آموزه های عاشورا در عزاداری های محرم و صفر فراموش نشود
حضرت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی امام جمعه محترم موقت بوشهر در خطبه های نمازجمعه این هفته:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خطبه اول
ایام ، ایام محرم است، در آستانه عاشورای سید و سالار شهیدان کربلا اباعبدالله الحسین (ع) هستیم، تسلیت عرض می کنم این ایام را محضر مقدس صاحب عزای حقیقی این ایام حضرت ولی عصر حجت بن الحسن العسکری (س) و به محضر همه شما عزاداران مخلص سالار شهیدان.
یکی از ارزشمندترین کارهایی که در ایام عاشورا و محرم و ماه صفر باید به آن توجه داشته باشیم این است که باید در کنار شور و احساس و احضار عواطف نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت و شهدای مظلوم کربلای معلی و در کنار عزاداری و سیاهپوشی برای خامس آل عبا درک و توجه به فلسفه قیام اباعبدالله و اهداف ارزشمند قیام حسینی.
یکی از این اهداف که ابی عبدالله الحسین خود به آن عنایت داشته و بیان کرده و جزو واجبات دین اسلام هم می باشد در کنار نماز و روزه و سایر عبادات مسأله امر به معروف و نهی از منکر است.
برادران و خواهران امر به معروف و نهی از منکر از واجبات مسلم پروردگار عالم است و اولین آمر به معروف و ناهی از منکر خود خدای متعال است. «إِنَّ اللّٰهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسٰانِ وَ إِیتٰاءِ ذِی الْقُرْبىٰ وَ یَنْهىٰ عَنِ الْفَحْشٰاءِ وَ الْمُنْکَرِ» خداوند امر به عدل و احسان دارد ، امر به رسیدگی به فامیل دارد ، معروف همین است دیگر یعنی هر آنچه خداوند عالم دوست دارد و بر ما لازم دارد و داشته و منکر یعنی هر آنچه ما را از خدا دور می کند. لذا خود خدا اولین آمر به معروف و ناهی از منکر است و بعد از آن انبیاء الهی، اصلاً انبیاء آمدند برای امر به معروف و نهی از منکر، چقدر پیغمبران را سر بریدند و کشتند ، چرا یحیی را سر بریدند، چرا زکریا را به شهادت رساندند، چرا جرجیس نبی را در آتش سوزاندند به خاطر امر به معروف و نهی از منکر می کردند.
امر به معروف منهاج و روش انبیاء است و اصلی از اصول رسالت و نبوت است، سراسر قرآن شما نگاه کنید سخنان پروردگار عالم است که از زبان انبیاء االهی صادر شده است برای ارشاد مردم، ابراهیم را چرا در آتش انداختند، چرا انبیاء الهی شکنجه می شدند؟، به خاطر امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب است ولی تاوان هم دارد.
پیامبر گرامی اسلام، خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) این امر را احیا کردند. مگر خداوند نفرمود:« کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» شما برترین امت هستید به شرطی که امر به معروف و نهی از منکر کنید. یا در جای دیگر فرمود:« الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ» کسانی که آمر به معروف و ناهی از منکر هستند و اهل نماز و زکات هستند خداوند به آن ها رحم می کند، جامعه ای که در آن امر به معروف باشد باران به موقع می آید ، جامعه ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر باشد اشرار بر آن ها مسلط نمی شوند و خداوند برکاتش را نازل می کند.
خداوند می فرماید برکات آسمان و زمین بر این جامعه می بارد به شرطی که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند، برادران و خواهران، عزاداران ابی عبدالله الحسین بدانید حسین بن علی فلسفه قیام و حرکت خود را و مهمترین فلسفه را امر به معروف بیان می کند« من برای امر به معروف قیام کردم، تصمیم گرفتم امر به معروف کنم و نهی از منکر کنم.»
برخی وقت ها امر به معروف با سخنرانی است ، با خطابه و تذکر لسانی است، با انکار قلبی است و مراحل دارد، گاهی وقت ها این قدر مهم است که وقتی جامعه دارد به فساد کشیده می شود، سر دمدار جامعه مسلمین فرد پست فطرتی مثل یزید بن معاویه می شود امام حسین می تواند در مدینه بنشیند، امام متوجه شه که سخنرانی و از این قبیل اثر ندارد در جامعه لذا اینجا است که باید حسین بن علی فدا شود تا دین و معروف ها در جامعه زنده بماند تا منکرات در جامعه از بین برود. همه ما تکلیفمان همین است، منی که عزادار ابی عبدالله هستم ، منم باید امر به معروف و نهی از منکر کنم آن طور که نماز و روزه و حج و زکات بر من واجب است امر به معروف هم باید کنم که البته شرایط هم دارد.
اولین شرط انکار قلبی است. گناهی که می شود حداقل در دل خود بگو خدایا من راضی نیستم، خدایا از کاری که این ها می کنند من راضی نیستم، این حداقل است البته، مرحله دوم اگر می دانی حرفت اثر دارد باید تذکر بدهی چون واجب است، اگر من تشخیص بدهم در یک مجلس عروسی من این قدر نفوذ دارم ، جایگاه و احترام دارم در اقوام که اگر تذکری بدهم که اختلاط زن و مرد نباشد، معصیت نباشد به حرف من گوش می دهند باید حرف زد و واجب می شود بر من ولی اگر نه نتوانستی یا احتمال زیاد دادی که تذکرت اثری ندارد می توانی بیرون که بروی ، این حداقل کاری است که می توانی انجام دهی، چرا در مجلس گناه می مانی؟، چون ماندن تو تأیید کار این ها می باشد و به نوعی کمک کردن به گنه کار است با حضور خودم. به هر حال مراحلی دارد و برخی از این مراحل قانونی است و باید مراعات شود و آن هایی که مسئول هستند که مشکلی که قانون امر به معروف و نهی از منکر دارد و مأسفانه آنچنان که باید و شاید اجرایی نمی شود شاید نهادهایی که مسئول این کار هستند، شاید ۳۰ نهاد در رابطه با این مسأله هستند و هر کدام به گردن دیگری می اندازد ، هر کس وظیفه ای دارد، من سخنران، من گوینده، من خطیب وظیفه ای دارم، مدیر کل اداره و استاندار یک وظیفه داریم، همه ما وظیفه داریم. مگر امیر المؤمنین مرتب خطاب نمی کرد به فرمانداران و بخش دارانش کهخ اختلاس نکنید و رشوه نگیرید ، کار مردم را راه بیاندازید، این ها خود امر به معروف و نهی از منکر است ، امیرالمؤمنین خود ورود می کرد، پیامبر گرامی اسلام خود بعضی وقت ها ورود می کرد و بعضی از مدیرهای نالایق را که منکر انجام می دادند یا مسیر منکر را باز می کردند یا جلو منکر را نمی گرفتند عزل می کردند.
هر کس به اندازه خود وظیفه دارد، استاندار یک اندازه، فرماندار و بخش دار یک اندازه ، من خطیب یک طرف و ما خودمان در خانواده خود که وظیفه داریم، من نمی توانم دخترم را نصیحت کنم که بی حجاب بیرون نرود؟، من نمی توانم همسرم را نصیحت کنم؟، خواهرم را تذکر دهم، این ها را که می توانیم. مردم خودتان و خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهید. امر به معروف واجب است، حسین بن علی شهید شد و زینب کبری اسیر، اباالفضل العباس دو دستش قلم شد، علی اصغر این طور شد برای امر به معروف و نهی از منکر.
روش و راه انبیاء امر به معروف و نهی از منکر بودن، روش زندگی نیکان باید امر به معروف و نهی از منکر باشد که امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که واجبات دیگر به آن بسته است، اگر من امر به نماز نکنم و خانواده ام را ترغیب به نماز نکنم نمازی باقی نمی ماند، بچه نمازخوان بار نمی آید، اگر من نهی از منکر نکنم و تذکر ندهم به دختر و خانواده امر که بی حجابی نکنید این من خودم گناه کرده ام و اگر نتوانم جلو آن را بگیرم شریک گناه آن ها هستم.
واجبات دیگر با امر به معروف و نهی از منکر است. و بعد فرمود بازار شما اسلامی می شود اگر امر به معروف کنیم ، من و شریک در مغازه من تذکر بدهم که کم فروشی و احتکار و … نکن، همه که نباید از حکومت باشد و منتظر دیگران باشیم، هر کسی می تواند زبانش را باز کند و زبانی تذکر دهیم که این طور بازار اسلامی می شود و آن وقت کاسب حبیب الله می شود به شرطی که امر به معروف و نهی از منکر کنی و کم نفروشیم و گران فروشی نکنیم.
با امر به معروف و نهی از منکر است که ظلم ها بر طرف می شود و زمین ها آباد می شود. که این امر مهمی است برادران و خواهران که ان شاءالله در این ماه محرم خوب از حسین بن علی درس امر به معروف و نهی از منکر را بگیریم تا بتوانیم ان شاءالله عمل کنیم حد اقل خانواد ه خود را اصلاح کنیم و کاری کنیم که مجالس عزاداری ما جای گناه نشود.
ممکن است شما بگویید مجلس عزاداری ما چطور جای گناه می شود ؟، برخی اوقات تا پاسی از شب مشغول عزاداری هستیم و ارادتمندان ابی عبدالله می آیند و سینه زنی می کنند اما همان جا هم برخی اوقات ممکن است یک سری کارهای خلاف اخلاق و اسلام و خلاف عفت عمومی اتفاق بیافتد. من بانی و متصدی امر باید تذکر دهم و برنامه ریزی کنم که زمینه برای گناه در مجلس حسین بن علی ایجاد نشود ، این ها را ما می توانیم انجام دهیم و خواهشی که من دارم از متصدیان امر، بانیان مجالس حسینی خداوند به همه شما اخلاص و عزت توفیق، سرافرازی عطا کند اما حواسمان باشد مبادا تا ۴ شب سینه زنی کنیم و نمازمان قضا شود ، این خود منکر است، سینه زنی مستحب ایت و نماز واجب است.
برادران و خواهران عزیز ، بانیان عزا، روضه خوان ها و همه ما برخی اوقات نا خواسنه منکری از ما صورت می گیرد ، در فلان عروسی هم تا ساعت ۴ صبح مردم آن جا جمع هستند و نماز صبح ها قضا شود و در مجلس عزای حسین هم قضا شود صبح چه فرقی دارد، نکند به دست خودمان موجبات ایجاد منکر را فراهم کنیم.
خطبه دوم
در سالروز آسمانی شدن شهید عاشورا و شهید انقلاب شهید حجت الاسلام عاشوری (رض) هستیم در این سوم محرم که خود هم ذاکر ابی عبدالله بود و هم خادم ابی عبدالله و هم ناهی از منکر و آمر به معروف بود که در این راه هم بود که شهید عاشوری را در ماه حسی مظلومانه هدف قرار دادند و به شهادت رساندند و به اوج اعلا و عزت خود رسید و خسارتی بر ما و استان ما وارد شد، یاد و خاطره همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و خصوصاً شهدای روحانی و به ویژه این شهید والامقام را گرامی می داریم و نثار رو این شهید و شهدای محراب چون در آستانه ایام برگزاری اولین نمازجمعه تهران در سال ۵۸ به فرمان امام توسط مرحوم طالقانی هستیم، روح شهید عاشوری، شهدای محراب و شهدای نمازجمعه برای شادی روح همه این عزیزان صلواتی ختم کنید.
ایام، ایام عزاداری سالار شهیدان کربلا است و این توفیقی است که نسیب ما شده و باید خدا را هزاران هزار بار سپاسگزرای کنیم و حتی نماز شکر کنیم که خدا را شکر که امسال هم زنده ماندیم و زیر علم حضرت ابی عبدالله عزاداری می کنیم، توفیق بده پروردگارا به حق خود حسین بن علی تا آخر محرم و ماه صفر بتوانیم خدمتگزار مجالس و دستگاه ابی عبدالله باشیم. استفاده کنیم از مراسمات هم از مداحی مداحان و نوحه خوان ها ی عزیز و بزرگوار و هم از سخنان ارزشمند خطبای عزیز و بزرگوار را که من لازم می دانم در اینجا خطبا و منبری هایی که زحمت کشیدند و از بیرون تشریف آوردند برای برنامه های ماه محرم و عزاداری ابی عبدالله و در واقع برای جهاد تبیینی که الآن بر ما طلاب و علما واجب است. از حضور این عزیزان تشکر می کنیم و خواهش می کنیم از بانیان و همه اقشار که از وجود این خطبای بزرگوار بهره ببریم.
برادران و خواهران تا بتوانیم در این ایام برای جوانان مابه بگذاریم و برنامه ریزی کنیم چون این جوانان و نوجوان ها هستند که عزاداران آینده حضرت ابی عبدالله خواهند بود، این کودکان ما هستند که سینه زنان و نوحه خوانان آینده خواهند بود، از این موقعیت و سرمایه ظرفیت عاشورا استفاده کنیم و البته خواهشی که از همه دارم از من منبری، بانی، شمای مداح و همه و همه این است که نیت ها خالص برای خدا باشد، برای رضای خدا باشد، برای خشنودی دل امام زمان باشد و بدانید و می دانید که عزاداری های ما هم نوایی با پیامبر و امام زمان است که فرمود شب و روز برای جد غریبم گریه می کنم، شب و روز برای آوارگی زینب امام زمان گریه می کند، شب و روز برای مصیبت آل الله گریه می کند. ما یه محرم و صفری توفیق پیدا می کنیم و ان شاءالله نیت ها را خالص کنید و برای مجالس ابی عبدالله هر چه وقت بگذاریم و مایه بگذاریم و از زندگی خرج کنیم مطمئن باشید که خداوند در همین دنیا جبران خواهد کرد ، در کنار صواب های بسیار بالا یی که خواهد داشت .
اما من این نکته را محضر شریف شما عزیزان عرض کنم و این خطبه را به اتمام برسانم. عزیزان قدرت عاشورا بسیار فوق العاده است، قدرت محرم و صفر و قدرت اتصال به ابی عبدالله الحسین برای جامعه ما، جامعه شیعه، جامعه مستضعفان عالم قدرت فوق العاده ای است. تا کنون فرعون های زیادی آمدند و رفتند ، نمرودهای زیادی آمدند و رفتند، ظلم ها و ستم ها کردند و رفتند اما نمرودهای این زمان ما و فرعون ها و مستکبران و شیاطین زمان ما شاید هیچ قدرتی تا کنون به قدرت این ها نداشتند، مدرن ترین تسلیحات و شیطنت ها را انجام می دهند برای اینکه جبهه حق را متوقف کنند، قدرت زیادی دشمن دارد اما هیچ وقت نباید نگران باشیم اتفاقاً این قدرت هر چه بالاتر برود نشان دهنده این است که قدرت جبهه ایمان هم بالا می رود، جبهه ایمان ولو اینکه از نظر ظاهری قدرت کمتری دارد اما جبهه ایمان و حق و تشیع اگر قدرت داشته باشد در برابر این قدرت ها هراس ندارد در حالی که مدرن ترین سلاح ها را این ها داشته باشند.
الآن در سوریه، در لبنان ، در عراق قدرتمندان عالم هزاران میلیارد هزینه کردند و آوردند چه نتیجه ای جز شکست برای متکبران عالم چبزب بر جا نیاورد، خودشان اعلام می کنند در فلان کشور ما چندین میلیارد هزینه کردیم ولی آنچه که پیروز شد تفکر ضد شیطانی بود که پیروز شد یعنی تفکر جبهه مقاومت با همه کمبودهایی که داشت پیروز شد و دشمن تا دندان مسلح را شکست داد و در آینده هم شکست خواهد داد به شرطی که در مسیر عاشورا قدم بر دارد.
حادثه عاشورا و تفکر و اندیشه عاشورا و حسینی بودن از همه قدرت ها بالاتر است و این را تجربه نشان داده، همین سال های اخیر را ببینید که در سوریه شیاطین چه برنامه ای داشتند ، چه تفکری داشتند که محور مقاومت را شکست دهند ولی بر عکس شد چون همه وصل به عاشورا بود، مستقیم و یا غیر مستقیم.
لذا این نکته را عرض می کنم برای اینکه ما بتوانیم از قدرت محرم و عاشورا خوب بهره ببریم و استفاده کنیم و دشمن را شکست دهیم چند الزام دارد.
یک، اشک است، اگر بتوانید برای امام حسین گریه کنید،امام رضا فرمود اشک بریزید برای حسین، ناله بزنید برای امام حسین چون اشک هم باعث سبکی می شود و هم اتصال پیدا می کنیم به حسین ، حسین ثارالله است و کشتی نجات است. اگر در اقیانوس حرارت و آتش حسینی قرار بگیریم نجات پیدا می کنیم. عشق و شور حسین چنان شهادت ابی عبدالله حرارتی در قلب مؤمنین ایجاد کرده که تا قیامت خاموش نمی شود به شرطی که مؤمن باشیم و باور داشته باشیم که قدرت پروردگار عالم را.
دوم، زیارت و همین زیارت اربعین شما ببینید ، تفکر اربعین و زیارت آن چه قدرت بی مثالی است در عالم امکان، کجای عالم سراغ داریم این جمعیت در کنار هم قرار بگیرند و با نعمت و وحدت و برادری در کنار هم قرار بگیرند ، قدرت از این بالاتر؟، این قدرت عاشورا و است.
برائت و تبری، همین زیارت عاشورایی که می خوانیم به زبان و قلب تبری بجوییم از دشمنان.
چهارم، کنار اهل بیت باشیم و آرزوی معیت با اهل بیت.
یزیدیان زمان امام حسین رفت و یزیدیان زمان ا مراقب باشیم که ما را فریب ندهند به خاطر درهم و دیناری و لقمه نانی و باید مراقب باشیم ، چقدر افرادی که اهل نماز و روزه بودند در ظاهر و قربت الی الله در برابر حسین بن علی شمشیر کشیدند چون محو تهدید یزیدیان شدند تا این مسأله شدند.
مهدوی زندگی کردن است. چند رکن دارد تشیع و اسلام، رکن اول مبعث و بعد غدیر، سوم عاشورا و چهارم ظهور مهدی آل محمد (ص) فرصت نیست بیشتر توضیح دهم و خود عارف هستید الحمدلله و این ها ارکان شیعه است و کسی که باور بعثت دارد غدیر را قبول دارد و اگر غدیر را پذبرفت در عاشورا حبیب بم مظاهر و جعفر و این ها و در مکتب عاشورا یاد می گیرند چطور مهدوی زندگی کنند تا زمینه ظهور را فراهم کنند.