نمازجمعه ۱۸ تیر ماه ۹۵

خطبه اول

وظیفه ما انسان ها و ما مسلمانان کسب تقوا است در همه ی اوقات و در همه برهه ها از زندگیمان و ماه رمضانی که گذشت بهترین فرصت برای کسب تقوا بود چه اینکه خداوند عالم هم خود وجود روزه و فلسفه روزه ی ماه مبارک رمضان را لعلکم تتقون و کسب تقوا بیان کرده است و هدف غاعی از عبادت و بندگی خدا و روزه داری در ماه مبارک رمضان کسب تقوا است و لذا خدا را شاکر و سپاسگذاریم که یک ماه رمضان دیگر به ما لطف و عنایت فرمود و ما توانستیم بحمدلله، هر کسی از ما البته به اندازه توان و سعی و تلاشش کسب تقوا کنیم و یکی از بهترین دست آوردهای ماه مبارک رمضان تقوا بود و تقوا هدیه ارزشمند الهی است که خداوند در ماه رمضان با روزه داری و راز و نیاز و تهجد و تفکر و قرائت قرآنه و سایر اعمال نیک و شایسته ای که ما در ماه رمضان انجام دادیم کسب کردیم و البته باید برای حفظ این دست آورد تلاش کرد. برادران و خواهران عزیز، کسانی که به تازگی از مهمانی خدا در ماه رمضان ضیف الرحمان شدید و از مهمانی آمده اید و به سلامتی عید فطر را جشن گرفتید به خاطر یک ماه عبودیت و بندگی خدای عالم. لذا ماه رمضان دست آوردهای بسیار زیادی برای ما داشت. انس با قرآن، انس با دعا، شب زنده داری، رسیدگی به ایتان و نیازمندان و فقرا و مراقبت از چشم و گوش و زبان و دست و پا و دل، این ها همه از دست آوردهای ماه مبارک رمضان است و البته ماه رمضان تمرینی بود برای خوب شدن، برای اینکه انسان واکسینه و قوی و رزیده شود برای بعد از ماه رمضان، برای جنگ با هوا و هوس، شکم پرستی، هوا پرستی و پیروی از شیطان و باید انسان بعد از ماه رمضان از توشه تقوایی که از رمضان المبارک بدست آورده است بهره ببرد برای مبارزه با شیطان و هوا و هوس. باید این دست آوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم چون این ها را به این سادگی بدست نیاورده ایم چون ماه رمضان تحمل تشنگی و گرسنگی و بی خوابی، این ها کارهای شایسته ای بوده و توفیقاتی بوده که شما مؤمنین و مؤمنات کسب کرده اید و برای استمرار همه این خوبی ها و این اعمال صالح تصور نکنیم حالا ماه رمضان تمام شد دیگر قرآن تمام و روزه تمام و نماز تمام و دیگر کاری نداشته باشیم نه ماه رمضان تمرینی بود و کار تازه شروع می شود، تاره بعد از ماه رمضان کار سخت تر و دشوار تر می شود چرا که ماه رمضان به برکت ماه رمضان شیاطین در غل و زنجیر بودند، به برکت فضای معنوی ماه رمضان انسان به سراغ گناه نمی رفت و حتی اگر صحنه گناه و منظره گناه هم برای انسان پیش می آمد انسان در ماه رمضان شرم می کرد از خود ماه رمضان و خدای ماه رمضان اما این فضا و این وضعیت دیگر در بعد از ماه رمضان دیگر بدست نمی آید تا رمضان سال آینده لذا تنها راه برای حفظ دست آوردهای ماه رمضان این است که سعی کنیم ولو کمتر از ماه رمضان ولی همان خوبی ها و همان کارهای خیری که ماه رمضان انجام می دادیم، بعد از آن هم آرام آرام انجام دهیم تا دوباره گرفتار هوا و هوس و شیاطین نشویم. بنا بر این اگر در ماه رمضان هر روز را روزه می گرفتیم به عنوان یک واجب الهی بعد از ماه رمضان هر چند گاهی که روزه  مستحب است روزه بگیریم تا ارتباطمان با این مظهر تقوا یعنی روزه داری قطع نشود. اگر در ماه رمضان هر شب توفیق داشتیم سحر ها برای راز و نیاز ومناجات و  دعای سحر و نماز شب بیدار می شدیم، بعد از ماه رمضان حداقل شب های جمعه ، حداقل هفته ای یک شب سعی کنیم بیداری بکشیم و همان راز و نیازهایی و از کارهایی که در ماه رمضان داشتیممقداری از آن را حداقل داشته باشیم. اگر در ماه رمضان هر روز و شب دعا می کردیم و عرض حاجت به درگاه پروردگار عالم می کردیم، مناجات و راز و نیاز با خدا داشتیم در بعد از ماه رمضان بعضی از شب ها مناجات کنید، اگر بتوانید همه شب چه بهتر، حداقل شب های جمعه که شب های راز و نیاز است ، سحرهایی که هنگام رحمت الهی و نزول رحمت الهی است آن وقت ها را ادامه دهیم، اگر در ماه رمضان روزانه حداقل یک جزء قرآن می خواندیم و توانستیم در کل ماه رمضان یک ختم قرآن کنیم بعد از ماه رمضان هم قرآن را رها نکنیم، قرآن را نبندیم تا سال دیگر گرد و خاک بنشیند، بعد از ماه رمضان حداقل روزی ۱۰ آیه ، ۲۰ آیه  و به فرمایش امام صادق (ع) حداقل ۵۰ آیه قرآن بخوانیم یعنی این ارتباطمان با قرآن را بعد ماه رمضان قطع نکنیم. اگر در ماه رمضان ترک گناه کردیم پس می شود در غیر ماه رمضان هم گناه نکرد، گناه ، گناه است، چه درماه رمضان و چه در غیر ماه رمضان. پس انسان می تواند در غیر از ماه رمضان هم گناه نکند چون ماه رمضان ما ثابت کردیم. بالاخره غیبت کمتر کردیم، خیلی از گناهانی که در غیر از ماه رمضان انجام می دادیمخ در ماه رمضان قطعاً ما ترک کردیم. پس ماه رمضان نشان می دهد که انسان می تواند با تقوا باشد، انسان می تواند ترک گناه کند، انسان می تواند با خداوند عالم ارتباط بر قرار کند. چطور ما در ماه رمضان گوشمان را کنترل کردیم، چشم و دست و پا و اعضا و حواره را کنترل کردیم و آلوده به گناه نکردیم. پس بعد از ماه مبارک رمضان هم می توانیم این کار را انجام دهیم. این از برکات ماه رمضان است. چطور در ماه رمضان توانستیم خودکنترلی کنیم، چطور توانستیم مبارزه با شکم کنیم و شکم پرستی و شهوت پرستی و گناه را بگذاریم کنار پس ثابت شد بعد از ماه رمضان هم می شود همان طور که در ماه رمضان به فقرا و ایتام و مساکین رسیدگی کردیم بعد از ماه رمضان هم همچنان این کار خیر خداپسندانه را انجام دهیم.

خطبه دوم

تشکر می کنم از حضور گرم و صمیمی و خالصانه مردم مسلمان و شما مردم مؤمن و همیشه در صحنه در راهپیمایی باشکوه روز قدس که تجلی حضور و حماسه و عظمت و عزت و اقتدار مردم ایران اسلامی و دفاع از مظلومان عالم بود. همچنین نماز عبادی و سیاسی و معنوی عید سعید فطر که این هم نشان از این دارد که مردم ما هم در صحنه های سیاسی و هم در صحنه های عبادی الحمدلله حضور خالصانه، چشمگیر و صمیمانه ای دارند. ان شاءالله خداوند روز به روز بر عزت و توفیقات وسرافرازی این ملت سربلند بیفزاید. مطلب بعد سخنان مقام معظم رهبری است . در این روزهای اخیر در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری با اقشار و گروه های مختلف دیدارهای متفاوت و مختلفی داشتند و در همه ی دیدارها مطالب و نکات هم اخلاقی و سیاسی و هم اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم و راهبردی را بیان می کردند از جمله در دیدار قریب به ۵ ساعته مقام معظم رهبری با اقشار مختلف دانشجویان و اساتید محترم دانشگاه که نکات بسیار راهبردی و مهمی را بیان کردند هم در جنبه ی اخلاقی توصیه هایی برای دانشجویان و هم در جنبه های سیاسی و اجتماعی نکات بسیار مهمی را مقام معظم رهبری در این دیدار صمیمانه با دانشجویان بیان کردند از جمله چون در آستانه ۲۳ تیرسالروز آن حماسه بزرگ مردم ایران در خنثی سازی ان فتنه ۱۸ تیر هستیم این نکته بسیار مهم را مقام معظم رهبری باز هم در باب فتنه اشاره کردند. یک عده در کشور مسئولین و غیر مسئولین به دنبال این هستند که قضیه و مسئله فتنه فراموش شود. الاً یک عده می گویند فتنه ای در کار نبوده و بر فرض هم که باشد می خواهند به یک نحوی این قضیه تمام شود و فراموش شود ولی می بینیم مقام معظم رهبری هرازچندگاهی این مسئله بسیار مهم را یادآور می کنند. فرمودند مواضع من در مقابل فتنه سال ۸۸ کاملاً صریح هست و بر روی این موضوع حساس هستم و ملاک هم عدم حمایت از کسانی است که سردمدار فتنه بودند و یا از آن سوء استفاده کردند و تا کنون نیز اعلام تبری از فتنه و فتنه گران نکرده اند. ایشامن فرمودند رسم شده که از ایام بعضی از ایام نظام و عده ای دم از نظام و انقلاب بزنند اما با کسی هم که می گوید انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است باز هم همکاری می کنند. یعنی باز هم کسانی دم ازنظام و انقلاب می زنند ولی باز از فتنه گران که در واقع اصل نظام را نشانه گرفته بودند حمایت می کنند یا حداقل سکوت می کنند. نکته بعدی سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری در جمع نمازگزاران عید سعید فطر است که نکات مهمی را بیان کردند از جمله در رابطه با حقوق های نجومی و ارقام های نجومی و این برداشت های غلط که معظم له با تآبیرهای عجیبی به عنوان برداشت های غیر منصفانه و ظالمانه از بیت المال تآبیر کردند و این جمله را فرمودند در مورد کسانی که حقوق های بیش از حد گرفتند از بیت المال. فرمودند: این برداشت ها نامشروع است، گناه است، این برداشت ها خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است، دریافت های نامشروع باید برگردانده شود به بیت المال. اگر کسانی بی قانونی کرده اند باید مجازات شود و اگر سوءاستفاده از قانون شده بایستی این ها را از این کارها برکنار کنند. این ها کسانی نیستند که لیاقت داشته باشند که در این مراکز در نظام جمهوری اسلامی مقامی داشته باشند. دوشنبه ۲۱ تیر مصادف است با حمله نیروهای دژخیمانه رضاشاه به مسجد گوهرشاد و کشتار هزاران نفر از مردم مسلمان و متدین در سال ۱۳۱۴ در راستای همان طرح انگلیسی و آمریکایی و سکولاریزمه کردن ایران که رضاخان به دنبال آن بود. یعنی طرح برداشت حجاب و کشف حجاب رضاخانی لذا این روز را برای همیشه در تقویم ایران به عنوان روز عفاف و حجاب نامیدند. برادران، خواهران عزیز شهادت هزاران نفر که معترض اقدامات ضد اسلامی و ضد دینی رضا خان بودند، این واقعه نقطه عطفی درتاریخ قیامهای اسلامی در صدساله اخیر است. عزیزان، ملت مسلمان و متدین وضعیت حجاب اکنون در جامعه وضعیت نگران کننده ای است. در همه برهه ها انسان باید مواظب باشند مسئولین محترم با انواع و اقصام فسادها باید مبارزه کنند، وظیفه آن ها است. هم فسادهای مالی، هم فسادهای اداری و هم فسادهای اخلاقی که ناهنجاری های اجتماعی صورت می گیرد و به ویژه در باب حجاب که من به این مناسبت چند نکته را عرض می کنم. عزیزان حجاب میوه ی عفاف است و عفاف هم ریشه ی حجاب است. در جامعه باید روحیه عفاف گسترش پیدا کند. در دانشگاه های ما باید روحیه عفاف باشد. اگرروحیه عفاف بود حجاب است، اگر روحیه عفاف بود برهنگی و بی حجابی می رود کنار. مگر نه این است که در روایت داریم هیچ چیزی نزد خدا بعد از معرفت الهی، محبوب تر از عفت شکم و عفت فجر نیست. یعنی پاکدامنی و کنترل شکم. پاکدامنی یک وظیفه است که در جامعه باید اجرا شود. برداشتن حجاب مقدمه بی عفتی است، برهنگی است، مقدمه ولانگاری است. نگو حالا یک کم موها پیدا باشد چه می شود. آرام آرام چادر را برمی دارند، لباس ها تنگ می شود، روسری ها هم تبدیل به شال می شود و آرام آرام شال ها هم تبدیل به یک تور نازک می شود و آرام آرام کار به جایی می رسد که بعضی از خانم ها با کمال گستاخی در شهر و خیابان که راه می روند این روسری را از سر بر می دارند. در کنار دریا دیده می شود بعضاً بی حجابی ها، بی عفتی ها، بی غیرتی ها بیداد می کند. در جامعه اسلامی در شآن جامعه اسلامی نیست. این قدر ما خون شهدای عزیز دادیم. این قدرهنوز جوانان ما در دفاع از حرم ، در دفاع از دین و ناموس ما دارند در غربت در کشورهای عراق و سوریه به شهادت می رسند. خواهران عزیز، مادران بزرگوار، برادران بزرگوار هم غیرت باید باشد در جامعه و هم عفاف و حجاب. غیرت مردان عزیزان پشتوانه و پشتیبان و تکمیل کننده حجاب زنان است. غیرت پشتوانه حجاب و عفت و حیای زنان است. امیرالمؤمنین در جمله ای دارد که در نهج البلاغه هم اشاره شده: خدا لعنت کند مردانی را که غیرت دینی ندارند. این را امیرالمؤمنین کی فرمود؟ فرمود مردم کوفه من به گوشم رسیده است که زن های شما در کوچه و بازار رخ به رخ مردان نامحرم راه می روند و تنه می زنند در شلوغی های جمعیت بازار. غیرتتان کجا رفت؟ این خطاب حضرت علی است به مردان آن زمان. خجالت نمی کشید مردان؟ حیا نمی کنید اجازه می دهید زنهای مسلمانتان این گونه در کوچه و خیابان حرکت بکند؟ این غیرت دینی باید باشد. برادران و خواهران البته من به سهم خودم تشکر و قدردانی می کنم از خواهران و دختران ومادرانی که در عین گرمای شدید بوشهر ما و در هر جای ایران با همه ی گرمی ها حجاب کامل دارند ئ عفت و حیای خودشان را حفظ می کنند. حتی در تفرج گاه ها و کنار دریا که می روند عفت خود را حفظ می کنند . این ها قابل تحسین است که تعداد زیادی و اکثریت بانوان ما الحمدلله اهل حجاب هستند. اکثریت جوانان ما الحمد لله اهل غیرت هستند. اکثریت مادران ما الحمدلله اهل حجابند. اما یک مقدار اندکی هم که باشد برای جامعه ما زشت است. برای جامعه ما در شآن جامعه اسلامی و شیعی نیست لذا باید مواظب این مسئله باشیم و امر به معروف کنیم، پس امر به معروف کجاست ؟ امر به معروف یعنی یک مرد اجازه ندهد در فلان عروسی آن چنانه حضور پیدا کند. امر به معروف یعنی مرد مواظب باشد و اجازه ندهد زنش با آن شکلی برود کنار دریا شنا کند در منظر مردم. این ها را باید مراعات کرد ما مسلمان هستیم. صریح آیه قرآن است. از آن طرف به مردان مسلمان هم قرآن دستور می دهد. مردان هم چشمانشان را کنترل کنند، زن ها هم باید زینت ها و دامن خودشان را حفظ کنند. امیدواریم ان شاءالله این قلیل افرادی هم که هستند که مراعات حجاب نمی کنند و ما هم می کنیم که جهل به مسئله دارند. این ها انشاءالله باید به خود بیایند و حفظ حجاب کنند که زینت زن عزت زن در حفظ حجاب و در حفظ حیا است. هرچه شیعی ارزش بالا تری داشته باشد بیشتر مخفی می شود، بیشتر باید آن را نگهداری کرد و در جای بهتر باید نگهداری کرد ولی چیزی که ارزش چندانی ندارد در معرض مردم است و نیاز نیست آن را در صندوق خانه حفظ شود. طلا ارزش دارد در گاوصندوق نگهداری می شود. هر چیز با ارزش باید در اختیار همه کس قرار نگیرد. گوهر حیا برای زن، گوهر عفت برای زن و گوهر غیرت برای مرد یک چیز لازم دینی است که امید واریم ان شاءالله این نکته مراعات شود.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.