خبرنگاران در مقابله هجمه دشمن با اتحاد آرایش جنگی بگیرند
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
ایام، ایام بعد از واقعه عاشورا و مصیبت بزرگتری به نام اسارت آل الله ، اهل بیت عصمت و طهارت ، ولی خدا امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) است. به نام توطئه برای دین، به نام خروج بر دین، به نام اسلام و به نام مبارزه با کسانی که علیه دین قیام کردند وجود مقدس سید الشهدا (ع)، اصحاب و یاران با وفایشان با مظلومیت تمام به شهادت رسیدند اما این تاریخ دوباره ای از کربلا با حرکت این کاروان شروع شد.
به قصد اینکه اهل بیت را بیشتر خار کنند، آن جایگاه و ابهت اهل بیت در نظر مردم شکسته شود اما از آن جایی که «مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللّٰهُ وَ اللّٰهُ خَیْرُ الْمٰاکِرِینَ» همه این توطئه ها نقش بر آب شد و این اسارت به ضرر دستگاه حکومت تمام شد و یک ننگ ابدی بر پیشانی حکومت اموی تا ابد خورد. حکومت اموی می خواست با این کار جایگاه اهل بیت پیغمبر را در چشم ها کوچک کند، همان مقدار آبرویی که اهل بیت عصمت و طهارت به نظر خود باقی مانده بود را هم از بین ببرند اما وجود مقدس حضرت زینب کبری (س) با آن عظمت خیره کننده و مقام درخشان خودش چنان طلوع کرد ، در بند اسارت چنان طلوع کرد که تمام نقشه ها نقش بر آب شد، عزت و عظمت اهل بیت عصمت و طهارت را به رخ جهانیان کشید و حکومت آن روز ذلیل و خار کرد. شما این خصوصیات این بزرگوار را ببینید، چگونه می شود یک انسان در بند، انسانی که این همه مصیبت دیده، در یک روز تمام خانواده او، تمام اصحاب و یاران پیش چشم او مثل برگ خزان روی زمین می ریزند اما چه ویژگی در وجود این بزرگواران و چون حضرت زینب کبری (س) آنن روز این رسالت به دوش او گذاشته شد البته با تدبیر و مدیریت امام شجاد (ع) ولی آن کسی که در میدان میدانداری می کند و پاسداری می کند از این خون مطهر سید الشهدا حضرت زینب (س) است، چه خصوصیاتی در این بانوی بزرگ و قهرمان اسلام وجود دارد که این تهدید برای اهل بیت را تبدیل به فرصت های بی شماری برای اسلام و اهل بیت می کند، چه ویژگی هایی در او خداوند متعال قرار داده؟، نه سلاحی، نه لشکری، یک لشکر ۸۴ نفره اسیر در بند این گونه در این عالم مثل یک خورشید فروزان طلوع کنند و نقشه ها را از بین ببرند.
اولین ویژگی حضرت زینب کبری (س) و اسارای کربلا ایمان به خدا است. حضرت زینب کبری (س) در اوج ایمان است «حَبَّبَ إِلیْکُمُ الإِیمَانَ وزَیَّنَهُ فِی قُلوبِکُمْ» زینت قلب حضرت زینب (س) ایمان به خدا است، آن تسلیم محض خدا است، مراتب صبر مقدرات الهی در وجود او نهادینه شده است، او امام صبر و تسلیم در برابر مقدرات الهی است لذا در این حادثه کربلا و طول اسارت یک جا نقل نشده است از این بزرگوار شکوه ای یا شکایتی از او به زبان بیاید، تسلیم در برابر خدا و انجام تکلیف برای اینکه کربلای حضرت سیدالشهدا عالم تاب شود ، این خصوصیت والای حضرت زینب است.
بزرگان ما مقایسه ای کرده اند بین این بانوی عظیم الشأن و بانوانی که در قرآن به عنوان الگو و اسوه مردم معرفی شده اند. یکی از آن بانوان الگو جناب آسیه (س) حضرت فرعون است. «إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا» این بزرگوار را تحت شکنجه قرار دادند ، شکنجه های نفس گیر به خاطر ایمان به موسی، دلبستگی به راه و سراط حضرت موسی (ع) این خانم را در بند کشیدند و شکنجه کردند، آن قدر که خطاب کرد خدایا من را از عمل فرعون و فرعون خلاص کند و نجات بده، این شکنجه ها جسمی بود، برادران او را جلو چشمش نکشته بودند، کسانش را سر نبریده بودند ، اهل بیت او را به اسارت نبرده بودند، در یک روز اصحاب وفادار به راه و مرام امیرالمؤمنین (ع) را به خاک و خون نکشیده بودند اما حضرت زینب کبری (س) در این مقطع تاریخی و در این لحظه جمله ای نگفته باشد که خدایا من را خلاص کن، جان من را بگیر، او ایستاده چون ایمان به خدا دارد. حضرت زینب کبری چنین شخصیتی است که نمی گوید من را نجات بده، این تأبیر من نیست تأبیر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای است.
خانمی که، بانویی که اهل بیت حتک می شوند و مسئولیت این بچه ها به عهده او است جان آن ها را باید حفظ کند زیر آن تازیانه ها ، تازیانه زخم زبان ها ، بچه هایی که پدر از دست داده اند، یتیمان، ببینید چقدر سخت می شود که زبان نمی توان بیان کند این مقام حضرت زینب کبری (س) است.
وقتی که می خواهند دل او را به درد بیاورند، به رخ او بیاورند که چه اتفاقی ببرای او افتاده، می فرماید:« ما رأیتُ الّا جمیلاً» هر چه بود از خدا بود و مقدر خدا بود و ما تکلیفمان را انجام دادیم و عنایت خدا بود و این زیبا بود.
خصوصیت دوم در پرتو این ایمان حضرتشان استقامت به خرج می دهند، استقامت و صبر و ایستادگی، مثل کوه استوار در برابر این توفان مصائب و توفان هجمه ها محکم ایستاده و از کیان اسلام و کربلای حسینی (ع) دفاع می کند، استقامت زینب بود کربلا ماندگار شد، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود، این جمله درستی است.
اگر ما بخواهیم هم وزنی برای این نهضت حضرت زینب کبری (س) در تاریخ نشان دهیم خود نهضت عاشورا است، نهضت سیدالشهدا است اما استقامت این بی بی و این بانوی بزرگ اسلام در برابر این کوه مصیبت ها رقم زد استقامت آن بزرگوار بود.
در برابر این جلادان، ابن زیاد متکبر مغرور، در برابر یزید ظالم و مغرور می فرماید هر کاری دلت می خواهد بکن ، قسم به خدا که نمی توانی یاد و ذکر ما را محو کنی، این زینب کبیری است.
خصوصیت سوم حضرت زینب کبری و اسرای کربلا زمان شناسی است، زمان را به خوبی درک کرده اند، خطبه آن بزرگوار بین مردم کوفه و در شام تفاوت دارد و این یعنی زمان شناسی ، اینکه خم به آبرو نیاید و شکوه ای صورت نگیرد، ذره ای احساس کم آوردن در این مصائب نباشد به خاطر زمان شناسی آن حضرت است، موقعیت ها و زمان را می شناختند و لذا خطبه های کوفه و شام هم با هم تفاوت دارد. خطبه در کوفه را نگاه کنید، عده ای آمده اند تماشا، عده ای هلهله می کنند، عده ای گریه می کنند، جا هم جای سخنرانی نیست که عده ای نشسته باشند که حضرت زینب بخواهد سخنرانی کند روی این شتر اسارت و در بین این هیاهو وقتی می خواهد مردم را خطاب بدهد شخصی می گوید من آمدم در کوفه ۱۲ محرم کاروان را آورده بودند ندیدم بانویی با حیا تر از زینب و ناطق تر از او گویا از لسان امیر المؤمنین دارد سخن می گوید، یک اشاره کرد به مردم که ساکت باشید، راوی می گوید نفس ها در سینه حبس شد و همه یکباره که عده ای هلهله می کردند یک باره نفس ها در سینه حبس می شود ، ین صدا ها ساکت شدند. در این لحظه حمد خدا از زبان زینب کبری نمی افتد، و سلام خدا بر پدرم و جدم رسول اعظم (ص) اما بعد ای اهل کوفه «أَمّا بَعْدُ یا أَهْلَ الْکُوفَهِ، یا اَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ وَ الْخَذْلِ وَ الْمَکْرِ» ای اهل نیرنگ، گریه هایتان هیچ وقت تمام نشود که شما یک مشت گزاف گویی هستید، سینه های شما پر از کینه است ، به گاه دیدار نرم هستید و در برابر دشمن نا توان، شکننده پیمان هستید و تباه کننده بیعت هستید، شما نمی شود حساب کرد بر شما. با این نطق بیان کردند که حضرت آقا می فرماید چشمه های انتقام، اگر توابین تواب شدند را حضرت زینب کبری (س) با این خطبه در کوفه به وجود آورد.
پس ایمان آن بانو، استقامت ایشان و موقعیت شناسی آن بانوی بزرگوار و اسرای کربلا توانست نهضت سید الشهدا را جهانی کند.
امام سجاد (ع) وقتی قرار گرفت در مجلس یزید ملعون وقتی مؤذن را آوردند که اذان بگوید تا این خطابه آتشین تمام شود وجود مقدسش صبر کرد تا این شهادت رسالت پیغمبر برسد وقتی شروع کرد شهادت دادن ، خطاب کرد به یزید ملعون که یزید ، یزید بگو ببینم پیغمبری که اسمش را بردی جد من است یا جد تو ، اگر می گویی جد تو می باشد که دروغ گفتی و جد تو ابو سفیان است و اگر جد من است چرا اهل بیتش را اسیر کردی ؟، چرا جوانانش را کشتی؟، این چنین زمان شناس و نقشه های این دشمن خبیث را نقش بر آب کردند.
خطبه دوم
به مناسبت ایام پیش رو مطالبی را محضر مبارکتان تقدیم می کنم.
۱۴ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی است، مردم بندگان و آفریده های خدا هستند و خداوند آن رحمت و محبتی که به بندگانش دارد وصف ناشدنی است و مسلماً خداوند متعال برای اینکه این بشر به کمال برسد، به کمال وجودی خود برسد حتماً شریعت و قانونی دارد، این را خطاب می کنیم به کسانی که بحث حقوق بشر را طور دیگری مطرح می کنند.
خداوند متعال یک هسته ای از زمانی که در این پوست ضخیم قرار دارد این را شکوفا می کند و تبدیل به یک درخت و میوه می کند، آیا می شود انسان را و کمال انسان را در نظر نگیرد و انسان به شکوفایی نرسد، اگر انسان آمیخته ای از جسم و روح است، روح انسان چگونه شکوفا و به کمال خود می رسد؟، جز با دستوراتی که خالق او عنایت فرموده؟، احکام اسلامی و حقوق اسلامی برای به کمال رسیدن انسان ها و جامعه است، اسلام در مسأله حقوق انسان ها و بشر مدعی است، پاسخگو نیست، بندگان خدا هستند، اسلام دولت ها و حکومت ها را به نطق می کشد که بگویید با حقوق بشر، مردم، کودکان و زنان چه کرده اید، این مال اسلام است و اسلام است که دیگران را به نطق می کشد لذا حکومت ها باید از طرف خدا اذن داشته باشند و اگر نداشته باشند طاغوت هستند، ما مدعی خون های به ناحق ریخته شده در طول این دوران استعمار سیاه در کشورهای مختلف توسط مدعیان حقوق بشر و تمدن غربی هستیم، ما مدعی هستیم و این ها باید پاسخگو باشند، همین هفته و روزهای آینده سالروز قتل عام مردم هیروشیما است، این جنایت را چه کسی انجام داده است، کسانی الآن مدعی حقوق بشر هستند که خودشان بمب اتم درست کردند و خودشان بر سر مردم ریختند، الآن مدعی هستند، شما حق ندارید راجع به حقوق بشر حرفی بزنید و ما مدعی هستیم. تمدن غربی هر جا خواست جنگ افروزی کرد، هر جا خواست حل شود جنگ ها مداخله کرد برای اینکه اسلحه بفروشد و اهدافش را پیش ببرد مانع شد، برای مردم دنیا عامل بیماری درست می کنند، ویروس درست می کنند برای اینکه مردم بیمار شوند و شرکت های دارویی آن ها به منافع برسند ، مردم دنیا را به خاطر فقر آن ها و جهلشان مورد آزمایش بیماری های خود قرار می دهند، این ها کی هستند که مدعی حقوق بشر باشند.اما اسلام عزیز ما را ببینید کهع می فرماید حق نداری تو به خاطر فقر یا جهل کسی ازاو بهره کشی کنید، حق ندارید در معامله سر او کلاه بگذارید اگر خبر ندارد، حق نداری آبروی کسی را پشت سرش ببری، حق نداری غیبت او بکنی، این اسلام است، حق آبرو را کدام یک از مکاتب بشری که اسمشان را به عنوان مدافع حقوق بشر می آورند قائل هستند اما اسلام عزیز این است، اسلام عزیز ایثار و هم نوع خواهی، می فرماید هر چه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند، هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند و این اوج عرفان اسلام است اما تمدن و مکتب غرب را ببینید که بر پایه فرد گرایی و خودخواهی بر پا شده است. حقوق بشر اسلامی بر اساس کرامت انسان ها و رسیدن انسان ها به کمال که خداوند متعال برای آن ها مقدر فرموده.
۱۷ مرداد روز خبر نگار است. خبرنگارهای متعهد باشند که یک عنصر سازنده هستند، خبرنگار متعهد یک عنصر مؤثر در حرکت و پیشرفت است و واقعاً افسران رسالت امید آفرینی در دل مردم و جامعه هستند در این جنگ نا برابر رسانه ای غربی علیه مردم ما این رسانه ها، خبرنگارهای ما واقعاً باید آرایش جنگی بگیرند، الآن دوباره دشمن می خواهد توطئه کند در سالگرد برخی از اغتشاشات بنای این را داشته باشد که جو کشور را ملتهب کند، رسانه ها و خبرنگاران ما با هم افزایی در برابر این هجمه راسنه ای عجیب غربی آرایش جنگی بگیرند و با هم تعامل داشته باشند، امید آفرینی کنند، این رسانه های غربی علیه تمام هستی این مردم، دین مردم، فرهنگ مردم، آب و خاک و منابع این کشور چشم طمع دارند و هدف گرفته اند ی کشور با هم افزایی و اتحاد و کار جهادی و استقامت بر روایت دشمن غالب کند ما هم باید مقابل به مثل داشته باشند.
لذا چند موضوع را باید مد نظر داشته باشم، روایت اول و صحیح از پیشرفت ها ، این که چه کسی روایت اول را در اتفاقات بگوید امروز در دنیا خیلی مهم شده، خبرنگارها و رسانه های ما روایت اول صحیح را بیان کنند، کار حضرت زینب کبری (س) که قهرمان جهاد تبیین است الگوی ما است، او یک نفر در این میدان نابرابر ببینید چه کرد بادشمن و او الگوی مایت و خبرنگاران عزیز ما عنایت داشته باشند.
در کناره مطالبه به حق کاستی ها ، ما کاستی هایی داریم و درست است مطالبه کنند اما در کنار این کاستی ها پیشرفت کشور را هم بگویند، اگر در عرصه ای جلو رفتیم این را هم به مردم بگویند.
زبان مشترک با دشمن پیدا نکنند ، این هم از اموری است که باید دقت کرد.
روز ۱۸ مرداد روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم است، همه ما مدیون این شهدا هستیم و به فرمایش رهبری عزیزمان یکی از معجزات انقلاب این بود که جوانان عزیز ما می رود در یک کشور دیگر از اسلام و حریم اهل بیت و حرم آل الله و مردم و مکتب دفاع می کند و این ها نقطه های امید کشور ما می باشد و امیدواریم که ان شاءالله شهدای ما را با شهدای کربلا خداوند عالم محشور بفرماید .
در ادامه مرثیه حضرت زینب کبری (س).