نمازجمعه ۹ دی ماه ۹۰
خطبـه اول
بسماللهالرحمنالرحیم
شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم چرا که تقوا بهترین زاد و توشه برای سعادت اخروی و برترین راه برای جلب محبت الهی در حیات دنیوی است.
در خطبه اول بنابراین گزارده ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راه خدایی زندگی کردن، راهی که خدا با ماست و ما هم با خدا هستیم، راهی که راه انبیاء و راه خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، راهی که همان صراط مستقیم و طریق کمال انسان است.
راه خدا و صراط مستقیم کمالِ انسانی، عبودیت است. عبودیت یعنی اعتقاد، رفتار و اخلاق اسلامی داشتن و جوهرهی عبودیت ایمان است. یکی از ویژگیهای عبودیت، ایمان و راه خدا که بدان در این خطبه میپردازیم ولایتمداری است. ولایت مداری جوهرهی تدیّن و دین داری است به طوری که اگر ولایت و ولایت مداری برای انسان مسلمان، دینی نباشد اساساً ایمان او زیر سئوال است و تدیّن او دارای شاخصههای منفی و دور از باطنی سالم در عرصهی تدیّن.
ولایت یعنی حاکمیتِ شخصی، بر جامعه و فرد که آن جامعه و فرد، آن ولایت را میپذیرد و به آن می بالد، به آن عمل میکند، سراسر وجودش حاکمیت این ولایت است و قلبی مالامال از محبت به ولی دارد. قلبش سرزمین محبت و ایمان به ولایت است و عملش همگی نشأت از اشارات ولایت دارد. به همین خاطر شما در قرآن، در کتب آسمانی و در متون فاخر دینی در حوزه ولایت و ولایت مداری بسیار سخن میبینید.
اولین ولایت، ولایت الهی است که ایمان به خدا، التزام به اعتقادِ کامل به خالقیت، رازقیت، بقاء ما، فنا ما، رزق ما، هدایت ما، کمال ما و سعادت و شقاوت ما به دست خدا بودن است. سپس ولایت نبوی و ولایت رسول خدا(ص) را با تمام شرایط و ویژگیها پذیرفتن و بعد از آن ولایت ولوی و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت و بعد از آن ولایت فقیه. این مدار ولایت است و اگر کسی در فضای دینی تخطی از آن کند از مدار سالمِ دین خارج شده است، اگر ولایت الهی را قبول نکند اساساً ایمان ندارد، اگر ولایت رسول خدا(ص) را قبول نکند اسلام ندارد، اگر ولایت اهل بیت را نپذیرد بر مدار امامت حرکت نمیکند و اگر ولایت فقیه را نپذیرد در عرصه زندگیِ دینی به ویژه در عرصه سیاسی خارج از اسلام و مکتب اهل بیت است.
جوهرهی اسلام و دین، ولایت و ولایت مداری است و اگر کسی قائل به ولایت و ولایتمداری نباشد، اسلامی بیمحتوا و بیجوهره دارد. از امام باقر(ع) در مورد ارکان اسلام سئوال شد، فرمودند: «بنی الاسلام علی خمس» بنای اسلام بر پنج پایه است: «الصلوه و الزکوه و الصوم و الحج و الولایه» نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، سئوال شد: یابن رسولالله کدام یک از این پنج مورد افضل است؟ فرمودند: «الْوَلَایَهُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ» ولایت است زیرا کلید هم فهم آن عبادات و هم قبولی آنان و هم ورود در عرصه عمل به آنان، ولایت مداری است. در قرآن میبینیم که «أَطیعُوا اللّهَ وَأَطیعُوا الرَّسُولَ وَأُولی الأمْرِ مِنْکُمْ» یعنی اطاعت از ولایتِ الهی، نبوی و اطاعت از اولیالامر در زمان حضور، ائمه اطهار است و در زمان غیبت، ولی فقیه است.
مهمترین شاخصهی بصیرت داشتن یک انسان دینی، کشف، ایمان و عمل به ولایت است، درک کند، ایمان آورد و عمل کند، این شخص بصیرت دارد. لذا امیر مؤمنان علیبنابیطالب (علیه السلام) میفرماید: «فَاقِدُ الْبَصَرِ فَاسِدُ النَّظَرِ» یعنی کسی که بصیرت ندارد در تمامی آرای خود اشتباه میکند یعنی جدا شدن از خط ولایت و ولایت مداری، خود عامل اساسی در انحراف و فتنه خواهد شد و این شخص هر نظری بدهد چون ولایت مدار نیست خطا خواهد بود، این سخن امیر کلام است. در کشفِ تئوریهای سیاسی خود خطاب میکند چون بر مدار ولایت مداری فکر نمیکند، در حرکتهای سیاسی خود اشتباه میکند چون بر مدار ولایت مداری حرکت نمیکند، سخن میگوید به اشتباه، پیشنهاد میدهد به اشتباه، رأی میدهد به اشتباه، تحلیل میکند به اشتباه، تکذیب میکند به اشتباه، تأیید میکند به اشتباه. «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق» انسانی که بدون بصیرت عمل میکند مانند کسی است که گمراه است، «لا یزیده سرعه السیر الا بعدا عن مصافه» هر چه بیشتر میدود از هدف دورتر میشود.
اساس و جوهرهی دین، ایمان و عبودیت، ولایت مداری است و در شرایط کنونی جوهرهی تدیّن و عمل بر مبنای فقه به ویژه فقه حکومتی، حرکت بر مدار خورشید فروزانِ جهان اسلام و مکتب اهل بیت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای است، این از متون فاخر دینی و مبانی فقه حکومتی آموختهایم.
سه مقطع، ولایت و ولایت مداری مورد تعرض واقع شد. ببینید چه مشکلاتی برای مردم، دین و حکومت دینی ایجاد نشد، چقدر عرصه دین ضربهی تاریخی تحمل کرد. در زمان امیر مؤمنان(ع) که وجودش یک هدیه آسمانی به جهان بشریت بود و همچنین هست، حکومتش نماد حکومتِ الهی است. اصحاب فتنه در چهار جبههی متحد با شعار خروج از حاکمیت و ستیز با ولایت مقابل علیبنابیطالب(ع) قرار گرفتند. سیاستبازان قدرتطلب و خواهان سلطه به هر قیمت که جنگ صفین را به راه انداختند با هدف به بنبست کشاندن ولایت و رهبریت، معاویه ها، مروان بن حکمها، ولید بن عقبهها، شریبیل ها، بصر ابن ارتاد ها، ضحاک ابن قیص ها و عمر عاص های سیاسی با طراحیهای بسیار و در اندیشه خودشان قوی، میخواستند رهبریت، نظام علوی و نظام اسلامی را به بن بست بکشانند که امیرالمؤمنین(ع) به خاطر مصلحت حفظ نظام، با آنان سازش کند و حتی حاکمیت را به دست آنها بدهد. جنگ نرم را آغاز کردند و سپس جنگ سخت را در بلاد اسلامی و سپس صفین را به راه انداختند.
دیگری اصحاب جمل بودند، رانت خواران اقتصادی و ثروت پرستانی که به دنبال توسعهی قدرتِ اقتصادی خود بودند و به دنبال تأثیرگذاری از راه قدرت اقتصادی بر عرصه سیاسی بودند. در دورههای قبل از رانتخواری پروار شده بودند و وقتی علیبنابیطالب(ع) اعلام عدالت محوری و انصاف گستری داد و دیدند نمیتوانند بر علیبنابیطالب(ع) تأثیر بگذارند پیمان ولایت را شکستند، طلحه، زبیر و عبدالله بن زبیر از این گروه بود و برای مشروع نشان دادن خود، از بیت پیامبر نیز یک نفر را به خود اضافه کردند و جنگ جمل را به راه انداختند.
گروه سوم مارقین بودند، کسانی که سادهلوح و ساده اندیش بودند، قدرت تحلیل سیاسی نداشتند، مقدس مآب بودند و فریب بازیگردانان سیاسی را میخوردند، عبدالله وهب راسبی و خوارج این چنین بودند و جنگ نهروان را به راه انداختند.
گروه چهار دنیاگرایانی بودند که به هیچ صورت منافع خود، آبرو، شخصیت، فضاهای اجتماعی، مقبولیت و زندگی خود را در قبال حمایت از حق در مقابل باطل به خطر نمیانداختند و جزء ساکتی بودند، مثل: سعد بن ابی وقاص و ابوموسی اشعری. فضایی برای علیبنابیطالب(ع) درست کردند که علیبنابیطالب(ع) اشک میریخت و فریاد میزد: کجایید مالک ها، کجایید عمارها، کجاید ابوذرها؟ فریاد میزد: «شَوقا اِلی رؤیَتِهِم» مشتاق دیدار شما هستم سردارانم، که در جبههها شهید شدید و علی را تنها گذاشتید، و اکنون من در محاصره اصحاب فتنه هستم. کسانی که از اسلام فقط رانتخواری و قدرتطلبی درک کردهاند، اسلام را برای خود میخواهند، علی را برای خود میخواهند، نه خود را برای اسلام و علیبنابیطالب(ع). در نهجالبلاغه فریاد میزند: «و لقد کَانَ فِیمَا مَضَى أَخٌ له» در گذشته برادری داشتم که جان برای اسلام میداد و الان در فراقش میسوزم. اصحاب فتنه چنان کردند که علیبنابیطالب(ع) از تاریخ گرفته شد، اما نام و راه علی باقیمانده است.
در دوران امامت و خلافت امام حسن مجتبی(ع)، اصحاب فتنه و انحراف آمدند و چنان فضایی را برای امام مجتبی(ع) ایجاد کردند که حضرت مجبور به هجرت از کوفه به مدینه شد. شایعهها و تهمتها و اصحاب فتنه، فتنهگری کردند و اصحاب انحراف چنان کردند که بخش عظیمی از لشکر امام حسن(ع) با تهدید و تطمیعِ معاویه از امام حسن(ع) جدا شدند اما بزرگمردی چون قیص ابن سعد پایداری کرد و ایستاد و شما در کربلا میبینید که اصحاب فتنه و انحراف چه کردند با حسینبنعلی(ع)، چنان کردند که حضرت بیش از ۷۲ تن صحابی جان بر کف نداشتند.
تاریخ نشان داده است آنان که با ولایت و ولایت مدار هستند نامشان به نور در تاریخ است و آنانی که به هر شکل علیه ولایت هستند چه با سکوت شان، چه با عمل و اندیشهشان، چه با زبان و قلم و بیانشان، اینها شخصیتهای ننگین تاریخ هستند. مردم ایران از آموزههای تاریخ اسلام آموختهاند که هیچ گاه حتی لحظهای رهبر خود را تنها نخواهند گذاشت. راه خدا از مسیر ولایتمداری میگذرد و کسانی که ولایت مدار نیستند حداقل در عرصهی سیاست یا مبتلا به کفر یا شرک یا نفاق سیاسی هستند.
خطبـه دوم
بسماللهالرحمنالرحیم
شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم چرا که تقوا کلید گنج رستگاری و طریق جلب عنایات الهی است.
در خطبه دوم به اختصار پیرامون چند موضوع سخن میگوییم:
روز یکشنبه سالروز میلاد آسمانی حضرت باب الحوائج امام کاظم(ع) است. آن امامی که در یکی از حساسترین و بحرانیترین مقاطع تاریخ اسلام به امامت رسید. عصمت، درایت و بصیرتِ آسمانیِ آن امام باعث شد که اسلام با تمام محتوای خود محفوظ بماند و انحراف و تحریف در متن اسلام رخ ندهد و چنان کردند که اسلام که در شرایط بسیار ویژهای قرار داشت و نهضت ترجمهی مکاتب غیر دینی و غیر اسلامی رواج یافته بود و تهاجمِ فرهنگیِ بسیار گستردهای بر جهان اسلام واقع شده بود اسلام و تشیع سربلند و مصون مانَد، به حضرت بقیهالله الأعظم و مقام معظم رهبری و همه شیعیان جهان تبریک عرض میکنم.
امروز مصادف است با سالروز حماسه نهم دی. حماسهای کمنظیر در تاریخ ایران، اسلام و جهان. تاریخ ایران هیچگاه همچین حماسهای با چنین بصیرت به خود ندیده است. اسلام و ایران چنین مقابلهی مردمی در مقابل فتنهی طراحی شدهی بسیار کارشناسی شدهی آکادمی های سیاسی و اتاق فکرهای ضدانقلاب را هیچگاه به خود ندیده است. در تاریخ جهان، این حماسه بینظیر و ماندگار خواهد ماند.
حماسه نهم دی، جواب مردم با بصیرت، ولایت مدار، حاضر در صحنههای سرنوشتساز و جان بر کف در تمامی مواقع، و جوابی این چنین به تمامی سردمداران جبهه فتنه، ولایت ستیزی، ساکتین، کوتاه بینان و سست عنصرهای سیاسی بود.
حماسه نهم دی اوج بصیرت و ولایت مداری و حضور در صحنهی مردم ایران است که با هدایتهای مقام معظم رهبری به بلوغ سیاسی و فکری رسیدهاند. حماسه نهم دی را از زوایای مختلف میتوان بررسی کرد که من به اختصار در عرصه منابع انسانیِ این حماسه سخن میگویم.
اصحاب فتنه یک گروه و یک جبهه در مقابل اصحاب ولایت و ولایت مداری بودند. اصحاب فتنه خود، سه گروه منسجم بودند که هر یک وظیفه خاصی داشتند: اولین آنها گروه اسلام ستیز و انقلاب ستیز خارجی بود که در صدر آنان آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس بودند که با طراحی براندازی نظام از سالها قبل برای سال ۸۸ طراحی و کارشناسی کرده بودند. آنان آموخته بودند که با جنگ و تهاجم سخت نمیتوانند ایران اسلامی را شکست دهند بدین خاطر با تهاجم نرم، چه فرهنگی، چه سیاسی و چه اقتصادی به دنبال براندازی نظام بودند و مدل براندازی نظام را مدلی انتخاب کرده بودند که در کشورهایی چون اوکراین، گرجستان و قرقیزستان تجربه کرده بودند، براندازی رنگیین. در گرجستان با نماد گل رز، در اوکراین به رنگ نارنجی و در قرقیزستان به رنگ لالهای آمدند و در فضای حساس انتخابات ورود پیدا کردند و آمریکا در قرقیزستان در عرصه انتخابات ۶۵ میلیارد دلار خرج کرد که بتواند در انتخابات ورود پیدا کند، اعمال سلیقه کند، فشار آورد توسط نیروهای فتنهگرِ داخلی آن کشورها و نظام را در یک فضای خاص به ویژه در عرصهی انتخابات چالش کشد و رژیم و دولتی آورد که خود میخواهد. در گرجستان سکاشویلی طراحی شد او را مطرح کردند، در اوکراین یوشاچنکو این کار را کرد و با اینکه در انتخابات شکست خورده بودند اما شرایط را با شعار تقلب طوری عنوان کردند که در این انتخابات تقلب رخ داده است و باید تجدید نظر شود، بدین وسیله مردم را فریب دادند و فضایی را درست کردند که آن کشورها را مجبور کردند که تجدید نظر کنند.
در ایران هم فکر میکردند اینچنین می توانند کنند و در جریان انتخابات میتوانند همان طرحهایی که در گرجستان، اوکرایان و قرقیزستان ایجاد کردند در اینجا هم اجرا کنند. بنیاد جامعهی بازِ سروس، بنیاد دمکراسی، خانه آزادی، بنیاد آلبرت انیشتین که تئوریسین آن جینشارپ است که یکی از تئوریسینهای کودتای نرم در جهان میباشد آمدند طراحی کردند، سالها نیرو سازی میکردند و میخواستند در انتخابات ۸۸ با ایجاد فتنه، نظام را به چالش بکشاند، صفین دیگری ایجاد کنند، کار به حکمیت کشیده شود و آنگاه خودِ آنها و حامیان غربگرا حکومت را به دست بگیرند اما شمشیر علیبنابیطالب(ع) به دست مقام معظم رهبری بیرون آمد و اصحاب فتنه را یک به یک سرنگون کرد.
گروه دیگر اصحاب فتنه، افراد داخلی بودند، قدرتطلبان، سیاستبازان، دگراندیشان، بازی خوردگانِ سیاسی توسط غرب که به دنبال اجرای طرح براندازی بودند. به دنبال حاکمیت خود و غرب بر سر زمین شهدا، ایران اسلامی بودند و عروسک خیمه شب بازیِ غرب شدند و صدای جهان استکبار از دهان آنها شنیده میشد، همان کسانی که سران فتنه بودند.
گروه سومِ جبهه فتنه، جمعیت خواصِ بی بصیرتی بودند که دنیاگرا و ساده اندیش بودند که به دنبال پیدا کردن فضاهای سیاسی برای طرح خود بودند مثل: عبدالله ابن زبیر که وقتی امام حسین(ع) و یزید مقابل هم قرار گرفتند، با سکوتش فتنه یزید را حمایت کرد که رهبریت و حضرت اباعبدالله حسین(ع) تضعیف شود، اینها هم این چنین بودند با سکوت در جریان فتنه به دنبال تضعیف رهبریت بودند، این سه گروه دستبهدست هم دادند و فتنه ۸۸ را به راه انداختند.
اینان با حمایتهای مالی برخی از کشورهای عربی و حمایتها و هدایتهای بنیادهای طراحیهای کودتاها و براندازی نرم و حمایتها در جوامع بینالمللی و مالی توسط سران استکبارِ جهانی، وارد صحنه شدند و هدف آنان سلطه و سپس تضعیف ارکان اساسی نظام و سپس حذف آن بود. آنان به دنبال اسلامزدایی و در یک کلام رهبر زدایی، حسین زدایی و علی زدایی از نظام ما بودند لذا در روز عاشورا آن چنان عمل کردند، اما خون حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، این منبر ها، این مداحیها و این آموزههای حسینی در عاشورا چنان کرد که چشم فتنه بیرون آمد.
حماسه نهم دی، آموزهی قیام اباعبدالله حسین(ع) با فریاد «هل من ناصرٍ ینصرنی» حماسه نهم دی از کربلا آغاز شد، همان موقع که حسین در قتلگاه فریاد زد: آیا کسی هست از دین خدا و از حرم پیامبر خدا دفاع کند؟ آن فریاد در نهم دی تجلی پیدا کرد، آن خون، آن آموزهها، آن منبر ها، آن اشکها و آن عزاداریها در حماسه ۹ دی تجلی پیدا کرد و نگذاشت قیام حسینیِ مردم ایران شکست بخورد.
این چنین است که مردم به ایران که در مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرورش یافتهاند نگذاشتند حسینِ زمان مقام معظم رهبری تنها بماند این چنین است که ۹ دی همان عاشورا است اما به رنگ پیروزی و ولایت مداری مردم، و اعلام میکنم به تمامی جبهههای ولایت ستیز در هر لباسی که باشید، در هر مقامی که باشید، در هر پست و هر جایی که باشید اگر بخواهید خدشهای به ولایت و ولایت مداری ایجاد کنید هر روز ۹ دی خواهد بود.
از استان ولایت مدار بوشهر عرض میکنیم رهبرا، همانطوری که خود فرمودی که جان ناقابلی داری برای آقا امام زمان(عج)، ما مردم بوشهر نیز این چنین هستیم جان ناقابلمان فدای وجود تو باد.
تاریخ اسلام و تاریخ ایران هیچگاه مردودین فتنه ۸۸ را ولو اگر توبه کنند نخواهند بخشید، چه آنان که اصحاب فعال فتنه بودند، چه آن کسانی که در قبال فتنه ساکت بودند، همه مردود هستند و این بار اول نیست که مردود شدند در کلاس انقلاب سالها مردود هستند لذا اینان از مدرسهی انقلاب اخراج هستند و هیچ گاه در صحنهی سیاسیِ انقلاب نباید حضور پیدا کند و شورای محترم نگهبان با تمام قوا باید در هر عرصهای صلاحیت اینان را رد کند و در هیچ عرصهای آنان را نپذیرد.
در مقابل فتنه، خواص با بصیرت و مردم ولایت مدار بودند، شما عزیزان بودید که امیر مؤمنان، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آرزو میکردند و میکنند که ای کاش شما بودید و علی تنها نمیماند. مردم امتحان خوبی دادند و نشان دادند که پیشتاز در عرصه ولایت مداری و بصیرت هستند و بسیاری از بهظاهر خواص ها باید به دنبال مردم حرکت کنند چرا؟ چون که مردم به دنبال فرمانهای رهبریت هستند. ملاک ارزشگذاری و ملاک برتری انسانی در عرصه سیاسی برای همه، ولایت و ولایت مداری است، هر کس ولایت و ولایت مدار تر بود خاصتر و باارزشتر در عرصه سیاسی و هرکس کمتر ولایتمدار بود، کم ارزشتر و اگر نداشت اصلاً ارزشی ندارد.
مردم ایران و خواص با بصیرت سربلندان تاریخ و جریان فتنه ۸۸ هستند و امروز روز رحلت و شهادت حضرت رقیه (سلاماللهعلیها) است، حماسه ۹ دی مدیون خون شهدای کربلا است، شکرگزاری این نعمت، ذکر اهلبیت است. عزیزان، از اهلبیت جدا نشوید که دوری از اهل بیت انحراف و فتنه میآورد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته