برای حفظ رهبریت جامعه اسلامی در آینده باید ترکیب جمعیتی جوان خود را حفظ کنیم

حجت الاسلام والمسلمین دشتی امام جمعه موقت بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 30 اردیبهشت ماه:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

خطبه اول

این خطبه را با توجه به مناسبت هایی که در این هفته داریم و هفته ای نورانی هم می باشد بحث مقاومت و استکبارستیزی. در این هفته سوم خرداد را داریم که این مناسبت را روز مقاومت و ایثار، روز چهارم روز مقاومت و پایداری این ها نامگذاری شده است، کنگره هایی در استان و در سطح کشور دارد در مورد شهدا انجام می گیرد، یادواره سوم خرداد را و گرامی داشت این شهدا در همین هفته انجام می گیرد قدر مشترک موضوعاتی که در این هفته داریم بحث مقاومت و استکبارستیزی است.

من در این خطبه که مباحث دینی را باید ارائه بدهم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند جهاد تبیین را ملاک گفته هایتان قرار بدهید شبهاتی را که گاهی بعضی نا آگاهان و گاهی بعضی کسانی که شایداً با مسائل دینی آشنا هستند اما در فضای مجازی شبهه می کنند، ما به چه قیمتی باید با استکبار بستیزیم، تا کی باید ما فریاد مرگ را بر کشورهای مستکبر سر بدهیم و به چه قیمتی؟، این ها مطالبی است که ما در فضای مجازی از زبان های مختلف می شنویم که گاهی در بدیهیات مسائل دینی ما هم تشکیک می کنند و اینجا است که وظیفه ما می باشد که این مسائل دینی را طرح کنیم و بنده با توجه به زمان کوتاهی که در آن هستیم و خطبه ها زمان نمی دهد که مفصل در این مسائل مطالبی را تقدیم حضور کنیم اشاره می کنم.

نفی استکبار در مبانی دینی ما دو مبنای روشن دارد، یعنی اگر بخواهیم وارد شویم در معارف دینی و دلیل بیاوریم بر اینکه چرا باید در برابر استکبار قیام کنیم ؟، چرا امام قیام کرد در برابر شاهنشاه؟، چرا ما هشت سال دفاع مقدس مقاومت کردیم در برابر هجوم دشمن؟، چرا ما در برابر آمریکا کوتاه نمی آییم؟، چرا ما در جامعه جهانی مبلغ مقاومت در برابر استکبار هستیم و محور مقاومت جهانی این ها مبانی دینی دارد، مبنای دینی دارد و آن چیزی است که این مبنای دینی در کتاب های دینی ما ثبت است و مبانی روشنی هم می باشد یعنی اگر این مبانی را بررسی کنیم همه ما شاید هم شنیده ایم و واضح می دانیم.

یکی از مبانی استکبار ستیزی و در برابر استکبار قرار گرفتن بحث مبارزه با ظلم است و ریشه استکبار ستیزی یعنی ظلم ستیزی، یعنی در مقابل ستم قرار گرفتن، بحث عدالت ورزی و نفی ظلم و ستم و مبارزه با ظالم یکی از بدیهیات مسائل دینی ما می باشد، یعنی شما هم در آیات و هم در روایات اگر بررسی کنید می بینید صدها روایت و آیه در باب عدالت و مبارزه با ظلم در آن جا پیدا می کنید که یکی از مصادیق ظلم و ظالم بحث استکبار است.

سوره حدید آیه ۲۴ «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» ما پیامبران را فرستادیم، هدف انزال قرآن و رسالت پیغمبر چه بود ؟، به خاطر اینکه مردم را قیام کنند به قسط و عدالت، برای اقامه قسط، اقامه عدالت در جامعه پیامبران آمدند.

« و لا یجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا و اقرب للتقوی» حتی اگر با قومی بغظی دارید، ناراحت هستید، این ناراحتی منشأ ظلم و عدم عدالت نشود و همان جا هم انصاف را رعایت کنید حتی نسبت به کسی که بغضی از او در دل دارید، تا این حد تأکید بر عدالت و عدم ظلم ، اگر می خواهید با تقوا باشید باید عدالت داشته باشید.

البته بنده الآن ورود بکنم در این مسأله که عدالت بدون دین و دیانت محقق نمی شود خودش بحثی را دارد و ما معتقد هستیم عدالت و ارزش های انسانی بدون تدین محقق نمی شود، ما در جامعه دینی می توانیم عدالت را محقق کنیم، کشورهای جهانی گویی که پرچم عدالت و حقوق بشر را در دست بگیرند اما آن ها نمی توانند مجری عدالت باشند و انسان باید با ترس از خدا ظلم نکند، حق الناس را به گردن خود نیاورد و اینجا است که دین پاسدار عدالت است در جوامع.

آقا امیرالمؤمنین علی (ع) زمانی که خلافت بر او قرار گرفت ۲۵ سال در خانه نشسته بود و بعد از ۲۵ سال به دور او جمع شدند، فشار آوردند که ما بیعت می خواهیم کنیم با تو و تو تنها فردی هستی که می توانی مجری عدالت باشی، امام نمی پذیرفت اما زمانی که فشار مردم را دید این جمله را در آن خطبه خطاب به مردم کرد « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ الناصِرِ» اگر نبود که اتمام حجت کردید با این حضورتان ، اگر نگفتیت که ناصر و کمک و یار من خواهید بود و بعد این جمله را فرمود:« وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلَّا یُقارُّوا عَلى کِظَّهِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم‌» و اگر این گونه نبود که خداوند عهد بسته است که ما در برابر گرسنگی مظلوم و پر خوری ظالم نباید ساکت باشیم «لالقیت حبلها علی‌ غاربها» طناب این خلافت را به گرنش می انداختم و او را رها می کردم.

هدف حکومت اسلامی اقامه قسط است، یار مظلومان بودن است، ضدیت با ظلم و ظالم است.

هنگامی که در برابر او شروع کردن از او سخن گفتن، و او را تعریف و توصیف کردن و به او لقب های بلند دادند فریاد کشید:« فَلَا تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَهُ» با من مثل پادشاهان سخن نگویید، من مثل آن هایی نیستم که خیال کنید اگر انتقاد از او بکنند بر من سخت بیاید، اگر مشورتی است، نقدی است به من بگویید که اگر نقد به عدالت باشد باید بپذیرم و اگر کسی نقد به عدالت را نمی پذیرد انجام عدالت برای او سخت تر خواهد بود و هنگامی که در بستر شهادت هم افتاده بود می بینید سیره آقا امیرالمؤمنان علی (ع) توصیه فرمود به حسنین (ع) و کسانی که بعد از او می شنوند برای ظالم خصم و دشمن باشید و برای مظلوم کمک باشید، این آخرین نصیحت های آقا امیرالمؤمنین است.

فریاد عدالت خواهی و ضدیت با ظلم از درون اسلام به همه گوش ها رسیده است و همه می دانند اسلام مبنایش بر این است، ظلم ستیزی در نهاد انسانیت و فطرت انسانی به ودیعت گذاشته است.

این یک نکته است و مبنایی است که ما در برابر استکبار قرار می گیریم و در برابر ظلم ظالم سکوت نمی کنیم و همراهی نمی کنیم.

مبنای دوم که مقداری عمیق تر است و در آیات الهی مبنای ضدیت با استکبار از این آیات می توانیم استفاده کنیم کفر به ظاغوت است.

در آیات قرآن به ما دستور داده شده است و از ما خواسته شده که ایمان به خدا داشته باشید و نسبت به طاغوت کفر بورزید، طاغوت کیست؟، طاغوت کسی است که حاکمیت غیر الله را دارد ، کسی است که بدون اذن خدا سرپرستی مردم را به عهده بگیرد و طغیانگر در برابر خدا است. از آن فرعونی که من بالاترین خدای شما هستم تا فرعون های امروز که در برابر خدا قرار گرفته اند، این ها حاکمیت تمام جوانب زندگی مردم را می خواهند، سیطره بر تمام شئونات جوامع انسانی را طلب می کنند و محدود خودشان و زندگی خودشان و کشور خودشان نیستند. کشورهای مستکبر ما را طبقه دوم اجتماعی می بینند، دیدید که در گفته هایشان چگونه از این جوامعی که در کشورهای جهان سوم به تأبیر خودشان زندگی می کنند چه طور نگاه می کنند، بینششان نسبت به ما چیست و چگونه با تحقیر به این جوامع نگاه می کنند. این ها بدون تسلط بر ما راضی نمی شوند.

من در این قسمت بحث کفر به طاغوت و در برابر طاغوت قرار گرفتن توصیه می کنم دوستانی که اهل رساله و مسائل شرعی هستند تحریر الوسیله حضرت امام کتاب دفاع را از مسأله یک تا ده را مطالعه کنند. امام آن زمان که دوره طاغوت بوده و تبعیید بوده، در ترکیه بوده نشسته و در مسائل شرعی چنان به روز سخن گفته که انسان تعجب می کند. امام می فرماید که اگر ما ترس تسلط کفار را بر جامعه اسلامی داشته باشیم یا حتی احساس کنیم با یک عملی تسلط کفار بر ما بیشتر خواهد شد چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی ما باید دفاع کنیم ، به هر وسیله ای که می توانیم باید جلو کفر و کفار را بر خود بگیریم، جلو تسلط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی حتی میس فرماید به صورت مقاومت منفی ، اگر احساس می کنید کالاهای آن ها را بخرید آن ها بر ما مسلط می شوند کالاهای آن ها را تحریم کنید، این نوشته مال هفتاد سال پیش است که حتی اگر می توانید تحریم کنید آمریکا را و دوستانش را تا بر ما مسلط نشوند و ایشان می فرمایند اگر بر یکی از کشورهای اسلامی هجوم آوردند همه دولت های اسلامی با هر وسیله ممکن باید از او دفاع کنند .

حضور ما در جای جای جهان برای دفاع از مجتمع و جامعه اسلامی و مرز اسلام توجیه دینی دارد و این ها در معارف دین ما نوشته شده است و لذا مقاومت ، استقامت در برابر دشمن، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی مبنای دین و دیانت دارد و این استثناء پذیر نیست استکبار ستیزی، ممکن است استثنائی بخورد از نظر شرعی و آن هم غیر از بحث تقیه چاره و راه دیگری برای فقه ها وجود ندارد آن چیزی که عنوان مصلحت و مجمع تشخیص مصلحت داده می شود و اگر مسأله اهم و مهمی پیش بیاید .

روزی امام (ره) مجبور بشوند جام زهر را بنوشند و صلح را قبول کنند و دست از دفاع از جامعه اسلامی بردارند، اینجا در یک ترجیح بین اهم و مهم حفظ نظام اسلامی اهم است و انسان آنجا دست از جنگ بر می دارد در حالی که ما صلح نکردیم و آتش بست با ظالمین داشتیم و ما هیچ گاه با ظالمین و ستمگران مصالحه نداریم بلکه آتش بست داریم، چونکه جنگ بین حق و باطل همیشگی بوده است و هیچ گاه حق و باطل با هم مصالحه نمی کنند.

 

خطبه دوم

مناسبت هایی داریم که مختصراً به آن ها اشاره می کنم .

هفته همان طور که عرض کردم آغازین خرداد امسال همراه با یاد شهدا است. الحمدلله یادواره ها، کنگره ها ی روحانیت، معلم، فرهنگی، دانش آموز هم در سطح استان و هم در سطح کشور در حال اجرا است و در مجموع هفته ای نورانی داریم.

سوم خرداد روز پیروزی و فتح خرمشهر به دست نیروهای مسلح و جان بر کف ما بود در سال ۶۱ . خصوصیت این عملیات، عملیات بیت المقدس این بود که بر خلاف دیگر عملیات ها که گاهی ارتش و گاهی سپاه جدا جدا با هم عملیات داشتند در اینجا با یک انسجام مجموعه نیروهای مسلح با هم این عملیات را انجام دادند و خرمشهر فتح شد. آن روز دل همه خوشحال شد و علی رغم شهدای زیادی که آن روز تقدیم کردیم همه خوشحال بودند ، حضرت امام خوشحال بود و اطلاعیه صادر کرد و خوشی این پیروزی به دل همه نشست زیرا سرفصل جدیدی در عملیات ها بود. ما تا آن زمان زیادی از عملیات های ما تدافعی بود و صدامیان و لشکر کفر در درون کشور ما لانه کرده بود، صدام گفته بود که اگر خرمشهر را این ها گرفتند من کلید بصره را هم تحویل آن ها خواهم داد، این قدر به خودش اعتماد داشت اما نیروهای مسلح جان بر کف ما از جان گذشته حمله کردند، اقدام کردند و در چند مرحله عملیات توانستند خرمشهر را آزاد کنند و امام فرمود خدا خرمشهر را آزاد کردند و این را با توحید و معرفت همراه کردند و این یک خودباوری در میان نیروهای رزمنده ما ایجاد کرد که احساس کردند با دست خالی هم می توانند بجنگند در برابر یک لشکر تا فرق مسلح و تمام پشتیبانی هایی که از طرف کفار انجام می گرفت آن روز در برابرش ما پیروز شدیم و پیروزی خوشی هم بود و کفار هم مأیوس شدند، تا آن روز مستکبرین، آمریکا و اذنابش خیال می کردند با کمک هایی که به عراق می کنند او پیروز است ولی این حرکت موجب تعجب و شگفتی آن ها شد و احساس کردند امکان پیروزی در این جنگ برای آن ها وجود ندارد و لذا از هر جهت که نگاه کنیم می بینیم فتح خرمشهر نقطه عطفی در عملیات ها و جنگ ما بوده است و یادی باید از آن دلاورمردی ها و شهادت طلبی ها باید داشته باشیم.

روز چهارم روز مقاومت و پایداری و روز دزفول قهرمان ما می باشد و من اینجا اضافه بکنم که این روز کشور شاهد برگزاری کنگره شهدای روحانیت ما می باشد ، خوب روحانیت در صده ی اخیر هر جا که نیاز به ایثارگری بوده است، نیاز به از جان گذشتگی بوده است پرچمدار مقاومت بوده. از آن زمانی که دوران مشروطه بود و علمای ما از نجف و تهران سردمدار مشروطه بودند و در این راه شهید دادند، شهید فضل الله نوری تا برسیم اوایل انقلاب و شهدایی که شاهد آن شهید بزرگوارمان شهید عاشوری از استان ما که الحمدلله استان ما از قافله شهدا عقب نمانده و ما هم شهید دوران انقلاب داریم از مجموعه روحانیت و شهید شاخص هم داریم شهیدی که امام (ره) برای او پیام داده است و این امتیازی است برای شهید ما  و همچنین هشت سال دفاع مقدس ما شهدای زیادی روحانیت تقدیم کردند ، آن چیزی که آمارهای جمع شده ی از شهدای روحانیت که کل صده ی اخیر را که بررسی کردند ۳۸۸۸ شهید روحانی داشتیم که از میان این ها ۳۶۴۱ نفر تنها در جنگ ما تقدیم اسلام و نظام اسلامی کردیم از شهدای روحانیت که از میان خیل این ها حدوداً ۴۰ نفر شهدای روحانیت استان داریم که این ها مقدم شهدای ما بوده اند و نه تنها در این مصاف بلکه در مصاف با تهجر ، در مصاف با استعمار ، ترور ما شهدای بزرگی را تقدیم کردیم، شهید گنجی، شهید ابراهیمی این ها در پاکستان، در آمریکای جنوبی این ها مظلومانه به شهادت رسیدند، شهید تهجر بودند، انسان های فرهیخته ای بودند که مظلومانه در غربت به شهادت رسیدند. در هرجا و مقامی که می بینیم جای شهادت و ایثارگری است الحمدلله روحانیت مقدم بوده و این کنگره الحمدلله دارد انجام می گیرد و در استان ما هم با همکاری حضرت آیت الله صفایی، استانداری محترم، مجموعه های مختلف، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار، شهرداری ها الحمدلله بنا است فضایی را ایجاد کنیم که یادی از شهدای روحانیت استان زنده کرده باشیم. ما وظیفه داریم شهدا را پاس بداریم، پاسداشت شهدا به زنده نگه داشتن نام آن ها است، به زنده نگه داشتن راه آن ها است و ما باید مسیر شهدا را زنده نگه داریم، خصوصاً کسانی که روزی روزگاری مأنوس بوده اند با این ها ، ما باید گاهی به یاد آن ها بنشینیم و این ها و یاد آن ها بودن روحیه جهادی به انسان می دهد، روحیه انقلابی می دهد و ما را زنده می کند، آن ها زنده هستند. گاهی بنشینیم با آن ها نجوا کنیم، راز و نیاز کنیم، هر کدام از این شهید ها می توانند شفیع باشند و چه زیبا است راز و نیاز با شهادت و شهدا، بنشینیم با آن ها بگوییم که ما نسل بازمانده از شما هستیم و ما عقب ماندیم  و شما جلو تر از ما رفتید و ما ماندیم و عاقبت ما چگونه خواهد شد؟، خدا می داند. اینجا است که انسان های بازمانده یقین بدانند که دلشان می شکند و به یاد شهدا گریه خواهند کرد. من اینجا گفته آقا امیرالمؤمنین علی (ع) را در آن خطبه آخرینش که در آستانه شهادت بود، هنگامی که با آن نامردمی ها روبرو شد که می گفت حرکت کنید و قیام کنید، می گفتند نمی توانیم گفت: خون به دلم کردید و ناگهان این دل دریایی امام طوفانی شد، نگاهی به شهدا کرد کجایید عمار، کجایید شهدا ؟، کجا هستند کسانی که با من تا پای جان هم پیمان بودند و دست به محاسن مبارک کشید و بسیار گریست ، آه بر آن برادرانمان ، کسانی که در مسیر بودند.

ان شاءالله خداوند با این به یاد شهدا بودن، پاسداشت و احترام آن ها ما را نیز در زمره آن ها بپذیرد و عاقبت ما را با سعادت و شهادت قرار بدهد.

روز ملی جمعیت است ، استفاده کردیم از فرمایشات دوستانی که قبل از بنده مطالبشان را تقدیم کردند.

آن چیزی که مهم است بحث جمعیت همیشه بحث داشته است ولی از بعد فهی و دینی بخواهیم روی آن حرف بزنیم ، خوب فی نفسه حکم شرعی ندارد اما احکام ثانوی بر آن مترتب است.

روزی اگر لازم باشد جمعیت کمتر و اگر روزی لازم باشد جمعیت بیشتر نیاز است. امروز مقام معظم رهبری در حقیقت حکمی داده است و ما برای دفاع از نظام و جامعه اسلامی که مرکز جامعه جهانی اسلامی است و می خواهیم رهبریت جامعه اسلامی را در آینده داشتیم نیاز است که ترکیب جمعیتی خود را نگه داریم از جوانانی که پرشور هستند و اگر این گونه است باید با تدبیر نگاه کنیم ، مسائل مالی و مادی و شغلی ، دلیل هایی که وجود دارد ، این ها نمی تواند در برابر این چنین حکمی قرار گیرد، حکم شرعی است ، آقا دستور داده اند و فرموده اند من آینده را که می بینم می لرزم، آینده ای که آن کسانی که باید جلودار باشند، جوانانی که باید هدایت کنند امور را ما آن جوانان را نداشته باشیم و اینجا است که وظیفه همه ما است هم در تسهیل ازدواج و هم سریع ازدواج کردن و هم بچه دار شدن ما باید ترغیب و تشویق کنیم جوانانمان را که ان شاءالله ترکیب جمعیتی جوانی داشته باشیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.