نمازجمعه ۵ خرداد ماه ۹۱
خطبـه اول
بسماللهالرحمنالرحیم
تقوا برترین راه جلب محبت الهی است.
شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم چرا که تقوا بهترین زاد و توشه برای سعادت اُخروی و برترین راه برای جلب محبت الهی در حیات دنیوی است.
در خطبه اول بنابراین گزاردهایم که از راه خدا سخن بگوییم، راه خدایی زندگی کردن، راهی که خدا با ما است و ما هم با خدا هستیم. راه خدا و صراط مستقیمِ سعادت انسان، عبودیت است، و عبودیت یعنی اعتقاد، رفتار و اخلاق اسلامی داشتن. جوهرهی عبودیت، ایمان است و ایمان یعنی اعتقاد به ذات اقدس باریتعالی داشتن و خود را در محضر خدا دیدن و مطیع فرمان خداوند دانستن و خود را در مسیر بندگی قرار دادن است.
در رابطه با ایمان موضوعات بسیاری وجود دارد، یکی از آن موضوعات، ویژگیهای انسان مؤمن است که به برخی از آنها پرداختیم و عرض شد که یکی از صفات انسانهای باایمان، اخلاقمداری است، اخلاق شخصی، خانوادگی، اجتماعی و کاری.
یکی از فضائل اخلاق اجتماعی که بسیار در جامعه مهم است و انسانهای باایمان دارای این فضیلت هستند، امنیت زایی و آسایش افزایی اجتماعی است. انسان مؤمن کسی است که در جامعه مایه امنیت، آرامش است و جامعه از دست و زبان او آسیب نمیبیند بلکه وجود او مایهی آرامش، امنیت و حرکات و سخن او فضایی پر از راحتی و آرامش ایجاد میکند که همواره مردم با وجود او احساس آرامش و امنیت میکنند و گاهی در کبود او احساس ناامنی میکنند. هم خود ایجاد امنیت میکند و هم فضا را مهیا میکند که در همه امور با هدایتهای خود امن باشد و از آن طرف با خدماتی که انجام میدهد، با نیکو کاریای که دارد و با کمکهایی که در دو عرصه مادی و معنوی و محیط پیرامونی انجام میدهد، وجود او مایه آسایش و راحتیِ جامعه است.
پیامبر گرامی اسلام خاتمالانبیاء محمد مصطفی (صلیالله علیهوآلهوسلم) درباره وجود انسان مسلمان و مؤمن که مایهی امنیت است و آسیب به جامعه نمیزند، میفرمایند: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده»[۱] انسان مسلمان کسی است که جامعه و محیط پیرامونی از زبان و عمل او در امان است. وجود او موجب سلامتافزاییِ اجتماعی است، ایجاد امنیت میکند و هیچگاه با زبان و عمل خود محیط اجتماعی را به تشنج و آشوب نمیکشد و جامعه و مردم از دست و زبان او در امان هستند. امیر مؤمنان علی علی بنابیطالب (علیه السلام) میفرمایند: «کیف تکون مسلما و لا یسلم الناس منک و کیف تکون مومنا و لا تامنک الناس و کیف تکون تقیا و الناس یتقون من شرک و اذاک»[۲] ای انسان تو چگونه مسلمان هستی در حالی که مردم از دست تو در امان نیستند، با زبان و عمل خود موجب ناراحتی مردم هستی، تو چگونه مؤمن هستی، در حالی که مردم از دست تو در امان نیستند، تو چگونه انسان پرهیزکاری هستی، در حالی که مردم از اذیت و آزار تو می ترسند، از کارها، زبان و اقدامات تو خوف دارند، یعنی وجودت مایهی خوف، بحران و ناامنی اجتماعی است. به همین خاطر است که انسان مؤمن، انسانی است که دارای این فضیلت اخلاقی است، امنیت ساز است، امنیت در جامعه ایجاد میکند، مردم در جامعه از دست او در امان هستند و با هدایتهایی که میکند فضای اجتماعی را سالم و به دور از بحران و تشنج قرار میدهد و فضایی پر از مهر و مهربانی در فضای اسلامی محقق میکند.
یکی دیگر از فضیلت های انسان مؤمن، آسایش افزایی است.
فضیلت دیگری که انسان مؤمن دارد آسایش افزایی است، یعنی دست دیگران را میگیرد، کمک میکند، چالشهای اجتماعی، چالشهای مادی مثل فقر و هم چالشهای معنوی مثل بداخلاقی و بیایمانی، را برطرف میکند. رسول خدا (صلیالله علیهوآلهوسلم) میفرمایند: «خصلتان لیس فوقهما من البر شیء الایمان بالله و النفع لعباد الله، و خصلتان لیس فوقهما من الشر شی ء:الشرک بالله و الضر لعبادالله»[۳] دو خصلت است که بالاتر از آن در نیکی چیز دیگری نیست: یک، ایمان به خدا و دوم، خدمت به برادران دینی، دست دیگران را گرفتن، کمک به دیگران کردن، مایه آسایش دیگران بودن. و دو خصلت است که در بدی و پلیدی چیزی بالاتر از آن نیست: شرک به خدا و ضرر و زیان زدن به بندگان خدا.
وجود مؤمن مایه امنیت و آرامش است.
امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: «مَن کانَ حاجَهِ أخیهِ المُسلِمِ کانَ اللهُ فی حاجَتِهِ ما کانَ فی حاجَهِ أخیهِ»[۴] هر کس در خدمت برادران مسلمان خود باشد و خدمتی به شخص مسلمانی کند، تا آن زمان که در خدمت آن برادر دینی است خدا هم در خدمت او است، اما آن شخص خدمت بشری میکند و خدا یاری و نصرت خدایی میکند. بنابراین یکی از فضائل اخلاقی انسان مسلمان و مؤمن، امنیت زایی یعنی وجودش مایه امنیت، آرامش و فضایی آکنده از مهربانی و مهربانی اسلامی است و با هدایت هایش، بحرانها، نگرانیها و اضطرابها را برطرف میکند، و دیگری اینکه وجود او آسایش افزا است، دست دیگران را میگیرد نه پای دیگران را. در خدمت دیگران است، کمک به دیگران میکند و میداند که با این کمکش خدا کمک او خواهد کرد.
«اللهم صل علی محمد و آل محمد»
خطبه دوم
بسماللهالرحمنالرحیم
تقوا کلید رستگاری است.
شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش میکنم چرا که تقوا کلید رستگاری و طریق جلب عنایات ویژهی خداوندی است.
در خطبه دوم به اختصار پیرامون چند موضوع سخن میگوییم:
بیانات مقام معظم رهبری سرلوحه زندگی در عرصه ولایتمداری است.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (دامت برکاته العالیه) در سالروز فتح خرمشهر در دانشگاه امام حسین (علیه السلام) مطالب مهمی ایراد فرمودند که به اهمّ آن اشاره میکنم، باشد که انشاءالله سرلوحهی زندگیمان در عرصه ولایتمداری قرار گیرد.
ایشان فرمودند: عزت و اقتدار روزافزون ملت ایران نتیجهی پایداری و ایستادگی در مسیر بیعتِ الهی است، یک عبارت است اما دارای مفاهیم بسیار بلند. عزت و اقتدار ملت ایران را که هماینک شما میبینید، میفرمایند: نتیجه پایداری و ایستادگی و مقاومت در مسیر بیعت الهی است.
مردم ایران با خدا بیعت کردهاند، با اسلام بیعت کردهاند، با ولی فقیهِ خود بیعت کردهاند، این بیعت الهی که تنها مسیر سعادت، عدالتگستری و پیشرفت مادی و معنوی انسانی است هزینههای بسیاری دارد چرا که دشمنان ضد دین و ضد اسلام همواره به دنبال ضربه زدن و تهاجم به جبهه دینی هستند، تنها راه، ایستادگی، پایداری و مقاومت در مقابل این تهاجم گستردهی جهان استکبار است و حمایت و پایداری جدی در ولایتمداری است و این باعث عزت میشود، «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ»[۵] کسانی که گفتند خدا و بیعت الهی کردند، سپس استقامت کردند، هیچ نگران نباشد که پیروز هستند و ملت ایران با این بیعتِ الهی که تجلی آن در ولایتمداری نسبت به ولی فقیه است الحمدالله با پیشرفت و توسعه در همه عرصهها و ایستادگی در مقابل جبهه دشمن، با موفقیت این مسیر را طی میکند و به سرانجام مقصود به زودی خواهد رسید.
افق آینده از آن مردم ایران است.
مقام معظم رهبری فرمودند که افق آیندهی ملت ایران و افقی که پیش رو دارد بر او لبخند میزند یعنی افق آینده، از آن مردم ایران است و جوانان که سرمایههای جدی این مملکت هستند باید با پایداری و ایستادگی در تمامی عرصههای فرهنگی، معنوی، مادی و در عرصههای مختلفِ تولید علم، مقابله در قبال تهاجم فرهنگی و رشد معنوی خود، مجاهدت در تولید سختافزارهای مورد نیاز نظام و ایستادگیِ نظامی در قبال تهاجمات و تهدیدها و تحمّل مشکلاتی که هماکنون شما در سطح جامعه میبینید انشاءالله آینده ایران اسلامی، روشن، موفقیتآمیز خواهد بود و انشاءالله در دهه پیشرفت و عدالت به اهداف الهی خود خواهد رسید.
مجلس، مرکز مهم و سرنوشت ساز
روز یکشنبه مراسم افتتاح نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. به همه نمایندگانی که به مجلس راه یافتهاند و با نگاه ولایی و خدمت به اسلام و مردم به این مرکز مهم و سرنوشتساز قدم گذاشتهاند تبریک میگوییم و از زحمات نمایندگانی که توفیق حضور ندارند و خدمات خالصانه، صادقانه و ولایتمدارانه داشتهاند تقدیر و تشکر میکنیم. چند نکته است که به این عزیزان یادآور میشویم:
ویژگی های نمایندگان: اسلام خواه، ولایتمدار، قانونمدار، مردمدار و استکبار ستیز
نماینده مجلس شورای اسلامی باید همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودهاند ویژگیهایی داشته باشد:
۱- اسلامخواهی و دانشبنیانی، باید درد اسلام داشته باشند، باید دانش نمایندگی بر مبنای فقه حکومتی و نظام مقدس اسلامی داشته باشند.
۲- ولایتمدار باشد، نگاهش نگاه ولایی باشد، مطیع مقام معظم رهبری باشد، این مردم به نماینده ولایی رأی دادهاند، رأی آنها متخذ از هدایتهای مقام معظم رهبری است، لذا مجلس شورای اسلامی باید نماد ولایتمداری باشد.
۳- قانونمداری، مطابق با قانون عمل کنند.
۴- مردم دار باشند و در خدمت مردم باشند. نمایندگان مجلس به رأی مردم، به اراده مردم و به خواست مردم نماینده شدهاند، وامدار این مردم ولایی هستند، باید در خدمت مردم، مجلس و نظام باشند نه اینکه نظام و مردم را به خدمت بگیرند.
۵- استکبار ستیز باشند، زهد، تقوا و اخلاق مدار باشند، عدالتخواه باشند، همدل و تعامل مثبت در سایه ولایت با دیگر قوا داشته باشند، به دنبال پیشرفت و عدالت، پایدار و همهجانبه باشند و با تصویب قوانین و نظارت عالیه بتوانند فضایی را فراهم آورند که مردم در فضای اسلامی و ولایی، به آرامش، آسایش و رفاه برسند.
مصرف دخانیات، مخالف عقل بهداشتی و عقل اقتصادی است.
این هفته، هفتهی زندگی بدون دخانیات است. دخانیات هم ضرر جانی دارد و هم ضرر مالی، لذا استفاده از آن نه با عقل بهداشتی و نه با عقل اقتصادی سازش دارد، به همین خاطر باید بکوشیم محیطی فراهم آوریم و فرهنگی را غالب کنیم که جامعه ما به دور از استعمال دخانیات باشد.
نگاه مقام معظم رهبری، عزت و عزت افزایی در همه امور است.
اجلاس کشورهای ۱+۵ در بغداد مثل دیگر اجلاسها به دنبال فرصتسوزی و فشار بر ایران اسلامی برای محدود کردن استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای بود، اما گروه ایرانی با نگاهی که مقام معظم رهبری دارند در این عرصه موفق شد و نگذاشت که اندیشههای استکباری و جهان سلطه بر جهان اسلام و ایران اسلامی در دو عرصه دانش هستهای و استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای تحمیل شود. نگاه مقام معظم رهبری همیشه عزت و عزت افزایی در همه امور چه در عرصه علم و چه عرصه استفاده از فنّاوریهای نوین جهانی است.
شهادت امام هادی (علیه السلام)
امروز روز شهادت حضرت امام هادی (علیهالسلام) است. این سالروز با دیگر سالروزها یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که برخی با سفاهت به مقام آن امام توهین کردهاند، «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»[۶] میخواهند با سخنان خود نور خدا را خاموش کنند اما خورشید ولایت خاموش شدنی نیست.
سازماندهی نهاد نمایندگی در جغرافیای وسیع جهان اسلام توسط امام هادی (علیه السلام)
چرا اینان امام هادی را نشانه گرفتهاند؟ یکی از علتها این است که امام هادی (علیهالسلام) در حیات و دوران امامت خویش که قریب به ۳۳ سال طول کشید و از هشت سالگی به مقام امامت رسید، کاری بزرگ انجام دادهاند، اول، سازماندهی نهاد نمایندگی امام در جغرافیای وسیع اسلامی بود، جغرافیای اسلام گسترده شده بود و امام با برنامهریزی و ایجاد تشکل نمایندگی از خود، جهان اسلام را مدیریت کرد، و هماینک نیز از آن زمان تا الان نیز این قاعده جاری است.
زیارت جامعه کبیره، طرح نوین بیان عظمت مقام امامت در نظام تکوین و تشریع است.
دوم، ارائه نوین طرح ولایت و امامت و عظمت مقام امامت در نظام تکوین و تشریع در قالب زیارت، و آن زیارت جامعه کبیره است. و سوم، مقابله جدی با تهاجم فرهنگی در حوزه خودی و غیرخودی بود، از همان زمان با امام برخورد میشد، توهین میشد، چون کاری بزرگ صورت داده بود و هماینک نیز که آن سیاست به بار نشسته است دشمنان میدانند که این سیاست راهبردیِ آن امام بوده است که در قالب تئوری ولایت فقیه و سیاست ولایت و ولایتمداری، امروز ایران اسلامی را در مقابل جهان سلطه قرار داده است و به همین خاطر آن امام را نشانه گرفتهاند.
آن امام را در سن ۴۱ سالگی با زهر مسموم کردند، فرزندش در کنارش بود و با اشک چشم آن حضرت را بدرقه کردند …
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»