انتخاب رئیس جمهور هم‌تراز مکتب شهید رئیسی

حضرت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی امام جمعه موقت محترم بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته 18 خرداد ماه:

«باسمه تعالی»

 

خطبه اول

تسلیت عرض می کنم سالروز شهادت مظلومانه و غریبانه امام جواد (ع).

یکی از اعمالی که به ادامه تقوا کمک می کند، یک شیوه زندگی کردن که انسان را یاری می کند تقوای الهی را ادامه دهد، استمرار داشته باشد رعایت تقوا در زندگی انسان مسأله معاشرت ها و همنشینی ها است.

چه بسیار انسان هایی که به خاطر همنشین خوش عاقبت و عاقبت بخیر شدند و چه بسیار انسان هایی که به خاطر همنشین بد ، معاشرت با انسان های سوء عاقبت بدی پیدا کردند.

امام جواد (ع) در یک روایت نورانی که در کافی شریف آمده این طور می فرماید:« مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ» اگر کسی گوش بدهد به حرف های یک ناطقی بنده او شده است، اگر کسی سخنی بگوید و دیگری به آن سخن گوش دهد یعنی بنده او و صاحب سخن شده و اگر آن گوینده سخن سخن خدا را بر زبان جاری کند این شنونده سخن خدا را بندگی کرده و بنده خدا شده است اما اگر گوینده سخن حرف شیطان را و سخن باطل و افکار و اندیشه های شیطان را بر زبان جاری کند این شنونده سخن شیطان را عبادت کرده و بندگی کرده است.

معاشرت در زندگی ، نشست و برخواست در زندگی آن قدر مهم است که روز قیامت افرادی در پیشگاه خداوند متعال حسرت می خورند که چرا با راه رسول و سراط مستقیم آشنا نشدند و طرح دوستی نریختند و با فلان کس طرح دوستی ریختند و این حسرت انسان هایی است که در دنیا اهل معاشرت سوء بودند و با انسان های خوب و جمع خوب اهل نشست و برخواست نبودند، معاشرت با انسان های صالح و شایسته بر ادامه تقوا کمک می کند.

در یک روایت نورانی شخصی می رسد خدمت امام جواد (ع) و یک سؤال می پرسد و آن سؤال اثر همنشینی است. سؤال می کند آقا جان ما«» اثر همنشینی با شما ، اثر ولایت شما، همنشینی تا حدی که ولایت ولی خدا را بپذیرد چه فایده ای دارد؟، امام جواد مستقیم جواب نمی دهد و یک داشتانی را وجود مقدسشان برای بنده خدا نقل می کند. امام جواد فرمود امام صادق (ع) غلامی داشت و کار غلام این بود که وقتی امام وارد مسجد می شد این بیرون مسجد می ایستاد و افسار مرکب امام را در دست می گرفت و کارش این بود. کاروانی از خراسان آن روز آمده بود مدینه و کسی از این کاروان آمد این صحنه را دید، شاید دنیال امام بود و آدرس مسجد به او داده بودند و آمد کنار مسجد مواجه شد با همچنین صحنه ای که امام وارد مسجد شد و این آقا هم مرکب امام را گرفته ناگاه در ذهن او و نیت او یک نورانیتی ایجاد شد، یک جرقه ای در ذهنش زده شد و نزد این بنده خدا رفت و گفت اهل معامله هستی که با هم معامله ای کنیم و آن این است که جایمان را با هم عوض کنیم، من از خراسان آمده ام از همه چیز اموال دارم و وضع من خیلی خوب است، شما جایت را به من بده و من افسار مرکب امام را بگیرم و شما بیا جای من و تمام اموال من مال شما و برو بردار، این بنده خدا یک فکری کرد که نه بد نیست و معامله خوبی است و گفت اگر اجازه بدهی من بروم از امام صادق اجازه بگیرم، آمد داخل مسجد و ببینید چطور سؤال کرده است ، از سؤال معلومه دلش کجاست ، پرسید آقاجان اگر خدا بخواهد خیری به من برساند آیا شما مانع می شوی؟، سؤال عجیبی است، آقا فرمود ما خودمان به شما خیر می رسانیم و بعد از خیر خدا مانع شویم ؟ نه مانع نمی شویم ، قصه چیه؟، قصه را برای او گفت که درب خانه ما همچنین اقبالی آمده و اگر اجازه بدهید ما دیگر رفع زحمت کنیم ، آقا فرمود اگر خسته شده ای از همراهی با ما اشکال ندارد ، بفرما شما برو و ایشان بیاید . برگشت که برود امام صداش زد  و فرمود شما خدمت ما کرده ای و به خاطر این همنشینی که با ما بودی من نصیحت و جمله ای به شما می گویم. آقا فرمود روز قیامت که می شود رسول الله تمسک به عرش الهی دارد و به عرش الهی چنگ زده، امیرالمؤمنین متمسک به رسول الله است، ما اهل بیت متمسک به امیرالمؤمنین هستیم و موالیان و محبان و دوستان ما به ما تمسک کرده اند و دست به دامان ما هستند و هر جایی که ما وارد شویم موالیان و دوستان ما وارد می شوند ، خود دانی. وقتی این جمله گهربار را امام به این بنده خدا گفت یک دفعه به خودش آمد که داشتم چه اشتباهی می کردم ، حالا همه چیز داشته باشی، چقدر تظمین می دهی ؟ دنیا که باقی نیست و فانی است و آمد پیش امام ماندگار شد البته امام آم محبت و ولایت آن بزرگواری که چنین پیشنهادی داده بود را هم قبول کرد.

این نشست و برخواست اثرش این است و نشست و برخواست با اولیای الهی ، اهل تقوا، اهل علم و عمل سعادت های این چنینی برای انسان رقم می زند.

امام جواد (ع) این روایت های نورانی و این علم آسمانی و عرشی ، نتوانستند این امام بزرگوار و جوان را که دریا و اقیانوس علم الهی است تحمل کنند و با سم به حیات مبارک این امام بزرگوار پایان دادند.

 

خطبه دوم

در این خطبه چند مطلب را به اختصار تقدیم محضر مبارکتان می کنم.

مطلب اول تحلیل سخنان تاریخی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای است.

سخنان بسیار مهمی که در سالروز رحلت امام عظیم الشأن (رض) فرمودند.

اولین نکته ای که به نظرم توجه لازم است به سخنان این بود که تفاوتی داشت سخنان امسال حضرت آقا با سخنان سال های گذشته. سال های گذشته سخنرانی ها در مرقد امام از سال ۶۲ تا ۴۰۲ این طور که بنده بررسی کردم حضرت آقا سخنانشان تفسیر و تبیین امام عزیز، مکتب امام و انقلاب امام است، ابتکار امام، تحوال خواهی، جاذبه های امام، باورهای امام، چالش های انقلاب، سخنانی از این نوع است یعنی در مورد شناخت امام و مکتب و انقلاب اوست اما سخنان امسال آقا مستقیم در مورد انقلاب و امام نبود بلکه در باره دو حادثه صحبت کرد. سخنانشان مطلب مسأله توفان الاقصی بود و نکته دوم مسأله شهادت رئیس جمهور شهید و همراهان حضرت آیت الله رئیسی بود، یعنی دو مصداق و حادثه را وجود بزرگوارشان آمدند و تبیین کردند. این دو حادثه چه خصوصیتی دارد که حضرت آقا امسال و این سخنرانی تاریخی را که دعوت می کنم از آموزش و پرورش، دانشگاه ها و حلقه های تربیتی و حوزه ها این سخنان مقام معظم رهبری در طول این سالیان در ۱۴ خرداد یک گنجینه منحصر به فردی است در شناخت امام، انقلاب و شناخت مردم و همچنین شناخت خود حضرت آقا چون این اندیشه هایی است که خود حضرت آقا این ها را تداوم بخشید. یعنی هم امام شناسی است، هم انقلاب شناسی است و هم مردم شناسی است و هم شناسایی و آگاهی نسبت به اندیشه های بلند مقام معظم رهبری و در کنارش تاریخ، فلسفه این انقلاب است و گنجینه بسیار فاخری است.

این دو حادثه چه خصوصیتی دارد که حضرت آقا امسال سخنرانی را اختصاص دادند به این دو ، این دو مسأله، دو نتیجه و دو تبلور مکتب امام است، یعنی اگر در این سی و ششمین سال رهبری حضرت آقا ما دو مصداق عینی از مکتب امام را بخواهیم معرفی کنیم، معرفی نه به معنای آنکه آن را بشناسانیم و ابعادش را بگوییم، نه مصداقش را بگوییم، برای مکتب امام یک مصداق توفان الاقصی است و مصداق دیگری که عینیت بخشیده است کشورداری اسلامی را در مکتب امام عزیز دولت شهید آیت الله رئیسی است.

اما مسأله اول. در مسأله مقاومت در جهان استکبار چه می گذرد؟، دست کید و حیله استکبار در منطقه در حال فعالیت است، مسأله عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی و منطقه در حال انجام است، تسلط صهیونیست بر منطقه و جهان اسلام قدم به قدم در حال شکل گیری است، مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای منطقه در حال انجام است حتی دالان های اقتصادی و کریدور های اقتصادی از سرزمین های اشغالی تا سواحل عربستان و امارات و بعد از آن برای اینکه متصل شوند به شبه قاره هند در حال انجام است و پایتخت این رژیم غاصب می خواهد بیاید قدس یعنی مناسبت های اجتماعی، سیاسی، سفارت هایی که در کشورهای اسلامی دارند ایجاد می کنند همه در حال شکل گیری است، مسأله کوچ اجباری اهالی غزه کارهایش انجام شده و این باید صورت بگیرد و این اتفاقاتی است که در منطقه دارد انجام می گیرد.

اما اراده دیگری هم در منطقه بدون سر و صدا در حال فعالیت است و آن اراده ای که دست مقاومت را در منطقه پر می کند، از نظر دانش نظامی، از نظر دانش اطلاعاتی و امنیتی اما تحت شدیدترین تدابیر امنیتی استکبار اما در حال انجام است و یکباره در ۱۵ مهر، در ۷ اکتبر آن چرا که جهان استکبار و صهیونیست آن ها را رشته کرده بود همه یکباره پنبه می شود و در صبحگاهی آن چه را که رشته بودند همه از دست رفت و همه نقشه ها نقش بر آب شد و این موفقیت این عصبانیت ها را هم به دنبال دارد.

حضرت آقا فرمود این کشتار در غزه حاصل عصبانیت هایی است که این رژیم به خاطر از دست رفتن نقشه های چند ساله خود دارند انجام می دهند. یک حادثه ی عجیب و شگفت آور که بزرگترین ضربه را بر پیکر نحس رژیم صهیونیستی وارد می کند و هر روز هم به نابودی نزدیکتر می شود.

این یعنی راه امام ، تحقق وعده الهی، یعنی تفسیر عینی  «کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ» که الآن کار به جایی برسد که امروز صهیونیست غاصب با تنفس مصنوعی آمریکا زنده است، آمریکایی که خودش هم در سرازیری سقوط است و این مکتب امام است. مکتب امام یعنی تمام جبهه مقاومت وقتی این اتفاق می افتد یک پارچه است، وقتی می خواهد غزه را نابود کند، حزب الله از یک طرف وارد می شود، انصارالله یمن هزاران کیلومتر فاصله دارد با اسرائیل از طرف دیگر با موشک های نقطه زن و پهباد های دیگر وارد می شود، حشد الشعبی از طرف دیگر وارد می شود و اخیراً مسلمانان و آزادگان بحرین هم  وارد این عرصه دارند می شوند و این مکتب امام و مصداق عینی مکتب امام است.

اما در مسأله رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی. دولت آیت الله رئیسی از این جهت مهم است و آقا آن را تفرد به ذکر می کند و این دولت را در سخنرانی ذکر می کند چون این دولت در یک  فاصله طولانی از مدیریت های جهادی و انقلابی شکل گرفت، ما مسئولین جهادی و انقلابی و جوانان انقلابی و جهادی زیاد داریم اما جوان ما اسن سؤال می کند که این همه شما می گویید مدیریت انقلابی مگر نباید مدیران ارشد انقلاب اولین جهادگران باشند و در خط مقدم خدمت به مردم شب و روز نشناسند و از همه بیشتر کار کنند، این سؤال بود و دهه نود از این خبرها نبود، عینیت بخشیدن به مکتب امام یعنی این.

جوان سؤال می کند کدام دولت را شهادت شهید رجایی سالیان زیادی گذشته از آن و نسل جوان کنونی تشنه مدیریت انقلابی مدیران ارشد نظام است و کجا باید تبلور پیدا بکند و این در دهه نودی که خطراتی برای انقلاب به وجود آمد به خاطر سیاست هایی که اعمال می شد که یک دفعه این زمزم دولت آیت الله رئیسی، خستگی ناپذیری این عالم مجاهد با کفایت ، این رئیس جمهور مردمی اهل کار بی وقفه خالصانه به این مردم عزیز تفضل می شود و در دولت او اتفاقاتی می افتد، نساب های تازه ای را دولت او خلق می کند و همه چرخ های مملکت به گردش در می آید، کارخانه های تعطیل شده، چرخ صنعت های پیشرفته کشور مثل هوا و فضا، صنعت هسته ای، چرخ زیرساخت های اساسی کشور، انتقال آب به سرزمین داخلی و مرکزی ایران، طرح های آب شیرین کنی که استان های محروم از آب شیرین، این راه آهن ها و جاده هایی که سال ها مونده، زیرساخت های بهداشتی که ده ها سال مردم می گفتند این ها مانده بود این رئیس جمهوری که شب و روز نشناخت و مردم به عینیت دیدند مدیریت انقلابی فراموش شده را و آیت الله رئیسی احیاگر مدیریت انقلابی و جهادی در سطح مدیریت ارشد و کلان جامعه بود و این نساب ها در این دولت خلق شد. رشد صادرات غیر نفتی به بیشترین حد خود بعد از انقلاب اسلامی ، فروش نفت از ۲۵۰ هزار بشکه به ۵/۳ میلیون بشکه در روز ، نگاه به محرومین ، سفرهای متعدد استانی در این ۳۳ ماه هفتاد سفر منطقه ای ، برخی استان ها را چندین بار حرکت کردند برای اینکه مشکلات را ببینند و حا کنند، چرخ روابط با همسایگان و کشورهای بزرگ دنیا، شانگهای، بریکس و این ها مسائلی بود که این دولت این ها را زنده کرد.

بنابراین باید دقت کنیم. نکته سوم فرمایشات حضرت آقا این بود که باید مردم در ۸ تیر این بدرقه ای که از شهیدان خدمت کردند کامل کنند با انتخاب یک رئیس جمهور مکتبی . دهه نود با سه سال دولت آقای رئیسی را مقایسه کنید . تفاوت مکتب امام را با تفاوت مکتب غرب ما متوجه می شویم و اگر دهه نود هم یک دهم این کارها انجام می شد قطعاً شرایط بهتر بود اما چه بکنیم کسانی که در این انقلاب صاحب منصب شدند  گاهی وقت ها با تجمل و اشرافی گری، گاه وقت ها چشم دوختن به دشمنان و گاهی با جلب رضایت دشمنان خواستند کار مملکت را حل کنند و این طور کار حل نمی شود.

لذا برای ۸ تیر باید دقت کنیم در اخلاق و عمل شخصیتی بیاید که رهرو مکتب شهید رئیسی عزیز باشد. برخی نیامده شروع کردند به لجن پراکنی و این ها رئیس جمهور در تراز مردم ایران نیستند، کسانی که با لجن پراکنی می خواهند رأی جمع کنند، کسانی که نگاهشان به لبخند و رضایت دشمن است لیاقت رئیس جمهوری مردم ایران را ندارند و نمی توانند بار را به منزل برسانند و در یک کلام بزرگواران رئیس جمهوری باید ولایتمدار باشد و تمام هم و غمش نگاهش به مردم و فرامین مقام معظم رهبری باشد و اجرا شود در کشور و ببینید کشور به چه پیشرفت و رفاه و آسایشی خواهد رسید.

فردا اول ذی الحجه سالروز مبارکترین ازدواج عالم است، ازدواج دو معصوم، دو حجت خداوند، ازدواجی ساده اما پر از صفا و صمیمیت، ازدواجی بی پیرایه اما پر از مهر و محبت، زرق و برق ازدواج ها نیست که آرامش می آورد ، دوام زندگی ها و آرامش زندگی در دو چیز خلاصه می شود، یک، شناخت از روی شناخت و نه با احساسات ، با مشورت و تصمیم از روی علاقه های زودگذر و دوم صبر بر کاستی ها است. آداب و رسوم ، تفاخر،،تکاثر چشم و هم چشمی نمی تواند مایه دوام زندگی باشد که اگر این طور بود کسانی که وضع اقتصادی خوبی داشتند هم باید زود ازدواج می کردند و هم باید زندگیشان دوام زیادی داشت اما این طور نیست بلکه برعکس است و حضرت آقا می فرمایند سبک زندگی باید تغییر کند اما دستگاه ها وضیفه دارند شرایط ازدواج آسان را فراهم کنند.

هفته محیط زیست قرار داریم. حفاظت از محیط زیست یعنی حفاظت از نعمت بزرگ خداوند، طبیعت زیبای خدادادی وظیفه همگانی است. محیط زیست استان یک توجه مضاعفی را می طلبد به خاطر اینکه ما در معرض آلودگی های بین المللی قرار داریم و کشتی هایی که از آب های دیگر به خلیج فارس می آیند منشأ آلودگی هستند و صنعت های بزرگ آلاینده در کشور وجود دارد لذا توجه به محیط زیست استان از طرف کشور و دولت باید مضاعف باشد تا ما اتفاقاتی که برای محیط زیست می افتد دچارش نشویم . تقدیر و تشکر می کنم از سازمان حفاظت محیط زیست و فعالیت جهادی و دانش بنیانی که در این عرصه دارند.

نکته کوتاه هم در مورد حوزه های علمیه عرض کنم. چراغ حوزه علمیه را خدا روشن کرده است ، اولین چراغ حوزه های علمیه به دست خدا روشن شد و در آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه جو جهاد ، شور جهاد و همه در رکاب پیغمبر و خداوند نهیب می زند به جامعه که کجا می روید همه شما باید عده ای باشند و تفقه در دین کنند، نفرمود تعلم دین ، یادگیری دین، تفقه یعنی فهم عمیق فهمی که به وسیله آن شبهات را کنار بزنیم ، فهمی که به وسیله آن با تمام مشکلات احادیث الآن برسد و ما اینجا قرائت کنیم. مؤسس حوزه های علمیه خداوند است و من دعوت می کنم از جامعه نخبگانی در مورد حوزه ، رسالت حوزه مطالعه کنند و اگر می خواهند وارد شوند با یک مطالعه خوب وارد شوند. علامه طباطبایی، شهید مطهری، حضرت آقا و امام بزرگوار حاصل حوزه های علمیه هستند.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.