس مطمئنه نفسی که در راه خدا قرار دارد ، صاحب آن و مطمئن هست از از عنایات الهی “یا ایتهالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ” به همین خاطر است که بزرگان اهل معرفت اخلاق و عرفان ، نفس اماره : نفسی که انسان را وا می دارد به گناه و انحراف. و نفس لوامه : نفسی که انسان را در گناه و انحطاط ملامت و سرزنش  می کند ، تلنگر می زند.

 

و نفس مطمئنه : نفسی که آرام گرفته به نام خدا ” الا بذکرالله تطمئن القلوب”

نفس انسان اگر آلوده باشد ، انسان هر کاری کند آن کار آلوده می شود ولو کار خیر کند و اما اگر نفس انسان … شد ، تزکیه شد ، مذکر شد ، این انسان آماده بزرگ می شود ، رستگاری و سعادت از آن کسی است که نفسش از آلودگی های  میل به گناه  پاک کند و ….. چیزی ثابت که خداوند ۱۱ قسم خورده است بر آن .

 

وشمس و ضحاها و القمر اذا تلاها و النهار اذا جلاها و لیل اذا یغشاها و ………………. و خداوند  به خورشید و تابشش و ، به ماه و طلوعش ، به روز هنگام تجلیش  ، به شب به وت سایه سیاه و چادر سیاه شب گستراندش ، به آسمان و خالقش به آفریدگار ش ، به جان انسان و خالق مانده او ، سم می خورد و می گوید من خوبی ها و بدی ه را در نهاد انسان کاری کرده ام که شناخته شود این همه  قسم می خورد برای اینکه بگوید قد افلح من زکها رستگار و سعادتمند کسی است که باطنش  را از پلیدی ها و میل به گناه پاک  کند از انحرافات اعتقادی خودش را مصون نگه دارد. از میل به به گناه در درونش  اثری نباشد ، این شخص قد افلح من زکاها پاکاست ، موفق است سعادتمند است در دنیا  و قد خاب من دسها و آن کسی که برای خودش  دسیسه چینی کرده ، نفسش را تزکیه نمی کند.

 

وجودش بر میل به آلودگی های فکری ، اخلاقی و رفتاری است ، سستی و کارهایی می کند ، تدبیری نمیکند  جهت تزکیه خود ، این شخص همان  کسی است ] شور بخت هست در دنیا عزیزان اگر در ظرف  لجن  باشد آب زمزم هم  در آن بریزیم  اب زمزم هم  لجن می شود . اگر در ظرف وجود انسان  آلودگی و میل به گناه باشد ، رذائل اخلاقی باشد  ، هزار هزار کار خوب هم کنیم  آن ها کارهای  خوب تبدیل  به لجن می شود قد افلح من زکها  خوش بخت   آن کسی است  که خود را پاک  کند. انسان …… تجسم عینی نور الهی  ، سراسر خوبی ، پاکی آن وقت این شخص  هر عملی کند ، اثر بخش و موثر است . اما اگر انسان باطنش  آلوده است ، اتوانایی کار خوب ندارد  و چون باطنش  آلوده است  از کوزه برون همان تراود که در اوست. انسان که تزکیه کرده  خودش را پاک کرده ، کلامش برای عرشیان حجت است ، عملش باعث می شود  که کلاس  دعایش ، عرش برود  و خدا قبول کند ،  …………آیه …………    … بارگاه الهی  کلام  پاک بالای  ، یعنی کلامی که  که از باطن پاک  برخاسته  والعمل صالح یرفع و عمل شایسته این فرد ، این  کلام بالا  میبرد ، به عرش می نشاند  و پذیرفته می شود  و دعایش  مستجاب می گردد ، اما باطنی که  آلوده  باشد  این کلامش نافق نیست ، عملش موثر  نیست . باطنی که آلوده باشد معجزه  الهی  هم جلوی  او صورتع  گیرد  ایمان نمی آورد ، چنان که  قوم ثثمود  به حضرت  صالح کشیدند معجزه ای بیاور  تا حرف تورا  باور کنیم ، حضرت صالح  پرهیز داد آنه را از اینکار ، آنه گفتند : باید معجزه ای  بیاوری  ، گفتند یک شتر از دل کوه بیرون بیاور ، حضرت صالح  دعا کرد این کار واقع شد اما آنها ایمان نیاوردند ، کذبت ثمود بطغواها، این معجزه الهی  را قبول نکردن. معجزه که خودشان  می خواستند ، با مشخصاتی  که خود خواسته بودند ، به چشم دیدنت ،  به خاطر باطن آلوده  نپذیرفتند . بلکه  اقدام به کشتن  این شتر کردند،کذبت ثمود بطغواها   اذنبعث  اشقاها شقی ترینشان  برای کشتن  این معجزه الهی  بر خود است. وقال لهم  رسول الله  ناقه الله و …. حضرت صالح گفت  رهایش کنید تا آب بنوشد ، فکذبوه فعروها  حرف پیامبر را نپذیرفتند  اورا کشتند ………………………. خدا نیز آنان  را  نابود کرد . این آلودگی باطنی  موجب می شود  که معجزه  الهی  که جلوی چشم انسان صورت می گیرد  باور نکند  و بر این معجزه  الهی اقدام نکند ، آنگاه خداوند آنان را نابود کند ، یک آلودگی  نشان این امور  را به دنبال دارد  ، نابودی یک قوم.

خدایا مارا از آلودگی های نفسانی برهان  و اهل تزک یه  قرار بده..

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

خطبه دوم

 

مقام معظم رهبری در  سالگرد رحلت ملکوتی امام راحل  شاخصه هایی  برای خط امام و انقلاب  بیان کردند  که با آن شاخص جریانات ، شخصیت های  و حرکت  در سیاسی می توان  تشخیص داد  که در خط انقلاب و امامند  .

 

معظم له امام راحل را برجسته ترین شاخص انقلاب ذکر کردند  و فرمودند : امام چون قطب نمایی است برای پپیدا کردن  راه انقلاب  و قضاوت در قبال جریانات و شخصیت های سیاسی  فرمودند یکی از  شاخصه های راه امام تکیه بر اسلام ناب محمدی (ص) است و حضرت امام در همه امور تاکید و توصیه به این معنا  می کردند هم در امور سیاسی ، فرهنگی  و هم در امور اخلاقی و هم در امور  اقتصادی.

 

دوم : جاذبه و دافعه حضرت امام است و مرز بندی های  دقیق که حضرت  امام در عرصه های فرهنگی و سیاسی  داشتند. حضرت امام و خط امام به این گونه  است که آن کسانی که با اسلام  و انقلابند  در خدمت  این و سیاست  اسلامی هستند و در سایه ولایت  و ولایت مدار  هستند ، اینها باید جذب شوند و در چتر   حمایت ولایی قرار گیرند  و اما آن کسانی  که به دور  از خط سیاسی اسلامی و ولایی  هستند و اقدام علیه  نظام اسلامی  با قلم ، زبان …..می کنند ، اینان باید از صحنه  سیاست و صحنه سیاست و صحنه تصمیم گیری  مملکت بدور روند. شفافیت در همه امور  باید مراعات شود این طور  نباشد که بخطر  جذب یک گروه  با یک شخص  که خود  در مسیری قرار داده است که تقابل اندیشه های امام  و آرمان ها ی امام  است ، بخواهیم او هنوز  در ف ضای تصمیم گیری  و سیاسی  انقلاب  باشد  بعد از هدایت های لازم  اگر  براه نیامد ، باید همانطور  که خود را دور نگه داشته است در خط امام ، باید دور از مواضع تصمیم گیری  نگاهش داشت. سومین   شاخص خط امام و انقلاب حضرت فرمودند : معیار سنجش حال کنونی افراد است.

 

الان باید دید این فرد با مبانی و آرمانهی امام همراه است  یا خیر . اگرسابقه ی بسیار خوب  هم در انقلاب  داشته باید ملاحظه کرد آن داده را ادامه داد و در مسیر  امام هست یا خیر ، اگر بود  نعمتی و اگر جدا شده  از آن م سیر ، اگر هدایت نمی شود  بای او را  رد خط  امام  نداشت .فق نمی کند در چه مقامی ، در چه مکانی  و در چه …… است  نسبت به حضرت امام باید حال کنونی  اورا دید .

 

طلحه و زبیر  با پیامبر بودند  با علی بن ابیطالب شوریدند . البته همانطور که زیر ریزشی هست ، رویش های  بسیار  بالا در جامعه  صورت می گیرد  جوانان و بزرگان ، بوجود می آیند  و مالک اشتری ها می شوند.

 

چهارمین شاخص  خط امام ، فرمودند  محاسبات الهی ، تقوا مدار  در انجام  اموریت ، باید تکلیف را انجام دهیم ، تقوای سیاسی داشته باشیم ، کار خود کنیم ، همان کاری که خدابر ما واجب کرده است و به هیچ صورت نگاه نکنیم که آینده  چه می شود ، ما کار خود را انجام دهیم و عده  خدا خود محقق خواهد شد.

 

پنجم نگاه به جهانی بودن انقلاب ، ما نباید انقلاب را در محدوده جغرافیای  ایران منحصر کنیم ، یک نعمت رحمانی است  این انقلاب  که صدایش  باید به جهان  برسد اما این به معنای  مداخله در امور کشور های دیگر نیست. و ششم: نقش مهم مردم در نظام و تزکیه  بر قدرت  و عظمت  مردم  در نظام است  به همین خاطر است  در عرصه  انتخابات ، در عرصه رفع فتنه ، در عرصه دفاع مقدس  در همه عرصه ها ….. که به امر ولی خود  وارد  صحنه می شوند و این حماسه ها را آفریدند  همچنین مقام معظم رهبری  با نمایندگان مجلس نیز دیداری داشتند  و دو توصیه  مهم به آنها کردند ، یک هماهنگی ،  همیاری  و همفکری  کارشناسانه  با دولت محترم  و دیگری  تشکیل نهاد  نظارتی ، برخورد مجلس توسط مجلسیان .

 

محکوم می کنم  صدور قطعنامه  شورای بی آبروی امنیت سازمان ملل در تحریم ایران اسلامی بخاطر دانش فن آوری و طراحی صلح آمیز  انرژی هسته ای  شاید بتوان  گفت در تارریخ بشر ، مفتضح ، ضد حوق بشر و بر  سابقه ترین  نهاد  جهانی همین شورای امنیت  سازمان ملل است . در تاریخ  به سابقه  این  شورا  که نگاه می شود  می بیند….. و چماق است  در دست  قدرت های  ابتکاری  برای  ضربه زدن  به  مستضعفین  و مظلومان جهان . قطعا باید  آزادگان  جهان ، کشور های  غیر متعهد ، کشور های  اسلامی ،اندیشه ای در  طراحی نوین  ساختار  سازمان ملل کنند و گرنه  این سازمان مللی که الان است ، سازمان حمایت از قومش ، آمریکا ، اسراییل و جهان استکبار است .

 

روز دوشنبه  و لادت  حضرت امام محمد باقر(ع) امش در تورات آمده است ، شکافنده  علم  ئ دانش  بشری  در یکی از حساسترین  و فرازهای تاریخی   و اسلام   به امامت  رسیدند گرامی می داریم ، این روز را  ، روزی را  که مصادف است  با آغاز ماه  رجب المرجب ، ماه  عبادت ، ماه ر، ماه توجه به خدا به بندگگانش  ، روز چهارشنبه   امام علی النقی است  حضرت  به جهان  اسلام و تشیع  بی نظیر است  من تقاضا  دارم  از محققین ، اهل منبر  در این  رابطه سخن بسیار بگویند.

 

روز پنجشنبه روز جهاد کشاورزی است. جهاد کشاورزی یکی از نهاد های مقدس است  که با انلاب ما آغاز شد  جهاد سازندگی  و بعداز  آن تبدیل  شد به جهاد کشاورزی  و آثار و برکات بسیار مهمی را برای  نظام اسلامی  ما و مردم  عزیز ما  بهه بار آورد . بنده  تقاضا دارم  چند امر در زمینه  کشاورزی  در ایران  و در استان  عزیزمان  صورت گیرد که  مداری  از آنها  که در گزارشات  که ارائه  کردند صورت گرفته : ۱- تهیه سند چشم انداز  توسعه کشاورزی  ایران اسلامی و  استان ۲- فرهنگ سازی جهت روی آوری مردم به کشاورزی ۳- آموزش تخصصی  کشاورزی به درخواست امر کشاورزی ۴-تجهیز حوزه کشاورزی  در اصلاح  زمین ، تبثیت خاک دفع آفات و  اراوئه آبهای لازم این امور ۵-یاری کشاورزان در امر تولید ، عرضه و توضیع با اعطای وام های کم بهره  با اقساط  طلانی  مدت و ارائه تسهیلات ویژه به کشاورزان  عزیز  و در آخر جبران  خسارت کشاورزی  در مواقع  خشک سالی است . عزیزان کشاورز ما از پاکترین اقشار جامعه هستند  که نیاز  هست در این امر حمایت  ویژه صورت گیرد.

 

از مسئولان گرامی ، هیئت محترم دولت ، بویژه وزارت  محترم کشور تقاضا دارم در تصمیم گیری ای سرنوشت ساز ، انتصابات مهم رای و نظر مردم  گراندر و عزیز ایران بویژه  مردم  بسیار عزیز ، ولایتمدار ، اصولگرا و حامی دولت  بوشهر ،  ، نخبگانش ، نمایندگانش ، شخصیت های  آن گرامی بدارند و توجه ویژه کنند.

 

الحمد الله  دولت  ولایتمدار  و اصول گرای آقای احمدی نژاد  و همچنین هیئت محترم دولت  همین اندیشه را دارند و با یک  نگاه ویژه ی ولایی و مردمی  در امورات  ورود پیدا می کنند ، این  مردم ولی نعمت های ما هستند  این ها  همان  کسانی هستند  که مقام معظم رهبری  فرمودند : در تمامی امور پیرو این مردم  و ملت  هستند. خداوند به همه مسئولین و خدمتگزاران  توفیقات عالیه …… از این عنایت  کند تا در مسیر خدمتگزاری ، خدمتگذار باشند و مرضی امام زمان باشند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.